Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Lars89 @Saltkjelen Ikke jeg heller for å være ærlig! Helt rått at det er mulig med en V8 som yter 449HK. I 100sona før Bergen kjørte jeg i 120km/t og da ligger forbruket stabilt på 0.5L så lenge det er flat vei, og selv om gassen justeres litt er det så vidt forbruket går opp. X3M derimot var ekstremt følsom og ved en minste berøring gikk forbruket drastisk opp 

 

Her er et bilde underveis fra hjemturen etter ca 400km, da var snittet 0.79l927AE28D-9017-4840-8380-9EDB4DC7E035.thumb.jpeg.268a3fa9109914dead3b4335787004e1.jpeg

 

Ellers helt enig @Saltkjelen jeg hadde feks aldri eid verken E46 M3 eller G11 750i uten at her står en elektrisk bil som tar seg av alt slikt. I vårt tilfelle en i3s som vi begge elsker, for oss er elbil uerstattelig på den måten i hverdagen. Og når 750i’n gir et slikt forbruk så trenger ikke den å være diesel for at bilparken er «komplett». Helt konge familie bil på lang turer, det er det den bilen kommer til å bli brukt til for oss og det vil den gjør utmerket. (Så lenge luft understellet funker) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bimmerfun1 skrev:

Trodde vi var ferdig med å hate elbil i 2023 jeg. Alt har med innstillingen man går inn med. At folk kjøper elbil pga å spare bompenger etc - såklart! Men aldri i livet om jeg hadde byttet ut Teslaen med noe som helst annet som bruksbil i hverdagen (-og den er fantastisk på langtur) Går som ett uvær, og er ekstremt gøy på vinterstid med trackmode.  Ja, den kan ikke ligge i 200kmt på Autobahnen i evigheter, men gi meg noe som slår alltid varm bil om morningen(-evt kald om sommeren) og alle andre funksjoner som er positivt med elbil. Er så utdatert å ha slik tankegang "alt var bedre før". 

 

Bla bla bla om BMW i gamle dager. Se fremover, vær positiv til bil uavhengig av fossil eller elektrisk. At det kommer elektriske biler som blir helt rå, har jeg klokke tro på!

 

Vi kommer aldri til å bli ferdig med dette her så lenge elektriske biler er noe myndighetene pusher mot og så lenge den generelle oppfattelsen er at elbil er noe man burde kjøpe. Folk liker ikke å bli fortalt av andre hva man skal gjøre..

Mye var ikke bedre før, men det er jaggu mye som var bedre før også. Som f eks kvaliteten på BMW, eller den lavere terskelen for å få seg en skikkelig kjøreglad BMW med sekser, manuell og bakhjulstrekk. Du kan ikke gå rundt å lure på hvorfor vi fortsatt er uenige om elbiler og samtidig forsøker å dytte din holdning over på oss andre ved at vi ikke skal tenke på at alt var bedre før. Eller det er kanskje bar meg som er uenig med deg her. Jeg har fire BMWer og tre av den er fra før 2010, jeg synes mye var bedre før...Særlig når mange av dagens påtvingende løsninger er så mye mer dårligere. Papirsugerør er vel det beste eksemplet på at enkelte ting var bedre før, eller elektroniske apparater som varer litt mer enn 5 år før nytt må kjøpes. Jeg mener også at så lenge du velger rett fossilbil så er en nyere fossilbil mye bedre enn en nyere elbil når vi snakker om egenskaper. For menig mann som gikk ifra Passat 1,6 TDI til Tesla X eller Audi e-tron er dette vanskelig å forstå. Men for de som hadde bra og påkostede fossilbiler som gikk over til påkostede elbiler så vil jeg mene man får ett dårligere produkt. En SUV til en mill som ikke kan kjøres effektivt ned til Legoland uten å måtte stoppe på veien, som ikke kan dra henger på mer enn 1500 kg, som er så tung at nyttelasten er latterlig og som har den utfordringa at hvis infrastrukturen svikter så kommer du ikke videre. Det er for dårlig!

8 timer siden, Werther skrev:

 

Trist å se hvordan nesten samtlige aktive bimmers-brukere har blitt en gjeng med gamle kjerringer. 

Høy eksos? UANSVARLIG RÅNER!

Hjulspinn? UANSVARLIG RÅNER!

Kjøre i 100 i 90-sonen med bobil med henger? UANSVARLIG RÅNER!

