mcbanan Skrevet i går, 18:18 Skrevet i går, 18:18 5 minutter siden, Kvasi skrev: Hehe ja der har du et poeng! I min konkrete sak ble bilen min truffet av deler av et tak mens den var parkert på sin faste plass i et borettslag som var forsikret hos Gjensidige, som på sin hjemmeside gjorde et nummer av at en sånn forsikring dekket skader på private eiendeler som ble skadet, som feks biler som ble truffet av takras. Dette høyres ut som ein slik sak som ein av og til ser i media, der dei tek kontakt med Gjensidige på dine vegne og da rykker kommunikasjonsdirektøren ut og seier at her har det skjedd ein beklagelig saksbehandlingfeil og sjølvsagt skal du få erstatning🥸 fupsaker og Skulebollen reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet i går, 18:29 Skrevet i går, 18:29 @BrokeBoi Etter å ha lest det som kommer frem her så tror jeg at du bare bør beholde din F90. Den er bedre skrudd sammen, har åpenbart færre feil, tøffere lyd, bedre andrehåndsverdi, morsommere å kjøre og går nesten like godt. Hvis målet er å spare penger, ha rimeligere bilhold og ett ønske om å ikke ha en rendyrket entusiastbil så er i4 M50 veien å gå. Mange tror at Taycan og e-tron GT kan erstatte en tilsvarende fossil bil som "leketøy", men de blir skuffet. Og da kan man like gjerne gå for en I4, den er bra bygget, kjører godt nok, ser bra ut, går mer enn godt nok og tilbyr mer for pengene. Du får en bra i4 med mye nybilgaranti igjen for prisen av en e-tron GT med garanti som straks utløper. BrokeBoi, Ron Jeremy, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6
Kvasi Skrevet i går, 18:35 Skrevet i går, 18:35 15 minutter siden, mcbanan skrev: Dette høyres ut som ein slik sak som ein av og til ser i media, der dei tek kontakt med Gjensidige på dine vegne og da rykker kommunikasjonsdirektøren ut og seier at her har det skjedd ein beklagelig saksbehandlingfeil og sjølvsagt skal du få erstatning🥸 Har sendt henvendelse etpar plasser men det ser ikke ut som noen ønsker å stille spm ved Finansklagenemda. mcbanan reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet i går, 19:00 Skrevet i går, 19:00 (endret) 2 timer siden, Snagg30 skrev: Applauderer deg for å gidde dette! Ikke først gang du har gjort og helt sikkert ikke siste, elsker å lise slike innlegg. De lange meldingene du sendte meg når jeg var på jakt etter ny bil og R8 var et tema er og noe som burde vært i dagens lys. blir aldri R8 på meg etter den samtalen 😅 Hyggelig å høre Tror nok ikke Audi selgere rundt dette langstrakte land er så jævla begeistret for at jeg er så utfyllende i innleggene 😅 2 timer siden, BrokeBoi skrev: Må ærlig innrømme at du har snakket meg fullstendig vekk fra å kjøpe e-tron GT med kort eller ingen garanti, for denne listen var lang. Det var absolutt ikke meningen å skremme potensielle kjøpere på forumet her, men jeg er dessverre skrudd sånn at når noen spør meg om bil, så sier jeg alt jeg kan - på godt og vondt. Vil liksom ikke at noen som får tips fra meg skal komme en dag og si at jeg ga dem dårlig råd. Som da @Snagg30 spørte om råd rundt R8, visste jeg at han var drittlei sportsbiler som havarerte hver tredje trackday på Rudskogen. Da kan jeg liksom ikke "sugarcoate" det jeg ser, som f.eks at R8 kan være en vanskelig bil å eie når det bare er 3 stk merkeverksteder i hele Norge som har lov å skru på dem (hvor to er i Oslo). Har sikkert skremt mange potensielle BMW eiere blant venner og bekjente også, og kunne sånn sett like gjerne laget en like lang liste over ting som man må være obs på en F10(vet det er en mye eldre bil, men bare for å velge en godt likt BMW modell). Jeg personlig hadde vært mer redd for verditapet på de bilene enn potensielle feil. De tingene jeg nevner nå er som regel luket ut ila garantien, er jo sånn sett derfor jeg vet om dem. Kjenner flere som har hatt GT som bruktbil noen år, uten at de har hatt mye tull. Fellesnevneren har vært, fukt i lykter, PTC varmer, vifter eller skjevslitasje på bakhjulene (garanti på alt naturligvis). Endret i går, 19:02 av ///M-ini95 Dusy, mr.pingu, Ron Jeremy og 4 andre reagerte på dette 4 3
