Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, tambur4 skrev:

Da er det jo synd at vi legger ned Halden-reaktoren! Hadde vært fint med et sentralt beliggende "kjernekraftverk" i Halden, eller kanskje fjernkjernekraftvarme!? 😃

Ja dette er synd for byen, kommet mye bra fra IFE. Saugbrugs har vel brukt overskuddsvarme fra reaktoren som fjernvarme, mener jeg fikk det beskrevet på en omvisning der nede for mange år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaktoren var jo ikke kraftproduserende, men dampen ble sendt over til Saugbrugs ja.

Har sålangt hatt 30 lykkelige år der!

Litt spesielt der nå. Reaktoren er bestemt lagt ned, men det tar lang tid før dekommisjoneringen begynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har sett en økning i popularitet med popp og bang fra eksos om jeg har skjønt begrepet rett(ganske nytt uttrykk for meg). Det er ikke lengre forbeholdt superbiler, men folk bygger om det som er for å få denne effekten. Det går en M4 i byen som har et så modifisert eksosanlegg at popper og banger hele tiden. Det høres, for å si det forsiktig, ikke bra ut. Nå har jeg truffet denne så ofte at jeg ikke klarer annet enn å tenke på denne filmen når jeg ser/hører slikt:

Men, dette blir vel som elbil, phev og fossilbildiskusjonen som pågår i diverse fora, også her, ingen fasit på hva som er best, alt bunner ut i personlige preferanser og bruksområde :) 

På tross av personlige preferanser, synes jeg likevel vedlagt video er en innertier. :D Så dårlig at jeg ler høyt.

Edit: For å fjerne enhver tvil, det kan på noen biler høres bra ut om det står i stil med motor, og moderat er bedre enn overdrevet.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ampera skrev:

Ombygging av anlegg er ikke komplisert, det som kreves er at oljetank må rengjøres først, brenner trenger et filter for olje og brenner trenger ny dyse og en justering. Total kostnad for alt dette kommer på under 20 tusen. Når jeg bygde om for 4 år siden fikk jeg 50% av kostnaden i støtte fra Enova. Skulle jeg ha erstattet oljefyr med Luft til Vann, varmepumpe hadde jeg gått på en kostnad på over 100 tusen.

Hvordan får du biodiesel til å lønne seg ? Hva betaler du per liter ?

har fått tak i grisebillig diesel selv men synst det koster langt mer en det smaker, så nå fyrer jeg fyren med ved i mens jeg tenker ut hvilken varmepompeløsning jeg skal gå for.

mulig det er mye å gå på når det kommer til å effektivisere bruken av diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Hvordan får du biodiesel til å lønne seg ? Hva betaler du per liter ?

biofyringsolje betalte jeg kr. 11.20 pr. Liter når jeg fylte tanken i sommer, bruker ca 2200 liter pr. År.

1 liter olje tilsvarer ca 9 kw strøm. Vi har brukt oljefyr til oppvarming og varmtvann til husholdningen. Vi har et hus med gulv areal på 300m2 over 2 plan. Har radiatorer i alle rom, totalt 14 stk.

Har helautomatisk styring som regulerer temperatur på sirkulasjonsvann, med inneføler og uteføler. Har også regulatorer på radiatorer med romfølere, slik at uavhengig av utetemperatur har vi stabilt ca 22 grader innetemperatur i alle oppholdsrom. Vi hadde et totalt strømforbruk siste år på 16.500 KW, av dette er 3.000 kw brukt til lading av el-bil. 

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 fantastisk! Gjett om jeg på snart 32 år føler meg eldgammel når jeg ser at slike ting er på moten, sannsynligvis blant den yngre garde (ref. også annen tråd her inne). Lurer på om jeg skal få noe slikt på BMWen 👀. Når jeg tenker meg om så smeller det og gurgler litt i potta på Cooper S’en titt og ofte når jeg går av gassen sånn plutselig, spesielt i sport mode. En gang midt inni et (nesten) tomt parkeringshus på Stavanger Lufthavn, var noen fotgjengere som skvatt godt da 😂. Kanskje jeg da har per definisjon «Pops & Crackles» i en original bil? 😬😩

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg har vært å ha noe "pOpS aNd bAnGs" må ha vært på den E39n jeg hadde for en stund tilbake. Kom noe lignende lyder når jeg rullet nedover bakker uten å gi gass.