Være glad i bil, bilkjøring og ha det gøy?  DØØØ, jævla råner!

Lykke til med å rekruttere folk til forumet med disse holdningene. 

 

 

Jeg anser meg selv som en beryktet schnellfarher, fartsgrensen pluss moms er mer regelen enn unntaket. Byr noen opp til en liten kappkjøring så er jeg ikke vond å be, så lenge jeg finner situasjonen forsvarlig og jeg ikke kjører min gamle 520i 😬 Jeg burner ikke da jeg lider av fremskreden mekanisk sympati, men å la motoren trekke til rødmerking kan jeg finne på. Det har alle motorer godt av med jevne mellomrom. Bråkete eksos er det mest idiotiske jeg vet om, bare til sjenanse for alle andre rundt seg...her gjelder alt med måte. Jeg kan også finne på å kjøre fort, ordentlig fort så lenge jeg befinner meg på vei med avskilte kjørefelt og når forholdene ligger til rette (alene på veien og tørr veibane). Jeg elsker å kjøre bil, det finnes ikke noe mer på denne jord som gir meg mer frihetsfølelse å sette seg bak rattet å kjøre. Dette gjør naturlig vis sitt til at jeg også er aktsom ovenfor lovens lange arm, noe jeg har lært meg å bli ganske godt til med årene. 

Likevel så synes jeg at den kjøringen her vi var vitne til er helt idiotisk. Dette er en ulykkesbelastet veistrekning med 70 og 80 soner, mange utkjørsler med dårlig sikt og blinde kurver. Fra Arendal så kom de fra en 4 felts motorvei med Autobahn standard, her kunne de i det minste ha kjørt fra seg uten å ta bajaskjøringen videre til den ulykkesbelastede tofeltsveien. Her utsetter de seg selv og andre for langt større fare. Også blir jeg irritert på sånn kjøring da alle nå vet at det har vært mye saker i media rundt villmannskjøring i år. Media og myndighetene vokter nå bilistene med hukeblikk, alt som skjer blir filmet, fanget opp og lagt ut i media. Mobilkameraet har gjort oss til en nasjon av feige anonyme angivere. Når slikt kommer for dagen så våkner myndighetene med tiltak, det kan være flere lavere fartsgrenser, flere fotobokser med gjennomsnittsmåling, inndragning av biler, mer politi og enda strengere bøter. Det klassiske eksemplet på at noen få ødelegger for alle andre som bare kjører litt ulovlig. Jævla idioter..

  Her raser bilen forbi: – Ulovlig og farlig - agderposten.no (bak betalingsmur)

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Fatter ikke hvordan det der er mulig, min M550d ligger stort sett på 1 liter per mil. Noe mindre på pen langkjøring, men når hastighetene ofte er 130km/t (noe det rent ofte er), får ikke jeg bilen under snittforbruket i alle fall. 

Jeg synes BMW er utrolig flinke til å få til lavt forbruk på sine større motorer. Joe Achilles på You Tube kjørte en M340i på 0,58 på pen langkjøring, dette er en tre liters sekser med 374 hk. Han kjørte også sin G11 730d fra London til Madrid på 0,38 l per mil og tilbakela over 1400 km på en tank diesel. Snittfart på 100-110 km/t men ellers en helt vanlig G11 uten modifikasjoner annet enn standard 18". 

Selv har jeg kjørt min G30 540d ned på 0,49 tur retur Arendal-Skien, men da kjørte jeg med slikepoter på pedalen. Ved konstant 120 km/t igjennom Danmark så bruker den 0,57, da har jeg fylt opp i Flensburg og tanket opp i Hirtshals igjen for å regne ut. Kjørecomputer kom til 0,58 på denne strekka. På A9 fra München opp til Berlin så lå jeg utelukkende i 160 km/t, bortsett fra noen korte strekk med veiarbeid og da brukte jeg 0,72. Samme prosedyre, full tank før avreise i München og full tank i Berlin igjen. Jeg tror at selv i 200 km/t så holder denne bilen seg på rundt literen, men dette er så fort at det begynner å bli vanskelig å måle jevnt over en betydelig strekning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Skulebollen skrev:

For min sin del så er jeg stortsett alltid omringet av idioter i denne verdenen 🤔 

