Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er jo greit når man alltid har den beste bilen i verden kvar gang man bytter bil ;) 

Gi det 3-5 år så har vel dei største el-bil haterane også en elbil, om så kun til pendlebil/bil nr 2.

Ganske mange på min facebook-liste som var meeget høylytte på elbilhat i årevis, som plutselig fiser rundt i Tesla og later som dei alltid har likt elbil 😛 

Endret av GtiGtr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det blir så kleint å skulle diskutere med deg når du går ned på et barnehagenivå som dette, men hva kan man forvente når du blir presentert med etterprøvbare fakta uten å evne å ta selvkritikk på at man tok feil. Her driter du deg rett og slett loddrett ut, for å si det på den enkle måten. Jeg kan ikke helt se hva min profesjon plutselig har å gjøre i denne diskusjonen, annet enn at det er et forsøk på sleivspark og forkleinelse.. Selv er jeg både eiendomsmegler og tømrer, og jeg brukes som fagkyndig personell i rettstvister. Fakta og korrekt informasjon ligger meg derfor i hjertet å formidle. Hva var du igjen, sa du? ;) 

Ellers blir det passe latterlig at du drar inn antall likes på et innlegg til å bli en fanskare av disipler (som du åpenbart mener ikke evner å gjøre seg opp egne tanker). Selv opplever jeg medlemmene her inne (de fleste) som voksne individer som evner å se forskjell på fakta og oppgulp, så det gir jo gjerne en form for indikasjon på hvor, hvem og hva som er rett eller hvor skapet står. 

La oss høvle oss igjennom beviselige fakta:

1) La oss ta utgangspunkt i siden du henter faktaene dine (som absolutt er en troverdig og pålitelig faktakilde) fra - ultimatespec.com som er en amerikansk side. Akkurat hvorfor det understrekes at siden er amerikansk skal jeg komme tilbake til i neste punkt. Det fremstår som ganske påfallende at du mener jeg roter med begrepene, når det er du som allerede her skjener ut i villrede og sammenligner curb- og dry weight om hverandre. La oss se nærmere på den samme nettsiden;

2062188813_Skjermbilde2024-12-29kl_08_41_30.thumb.png.35550dad4b238a7ff5662d33c5e3ff81.png
2071839095_Skjermbilde2024-12-29kl_08_40_48.thumb.png.69c6d9676463ec07233b1a3601eaf42f.png

Det fine med matematikken er at det gjerne har to streker under svaret og at tallene vanskelig kan gjøre seg til gjenstand for fortolkning dit en selv ønsker seg, så la oss se på disse;

Curb weight: 2 530kg (X5 45e) - 2 164kg (X5 40i) = 366kg
Dry weight: 2 410kg (X5 45e) - 2 035kg (X5 40i) = 375kg

2) Det er en del forskjeller i blant annet måle- og beregningsmetoder for Nord Amerika (NA) og Europa (EU) på generelt basis. En av de klassiske er hvordan hestekrefter oppgis (f.eks at en X5 40i har 335 amerikanske Hp som er 340 europeiske Hp/Hk/PS). 

En annen vesentlig forskjell er hvordan vekt oppgis, og her har du rett og slett forklaringen på din belærende irettesettelse. Det er nemlig en definisjonsforskjell i NA curb weight og EU curb weight (leergewicht EG/unladen EU wicht).

NA curb weight er en bil med drivstoff- og væskeinnhold på 100% samt vekten av alle utstyrsalternativer som forventes å være i mer enn 33 % av kjøretøyene som selges.

EU curb weight (som refererer til siste direktiv 1230/2012/EEC) er en bil med fulle væskenivåer, 90% tank, fører (inkludert håndbagasje) på 75kg og modellens standardutrustning. Dette kjenner vi som egenvekten til bilen.

Når sant skal sies, ender imidlertid NA curb weight og EU curb weight ofte til å være tilnærmet likt til slutt.

