Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 07/22/25 i alle områder

  1. For et par helger siden på Nürburgring.
    34 poeng
  2. Gabz

    Gabz' E39 M5

    Opprydningsøkt nr. 2: Da er ny innsatsrunde på M5en foretatt og en del punkter krysset av fra listen, så en liten write-up må til. Første på agendaen var girkassefester og motorfester som føltes slitne ut. Bilen opp, og jeg kjenner allerede at jeg savner løftebukk: Men etterhvert er girkassefestene demontert, og nye Lemförder deler er montert inn. Deretter var det motorfestene som måtte si farvel til sin gamle bopel. Her også var det Lemförder som fikk overta plassen. Fornøyd med sitt nye hjem: Har hatt en del dødgang "i midten" av styringen, og det ble også påpekt på EU at ene indre endeleddet var litt dårlig. Da er det vel neppe noe overraskelse hva som måtte skje. Klart for å settes igang: På disse bilene med V8 er det jo ikke tannstag, men styresnekke. Dermed måtte hele parallellstaget byttes for å fikse indre endeledd. Etterhvert var hele greia demontert. Har kjøpt nye ytre endeledd også, så de gamle fikk bare stå på: Synderen indentifisert: Skal bli bra med litt nytt. Lemförder nok en gang. Glemte selvfølgelig å ta noe etter-bilder. Men styringen ble natt og dag etter skiftet, og bilen er nå levert hjulstillingskontroll. Deilig! Men vi er ikke ferdig. Hadde jo en liten Van Gogh situasjon på sidespeilene, som måtte løses. Jeg hadde omsider fått denne braketten i posten fra England, i maskinert aluminium. Gjenget opp og skrudd fast med de originale skruene. Og etterhvert var speilet igjen komplett, og ikke minst wobble-fritt. På plass. En annen ting som har irritert meg litt er at bilen har vært delvis skeivøyd. Tåkelysene var nemlig forskjellige. Høyre siden hadde klart glass, men venstre side hadde "vaskebrett"-glass. Glemte naturlig nok før-bilde her. Men ny lykt ble iallefall kjøpt inn: Og montert. Omsider likt igjen foruten litt forskjell i alderdom, men iallefall ikke like synlig som før. Var ikke super-gira på å bruke 1500kr ekstra bare for å få den andre like blank (selv om det fristet). De jevner seg nok ut etterhvert. Mens jeg var i gang tenkte jeg også å få demontert skiposen i armlenet bak, da den er mer i veien enn praktisk. Kommer aldri til å bruke den. Tok også en overflatevask av alt annet her mens setene var ute, inkludert beltet (glemte bilde av dette også). Posen ute. Og baksetene på plass igjen. Enda en liten plage var interiørlampen som sitter i bakluken. Denne hadde et knekt feste som gjorde at den hang og dinglet, samt utbrent pære og diverse sprekker. Ny original lampe innkjøpt. Og alt i orden igjen. Apropos sprekker; midtre luftventil i dashbordet hadde også det i 3 av fire hjørner. Out with the old and in with the new. Og da ble det litt mer ro i sjela her også. Emblemene foran og bak har definitivt sett sine bedre dager. Nye originale deler fikk erstatte disse også. Før/etter bak: Og foran: Ene skiltlyset bak hadde samme diagnose som lampen i bakluken - sitter løst pga knekt feste. Dette var dog også uoriginale LED-innsatser (med en del sotespray på pga. sterkt lys). Her ble det også nye originale deler. Mye bedre. Og til slutt noe jeg har gledet meg til fra første stund. Få av de slitne, stygge kjennemerkene i plast og få på noen ferske aluminium-skilter i stedet. Skiltholderne var også veldig falmet og ble erstattet med dual lock borrelåser. Av med det gamle: Og nytt stæsj klart. Dermed kunne bakenden på bilen gå fra dette: Til dette: Og likeså fronten fra dette: Til dette: Detaljene hjelper fælt på helhetsinntrykket. Enda mer i virkeligheten enn på bilder. Er fortsatt en del lakk-tjafs som ødelegger helhetsinntrykket for meg (spesielt frontfanger og panser), men dette står på planen. Den plasten under fangeren skal også byttes, da den er både sliten, sprukket og misfarget. Men dette var en veldig god start på det utseendemessige løftet i min bok. Avslutter innlegget med et par stemningsbilder fra påfølgende kveld.
    33 poeng
