Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Var innom Shell idag og tanka og så dette E5 merket var kommet opp på 98 V-power Nitro + pumpa.  Betyr dette at det er slutt på å få kjøpt bensin uten etanol i Norge eller er det bare Shell som har tatt et valg?  

 

IMG_20220805_102848.thumb.jpg.d73a857bc2107e2040542c6a0f04b175.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det er noe befriende å se Listhaug sitt valg av familiebil. I en tid hvor de fleste stortingspolitikere aller helst vil bli sett på en elsykkel eller på trikken og ikke i en fullsize SUV med bensin V8er til over en million 😎

B6AA9FCE-9BC2-4AEF-A3D8-FF11B0C81CC7.thumb.png.dcef5b078d66baac29b043ffe551f943.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg må si det er noe befriende å se Listhaug sitt valg av familiebil. I en tid hvor de fleste stortingspolitikere aller helst vil bli sett på en elsykkel eller på trikken og ikke i en fullsize SUV med bensin V8er til over en million 😎

B6AA9FCE-9BC2-4AEF-A3D8-FF11B0C81CC7.thumb.png.dcef5b078d66baac29b043ffe551f943.png

Det er «slike som deg» hun appellerer til med slike bilvalg. Den dama der gjør ingenting ubevisst, er mye symbolikk i dette. Hadde ikke forundra meg om det bildet der var arrangert :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Det er «slike som deg» hun appellerer til med slike bilvalg. Den dama der gjør ingenting ubevisst, er mye symbolikk i dette. Hadde ikke forundra meg om det bildet der var arrangert :) 

Det kan godt være, men jeg er bare så lei av å se topp-politikere vri seg i stolen hver gang det blir snakk om bil og hva de selv kjører. Her for en stund siden så kjørte Agderposten en artikkel om hva politikerne i byen her kjørte av bil, nesten ingen ville svare...kun han fra FrP (har G31 520d), hun fra SP (Kjører X5 30d) og de som kjørte uberkjipe elbiler ville fortelle hva de kjører. Høyrelederen svarte "Jeg er så glad i frisk luft at jeg sykler å går så ofte jeg kan" Og på spørsmål om når han ikke kan det da "Da tar jeg kollektivt". Journalisten kontret med hva når de ellers skulle på ferie og annet. Nei da kjørte han hybridbil.... Og jeg vet hva han kjører fordi han bor i nærheten av meg, han kjører Mercedes GLE 500e... Samme med Erna Solberg på Broompraten, jo de hadde en BMW hjemme men det var en hybrid...det var viktig å påpeke at det var en hybrid ;) 

Ang bildet så tror jeg ikke det er arrangert, bilen er iallfall registret på Listhaug sin ektemann :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bil og politikk er vanskelig. Husker når jeg kjøpte huset for noen år siden, kjørte jo Z4 da også.

Ble da stående og snakke litt med megleren som kjørte en kjedelig Volvo. Han sa det ikke rett ut men det skinte godt igjennom. Hvis han hadde kjørt en bil lik min så måtte han ha parkert langt unna så potensielle kunder ikke så hva slags bil han kjørte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune-K said:

Det med bil og politikk er vanskelig. Husker når jeg kjøpte huset for noen år siden, kjørte jo Z4 da også.

Ble da stående og snakke litt med megleren som kjørte en kjedelig Volvo. Han sa det ikke rett ut men det skinte godt igjennom. Hvis han hadde kjørt en bil lik min så måtte han ha parkert langt unna så potensielle kunder ikke så hva slags bil han kjørte. 

Det er veldig vanskelig. Janteloven står dessverre sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Det med bil og politikk er vanskelig. Husker når jeg kjøpte huset for noen år siden, kjørte jo Z4 da også.

Ble da stående og snakke litt med megleren som kjørte en kjedelig Volvo. Han sa det ikke rett ut men det skinte godt igjennom. Hvis han hadde kjørt en bil lik min så måtte han ha parkert langt unna så potensielle kunder ikke så hva slags bil han kjørte. 

Ja det der er god gammeldags jantelov, håpløst at slikt skal eksistere ennå. 

Min fetter jobbet som selger i Wurth i mange år og kjørte typiske firmabiler som Passat, Mondeo og Insignia. Så ble han distriktssjef og fikk litt romsligere firmabil budsjett, og da klarte han å få pruta til seg en F11 520d LCI med M-sport på budsjettet han hadde fått. Men noen på hovedkontoret hadde ikke fulgt med for det var nemlig ikke meningen at man skulle kjøre sånne firmabiler, det ble for flott. Så når avtalen på den var gått ut etter tre år så endte han opp i en påkostet VW Tiguan, samme budsjett men en VW til 750 000,- sendte ut bedre signaler enn en BMW til 750 000,-...   

