Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng siden 11/02/25 i Innlegg
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
m-blå og 37 andre reagerte på Skulebollen for et emne
38 poeng -
En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil
Patryck og 32 andre reagerte på Skulebollen for et emne
Ny bil ja.. Ble en 24 modell gått kun 11.000km. Ved levering. I motsetning til 24 modeller flest så er faktisk denne regga i 24, så seint som i juli. Så her er det lenge igjen av nybilgarantien vertfall 😁 Bilen har vel det meste av utstyr, mangler ventilerte seter, det er vel eneste jeg kommer på. ( Ville ikke ha bucketseats og keramiske bremser ) Bilen ble kjøpt av en hyggelig kar i Tromsø, selger leverte den gladelig til Trondheim hvor jeg tilfeldigvis var på jobb og kunne plukke den opp på henger. såg slik ut etter ankomst hjemme🥴🥲 Ble så en skumvask med store mengder avfetting. Ble noen ærender dagen etterpå og da såg den slik ut igjen.. Hærlig sesong vi går inn i🤢🥲 Nå har den det heldigvis langt bedre😁33 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
laffe og 30 andre reagerte på Skulebollen for et emne
31 poeng -
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
hennum og 30 andre reagerte på ///M-ini95 for et emne
Jobber med dem ja, på godt og vondt 😅 Som flere har påpekt, så er jeg veldig enig i at GT er en mer estetisk velykket bil. Synes også MMI infotainment systemet er mer intuitivt enn hva enn slags system Porsche bruker. Skal dog sies at jeg har veldig begrenset erfaring med Taycan, så det må taes til betraktning. Har ingen førstehåndserfaring med Taycan annet enn et par kjøreturer, men tipper de deler mye av de samme utfordringene. De eldste bilene (GT) har ganske grei aksjonsliste til bare å være noen år gamle. Noe er SW tilbakekallinger, og andre ting er fysiske komponentbytter. Er sikkert noen som husker at det ble stor mediesak for noen år siden da flere GT eiere måtte ha bilen stående på verksted over flere måneder pga delemangel. Tror dette gjaldt Taycan også. Kort fortalt var det PTC varmeren som tok kvelden. Dette har i senere tid blitt en aksjon på, så PTC varmere produsert før 18.02.2023 ( om jeg husker 100% rett) skal skiftes ut. En felles feil med Taycan er disse viftene som sitter altfor utsatt til. En av dem er for å kjøle ned AC kondensatoren, og andre er for kjølevæsken. Dessverre ingen tilbakekalling på dette, så man burde sjekke dette opp ved kjøp. Feil merkes ved dårlig ladeeffekt grunnet begrenset varmestyring, evnt at AC anlegget er noe begrenset ved varme dager. Om man svinger hjulet maks til en av sidene, er det akkurat plass nok til å sette en lang skrutrekker inn via locariskjermen og kjenne etter om viftene sitter fast. De skal kunne beveges med veldig lite kraft. Betjeningsenhet for klima har jeg sett noen ganger. Denne delen er klin lik den du finner på Q4 (kjent feil der også), og merkes ved at minst en av knappene plutselig slutter å funke. Kjipt om det skulle være knappen for å justere temperaturen, men dette kan løses midlertidig ved å "sende" ønsket temp via appen. Mye demonteringer for å bytte den dessverre, skikkelig drittjobb etter min mening da alt av interiørpaneler sitter fast som om de er limt på. Bra for opplevd kvalitet, elendig for de som skal skru på dem. De tidligste GT bilene har også begynt å få problemer med vindushevermekanismen. Kjennetegnes ved at det knirker og lager lyd ved varmt vær, før det til slutt bare gir opp. Som regel får du kjørt ruten ned, og så er den stuck der pga wiren krøller seg. De ruster dessverre ganske bra og når ruten er i nederste posisjon, gjør det jobben med å demontere 10 ganger verre... Frontlykter er kjent for å sprekke opp i øvre del, rett bak forskjermene. Kjennetegnes av fuktdannelse. De fleste GT RS bilene er godt utstyrte, så typisk havner vel lampebytte foran på minst 100 tusen per lykt om man har laserlykter. Opplevd noen biler med knirk fra fra foring/bærekule i nedre bærearm. Merkes best ved varmt vær, og ved fult rattutslag under rygging. Spesielt om det er litt helling så bilens understell står i spenn. Du ser at dette er en Porsche i grunn, for understellet er ulikt hvilken som helst Audi. MMI som står og "loader" i evigheter er kjent feil med kjent løsning. Løsning er å slette alt av kartdata og oppdatere til nyeste SW. Vi pleier å ha bilen stående hel dag for dette, da det fort tar minst halv arbeidsdag om alt går som det skal. Motor/drivverk vil jeg påstå er ganske solide. De fleste er jo kjent med motorfeilene på E tron SUV. GT har ikke dette problemet, og jeg tror faktisk jeg kun har sett 1 stk GT med motorskift hos oss til nå. Mulig det er mer enn en, men det er iallefall ytterst få. Hva HV batteriet gjelder har det vært tilbakekallinger for kontroll av battericellene. Uten at jeg har tall på det, vil jeg påstå at biler som er OK etter sjekk ligger over 95%. Som regel har de bilene som har måttet skifte batterimoduler som "preventivt" arbeid, allerede vært flagget fra Audi med mistanke om at noe er feil før de kom til oss. Kunden har i disse tilfellene ikke merket noe på forhånd, så det er snakk om små marginer med feil her. Bilene er tydeligvis mer glad i spise bremser bak enn fremme, da jeg har til gode å se noen av oss skifte bremser foran. Mener å