Ettersom du er kritisk til og forsøker å undergrave hvor jeg henter mine fakta fra, kan vi like gjerne hente de fra BMWs offisielle kanaler selv;

815620655_Skjermbilde2024-12-29kl_09_16_59.thumb.png.43ad96202e50dfb897bd782642a47c5d.png
408181735_Skjermbilde2024-12-29kl_09_16_27.thumb.png.c3213bc43355b236f03561455327e07e.png

Så la oss igjen dra frem matematikken;

Unladen weight EU: 2 510kg (X5 45e) - 2 135kg (X5 40i) = 375kg

3) Det fremstår som ironien selv at du i innlegget på forrige side refererer til vekttall for X5 40i fra ultimatespec.com mot vekttall for X5 45e fra vegvesenet, for deretter senere å arrestere meg for å bruke vekttall fra vegvesenet (som for øvrig er helt identiske med de offisielle tallene til BMW). Du er god på dobbeltmoral! 

Mener du fortsatt at jeg driver med faktafeil, famler med begrepene og står i med villedning til fanskaren, eller har du blitt såpass voksen at du evner å se at du har tatt feil? Det er verken vondt eller farlig å erkjenne det. :) 

Holder du på ennå? Dette må du ha brukt litt tid på å klapre ned, så du skal få ett svar av meg som følger:

OK!

Nå skinner sola og veiene tørker opp, tror jeg skal ta ungene med ut å lufte B10en litt fra vinterlagring. Ta deg en tur ut du også, legg arbeidet som flink mann til side og nyt fridagen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Holder du på ennå? Dette må du ha brukt litt tid på å klapre ned, så du skal få ett svar av meg som følger:

OK!

Nå skinner sola og veiene tørker opp, tror jeg skal ta ungene med ut å lufte B10en litt fra vinterlagring. Ta deg en tur ut du også, legg arbeidet som flink mann til side og nyt fridagen 😀

Holder på ennå? Når man blir tilskrevet med oppgulp hadde du også tatt deg bryderiet med å ikke la det stå ubesvart, men i kjent stil tar du halen mellom beina og melder deg ut av diskusjonen når du er tatt med buksene nede. Du er rett og slett fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Holder på ennå? Når man blir tilskrevet med oppgulp hadde du også tatt deg bryderiet med å ikke la det stå ubesvart, men i kjent stil tar du halen mellom beina og melder deg ut av diskusjonen når du er tatt med buksene nede. Du er rett og slett fantastisk!

I kjent stil? Hvor viktig tror du dette er for meg egentlig? Jeg gir vel flatt faen i hva du og andre måtte mene, jeg tok de tallene jeg fant på nett. Hele dialogen var fra min side skrevet med en humoristisk undertone, noe du selv også la opp til. Det startet med min kommentar om allergi mot elbiler, du kontret med en vittighet som jeg igjen besvarte med en vittighet. Så kom Marius med en bemerkning om 500 kilo ekstra på min hybridbil, som overhode ikke hadde noe relevans engang. Da fant jeg tall på nett for å motbevise at helt så galt var det ikke. Hele veien skrev jeg med fleip og tull som undertone, noe som burde være helt tydelig med bemerkelser om røslige kompiser og øl kasser. Men så kommer du og skal pirke pirke, plukke fra hverandre hver ord og tolke og vri og styre på…gudbedre du må være morsom å sitte ved siden av på fest… Er vel ingen som tørr fleipe i ditt nærvær vil jeg to for da kommer du med fakta. Du vet jævlig godt at etter alle disse årene hvis jeg i en seriøs diskusjon blir forelagt troverdige fakta så retter jeg meg etter det. Har lært mye av det, det skal du ha mye av æren for. Men det er en tid og ett sted for alt. Settingen over her anså jeg ikke som noen seriøs eller viktig diskusjon, og jeg skal innrømme at jeg gikk litt over til å forsøke å trekke på deg. Det var dårlig gjort, greit nok.

Du må gjerne si at jeg stikker med halen mellom bena, helt greit for meg. Men jeg gidder bare ikke fortsette for du kan holde på i det uendelige, så mye tid har dessverre ikke jeg i en hektisk hverdag. Derfor pleier jeg å avslutte med å si at vi får enes om å være uenige osv, se det gjerne som at jeg er feig. Det lever jeg helt greit med. Dette blir også mitt siste ord i denne saken 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fredrik 90 said:

du har tross alt en fast fan skare av disipler

Som en av disse disipler vil jeg bare forklare hvorfor jeg har likt innlegget til @Saltkjelen

Det er han som kommer med tall og definisjoner som gjør at vi snakker alle sammen språk for sammenligning.

Fleste skjønner jo at 260kg var alt for optimistisk og @Saltkjelen presenterte som jeg ikke gadd å diskutere selv / bruke tid til å presentere/skrive det på sammen måte men det betyr ikke at jeg har kommet til sammen konklusjon selv. Å si at jeg er en disippel uten egen mening sier bare at jeg kan ikke tenke selv? Eller hvordan skal jeg tolke det?

Men sånn er det i verden, fleste klarer vel ikke å bygge opp sine meninger med felles definisjoner for så diskutere en sak.  Den roper høyest får oftest vilje si og får mye følgere. Sånn er det også i Trump-saken. Det er mye følelser og lite fakta. 

Siden noen av oss kan litt tysk, anbefaler alle å se på «Die welle». Muligens finnes den også med Norsk tekst men jeg har sett den på Tysk når jeg hadde Tysk på videregående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

Total vektdifferanse er 375kg. Det blir tre karer på 100kg, svigermor og ei kasse øl det!

glemmer aldri når jeg bygde om min første e70 x5 fra 7-seter til 5 seter, midtre rad er jo justerbar og veier en god del. samtidig blir man kvitt alt bak, midtre rad erstattes på en isoporkloss du legger sitteputa på. så etter å regna på det så ble det over 100 kilo mindre på bakre aksling mindre, og jeg trodde aldri det skulle utgjøre en så stor forskjell på en bil. 

den hadde også nivåregulering men likevel så ble den my bedre å kjøre aktivt å tok dårlige veier mye bedre, den var veldig stumpete som 7-seter så mitt syn på x5 ble forandret.

nå snakker vi om kun 100kilo, så en differanse på 300++kg bør utgjøre en stor forskjell på opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

glemmer aldri når jeg bygde om min første e70 x5 fra 7-seter til 5 seter, midtre rad er jo justerbar og veier en god del. samtidig blir man kvitt alt bak, midtre rad erstattes på en isoporkloss du legger sitteputa på. så etter å regna på det så ble det over 100 kilo mindre på bakre aksling mindre, og jeg trodde aldri det skulle utgjøre en så stor forskjell på en bil. 

den hadde også nivåregulering men likevel så ble den my bedre å kjøre aktivt å tok dårlige veier mye bedre, den var veldig stumpete som 7-seter så mitt syn på x5 ble forandret.

nå snakker vi om kun 100kilo, så en differanse på 300++kg bør utgjøre en stor forskjell på opplevelsen.

Nå har jo X5 45e luftfjæring på alle hjul og det hjelper en del på hvordan bilen oppleves. Men jeg har kjørt G05 30d og det er ikke noe tvil om at man merker de ekstra kiloene bak i 45e. Ikke like ille som i en G30 530e eller aller værst en XC90 T8. Men særlig ved lav hastighet over fartsdumper og store ujevnheter så føles den nesten litt som en typisk amerikansk SUV (Type Tahoe). Det er litt uvant for en sedanmann som meg. Luftfjæringen utlikner den ekstra vekten først når man kommer opp i hastighet, her merket jeg mindre forskjell til en 30d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et hyggelig møte med en E38 her i bygda. 

En helt original E38 7-serie med en godt voksen kar (så ut som 80+) som kom ut av rundkjøringa. Dæven steike den skilte seg ut i trafikken. Blant alle Tesla og div Kina-SUVer så skilte denne E38en seg virkelig ut, jeg ga han tommel opp og tutet, men tror det var for sent til at han la merke til det

Fort gjort å glemme hvor sexy eldre BMWer er når man omgås kjipe biler hele dagen, men denne E38en ga meg et stort smil.  Selv en inngangs-728ia med lite utstyr gjør litt ut av seg i dagens trafikk. Fine biler!  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

For en stund tilbake ba du meg om å holde deg oppdatert på hvordan det er å kjøre 80-talls japse i 2024, så jeg tar deg på ordet. Bruker ikke Prairien hver eneste dag da jeg ofte kjører Z3en eller tar tog, så det blir feil å kalle det en daily driver.  Men den brukes når jeg føler for det, både langturer og småkjøring. 