Nå kjenner jeg deg ikke, men satser på at du tåler den likevel 😉

Det er vel ett ordtak som sier at: om alle rundt deg er idioter, så er sjansen stor for at du er den største idioten 🤭🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, mslello skrev:

Nå kjenner jeg deg ikke, men satser på at du tåler den likevel 😉

Det er vel ett ordtak som sier at: om alle rundt deg er idioter, så er sjansen stor for at du er den største idioten 🤭🤭

" Om du ikke klarer og finne idioten i rommet, er det mest sannsynlig deg selv" 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et døgn er gått så da har vel stormen fra igår lagt seg? :lol:  Vel, den perfekte bil finnes ikke og vi har alle forskjellige behov og interesser, ergo kan man ikke si bestemt at det ene er bedre enn det andre. Man kan måle konkrete rundetider og 0-100, men det spiller sjeldent en større rolle i det daglige, selv om de fleste av oss er enige om at det hjelper på med litt kraft tilgjengelig. Vel, nok om det. Idag rullet det intet mindre enn to E38 og en F90 M5 forbi meg mens jeg spaserte rundt her oppe, pent for øyne og ører. Drømmen er derimot å oppleve Norge på langs i en roadster. Type Z4, og det har jeg jo sett litt av nå i ferien fra både innland og utland. Da å besøke kriker og kroker en aldri ellers tenker på - men det får bli når ungene blir store nok til å klare seg selv/flyttet ut. En annen drøm er cabriolet når ungene blir store nok, etter å ha sett familien i hjembyen som har en 435i cab så er jeg sikker på det skal gå (må bare lære fruen å pakke) 🤷🏼‍♂️

IMG_1720.thumb.jpeg.457ed014d317c7256c0d5f6340e5f363.jpeg
IMG_1721.thumb.png.f81de766105523e2128657e38b59b74f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha hatt cab i snart 11  år som bruksbil så er det bare og anbefale hvis du har mulighet. Det gir en helt annen opplevelse og kjøre toppløst og så får du en ting til på kjøpet. Jeg merker at jeg har blitt en mye roligere sjåfør siden alle kan seg meg mens jeg kjører. Tror det er en positiv ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke pushe elbil her, men tok en etappe på 16 timer igår, startet 06:00 på Innhavet i Nordland og endte opp hjemme 22:00. Dette er en strekning på ganske nøyaktig 100 mil(99,2 fra der vi lå). Jeg hadde plan om å kjøre 30-milsetapper, men det blir fort 4-5 timer i vårt land. Ungene var klar for både dobesøk og mat før den tid, så planen ble endret underveis. Jeg plugget i når vi stoppet selv om bilen kun var nede på 50%, og etter at alle har gjort sin nød, eller handlet eller hva de skulle så var jeg oppe i 80-95%. Så det ble virkelig "lad når man kan". Lengste etappen var på 3,5 timer. Opplevde på Fauske at laderen stoppet av seg selv på 84%, men vi ferdig med ærend og var klar til å dra videre uansett og i Mo i Rana startet den ikke, så ble litt ut og inn før den kom igang. Så det kan selvsagt dukke opp hickups og det er ikke godt nok. Også opphavet i sin i4 opplevde flere ladere på veien som var defekt da de tok samme turen en uke før oss, ikke bra nok i 2023 med så mange elektriske biler på veien. Og på grunn av Teslas korte ledning/ ikke standardisert ladeside på bil så blir det jo til at f.eks. en i4 tar opp 2 Teslaladere der det er åpent for alle, men jeg ble ikke berørt - men leser på Facebook at flere Tesla-eiere er forbanna og flere til og med går bort å kjefter. Samtidig leser jeg på i4/i3-gruppen at flere har fått tilsnakk. Voksenkjeft. Jeg derimot skjønner ikke greia, er det åpent får alle så er det åpent, det er ikke bileiernes feil at ladeluken er der den er og så får man heller bare vente. Mye "her kommer jeg" dessverre i Tesla-verdenen og flere tror de er pioneerer og har førsterett, men "æ gir nu faen". 🤷🏼‍♂️

I Mo i Rana er det en enslig nedenom resten, så man kan stå sidelengs. Da er det mer tilrettelagt for de som har ladeluke på andre siden.