huske prisen på bremser foran faktisk var dyrere enn Taycan utifra innlegg som @Skulebollen la ut for en stund siden. Det skilte noen få tusenlapper i favør Taycan. Da snakker vi om Carbid bremsene. Defekt høytsittende bremselys har jeg sett noen tilfeller av. Kommer irr i ledning som i utgangspunktet går via bakruten. Rep.løsning før var å skifte hele bakruten frem til en glup tekniker hos oss foreslo å heller legge "Y" ledning til en annen stikker. Så nå er det heldigvis en rep.løsning som er mye mindre kostbart. Feilmelding på hekkspoiler kan oppleves på tidligste modeller. Husker ikke datoen i hodet, men det er en utbedret spoilermotor som monteres og som allerede er montert på 23 modeller tror jeg. Ledningsbrudd i bakluke kan forekomme på tidligste modeller, men skal være utbedret via tilbakekalling. Tilbakekallingen går utpå å montere beskyttelse rundt ledningsnettet og flytte det noen cm slik at ikke de ligger konstant i spenn. Skadete ledninger skal i utgangspunktet repareres under aksjonen, men du kan risikere at noen har oversett en liten skade som blir verre over tid. Typiske kjennetegn er feil på ryggekamera, spylervæske som renner i bagasjerommet, eller diverse feilmeldinger på komponenter i bakluken. Knall bil å kjøre, kanontøff å se på. Får man senket litt på lufta og foliere en liten del av frontfangeren i bilens farge slik at "grillen" minskes med 40%, så har man en killer elbil etter min mening. Dessverre så har prisene gått ned like fort som disse akselererer, og de kan være tungsolgte når den dag kommer. Ingen PAW å hjelpe til her hvis man ikke har garanti, så en solid forsikring er å anbefale. Når ting først ryker, så sørger dyre delepriser for at man kjenner det i lommeboka... Men husk, ikke ta mitt innlegg som en dyster spådom. Man blir farget av å jobbe på merkeverksted. Så at man ser 10 biler av 1000 med den samme feilen trenger ikke bety at alle er dritt31 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
fupsaker og 28 andre reagerte på Skulebollen for et emne
29 poeng -
Ehaugsnes e46 M3 - E65 igjen❤️
Gnukkelars og 27 andre reagerte på ehaugsnes for et emne
Oooooog så lenge klarte jeg meg uten e65😅 kom over et kupp på finn.no. Hadde akkurat lagt på røret til en kollega når jeg fikk finn-varsel. Meldte interesse med en gang og bydde usett. Jaggu blei den min og😊 Bilen var eid av en 80 år gammel mann, og det var en noe mer teknologisk venn av han som solgte den for han. I følge annonsen var det en fullt kjørbar bil med en del elektriske feil. Bakrutevarmen hadde vist blitt kobla ut, og da blei den vist bedre. Fikk forsåvidt ingen feil på tur fra Bergen og hjem, så jeg må vel få tatt en diagnose. Anyways, det er en 2007 mod 730d i Monacoblue! Endelig en bil med litt farge😄 Den har kun gått 194.000, og er mye bedre utstyrt enn den forrige jeg hadde! Nevner bl.a ; - Comfortstoler med kjøling, varme og massasje - Elektriske bakseter med kjøling og varme - TV bak med DVD-spiller og medfølgende hodetelefoner - Comfort Access - Dynamic Drive (SOM FUNGERER😍) - Active Cruise Control - Logic7 lyd - Alcantara taktrekk, nyyyydelig - Garasjeportåpner - Webasto - Bluetooth telefon Fløy til Bergen tidlig onsdag morgen for og hente bilen. Bilen ble solgt på sommerdekk, så jeg måtte ordne meg vinterdekk før jeg kunne kjøre hjem. Har en kompis i Ølen som hadde vinterdekk og dekkmaskin, men jeg var ikke klar over hvor stor omvei det faktisk var fra Bergen😅 menmen. Når jeg kom til Bergen og skulle overta bilen, så sa selger at bilen mangla motorkraft av og til, ville ikke opp i turtall. Hadde allerede kjøpt bilen usett, så jeg håpa det var tettt DPF. Kjørecomputern i bilen viste et snittforbruk på 1,8l på mila og en snitthastighet på 20km/t. Dette tyder på mye småkjøring, og igjen stor sjangs for tett DPF. Fant en biltema og kjøpte et par flasker DPF-rens og injectorcleaner og fyllte opp tanken. Etter en 3-4 timer kjøring så blei den bedre og bedre, og etterhvert så fungerte den helt perfekt. Girer også som en drøm! Endte på et snittforbruk på 0,72l på mila over 1100km på tur hjem. og noen bilder! rett hjem på løftebukken for og skifte hjul. Dekka jeg la på i Ølen var alt for småe for bilen, men de holdt hjem. Fikk også tatt en titt under bilen, og her var det ikke mye rust gitt😁 kjøpte denne på Temu, og den fungerte overraskende bra! Passa rett på muttertrekkern, så veldig enkelt og pusse over nav mens man skifter hjul. bort med disse orginalhjula…. og på med orginale 19x8/9,5 style101! Blei mye bedre😃 disse er faktisk orginale e65-hjul og. Perfekte vinterhjul så en tur innom jobb for og vaske den😊 og så noen interiørbilder. Alt er desverre beige, men utstyret veier opp for mye. Et e60-ratt hadde gjort mye, så hyl ut om noen veit av et msport ratt, fra preface bil med nøkkel-start😅 denne skal nok få det mye bedre i mitt eie enn hos en pensjonist som så vidt har tid til og bruke den😊28 poeng -
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
CHNilsen og 26 andre reagerte på papertiger for et emne