Men det var mest sannsynlig pga manglende bakpotte og én eller flere tvilsome coiler på den meget hissige 2 liters M52n 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ulike former for bio-oljer også. Biodiesel er vel varianten som vil tåle privat bruk best og den er mest holdbar. Den har imidlertid tendens til å vokse seg, så er lurt å ha konstant sirkulasjon på olja gjennom et filter eller to, og at den holder minst 17 grader.

Den verste bio-olja jeg har vært borti lukter dritt, er seig og fæl og tyter forbi hver en pakning. Røra må være syrefast, og kommer det på gulvet så spiser olja epoxybelegget. Må forøvrig holde en min.temp på ca. 40 grader. Da med heat-tracing på alle rør og egen varme i tanken og konstant sirkulasjon. Siste halvmeteren inn på brennern er det som regel en slange. Kan regne med å bytte denne hver høst før fyringssesongen da slangen mest sannsynlig er tett for lengst.

Det viktigste er at olja(og forbrenningslufta) ikke er for kald når den forbrennes. Blir dannelser av svovelsyre i røykgassen som medfører korrosjon. Kalles vel syreduggpunkt. Mener det varierer med olja hvor duggpunktet er. Nå er jeg ikke særlig stødig i kjemi.

Må ha ny dyse og filter og øke oljemengden for å kompensere for en noe lavere brennverdi.

Jeg har jobbet mye med kjelanlegg. Termiske energisystemer er noe jeg jobber med daglig. Den største kjelen jeg har fikla med, en bioolje-Kjel med to brennere. Leverer 100MW, det er kult å sveive i gang. Litt kick faktisk. Kan jo bare regne ut hvor mange 2kW vifteovner den erstatter. Brenner rundt 10 kubikk olje i timen på 80MW last. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger altså om det smeller litt i potta så gjør det ingenting det. Så er det forskjell på hva som høres nogen lunde naturlig ut og hva som høres ut som om bilen er syk. :) Mange ettermarkedeksos får også frem det beste lydbildet, så jeg er helt med på å bytte eksos for de som ønsker det. 
 

@Daniel. Haha :lol: Vel det siste her må ha vært en TSX eller en gammel Zundapp vi helte bensin inn i eksosanlegget for å få stikkflammer. Når jeg tenker meg om hadde jeg en Garelli trømoped, som det smalt noe innmari av med jevne mellomrom, men den hører til i kategorien syk. Haha det ble litt flashback og nostalgi nå :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello Vi diskuterte frunk og i den forbindelse ladeledninger og ladepunkt. Vi pratet så om ladere på Rema(det var skikkelig random) og jeg ser du hadde rett, og jeg formulerte meg mulig litt feil, men det var dette jeg mente. Det var i en annen tråd, men den er på et helt annet tema nå, så derfor tar jeg det i tulletråden :D Legger ved bilde.

8FB0070F-0B32-477E-BC4B-FD6CE9F354A4.thumb.jpeg.15ff1040c1f6844cd295842561151f6c.jpeg3359F4C0-D40D-4129-8421-B0B307BF03EA.thumb.jpeg.8a8ecb3d6f7477cac98a508838f68b8a.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svigerfar kjøpte seg en e-tron. Der skulle vi ordne med mulighet for lading hos ionity. Audi har lavere pris hos dem, enn andre, visstnok. Alle manualer sier, last ned ionity appen. Men den finner vi ikke, uten å sideloade den. Leste på forum og Internett generelt sett, men fant ingen svar på hvordan man bruker ionity.

Tiden gikk fra oss så han skulle se på det selv.

Dette var en nesten helt ny bil, fra Møller. Manualen lå inni bilen, med Møller sitt navn på å greier. Men manualen stemmer ikke. Det er egentlig for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

@mslello Vi diskuterte frunk og i den forbindelse ladeledninger og ladepunkt. Vi pratet så om ladere på Rema(det var skikkelig random) og jeg ser du hadde rett, og jeg formulerte meg mulig litt feil, men det var dette jeg mente. 

Regnet med det var sånne ja. Greie på kaldt batteri eller til å toppe opp etter 80%. Men må ha med egen kabel da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2021 den 19.01, flobben skrev:

2 timer og femti minutter fra Oslo Syd til Furnes ved Hamar.

En time på å komme igjennom Oslo, hvor ble det av hjemmekontor til folket?

 

dårlig lei, og det tror jeg mange var, mange som kjørte hardt/fort etter at det slapp opp

Det lurte jeg på også. Var slik trafikk fra 14-19 tiden på fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad jeg slipper det kø kaoset i Oslo !! Kjører heldigvis innover før meste av trafikken hoper seg opp ( 04:40) og slipper hjemturen når alle andre skal:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...