BrokeBoi Skrevet i går, 20:21 Skrevet i går, 20:21 (endret) 2 hours ago, Fredrik 90 said: @BrokeBoi Etter å ha lest det som kommer frem her så tror jeg at du bare bør beholde din F90. Den er bedre skrudd sammen, har åpenbart færre feil, tøffere lyd, bedre andrehåndsverdi, morsommere å kjøre og går nesten like godt. Hvis målet er å spare penger, ha rimeligere bilhold og ett ønske om å ikke ha en rendyrket entusiastbil så er i4 M50 veien å gå. Mange tror at Taycan og e-tron GT kan erstatte en tilsvarende fossil bil som "leketøy", men de blir skuffet. Og da kan man like gjerne gå for en I4, den er bra bygget, kjører godt nok, ser bra ut, går mer enn godt nok og tilbyr mer for pengene. Du får en bra i4 med mye nybilgaranti igjen for prisen av en e-tron GT med garanti som straks utløper. Ja, det er den samme konklusjonen jeg har kommet fram til etter å ha sett på flere og flere elbiler som har vært aktuelle. Jeg havner til slutt tilbake på i4 M50, men må si at jeg nøler noe veldig med å bytte ut F90en med denne. Som bil nr to og pendlerbil hadde det nok vært en no-brainer, men å binde opp enda mer kapital i bil akkurat nå er ikke aktuelt. Situasjonen kan dog være annerledes til våren, men jeg har nå landet på at F90en beholdes uansett hva. 1 hour ago, ///M-ini95 said: Hyggelig å høre Tror nok ikke Audi selgere rundt dette langstrakte land er så jævla begeistret for at jeg er så utfyllende i innleggene 😅 Det var absolutt ikke meningen å skremme potensielle kjøpere på forumet her, men jeg er dessverre skrudd sånn at når noen spør meg om bil, så sier jeg alt jeg kan - på godt og vondt. Vil liksom ikke at noen som får tips fra meg skal komme en dag og si at jeg ga dem dårlig råd. Som da @Snagg30 spørte om råd rundt R8, visste jeg at han var drittlei sportsbiler som havarerte hver tredje trackday på Rudskogen. Da kan jeg liksom ikke "sugarcoate" det jeg ser, som f.eks at R8 kan være en vanskelig bil å eie når det bare er 3 stk merkeverksteder i hele Norge som har lov å skru på dem (hvor to er i Oslo). Har sikkert skremt mange potensielle BMW eiere blant venner og bekjente også, og kunne sånn sett like gjerne laget en like lang liste over ting som man må være obs på en F10(vet det er en mye eldre bil, men bare for å velge en godt likt BMW modell). Jeg personlig hadde vært mer redd for verditapet på de bilene enn potensielle feil. De tingene jeg nevner nå er som regel luket ut ila garantien, er jo sånn sett derfor jeg vet om dem. Kjenner flere som har hatt GT som bruktbil noen år, uten at de har hatt mye tull. Fellesnevneren har vært, fukt i lykter, PTC varmer, vifter eller skjevslitasje på bakhjulene (garanti på alt naturligvis). Jeg setter stor pris på folk som deler omfattende "insider"-informasjon om enkelte bilmodeller, så jeg er glad for at du tok deg tid til å skrive en såpass utfyllende liste. Utseendemessig er GTen etter min mening blant de aller peneste elbilene som finnes per i dag, men med såpass mange potensielle feller på en bil som snart ikke lenger har nybilgaranti igjen, så holder jeg meg fint unna. Det har aldri vært en bil jeg har følt at jeg absolutt MÅ ha, men den fremstod som et fint elektrisk alternativ til nåværende bil. Som @Fredrik 90 dog nevner vil elektrisk sportsbil aldri kunne erstatte en ordentlig fossil sportsbil. Dette med verditapet på disse bilene er også veldig uforutsigbart. Taycan og GT har falt noe veldig i løpet av få år, mens enkelte i4 M50 fra 2023 koster omtrent det samme som helt ny 2025/2026 modell. I verste fall ligger GTen på halv pris av dagens pris om 2-3 år. Min nåværende bil vil nok ikke falle noe særlig i verdi de neste 2-3 årene, prisene har jo nærmest stått på stedet hvil i de snart tre årene jeg har eid denne. Hvis jeg da sammenligner regnestykkene sparer jeg muligens veldig lite på å gå over til GTen, og da blir jo konklusjonen enkel. Endret i går, 20:45 av BrokeBoi fupsaker og ///M-ini95 reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet i går, 21:58 Skrevet i går, 21:58 @BrokeBoi Når det gjelder andrehåndsverdi på F90 så skal jeg komme med en spådom. Jeg tror ikke disse kommer til å falle mer, vi ser aldri disse nede på 700 000 tallet. Årsakene til dette er som følger: * Den er last of its kind. Siste M5en som er målestokken og referansen alle andre strekker seg etter. Den nye M5en vil aldri nå den karakteren, stilen og kvaliteten som F90 har. Største konkurrenten til ny M5 er ikke en RS eller AMG, det er F90. * Selv om det nå er klart at fossilbilene ikke skal dø likevel så vil de aldri bli de samme. De blir tunge, elektrifiserte og Euro 7 og fremtidige krav vil ytterligere strupe disse bilene. * Min generasjon, Millennials er en generasjon som er mer bilinteresserte og fokusert på bil enn på veldig lenge. Vi er også en godt utdannet generasjon og vi er nostalgikere med sans for det som var bra i nyere tid. Nå og i årene fremover så viser all forsking at denne kjøpergruppen vil bruke penger på selvrealisering. Biler fra 90 tallet og frem til 2020, som i veldig mange tilfeller kan omtales som "siste ekte ditt, og siste ekte datt" kommer til å bli attraktivt. Her plasserer F90 seg fint inn, E60 M5 blir for risky…det har sosiale medier bestemt. F10 M5 har for mye hester ut bakhjula, slapp styring og litt lurvete image. F90 derimot er en perle hvor alt klaffer, det går ikke an å kritisere den bilen for noe. Dette er bare synsing fra min side, men jeg synes det høres logisk ut likevel. Vi får se, du gjør iallfall ikke noe galt i å beholde bilen 👍 RNJ, BrokeBoi, Ampera og 2 andre reagerte på dette 5