På sin plass med en liten seinhaustoppdatering i carporten. Vi tar sats hopper fram hele én dag etter henting av bil i slutten av august. Så ser jeg denne bløra - irriterende at jeg ikke oppdaget den før. Så det er bare å poppe innom de hyggelige karene hos karosseriavdelingen til Hedin Stavanger igjen og takke for i går. Ingen problem. Ingen dokumentasjonstime eller søknad nødvendig, kudos til Stian som fikset alt på sinkslippgarantien for F10/11 uten spørsmål. Noen uker nede i veien så var bilen inne på nok en uke med fiks og lakk av en av de få karosseriflatene som ikke tidligere hadde blitt lakkert. Sånn sett greit å få tatt nærmest hele bilen. Det vi dette året har «mistet» i kjøring med 5-serien grunnet opphold på karosseriavdelingen hos Bavaria/Hedin i tide og utide har vi med renter tatt igjen med kjøring i haust. En periode var vi på tur hver helg med bilen. Begynnelsen av september: helgetur til Sauda. Fint vær, så bilen holdt seg nogenlunde ren og pen. Helga etterpå: hyttetur med vennefamilie, møttes på midten i leid hytte på Randøy, Hjelmeland. Ingen lading nødvendig her :). Hopper en helg fram, og vi snakker tigerstaden, operataket, keramikkurs, Oslo Maraton, slottet, og - for vår kollektivinteresserte sønn: tog, buss og trikk. I fleng. Ingen bil. Vel tilbake i oljehovedstaden tok jeg turen til Bavarias navnefest, der byttet til Hedin Automotive og åpning av nye lokaler var tema. Litt vemodig i mine øyne, Bavaria-navnet har så mye historie fra området her hvor det hele startet. De deler villig ut på Hedin-skiltholdere, men tenker i3’en skal få beholde Bavaria sine, som en slags homage til det som har vært - både i3 og Bavaria er jo historie nå sånn sett. Første bil solgt hos Bavaria Stavanger, står normalt sett utstilt i bruktbilavdelingen deres. Ringen er på en måte sluttet - green over tan er på moten som aldri før, 30 år etter. Dagen etter var 530’en klar for henting etter nylakkert førerdør, parkert ved siden av uniformert G31. I forkant av dette hadde jeg fått lagt 3M PPF på bakfanger som erstatning for en terskellist som ble fjernet ved lakkering etter hærverket. Godt utført forsikringsjobb av Ruyters. Bakpartiet ser litt “cleanere” ut uten list i stål der. Ny helg, og ny tur. Denne gangen med i3S, eller Gullebilen som den går under her i familien. Tur-retur Hjelmelandsferja, ca 16 mil, i nydelig vær. Nyvasket bil både innvendig og utenpå gjør reisen en del kjekkere! Avlevert poden til besteforeldre på andre sida av fjorden, før jeg kan stå å beundre fargen som popper så det holder i det formiddagssola treffer perfekt! Fint strømforbruk halvveis. Merker de noe større dekkene drar noe mer strøm, uten at det betyr så mye. Kan lade mye for prisforskjellen opp til OEM-dimensjon. Egentid hjemme brukes til det jeg liker tredje best: dilling med bil. Så i3’en fikk gummimatter og en etterlengtet skinnrens. Det var på langt nær slitt eller blankt fra før, så brukte kun Fenice sin Quick Detailer som renser og beskytter i en go. Bilen runder snart 100 000 km, men det viser ikke igjen i interiøret. Meget nøgd med skinnkvalitet og detaljnivået på interiøret i i3 av siste årganger. Og så liker jeg at bilen kjøres, og ikke kjører deg. Den er en elbil langt forut sin tid, men samtidig ikke fullstappet av hjelpemidler som blander seg inn i kjøringen. Det er den perfekte handlevogn med skinntrukket innside. Søndagen ble brukt til kjærestetur i 5-serien, dagstur inn til Suldal og på tur til dagsturhytte, før søndagsmiddag og henting av poden hos besteforeldre og hjemtur. F11 med understellsoppsettet Adaptive Drive + ACS slutter aldri å imponere som kjøremaskin! Utsikt over vakre Suldalsosen. Spol et par uker fram, og vel tilbake fra en snau uke på høstferie i Sauda - bilen får som sagt kjørt seg om dagen 😂 - så var det dags for vask av vinterhjula jeg stua vekk i vår og aldri tok fram igjen…. Gjorde en skikkelig innsats med vask og voks av begge sett, Fusso som voks og Carpro Perl 1:3 på dekksider. Ferdig voksa og med gummifornyer: Ny helg og ny tur - denne gang fikk begge bilene luftet seg. Mens kona tok 5-serien på yogatur til det brutalistiske Energihotellet i Øvre Suldal, tok jeg i3S’en på langtur inn i samme kommune, for fjelltur i Gullingenområdet og ungdomsskulejubileumsreunion på kveldstid. Første gang på så lang tur med holmenkollhamsteren (ca 16 mil hver vei) men kan ikke si annet enn at den innfridde, både på kjøreegenskaper, morofaktor og rekkevidde! Mye opp fjell og ned fjell på denne turen, den henter inn en del rekkevidde nedover, og fungerer som en gullfarget rakett oppover småveiene der jeg opptrådte som en slags verdensmester bak rattet som 18-åring. En slags fjern slektning av min tidligere Cooper S i sjel og ånd, dog med en dårligere sittestilling, sitteposisjon og seter for aktiv kjøring. Litt bilder må til - kommet opp til Gullingen: Utsikt fra Onglanuten ned til Suldal og over fjellene der framme hvor jeg har mitt opphav og skal ende opp for kvelden: Dagen etter fikk jeg endelig bytta ladeluka til Wokeby sin - mye mer gjennomtenkt løsning på linje med iX1 og iX3, dog ikke fjørbelastet. Så, endelig: forrige helg ble en helg dedikert til klargjøring av biler til vinterstid! Med kone og barn som på eget insj heiv seg på danskebåten til Bergen lørdags morgen og hjem søndags kveld, var det duket for full mayhem hjemme, med masse på agendaen: Skikkelig nedvask av 5er etter alle lakkeringsrundene - Voksing av 5er - Bytte til vinterhjul på begge biler, med nedvask av hjulbuer - Vask av 8x sommerhjul - Vask av 5er interiør og bytte til gummimatter - Rens av skinninteriør 5er To ting som ikke stod på lista men som jeg fikk på kjøpet: Senebetennelse i begge (!) overside hender etter all voksingen, skuring og gnikking, de ble bare verre og verre utover lørdagen, men døyvet smertene med noen doser smertestillende resten av helga for å holde oppe dampen. Tastaturhender påfølgende uke - ikke fullt så bra Og været. Det blåste til storm fra sørvest på lørdagen, så ble mye knoting, ettertørk og snuing av bil for å unngå det verste regnet inn i carport. Heldigvis var naboene borte for dagen, så brukte muligheten til å rygge meg inn på tvers. Vask først: Så voks. Etter 6 timers arbeid kun avbrutt av måltider var vask og voks ferdig, til og med dører, dørkarmer, innstegsterskler og B-stolpe fikk smake på Fusso, Sveigis style. Fikk også gått over noen deksler i bakluka som har knirka og plaget meg - knirk som forsvant etter litt demontering og montering. I kombinasjon med filt-teip på kanten av rollokassett (der duken kommer ut av kassetten og ligger å hviler på kassetten) - den bittelille bevegelsen og friksjonen har forårsaket enormt mye knirkelyder - og dermed mye knirk og friksjon hodet mitt også. Jeg har vært sikkert på at det har vært understellet. Endelig borte, og jeg kan meddele at jeg har en tysst F11, tilnærmet fri for interiørknirk! Ettermiddag og dekkskift, på med hodelykt og lading av skumkanon. Ble ganske så nøgd etter litt børsting av hjulhus: Ny dag, nye muligheter og gjøremål: Søndag og hjulvask med gode hjelpere i gode kjemikalier. Surfex HD 1:5 i to omganger på dekksider får bort Prickbort som er uunngåelig med overspray gjennom sesongen. Brunt etter første runde: Hvitt etter andre runde, og ferdig: Completo, ferdig med Prickbort, avfetting, håndvask og MPF: Tilstand på coating på M5-hjul og Fusso på i3-hjul var fremdeles så bra etter nedvask at jeg anser de som klar til omlegging til våren uten ny beskyttelse. Alle dekksider ble satt inn med Perl 1:3 før lagring. Vi beveger oss over til neste punkt på lista: interiør 530d. Rens av sittepute, på tide? 🤔 Hele setet renset: Repeat:process på resten. Fikk dratt over fremdelen av interiøret med Fenice sin Deep Leather Cleaner og to lag med Leather Protector, men baksetet ble tatt med 1-stegs Fenice Quick Leather Detailer da slitasjen i denne avdelingen er lik null sammenlignet med framme. Ferdig renset og vasket interiør: Mørket og regnet kom fort, men kjekt å se fargespillet og beadingen fra Fusso-beskyttet Middelhavsblå lakk:27 poeng -
En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil
Saltkjelen og 26 andre reagerte på Skulebollen for et emne
Rakk kun og kjøre bilen en dag før jeg måtte fikle litt. Gule DRL ble montert, sammen med ACS senkefjører fremme. Faktisk første gang jeg har sett senkesett som kun senker en aksling, og som er TUV godkjent. Sier vel litt om hvor estetisk feil Bmw har satt opp fjærene på disse bilene.. Ble også montert 12mm spacere fremme og bak. Disse har rulert fra I3, til g31 ( sommerhjul ) og nå over på g81😅 Kunne tålt noen mm mer ut, og bilen kunne absolutt tålt litt mer senk. Men syns det ble ganske perfekt nå til vinteroppsett vertfall. Original høyde fremme "Fitment" uten spacere Før/etter av DRL Ble litt usikker når jeg sto i garasjen ang. DRL lysa, men ble syns det ble meget aggresivt når bilen kom ut i friluft 😊 "Ferdigbilder"27 poeng -
26 poeng
-
Min 2020 M5 Competition
Tore Høgvold og 24 andre reagerte på Ampera for et emne
25 poeng -
23 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
laffe og 21 andre reagerte på Skulebollen for et emne
22 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
KMT og 21 andre reagerte på Ingvaldsen for et emne
22 poeng -
Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Tur til Alpene s.12
mslello og 20 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Vel oppe i Danmark svingte vi innom Løkken for å vandre litt rundt bunkerene på stranda. Fascinerende hvordan havet over tid har spist seg inn slik at bunkerene har falt ned på selve standa. Om noen tiår er de helt slukt av havet. Kult sted å besøke om man har god tid til ferga 😀 Også ender turen her, en fantastisk flott tur med mange flott opplevelser. Masse god mat, flotte folk, mye latter og ikke minst nydelige steder 😀 Angret ikke på at jeg tok X5 på denne turen, synes den gjorde en god jobb. Gleder meg til neste års tur allerede 👍21 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
norbakken og 20 andre reagerte på Kolstad Jr. for et emne
21 poeng -
ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ livet med e39
mslello og 20 andre reagerte på Ingvaldsen for et emne
Ser ut som plassering av saksløft blir nogenlunde brukbar, har plassert den lenger inn i rommet så det blir god plass forran. samtidig blir det lettvint å kjøre inn en bil til om jeg dør fra et prosjekt på bokken. gjorde en hestehandel med @ehaugsnes, bbs mot style 37 fra e38. Dette bør bli bra på e39, mangler bare hartge design E eller 19 3delte schnitzer hjul så har jeg alt som er kult/kulest på e39. har fått fylt inntil muren rundt garasje så det ser litt ryddigere ut på tomta, når er det klart for fasade, isolering og påstøp til våren. Blir 30cm med eps oppå hulldekke før membran og påstøp, samtidig blir drt ny kledning og vindu på 2 vegger. ser ut som det kan passe inn med en f80 på sikt også ellers så går pengesparingen dårlig men har fått inn noen saker man ikke kan si nei til. stabstag sol ble bestilt i juni kom endelig fram. 27 og 19mm fra ultra racing, siden eibach er umulig å få tak i. Blir nok lakkert svart. hentet dobbeltglass igår, dette er fine greier når det er kaldt ute. godt å gå vinteren i møte med romslig carport.21 poeng -