Alt i alt funker den fortsatt bra og er ukomplisert. Starter lett ned mot minus 15-20 selv etter å ha stått noen dager.  Lettkjørt og helt rå fremkommelighet med 4X4 og piggdekk.  Ganske artig å kjøre med masse fartsfølelse, her kan du ha det gøy selv i 70-sonene. I 120 føles det som neste stopp er fengsel. 

Det negative - den har den klassiske 80-talls syken med å ta inn fuktighet. Siden bilen nå står utendørs under åpen himmel blir det en del skraping av is på innsiden av vinduene....Herlig 😂     Heldigvis har den meget bra varmeapparat og ventilasjonsanlegg, så det veier litt opp for all is-skrapingen.  Kombiner dette med dører og skyvedører som fryser fast samt en bitteliten spylevæsketank, så har du en innertier 😒

Hadde ikke orket å ha denne som eneste bil, ikke med mindre den stod i garasje.  Z3en drar lasset og står for mesteparten av kilometerne.  En annen ting er at det er VELDIG kleint å kjøre Prairie da man får en del rare og dømmende blikk, så dette er ikke bilen hvis man har dårlig selvfølelse.   Senest i går la en uniformert BMW F11 seg helt opp i ræva mi da de mest sannsynlig trodde jeg var en lokal narkoman uten førerkort, men måtte slukøret finne ut at bilen hadde EU, betalt omreg og forsikring....

Så vil ikke si at jeg anbefaler dette. Er nok for spesielt interesserte som er glad i selvpining. 

IMG_6466__.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Werther skrev:

@Fredrik 90

For en stund tilbake ba du meg om å holde deg oppdatert på hvordan det er å kjøre 80-talls japse i 2024, så jeg tar deg på ordet. Bruker ikke Prairien hver eneste dag da jeg ofte kjører Z3en eller tar tog, så det blir feil å kalle det en daily driver.  Men den brukes når jeg føler for det, både langturer og småkjøring. 

Alt i alt funker den fortsatt bra og er ukomplisert. Starter lett ned mot minus 15-20 selv etter å ha stått noen dager.  Lettkjørt og helt rå fremkommelighet med 4X4 og piggdekk.  Ganske artig å kjøre med masse fartsfølelse, her kan du ha det gøy selv i 70-sonene. I 120 føles det som neste stopp er fengsel. 

Det negative - den har den klassiske 80-talls syken med å ta inn fuktighet. Siden bilen nå står utendørs under åpen himmel blir det en del skraping av is på innsiden av vinduene....Herlig 😂     Heldigvis har den meget bra varmeapparat og ventilasjonsanlegg, så det veier litt opp for all is-skrapingen.  Kombiner dette med dører og skyvedører som fryser fast samt en bitteliten spylevæsketank, så har du en innertier 😒

Hadde ikke orket å ha denne som eneste bil, ikke med mindre den stod i garasje.  Z3en drar lasset og står for mesteparten av kilometerne.  En annen ting er at det er VELDIG kleint å kjøre Prairie da man får en del rare og dømmende blikk, så dette er ikke bilen hvis man har dårlig selvfølelse.   Senest i går la en uniformert BMW F11 seg helt opp i ræva mi da de mest sannsynlig trodde jeg var en lokal narkoman uten førerkort, men måtte slukøret finne ut at bilen hadde EU, betalt omreg og forsikring....

Så vil ikke si at jeg anbefaler dette. Er nok for spesielt interesserte som er glad i selvpining. 

IMG_6466__.jpg

Synes det er ganske så fint at du har en sånn og bruker den jeg @Werther.😊

Og kjenner meg igjen på det du nevner angående fukt osv innvendig.

Men rett skal være rett her som du og nevner ,japser kunne varmeapperat i bilene sine på den tiden ,for det var ekstremt .

Ser der er noen eldre japser langs veien her nå og jaggu er det kjekt og se .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...