I Tyskland så er jo ofte kravet at en selger skal kjøre en premiumbil, det går litt på det samme som at man skal kle seg ordentlig og være velstelt i møte mye nye og gamle kunder. Dette for å gi ett seriøs inntrykk av firmaet og representanten. En kunde av meg fortalte at han bodde og jobbet i Tyskland på 90 tallet, der han jobber som salgsrepresentant for ett stort legemiddelfirma. Når han begynte å jobbe der så fikk han valget mellom BMW 3-serie eller Mercedes C klasse, noe annet var ikke å diskutere :) Ofte når jeg er på tur nedover så sover jeg på sånne Business hoteller, man kan gå tørrskodd over parkeringsplassen der på sorte 5-serie og A6 sedaner med dressjakke hengende på kleshenger bak...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det der er god gammeldags jantelov, håpløst at slikt skal eksistere ennå. 

Min fetter jobbet som selger i Wurth i mange år og kjørte typiske firmabiler som Passat, Mondeo og Insignia. Så ble han distriktssjef og fikk litt romsligere firmabil budsjett, og da klarte han å få pruta til seg en F11 520d LCI med M-sport på budsjettet han hadde fått. Men noen på hovedkontoret hadde ikke fulgt med for det var nemlig ikke meningen at man skulle kjøre sånne firmabiler, det ble for flott. Så når avtalen på den var gått ut etter tre år så endte han opp i en påkostet VW Tiguan, samme budsjett men en VW til 750 000,- sendte ut bedre signaler enn en BMW til 750 000,-...   

I Tyskland så er jo ofte kravet at en selger skal kjøre en premiumbil, det går litt på det samme som at man skal kle seg ordentlig og være velstelt i møte mye nye og gamle kunder. Dette for å gi ett seriøs inntrykk av firmaet og representanten. En kunde av meg fortalte at han bodde og jobbet i Tyskland på 90 tallet, der han jobber som salgsrepresentant for ett stort legemiddelfirma. Når han begynte å jobbe der så fikk han valget mellom BMW 3-serie eller Mercedes C klasse, noe annet var ikke å diskutere :) Ofte når jeg er på tur nedover så sover jeg på sånne Business hoteller, man kan gå tørrskodd over parkeringsplassen der på sorte 5-serie og A6 sedaner med dressjakke hengende på kleshenger bak...   

Jeg selger spesialverktøy til industri, og vi kjører stort sett BMW hele gjengen - min oppfatning er av en litt annen enn du og papertiger har. Jeg har strengt tatt ikke opplevd denne janteloven, og heller ikke hørt om dette fra andre selgere. Flere 5 serier, 7 serie, etpar 4 serie. Noen selgere kjører elektrisk Kona, uten at jeg har kunne dra noen direkte kobling imellom kundekontakt/salg og bilmodell. Om kunden er så smalsynt at han velger utstyr etter hva slags bil selgeren kjøper er det et firma som har godt av en ny innkjøper og en ny retning, den fyren gjør mye dårlig arbeid. 

En av de flinkeste jeg har jobbet med noensinne dro nesten bilen etter seg til tider. Full av mat, rot og surr inni - men omsatte for vannvittig mye hos noen av de mest avanserte produksjonsverkstedene i Norge. 

Nå er ikke jeg noen fasit alene med skarve 5 år i gamet, men min far jobbet her og det gjorde faren hans og - og de kjørte mye artig samtidig som de var selgere/teknikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2022 den 10.50, Rune-K skrev:

Det med bil og politikk er vanskelig. Husker når jeg kjøpte huset for noen år siden, kjørte jo Z4 da også.

Ble da stående og snakke litt med megleren som kjørte en kjedelig Volvo. Han sa det ikke rett ut men det skinte godt igjennom. Hvis han hadde kjørt en bil lik min så måtte han ha parkert langt unna så potensielle kunder ikke så hva slags bil han kjørte. 

Da jeg i 2000 bygget hus her i Danmark hørte jeg en tilsvarende historie. Jeg tenkte at jeg måtte ta et valg. Hvis en mester kom for å levere et tilbud i en kostbar bil kunne det bety flere ting. Han kunne ganske enkelt bare være dyr eller han kunne være flink/vellykket eller begge deler. Hvis en mester kom i en sliten Toyota Hiace kunne det bety flere ting. Han kunne være billig eller han kunne være slurvete/mindre vellykket eller begge deler... eller noe helt annet som f.eks at en bil bare er et fremkomstmiddel.