En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil
Kolstad Jr. og 20 andre reagerte på Skulebollen for et emne
Gikk rett i gang med og få bilen litt mer presentabel Slik ser det alså ut etter 10.000km og 1 år. Tenk om 100k og 10 år🥴 Etter ett par omganger med avfetting og såpekanon ble det med ett litt bedre. Ville ikke gå hardere til verks i frykt for å bøye kjøleriller Hjulhusene ellers fikk seg også en god vask. Gadd ikke ta det 100% da det er smått ugunstig og stå og spyle med HT i en garasje med gipsvegger.. I tillegg til at den uansett må ut igjen i saltsørpa etterhvert. Men ble langt bedre om ikke annet Kan man zoome inn og se noe skrift på fjørene 😏😏? Innerskjerm på plass igjen, med ett lag CG Bare bones og Carpro Dlux på calipper har lagt coating på noen felgsett siste årene uten at jeg egentlig føler det er verdt jobben. Må uansett til med berøringsvask for og fjerne bremsestøv i kre og kroker, selv med hyppig vasking. I tillegg trengte felgene egentlig litt polering for og bli strøkne igjen. La derfor kun coating på innsiden av felgene, siden det er langt vanskeligere og komme til der, og det er jævlig kjapt gjort😅21 poeng -
Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Tur til Alpene s.12
mslello og 19 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Vi beveger oss opp i rene månelandskapet.. 2778 moh…stor høyere går det ikke å komme med bil i Europa. Beklager for fingermerkene, blir sånn med disse moderne tochskjerm bilene… Jeg anser meg som en kar med god kondis i min beste alder, men i 2800 meters høyde er lufta så merkbart tynnere at du blir andpusten av å gå 200 meter. Opp her sykler folk, hatten av sier jeg bare.. Effekt messig så virker ikke X5 så plaget av den tynne lufta, men E63en med sugemotor mistet vist litt ork i denne høyden. Også kjører vi nedover igjen.. Ble første bensinfylling siden før vi begynte å kjøre i Alpene. Litt imponert at etter så mange fjellpass så havner forbruket på 0,89 l per mil. Har ikke ladet annet enn det bilen har regenerert selv. Av 614 km så har 251 km vært elektrisk, har altså kjørt distansen Arendal-Oslo i konstant nedoverbakker 😂 Målet var å komme seg inn i Tyskland slik at vi kommer oss litt oppover igjen. Så da var det inn i Sveits igjen Breie fine motorveier, men vi tar det med ro her. Sveitsere her helt gale etter fartssyndere 😬 Etter en ganske lang dags etappe så endte vi opp i en liten tysk by jeg ikke husker navnet på en gang. Det ble litt banking på Autobahn, X5en gir seg på 249 km/t på speedometer, som er 244 km/t på GPS. Liten raste stopp… …på grunn av det her… Eurokai i Hamburg er i business. Jeg som kjører så mye i Europa burde bytte navn til Eurofredrik 🙃 Vel fremme ved hotell i Hamburg ble det klaget på at at det var så trangt i parkeringshuset… …skjønner ikke hva de snakker om 😬 Ikke noe å si på hotellrommet iallfall 👍 Neste dag startet med litt kø… Før alle bilene bare forsvant… Så da satt vi cruisen på hyggelig marsjfart. Det var ikke ofte jeg var under 200 km/t mellom Hamburg og Flensburg. X5en er dog bra tørst med snittfart på 200 km/t… Men likevel kom jeg meg fra Hamburg til Arendal på en tank bensin, hvilke andre ladbare hybrid SUVer med sekser klarer det? Det obligatoriske handlestoppet 👍20 poeng -
Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Tur til Alpene s.12
paukri og 19 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
De hadde en ganske artig utstilling av konseptbiler her. Jeg fikk av kona boksettet BMW behind the scenes til jul og her omtaler de mange av konseptbilene som sto utstilt. I følge boka så var denne her nesten produksjonsklar og basert på F01. Men den globale finanskrisa i 2008 gjorde at den ble skrinlagt…bittert…så bittert når vi vet at den "krisen" var over året etter. Etter München og litt ut på kvelde så durte vi videre mot ett annet kjent sted… Jeg måtte jo dra med meg reisefølget innom Alpina 👍 Verdens raskeste dieselbil 😎 Alpina produserer på maks kapasitet nå får BMW tar over, det er åpenbart at mange vil ha "ekte" Alpina foredlet i Buchloe 👍 Bakgården er ett bevis på dette.. I Buchloe kan man finne en random parkert Alpina hvor som helst Kvelden ble avsluttet med en av mine livretter når jeg er i Tyskland. Currybratwurst, her med ekte curry saus 👍 Neste dag starter med litt vask… Før vi ruller mot Bregenz i Østerrike for litt drivstoff 👍 Vakre Bodensee, må ned hit med familien en gang 😀 Koser meg med Bayern 3 på radio og cruiser mot Sveits og Alpene 😀 Også ble det litt kaos, rett før vi skal begynne å kjøre opp i fjellene så rota vi oss inn i en labyrint av en småby 😂 Vi fikk samlet troppene og måtte finne letteste vei ut.. Men først ett lunsj stopp. Jeg har medbrakt og maten nytes fra "lastelemmen" 😀 Fortsettelse følger…20 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Kolstad Jr. og 19 andre reagerte på liffi for et emne
20 poeng -
Den store finn.no tråden.