IMG_1799.thumb.jpeg.9e1af2680d641d2358c7b2608079ae51.jpeg

God sommer folkens uansett drivlinje ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/28/2023 at 12:47 AM, Saltkjelen said:

Fatter ikke hvordan det der er mulig, min M550d ligger stort sett på 1 liter per mil. Noe mindre på pen langkjøring, men når hastighetene ofte er 130km/t (noe det rent ofte er), får ikke jeg bilen under snittforbruket i alle fall. 

530xd'en min også snitter ganske så høyt. 0,8 på Danmarksferie, 0,9 på kjøring rundt her.

Kjører et forsøk på 420xd'en nå. Fram og tilbake til jobb (14km hver vei, relativt flatt, 50- og 60-sone med veiarbeidsområder, litt 80-sone). Dette inkluderer da kaldstarter. Snitter etter 5 mil på ca 0,56-0,57 med pen høyrefot. Kommer til å prøve å få den enda lavere. Snitter normalt på 0,65, så med bittelitt innsats har jeg fått den ned 0,1 l/mil.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Det jeg ikke forstår er, tiden jeg bruker på og pisse er jo ca. Samme tiden som du bruker på å rygge deg inntil en lader, registrere og plugge i😅 heldig du som har unger som må tisse akkurat der det er en Tesla lader 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Marius2002

Det jeg ikke forstår er, tiden jeg bruker på og pisse er jo ca. Samme tiden som du bruker på å rygge deg inntil en lader, registrere og plugge i😅 heldig du som har unger som må tisse akkurat der det er en Tesla lader 😆

Nei, det er ikke sånn at jeg står/sitter i et kvarter på dass :lol: Det er kø, unger må, alternativt om ingen er i nød så går vi å handler inn mat eller noe. Etter 2-4 timer så er det alltids noe. Vi pisser jo ikke hver lading :lol: men klart det blir av og til "du må holde deg i 15 minutter til". Jeg skjønner hva du mener, men var litt for å dele en erfaring det siste innlegget - uavhengig av bil egentlig(utenom siste stikket til ihugga Tesla-fanatikere).

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Nei, det er ikke sånn at jeg står/sitter i et kvarter på dass :lol: Det er kø, unger må, alternativt om ingen er i nød så går vi å handler inn mat eller noe. Etter 2-4 timer så er det alltids noe. Vi pisser jo ikke hver lading :lol: men klart det blir av og til "du må holde deg i 15 minutter til". Jeg skjønner hva du mener, men var litt for å dele en erfaring det siste innlegget - uavhengig av bil egentlig(utenom siste stikket til ihugga Tesla-fanatikere).

Kor lang tid brukte du "ekstra" på å lade på denne turen?  Som bilselger for fleire merker som er elektriske så virker det at det er mange som tenker som @Skulebollen at dei skal dra ei biltralle/campingvogn rundt i landet kvar einaste helg, eller @Fredrik 90 som kjører via autobahn til og fra butikken. Men "folk flest" kjører under 20 mil pr dag og KAN klare seg med elbil uten problem om dei VIL.  Om en VIL er jo heilt noko anna, men det er jo opp til den enkelte. Mange som får en liten aha opplevelse når eg spør kor ofte dei faktisk kjører over 30 mil uten å stoppe kontra kor ofte dei kjører under 30 mil.
  Eg kunne 95% av året fint klart meg med elbil sjølv, men eg vil ikkje ha det som firmabil da det blir mer styr og eg sparer ingen ting.  Skulle eg kjøpt meg en ny daily driver med egne penger hadde det 100% vært elbil, men en søndagsbil eller 2 måtte eg også hatt i garasjen for å kjøre el til kvardags :) Det er jo noke heilt anna med en bråkete bil med manuell gir når en skal kose seg med kjøringa.

Mange som krisemaksimerer når det gjelder elbil, men som @Skulebollen kan signere på så har iallefall eg mindre blære en han, og eg trenger uansett en stopp eller 3 på dei 1000km han kjører i ett strekk med gule auger 😛   Så eit ladestopp eller 2 på 1000km no når ladehastighetane er begynt å bli grei fart på vil vel i i praksis ikkje bli så gale.

Og om en tenker "timebetaling" på ladepausene dei få gangane en er på hurtiglader kontra kva en har spart i drivstoff/bompenger/servicer på å kjøre elektrisk, så kan du med god samvittighet sitte på dritern på gatekjøkkenet ved siden av Tesla-laderene i 20 min ekstra :D

Besparelsen på en elbil kan jo fint være med på å finansiere / gi en unnskyldning til å ha en bil nr2 med hengerfeste og v8 som bruker så mye drivstoff at du må nesten tre deg ned på en bensinpumpe, så har en "street cred" på plass der også.  

PS!  Eg er ingen elbil-fantast, og vil helst ha en bråkete gammal Golf, men som bruksbil så må det være optimalt tenker eg, så sant du ikkje skal på campingtur hver helg eller på autobahn konstant såklart.  Men der er det jo bil nr 2/3/4 kommer inn og gir livsglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GtiGtr Vi brukte akkurat like lang tid med elbil som med vanlig bil. Strekken er tilsammen 120 mil, men jeg tok unna de første 20(inkl. ferga Lødingen - Bognes) på søndag ettermiddag. Man blir såklart litt "styrt" etter å stoppe på plasser for lading, så en kan selvsagt legge en pekefinger på det.. 30 mil er ca. 4 timer om man ligger i 80 konstant. Så en pause i en form må en jo ha uansett. Jeg er heller ingen elbil-fantast, selv om det kan se slik ut. Jeg liker godlyd og fossil motor og den innlevelsen det gir. :) Som sagt flere ganger også, opphavet kjørte samme strekke i i4 men med vogn. Det gir omtrent 20-27 mil rekkevidde. Det går fint, men de bruker naturlig nok mye lengre tid. Fordi vognen må hukes av for hver lading. Og de innrømmet at det var litt "styr" med det, de gjorde samme i fjor men da dro de på tur med vogn under 20 timer etter bilen var hentet så da var nybilfølelsen der. Det hadde vært bedre om det var lading slik som bensinstasjoner hadde vært (kjør inn-kjør ut). Men er man på tur og har tid, så se det positive i det så går alt bra. Har man det travelt, skal man rekke lengst mulig på kortest tid eller skal dra 2,5 tonn… vel, da er ikke elbil med vogn noe for "deg". Da er det enda fossilbil som gjelder. Jeg mener det allerede burde vært bedre lading på plass for de med vogn. Vi er i 2023. Men ser allerede fra i fjor, det er MANGE nye ladere overalt langs veien. Noen er villig til å ofre litt på den ene turen i året for å ha en sømløst bilhold ellers, noen er ikke det :) Jeg respekterer begge deler :) 

Her er det jeg har brukt i drivstoff(strøm) i juli. Da er turen på tilsammen 240 mil og superlading inkludert. Og et bilde fra Fauske hvor det er åpent for alle.

IMG_1801.thumb.jpeg.fe4f0e44ed73eeb55df29bcca3667f51.jpeg

IMG_1797.thumb.jpeg.030693bb07580efd1834c149c2ad6df1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for moroskyld...

Jeg var en tur i Malaga og La Cala de Mijas i 10 dager, og jeg så 1 EL-bil. Og det var en norsk Tesla Model Y.
Han andre voksne mannen som var med på turen så èn annen Model Y på samme turen, den også fra Norge.

Så i Spania, på sør/sør-øst kysten er det ikke mange EL biler å se. Det finnes jo nesten ikke ladestasjoner der nede heller. De finnes sikkert, men de er ikke så lette å få øye på. I Norge så vises de jo "overalt".

Men det er endel kule biler der nede da. Men ikke så mange av de virkelig spesielle. Og var de spesielle, så var det enten fra Nederland, GB eller Tyskland. De aller fleste Spanske biler er ganske normale utgaver, men lite eller ikke all verdens av verken motor eller utstyr. Men rustfri er de! Dog med "kokt" lakk på takene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede i Nice, Villefranche-sur-Mer og Monaco i oktober, tror jeg kan telle på en hånd hvor mange elbiler jeg så😅. Tror heller ikke jeg så en eneste ladestasjon. Hadde tysker på besøk på jobb i mars, og sjefen hans kjørte tesla, og var frelst (litt sånn Elon geni i liten skala han sjefen, har noen vanvittig rå løsninger han er nesten alene om å levere i markedet) Diskuterte endel elbil, morsomt tema rundt lunsjbordet det, han måpte bra da han fikk se prisene her, og hvor vanlig det var med elbillader i Norge. Virket som ett vanskelig begrep å forstå at vi kunne ha så effektive ladere hjemme, det var ikke snakk om i Tyskland.  Han kjørte blid og fornøyd rundt i passaten sin :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...