Jeg tenkte at bilen ikke er så viktig og at jeg heller bør snakke litt med ham om hvordan han forestiller seg at han kan gjøre meg som husbygger tilfreds (type: forventningsavstemming). Med et par mindre unntak fungerte dette ganske bra og nå har vi bodd 22 år i huset.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2022 at 2:22 PM, Hallgrim86 said:

Jeg selger spesialverktøy til industri, og vi kjører stort sett BMW hele gjengen - min oppfatning er av en litt annen enn du og papertiger har. Jeg har strengt tatt ikke opplevd denne janteloven, og heller ikke hørt om dette fra andre selgere. Flere 5 serier, 7 serie, etpar 4 serie. Noen selgere kjører elektrisk Kona, uten at jeg har kunne dra noen direkte kobling imellom kundekontakt/salg og bilmodell. Om kunden er så smalsynt at han velger utstyr etter hva slags bil selgeren kjøper er det et firma som har godt av en ny innkjøper og en ny retning, den fyren gjør mye dårlig arbeid. 

En av de flinkeste jeg har jobbet med noensinne dro nesten bilen etter seg til tider. Full av mat, rot og surr inni - men omsatte for vannvittig mye hos noen av de mest avanserte produksjonsverkstedene i Norge. 

Nå er ikke jeg noen fasit alene med skarve 5 år i gamet, men min far jobbet her og det gjorde faren hans og - og de kjørte mye artig samtidig som de var selgere/teknikere.

….og der koblet jeg bildet i avataren din. Den har jeg ofret et par tanker i blant men endelig koblet jeg 😛 

Jeg er mer opptatt av hvor flink selgeren er enn hvilken bil han kjører. Bilen kan lyve mye om hvilken person selger er.

Mine erfaringer er vel egentlig fra egen jobb i olje- og gassbransjen. Med noen saftige år mellom 2011-2014 stod det nye Porsche 991 (i flertall), Macaner og Cayenner på parkeringsplassen, eid av alt fra verkstedteknikere til selger til daglig leder, både privat og som firmabil. Du vet, den tiden når Brenner var på besøk i Sandnes og traff på fyren som hev stein oppi hengeren på en ny Cayenne og Stavanger ble kalt Norges Porschehovedstad.

Og kundene fra E&P-selskapene synes det var svært så kjekt å kjøre til restaurantlunsj i Cayenne og i 991. Vi også forsåvidt. 

Så ble det plutselig trange tider, men Porscher bestod for private penger forsvinner jo ikke over natten. Så plutselig fikk de beskjed av noen høyere oppe i systemet at slike biler skal vi ikke ha på parkeringsplassen. Det passet seg ikke i de tidene vi var i nå med nedskjæringer og oppsigelser.

Men det er nye tider i olje og gass også. Nå er 991 byttet ut med eTron GT og Taycan.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, papertiger skrev:

….og der koblet jeg bildet i avataren din. Den har jeg ofret et par tanker i blant men endelig koblet jeg 😛 

Mine erfaringer er vel egentlig fra egen jobb i olje- og gassbransjen. Med noen saftige år mellom 2011-2014 stod det nye Porsche 991 (i flertall), Macaner og Cayenner på parkeringsplassen, eid av alt fra verkstedteknikere til selger til daglig leder, både privat og som firmabil. Du vet, den tiden når Brenner var på besøk i Sandnes og traff på fyren som hev stein oppi hengeren på en ny Cayenne og Stavanger ble kalt Norges Porschehovedstad.

Og kundene fra E&P-selskapene synes det var svært så kjekt å kjøre til restaurantlunsj i Cayenne og i 991. Vi også forsåvidt. 

👍

Første dag som lærling så jeg en nydelig rød 993 og lurte på om det var en av eierne sine - da sto en relativt ung montør opp, det var hans. Han brukte mest sannsynlig mye av budsjettet sitt på bil ☺️ 
 

Haha, det var rykter om vestlandet og rikdommen som fantes der (altså på land). Mange fristende firmaer med bøs maskinpark. Fikk være med på godtidene før finanskrisen, da hadde jeg endel godt betalte jobber som nyansatt husker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olaandref tar det her så slipper vi å forstyrre de som legger ut bilene sine i snapshot tråden. Vi får trøste oss med at pumpeprisen har gått drastisk ned, var nede på hele 18,50kr literen og noen dager har den lagt på 19kr literen. Skal tro hva som skjedde med spådommen om at liter prisen skulle ende på 30-40kr literen? Er ikke like kjipt å fylle bensin hvert fall lenger, tanket opp full tank her en dag og det kom på 900kr :) i tillegg har vi ekstremt billig strøm, familie på 5 med stor enebolig og siste par månedene har regningene vært på 700kr og nå 300kr, jeg føler med de på Østlandet med sine sinnsyke priser. Men alt i alt en nitrist sommer

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...