Markus E30 og 19 andre reagerte på Skulebollen for et emne
Legger ved ett forholdsvis ferskt skjermbilde av en samtale med fruen hvor hun var på jobb lykkelig uvitende om at jeg forhørte meg om priser på div. G81 på Finn. Rakk akkurat og sende henne Finn.no linken til bilen før jeg og selger litt brått og uventet plutselig ble enige om pris og levering😬 Vi er lykkelig gift med felles økonomi, moralen er: Enklere og få tilgivelse eller tillatelse. Med disse velvalgte ord ønsker jeg deg lykke til med fruen og gratulerer med en velfortjent cab 😇🥳20 poeng -
Indrehus garasjen "div BMW i høst, E32/E34/E65"
liffi og 18 andre reagerte på OddErik_E34 for et emne
Liten status herfra, før man går inn i en dvale periode i vinter 🙂 - E65 730d har fungert som bruksbil i sommer. Ikke til hverdagslige oppgaver, men på lengre turer og noe til-fra jobb. 8000 smertefrie kilometer har det blitt. Fikk seg en grundig vask og polering før den ble parkert hos min far. Der står den trygt og godt til våren - E34 530i ble hentet ut fra vinterlagring tidligere i år og har fått noen kilometer på seg. Ikke mye, men et par søndagsturer har det blitt. De originale BBS RC felgene har blitt restaurert til perfekt stand hos Oslo Felgretting i sommer. Nye dekk er også montert. Dette ble jeg veldig fornøyd med. Den har også vært på eu-kontroll. Første gang siden 2010. Et par mangler ble det, men ingenting alvorlig. Bremseslanger, lavt kokepunkt på bremsevæske og div lysfeil. Dette blir utbedret i vinter før etterkontroll og registrering til neste år. Da skal denne få strekke på beina etter mange års stillstand. - E32 750i har blitt flittig brukt i sommer etter godkjent eu-kontroll i våres. Denne skal få noe ytterligere kosmetisk stell i vinter. Denne blir bare bedre og bedre Stor forskjell fra da vi hentet den fra låven tidligere i år. Før det så har den stått stille siden 2009/2010. Sist eu-godkjent i 2008.19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Tore Høgvold og 18 andre reagerte på Ampera for et emne
19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Rita G og 18 andre reagerte på papertiger for et emne
19 poeng -
Lars89's 2019 i3s 120ah - M2 solgt
sandersander og 18 andre reagerte på Lars89 for et emne
Spontankjøpte en 2019 i3s 120Ah i Bergen på lørdag. Den ankom i kveld med Gire. Det er en Fully Charged med komplett servicehistorikk. Syns den var kul i hvit. Blir mye vasking i vinter 😄 En rask inspeksjon viste 2 utslitte dekk, ett dekk montert med innsiden ut, en kantkjørt felg, ett knekt jekkfeste, knust plate under, rift i belte og et comfort access-håndtak som ikke fungerer. Handlet fra merkeforhandler så satser på å få noe av det dekka. Ankom med 1km rekkevidde så måtte lade litt. Dette var heldigvis veldig mye enklere enn sist jeg hadde i3. Kortbetaling. En kjapp vask må til Får stå ute første natta.19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Markus E30 og 18 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
19 poeng -
Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Tur til Alpene s.12
mslello og 17 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Vi fortsetter der vi slapp 😀 Vi kjører videre oppover i høyden mot Oberalppass, ca 2045 moh. X5 og 740d kjøler seg ned, var godt og vel 30 varmegrader denne dagen så dere kan sikkert høre kjøleviftene igjennom bildet 😂 Men for å kjøre oppover så må vi også kjøre nedover, da mot Andermatt 😀 Andermatt kommer til syne, og opp i fjellene ca midt på bildet så ligger Furka Pass. Vel nede i Andermatt burde jeg som den James Bond fan jeg er parkert bilen på det berømte stedet hvor Sean Connery i Goldfinger slipper av sin kvinnelige forfølger som han nettopp har presset av veien. Flaks at jeg stoppet her sommeren 2024 og tok dette bildet da 😅 Vi kjører oppover, i fjord kjørte vi Furka Passet motsatt vei så nå har jeg kjørt det begge veier. Kan min X5 være den eneste X5 i Norge som har kjørt Furka TO ganger? 😂 Vi havnet bak en BMW bande fra UK. E36en der forsøkte å stikke fra meg opp bakkene der, men 45e’n var sterk i klypa gitt. Gøy var det uansett 👍 På toppen av Furka 😀 Så bar det nedover igjen. Ved det berømte Hotel Belvedere i svinge var det så mye folk og biler at vi bare kjørte videre. Så igjen så var det flaks at jeg i 2024 fikk stoppet der og tatt bilde av bilen 😀 Vi ruller nedover.. Fascinerende å se Furka og Hotel Belvedere på avstand.. Tok ett lite ladeeksperiment, hvor mye strøm kan jeg regenerere inn på batteriet ved å bare rulle ned ett fjell. Startet med tomt batteri på toppen. Nådde ca 35% bare ved å rulle og bremse, motoren var helt av. Ikke lenge etter gikk det oppover igjen 😅 Nå mot Grand St Bernard passet. 330’en i godt driv 👍 La det være helt klart, G05 er ingen sportsbil. Men når man senker den ett hakk på luftfjæringen, kjører i Sport Individual med riktig oppsett og sjalter med hendlene på rattet så sitter den solid på veien opp disse løypene her for hva slags bil den er 😀 Vel på toppen så blir dette vårt hotell for natten 👍 Passet går bokstavelig talt rett forbi hoveddøra til hotellet. Bilen får hvile, den har hatt mye motbakker i dag 😅 Mørket faller på, men bilder yter ikke omgivelsene her rettferdighet 😀18 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
M-jakob og 17 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
18 poeng -
Skulebollens e34 M5. Bilen endelig tilbake!