sveigis Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Ja @///M-ini95 her levner det overhode ingenting om at du kan faget og sitter inne med kunnskap mtp Audi 😊 Det er jo enormt bra at du er ærlig og forteller hvordan enkelte modeller faktisk er ,kontra forherliggjøre enkelte modeller som kanskje egentlig er bar noe møkk. Og så du skrev og om enkelte Bmw modeller som folk spurte deg om ,samme gjør jeg med mine rundt meg ,Bmw er ikke bilen om du ikke kan skru litt selv eller har penger til å sette det på verksted . Så ja ærlighet er viktig og en gudegave for oss her inne som kanskje snuser på Audi ,da er det greit og ha fagfolk som deg 😊😊 laffe, ///M-ini95, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 3 1
papertiger Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Ære være forumet her som faktisk er åpent nok til at noen kan anbefale kjøp av biler fra andre merker, og at det ikke bare er BMW for alt. Og takk til @///M-ini95 som øser av sin førstehåndskompetanse på andre bilmodeller, enten det er positivt eller negativt. De som har lest tråden din har fått nok info om F10-eierskap til å plukke opp pros og cons om den modellen også tenker jeg fupsaker, Marius2002, laffe og 4 andre reagerte på dette 6 1
jorg1s1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Stor takk til @///M-ini95 som deler verdifull kunnskap om e-tron GT! Digger denne bilen selv, går jo flere titalls Taycan pr GT. Største feilen Audi gjorde med denne var etter min mening å ikke differensiere seg mer fra Taycan ved å lage hatchback-luke som på i4, jeg tror faktisk det ville gjort en del med salget i Norge uten å ødelegge alt for mye for Taycan-salget (en Taycan ST/CT ville fortsatt hatt mer plass og en Taycan sedan mer sportslig). Som hundeeier kunne jeg da hatt en GT selv, må ha bur i bagasjerom som utelukker alt av sedaner. Det kunne vært artig med en lignende oppsummering fra en BMW-tekniker på i4. Så vidt jeg har forstått har BMW valgt børstemotor foran på denne, som krever 2-3 dager på verksted for rensing. Skal egentlig holde bilens levetid (hva nå det er?), usikker på hvor utbredt dette problemet er dog, og om det evt dekkes av noe maskinskadeforsikring når garanti er gått ut. Apropos nye(re) biler, noen som vet om biler fra etter ca 2023/2024 med ISA (fartsgrensevarsling som er default på for hver tur) hvor det finnes mulighet til å slå av dette på noe vis med ettermarkedsløsninger? Samboer har S3XY commander i sin Model 3 Highland som har mulighet for dette. En liten dings man kobler i OBD-porten hvor dette samt mye annet kan konfigureres med en app. Plugget ut denne her om dagen ifbm salg, og det slo meg hvor mye jeg hater ISA. Vet at det er mange biler det enkelt kan slås av med snarveier og rattknapper for hver tur (mens andre krever at man navigerer seg inn i menyer med touchscreen og flere trykk), det er ikke det jeg lurer på her. Endret 13 timer siden av jorg1s1 fupsaker og ///M-ini95 reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 19 minutter siden, jorg1s1 skrev: Apropos nye(re) biler, noen som vet om biler fra etter ca 2023/2024 med ISA (fartsgrensevarsling som er default på for hver tur) hvor det finnes mulighet til å slå av dette på noe vis med ettermarkedsløsninger? Samboer har S3XY commander i sin Model 3 Highland som har mulighet for dette. En liten dings man kobler i OBD-porten hvor dette samt mye annet kan konfigureres med en app. Plugget ut denne her om dagen ifbm salg, og det slo meg hvor mye jeg hater ISA. Vet at det er mange biler det enkelt kan slås av med snarveier og rattknapper for hver tur (mens andre krever at man navigerer seg inn i menyer med touchscreen og flere trykk), det er ikke det jeg lurer på her. Jeg vet ikke om noen ettermarkeds løsning på dette, men jeg vet at på nye Mercedes E-klasse så oppretter man førerprofil knyttet til nøkkel. Der går man så inn og fjerner fartsvarsel og da forblir det av som default. Hvorfor....HVORFOR kan ikke flere produsenter gjøre det sånn? fupsaker reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå