Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Før sommeren så hadde jeg en iX2 på lån i noen dager da X5en var inne til noe garantigreier. Jeg må bare si at mitt totalinntrykk av bilen var veldig skuffende, alt fra kvalitet til hvordan bilen kjørte. Kjøreegenskapene var rett og slett dølle og dette kunne vært en bil fra hvilken som helst annen produsent. Interiørdesignet er fint synes jeg, men det er jo hardplast over alt og det føles overhode ikke som en bil til 750 000,-…dette kunne like gjerne vært en Suzuki. Setene ble jeg heller ikke venn med, fant aldri en god sitteposisjon. På de dagene så klarte jeg heller ikke å vende meg til fraværet av iDrive hjul. Snakk om tilbakesteg, rett og slett en kjip bil i mine øyne.

IMG_1213.thumb.jpeg.8bd94f9940b85ef821ff5a0bd78d6d32.jpeg

Jeg fikk også anledning til å komme litt mer under huden på G60 igjen, denne gang en i5 40e. Alt det negative med G60 har vi jo vært igjennom mange ganger nå så vi trenger ikke noen repetisjon på det…har ikke endret mening. Men det positive er at dette er en bil som gir langt mer mening prismessig. På veien så føles den unektelig som en 5-seire skal, nydelig komfort, fantastisk handling når du presser den litt og styrefølelsen er spot on. Styrefølelsen er milevis bedre enn i4 og G30, klar forbedring her. 40e går bra, føler den går som en 530d og det er helt klart innafor. Ved aktiv kjøring så føles den veldig BMW aktig nettopp pga bakhjulstrekken, men fy søren hvor god grep de bakhjula har kontra f eks en motorsterk ICE versjon med bakhjulstrekk. Følte ikke mye behov for xDrive selv om dette endrer seg på vinterføre. Chassiset er veldig….veldig bra på G60. Jeg kan bare tenke meg hvordan denne bilen kjører når du også får en rekkesekser under panseret, da får man mer feedback fra drivlinja.

IMG_1189.thumb.jpeg.3e1973fc2271ace720ca2cbfdc3f02af.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke uttalt meg særlig om g60, men når jeg så dette bildet så ser jeg meg nødt. 
 

styggeste 5-serie karosseriet i historien til bmw, by far. Absolutt ingenting stemmer med linjer eller noe som helst. 
 

hvit bil og svart plast kan jo minne om en psssat alltrack eller en gammal xc70. Felgene er også ganske snåle.
 

Gratulerer så mye til de her inne som ratter g30/g31! En oppgradering fra den bilen blir vel neppe g60🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MagnusAG99nei det skal ikke sitte der heller. For dette er jo ikke M2 😉 Kun rene Mx-modeller som skal ha M-merke i grillen, ikke disse wannabe som kun er en vanlig WBA-modell. Så bort med det 😁 Men enig, det var slettes ikke en pen plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

@MagnusAG99nei det skal ikke sitte der heller. For dette er jo ikke M2 😉 Kun rene Mx-modeller som skal ha M-merke i grillen, ikke disse wannabe som kun er en vanlig WBA-modell. Så bort med det 😁 Men enig, det var slettes ikke en pen plassering.

Enig i det med plassering (og M-merke for øvrig). Ellers er det jo en artig problemstilling med WBA vs. WBS når vi står med en M2 (eller 1M for den del) og N-motor, mens vi har WBA med X5 M60i og S-motor. Hva er mest wannabe? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes endel M-biler med S-motor som ikke har WBS understellsnummer også, hvertfall for det amerikanske markedet.

G87 M2 har 3MF  (Mexico) og Z4M har 5UM (USA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En gledens dag for BMW-folket, men sorgens dag for Rolls Royce. Domagoj Dukec (som for øvrig må være en av de mest forhatte Instagramprofilene?) går over til RR, mens BMW får en ny kar fra Polestar/Volvo - Maximilian Missoni. Dette må være svært gode nyheter etter en periode med en mann som har ruinert hele BMWs merkevareidentitet. Volvo og Polestar har i motsetning til BMW beholdt en tydelig identitet, og interiørene (spesielt på den nye XC90) overgår BMW med flere mil om dagen. 

https://archive.is/hhsMJ

Sitat

The Bavarian car manufacturer BMW is reorganizing its design department and is also bringing in staff from outside. According to information from the FAZ, the change is to be announced in the next few days. According to this, responsibilities will be divided up under the leadership of the current head of design, Adrian van Hooydonk.

Maximilian Missoni will now be responsible for the upper middle class, luxury class and the relatively new acquisition Alpina. He previously spent six years designing the recognized elegant design of the Swedish electric car brand Polestar. Polestar is a spin-off from Volvo , where Missoni was also responsible for the exterior design for several years. The 45-year-old studied in London, then worked in Germany for ten years, and joined Volvo in 2012. He was born in Graz, Austria. His ancestors moved north from Italy in the 19th century with the railway construction, his father comes from Carinthia.

Opinions differ about Mini

Oliver Heilmer, currently head of design at Mini, will be responsible for the smaller models from the 1 Series to the mid-range. The Munich native, who is extremely unpretentious and friendly in person, has been responsible for the BMW-owned brand since 2017. Opinions differ on the latest Mini models, of course, and not everyone finds the interpretation to be entirely successful.

A change is also planned at the British luxury brand Rolls-Royce, which also belongs to the group . Domagoj Dukec is to take over the design. The German-Croatian, born in Frankfurt in 1975, currently heads the design studio of the core brand BMW.

BMW's design language needs fresh impetus and a spirit of optimism, according to a usually reliable source. The appointments are to take effect on October 1st. The new management team will one day be the successor to chief designer Adrian van Hooydonk. The Dutchman, born in 1964, has been in charge of BMW's design department since 2009. He is to remain at the top for a while and then hand over the management in an orderly process. BMW really has enough of the hectic pace these days.

Apropos Volvo. Se på materialvalg og finish her! Nam!

2025-volvo-xc90-interior-106-66d89c65028
2025-volvo-xc90-interior-108-66d89c650fa
2025-volvo-xc90-interior-102-66d89c64203
2025-volvo-xc90-exterior-116-66d89d2ed48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen fantastiske nyheter! Jeg ble samtidig nysgjerrig og bygget min egen, for en utrolig pen bil. Og deilig at de har holdt seg til samme design så lenge, men at de vider utvikler i små drypp men holder mye av det samme. Hvorfor gjør store endringer når det funker så bra IMG_6026.thumb.jpeg.2044101ebbe415ed0e96ff0b86155db0.jpegIMG_6027.thumb.jpeg.4c60f3e4d43085a3aaef2a5ced72ec69.jpegIMG_6028.thumb.jpeg.bf052252c2cdf2f0da0522899fb33655.jpegIMG_6029.thumb.jpeg.304124d2aad06bdea239f85a64b415b3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var gode nyheter! Nye/facelift XC90 (som jeg trodde var historie og skulle kun komme som EX90) må være en av de lekreste SUVene på markedet. Så enkelt men sobert design. Her treffer de bra. Kunne godt hatt en slik. EX90 er jo milevis bak i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ser ut som hele Bimmers har glemt at man kun får xc90 med 2 liters 4er. Ikke nok med det får man den kun med fake skinn 😱 Eller hva sier du @GtiGtr🤭

Og med en bensinmotor som kun driver forhjulene, mens elmotoren kun driver bakhjulene. Men XC90 med X5 drivlinje - ja takk🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

En gledens dag for BMW-folket, men sorgens dag for Rolls Royce. Domagoj Dukec (som for øvrig må være en av de mest forhatte Instagramprofilene?) går over til RR, mens BMW får en ny kar fra Polestar/Volvo - Maximilian Missoni. Dette må være svært gode nyheter etter en periode med en mann som har ruinert hele BMWs merkevareidentitet. Volvo og Polestar har i motsetning til BMW beholdt en tydelig identitet, og interiørene (spesielt på den nye XC90) overgår BMW med flere mil om dagen. 

https://archive.is/hhsMJ

Apropos Volvo. Se på materialvalg og finish her! Nam!

2025-volvo-xc90-interior-106-66d89c65028
2025-volvo-xc90-interior-108-66d89c650fa
2025-volvo-xc90-interior-102-66d89c64203
2025-volvo-xc90-exterior-116-66d89d2ed48

Dette er utvilsomt gode nyheter, men kanskje litt for sent ettersom vi må lide oss igjennom en hel generasjon med dette Neue Klasse søppelet som ennå ikke er lansert. Håper vi på sikt kan gå over til mer elegant design igjen slik som nettopp Volvo har hatt stor sukess med de senere årene.

Selv om det er så som så med den opplevde kvaliteten så er det ikke noe tvil om at Volvo sine siste interiør tar seg virkelig godt ut. Vi får håpe ny mann hos BMW kan gjøre underverker her. 

1 time siden, sluquet skrev:

Kunne tenkt meg en Volvo en vakker dag, flotte biler. De gikk vel nylig vekk fra planene om å bare produsere el-biler også?

Jeg har en liten "crush" på Volvo V90, desidert en av de peneste stasjonsvogner igjennom tidene. Ganske fascinerende at Volvo har gått fra 245 og 940 til denne linjelekre bilen her og samtidig fortsatt føles som en Volvo. Er vel kanskje bare Porsche og BMW som er bedre på å la det gå en rød tråd igjennom generasjoner (hvilket BMW har mistet på modeller lansert etter 2020).

Volvo har som alle andre moderert seg og sitt mål om å være helelektriske innen 2030. Nå inkluderer de også ladbare hybrider i sin fremtid. I Norge derimot så er det fullt fokus på el, hvilket frarøver norske Volvo kjøpere muligheten til å velge de tradisjonelle modellene. I stedet tvinges man over på noen merkelige Kina produserte greier.

48 minutter siden, papertiger skrev:

Dette var gode nyheter! Nye/facelift XC90 (som jeg trodde var historie og skulle kun komme som EX90)

Ja det er dette Volvo i Norge vil at du skal tro, at EX90 tar over for XC90. Dette stemmer selvsagt ikke ettersom Volvo er avhengig av å selge biler i resten av verden også. Og da er ikke en nesten tre tonn tung elbil til vel over 100 000,- Euro eller Dollar veien å gå. Volvo gjør som mange andre bilimportører i Norge og gjemmer unna godsakene for norske bilkjøpere, de gode tradisjonelle modellene som har hatt tiår på å utvikle seg til perfeksjonisme. XC90 erstattes av EX90, Golf erstattes av iD3, Audi A4 erstattes av Q4 E-tron osv osv. 

Volvo har fått til noe med XC90, ikke helt på X5 nivå selvsagt men at den kan nevnes i samme åndedrag sier sitt. Det var ingen…absolutt ingen som sammenliknet E28 med 240 for 40 år siden. To forskjellige verdener, forskjellige målgrupper og forskjellige filosofier rundt begrepet bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...