E.C. og 17 andre reagerte på Skulebollen for et emne
Har alltid savnet armlene/midtkonsoll på bilen. Litt usikker om m5 fikk dette originalt? Uansett, fikk kjøpt ett sett armlener ifjor, men grunnet skepsis til og potensielt skade og gjøre noen sjeldent bra førerstoler uoriginale. Tok jeg bevisst en sesong for og kjenne om savnet var reelt😅 Noe det utvilsomt var.. Så da var det bare og røske ut og skjære i veg. Hullene til fester i metallet er der, så jobben er enkel og grei, kun skjære vekk skum, skinn og litt av bakplaten. For så og montere igjen. Umulig og se at det er skjært noe når armlene er på plass Ferdig montert Og endelig resultat, ferdig renset og behandlet😏18 poeng -
ingvaldsen sin E70 30SD - tilbake igjen
KMT og 17 andre reagerte på Ingvaldsen for et emne
Livet er underlig, var på utkikk etter en billigbillig toyota for slite på i saltet men endte opp med x5. og ikke hvilkensomhelst x5, kjøpte tilbake 30sd’en! solgt på 340k km og nå har den passert 365k km. dessverre tapt seg endel og står på triste hjul. flaks jeg har et låvefunn jeg kan plukke deler fra og vipps så ble det kul bil igjen hadde også deler til denne bilen på hylla som aldri ble montert, sliter med at reim skriker ved fullt ratt utslag. Det er rett mengde servoolje så vet ikka hva det kommer av. første store problem er feil på dynamic drive, viser til defekt høydesesnor bak. Ikke rart for boltene har kortodert i så huset har sprukket. Tydelig at bilen har gått 2 år i salt. Tok å sprayet inn hele travers med lanolin etterpå. prøvde med 2 stk e60 sensorer siden e60 har brukt samme sensor i et år men det fungerte kun på dynamicdrive, og da ble det feil på lufta. da måtte jeg nøye meg med bil som var sigen i rompa noen dager i påvente av nye sensorer. fikk seg en vask og den ser fortsatt presentabel ut. Men det har nå kommet rust på bakdører som må fikses. nye sensorer på plass, 1500kr per stk fra gs. og vipps så ble det riktig høyde og ingen feilmeldinger. Tålig fin å kjøre, veldig presis. Men 4hjulskontroll er selvsagt tatt med rattet skeivt som vanlig så der får jeg prøve en quickfix med å justere begge sider like mye. veldig mye høydekast på vinterhjul etter 2 år på stillestående bil, men virker til å snart være ristefrie etter litt bruk. videre har heg feil på 2 pdc sensorer, tenker å prøve hella eller valeo sensor fra autodoc, har noen erfaring med disse? har også feil på hengermodul, må vell åpne å inspisere for fukt. rakler noe voldsomt venstre framme, men får ikke fram noe slakke og alt uten om demper er nytt i mitt fortige eie. Så mistenker demper. plystrer vesentlig mer nå en før på lave turtall, mulig bypass ventilhuset begynner å bli veldig slitt. Men bilen lader riktig ladetrykk, svetter også endel fra hele turbopakken. den skal også få nye bærebroforinger bak da disse er ferdige. tanken er å flytte over interiør igjen mellom x5M, men det er ikke helt bestemt enda. den har også veldig dårlige lys, håper det gjør susen med nye nightbreaker pærer før jeg monterer ledbar igjen. bremser skriker noe voldsomt om jeg er såvidt borti pedalen, klosser er av ukjent fabrikat. Kunne sikkert kjøpt nye skiver å klosser men må bremse ned litt med påkost. i og med at dette har blitt en billigbil så prøve jeg å holde kostnadene moderat så blir neppe noen storoverhaling, men blir den beholdt lengere en over vinteren blir det nytt register å bytte alle tetninger tilhørende turboer. Neste blir bærebroforing og en sørvis, spent på oljen fra framdiff da de spiser slike. Trf byttet denne i sitt eie.18 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Reef89 og 16 andre reagerte på papertiger for et emne
17 poeng -
Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Tur til Alpene s.12
mslello og 16 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Hotellrommene var enkle og greie 👍 Neste morgen var skikkelig duggfrisk 😀 Vakkert med morgensolen som skinner på fjelltoppene En gammel Maserati ankom hotellet etter oss. Den har som dere ser i beste italienske stil lagt fra seg ett "visittkort" på bakken 👍 Vi ruller nedover og mot Italia.. Dette er skikkelig Italiensk, liten Agip bensinstasjon med utendørs verksted 😀 Mont Blanc Også går det oppover igjen… Jeg husker faktisk ikke helt hva dette passet het, men det var på veien mot Col D I’lseran. Etter hvert kommer vi over tregrensa Ett ganske dødt vintersport sted. Men vi ruller videre mot Frankrike 🇫🇷 Vi kjører igjennom ett søvnig Val D’isere De er opptatt av estetikk her, tenk dere sånne lyktestolper i en norsk by. Nei kontainer, ugress og istykker brøytede kantsteiner er det som møter turister i Norge. Så begynner vi å kjøre for alvor opp i høyden. Langt der nede ligger Val D’isere17 poeng -
Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Tur til Alpene s.12
paukri og 16 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Tenke jeg skulle legge ut litt fra årets guttetur til Alpene, det har blitt krevd og etterspurt av flere og det er jo hyggelig 😀 Vi har på en måte gått litt lei av Nurburgring, særlig siden de fleste av oss ikke har biler som er egnet til ringen i år så ble det kjøretur til Alpene i stede. Ett fint avbrekk synes jeg, Ringen kan man alltids reise til igjen når man har egnet redskap. Jeg valgte å kjøre X5 da jeg rett og slett ville kjøre en bil med moderne teknologi og komfort. Har kjørt flere turer nedover med Alpina og 130i’en så nå var det på tide å kjøre på guttetur med en moderne bil 😎 Spurte pent og fikk stå på trailerdekk 👍 Grei overfart, seilte forbi ett krigsskip i horisonten 👍 Forbausende rolige veier nedover i Danmark 😀 En liten benstrekk i Danmark Vel fremme i Flensburg ble troppene samlet 😀 Det er stort utvalg i BMW 😂 Etter ett bedre måltid her så suser vi videre, for dere som har kjørt nedover og vet hvor køen starter nord for Hamburg. Vi kjørte køfritt helt hit…ved inngangen til Elbtunell 😳 Har seriøst aldri opplevd å kjøre igjennom her uten kø.. På andre siden durer vi nedover A7 i retning Wolfsburg hvor første overnatting skjer. Neste morgen kommer jeg ut og blir møtt av dette synet… Jeg starter umiddelbart å saumfare bilen og jadda…faen satan altså!! Er liksom ikke noe tvil om at idioten har vært inni min bil 😡 Jeg tar masse bilder selvsagt og gjør meg klar til å begynne å banke på hotell dører. Jævelen skal finnes før han rekker å forlate hotellet, nå er vi syv brautende Sørlendinger klare til "Manhunt". Men fyren dukket plutselig opp av seg selv da han skulle reise samtidig som oss. Han skyldte på mørkt og dårlig sikt, greit nok. Viste seg at bilen var en leiebil og at skaden uansett ville bli rapportert ved innlevering. Så vi utvekslet kontaktinfo, jeg fikk ta bilde av all dokumentasjon og så reiste vi videre mot München 👍 Vi ruller inn i BMW sin hovedstad 👍 Tok ikke bilde av bilen for "Vier Zylinder” bygningen, men jeg tok ett bilde her i Juli 2024 da vi var her på vei til sommerferie i Italia 😀 Jeg har fast plass i kjelleren på BMW Welt, her står jeg alltid. De har til og med satt opp en F sånn at folk vet at dette er Fredrik sin plass 👍 Ikke så mye spennende her nede i dag, men diesel is still king i Tyskland. En lekker i4 med tre liters sekserdiesel, eller 430d om du vil 😀 Eller blir G26 for stor, hva med en 220d Gran Coupe? Golf med "Alpina" skilter 😉 Fikk som første på Bimmers lagt øynene mine på iX3 live, tenk meg av alle personer inne her skulle de denne først 😂 Jeg likte disse her bedre, men så var det de pengene da… De fleste i turfølget hadde aldri vært her så vi måtte inn på museumet også. Jeg for min del bare skummet igjennom, har vært igjennom dette museumet intet mindre en seks ganger, selv min fem årige datter har vært her to ganger 😂 Denne tar jeg bilde av hver gang, men så er det til gjengjeld kanskje den kuleste utstillingen på hele museumet. 5er rommet. Eller som han ene sa "Faen, her var det mange fine delebiler" 😅 🤮🤮 Legende 😎17 poeng -
i4 tråden
mossing 92 og 16 andre reagerte på S-Bullaren for et emne
17 poeng -
Egils BMW tråd - Ny bil, 530xd
norbakken og 16 andre reagerte på Kolstad Jr. for et emne
Da var endelig tiden inne, ny bruksbil på tunet 😊 Subaruen har gjort en formidabel jobb de siste 3 årene, men nå trenger jeg bil som kan trekke et par tonn henger, samt har jo lysten etter noe litt mer "komfortabelt" vært tilstede en stund..😅 Ble selvfølgelig spontankjøp i blinde, men angrer absolutt ikke. Hentet denne på Skreia på fredag og fikk meg en skikkelig kjøretur hjem til Mo (90 mil). 08' mod. produsert i 07. Norsksolgt 530xd med 159000 km. Valget falt på akkurat denne, da km. standen var særdeles fristende, samt hadde bilen i praksis bare 1 eier. Den har også komplett servicehistorikk og er pedantisk oppfulgt hos Bavaria på Skøyen fra ny! 😇 Så elefanten i rommet🐘 Sølvgrå, ikke M-pakke og lyst interiør. Vel, en kan vel ikke få alt en ønsker alltid😉.. Liker den jeg, på et vis, ser veldig gubbete ut med akvariumsglass og blanke lister, og slik ska den få være 😂 Meget fornøyd så langt, rett og slett nydelig kjøremaskin. ikke spesielt godt utstyrt, men det meste jeg hadde på ønskelisten (i tillegg til motor og drivlinje som var et must da..): - Sportsstoler -Sportsratt - Panoramatak - HiFi (676) - Krok - Navi Pro Jeg så spesielt etter biler uten alt for mye mikk-makk utstyr, f.eks EDC, el-bakluke, dynamiske lys ++.. Dyre ting og bytte/reparere.. Så her kommer et par bilder tatt i forbifarta, har ikke fått vasket og stelt enda.17 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Kolstad Jr. og 16 andre reagerte på papertiger for et emne
17 poeng -
17 poeng