  3. På overtid med en oppdatering av tråden! Jeg tenkte å begynne posten med ferie da det ikke har vært veldig mye som har skjedd på bilfronten de siste månedene av interesse. Men så ser jeg gjennom bildene så er det jo et par «eventer» som kan nevnes. Kan jo starte der vi slutta sist, med viltpåkjørsel og påfølgende reparasjon av bil hos Bavaria. Var bra fornøyd med karosseri- og lakkarbeidet som ble gjort - ingen fargeforskjell som jeg har klart å se i all slags lys. Ved «final inspection» fant jeg glasskår plasser jeg ikke burde funnet. Så jeg gikk derfra og de tok en ny runde på rengjøring uken etter. Ble en del bedre da. Ved henting av bil: I etterkant i bedre lys har jeg funnet noe mer småplukk som jeg har gitt beskjed om som de skal ta neste gang bilen er inne. Hvilket bringer meg videre til neste «happening» et par uker etter henting hos Bavaria, da vi på isstopp ved en populær badeplass i Stavanger parkerer på en stor parkeringsplass parkerer 5eren i den absolutt beste lommen tilgjengelig, med ingen biler i umiddelbar nærhet. 40 minutter etterpå kommer vi tilbake til en bil nedtegnet med stein på bakre halvdel av bil, begge sider. Åpenbart gjort av barn som ikke vet bedre - de har virkelig prøvd å lage sirklene runde og strekene rette - så hva kan man si. Hvor er foreldrene og deres samvittighet oppi noe slikt. Heldigvis er det «bare» materiell som kan fikses, men surere penger enn dette er det vanskelig å finne tror jeg. Sak ble anmeldt for å bli henlagt, og skadesak ble opprettet. Ny takst foretatt, med opplakkering av det som vel må være siste rest av bilen som ikke er nylakkert… 🙃 Heldigvis fikk vi rett før dette skjedde mulighet til å nyte en ukes ferie i Italia uten slike bekymringer. Etter et par-tre år med mye jobb i prosjekter som endelig gikk mot levering og slutten var det deilig å tjuvstarte årets feriesesong med å ta igjen Italiaferien vi egentlig hadde bestilt til sommeren 2020 i pappapermperioden. Slutten av mai er en fin periode i Italia - ikke for varmt og ikke så mye turister. Vi har funnet gleden i å oppleve Italia fra bil de gangene vi har vært der, og med guttungens gode tolmodighet når det kommer til bilkjøring vurderte vi egentlig ikke noen andre transportalternativer denne gang. Faktisk endte vi opp med null skjermtid i bil hele ferien i Italia - det var rett og slett så mye å følge med på gjennom vinduet. Startet med å fly direkte fra Stavanger til Bergamo med Norwegian - genialt å slippe mellomlanding. Top tip: Jeg hadde helt tilbake i februar bestilt en type 3-serie touring type bil hos Sixt, med fri kansellering i tilfelle endring i planer. Pris da var ca 10000kr for en uke. Uka før avreise går jeg bare inn på Sixt for å sjekke hvordan prisene har utviklet seg. Det resulterer i at jeg bestiller oss en type X3 SUV (bedre oversikt og sikt for han baki) til snaue 5000kr for en uke og kansellerer min opprinnelige ordre - prisene hadde mer enn halvert seg! Konklusjon: verdt å sjekke dette om det er langt fra bestilling til reise! Ankom Bergamo og var heldige i lotteriet - plukka ut en 2025 X3 20d med M sport. Den manglet en del på «sjel» men kjøredynamisk utrolig god å ratte. Og tar seg mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg slet dog med å vende meg til alt som skjedde på skjermen. Likte ikke mengden oppmerksomhet den krevde fra meg under kjøring, så den ble mye operert av co-piloten aka kona. Så var det gledelig å se hvor bra og raffinert drivlinjen med B47 fungerte i nyeste iterasjon BMW. Denne hadde vært perfekt for Norge. Sprek nok i det daglige, stille, komfortabel, sportslig. Og 1200km rekkevidde med vår kjøring. Her går Norge glipp av en god bil, litt kjipt å tenke at alt skal være elektrisk når det finnes så gode alternativer der ute som blir priset fullstendig opp i skyene. Vi kjørte på det tidspunktet iX3 leiebil mens F11 var inne til fiks etter rådyrpåkjørsel i påsken. Sportsetene i nye X3 var merkbart bedre enn i G01, såpass gode at vi som er vant med F11 komfortseter fint kunne levd godt med disse. Vi hadde kun bestilt overnatting men ikke lagt en eneste aktivitetsplan for ferien. Hovedmål var avslapping og «tranquilo tranquilo». Destinasjon nr. 1 var noen dagers hotellopphold i Sestri Levante langs den italienske rivieraen, rett sør for Portofino og Santa Margherita. Tok Autostrada nedover for raskest mulig ankomst sent på ettermiddag. Fin parkering på toppen av klippen hotellet låg på: Kan absolutt anbefale Hotel Vis a Vis. En vanvittig utsikt, og god standard på alt fra rom til service og omtanke for både store og små. Oppvarmet utendørs badebasseng ble en høydare for guttungen! Disse dagene gikk med på avslapping ved bassenget, litt tur og løping. Hotellparkeringen nede i byen. Går en smal vei opp på siden som jeg kjørte opp, ellers går det heis opp inne i fjellet rett til hotellet. Gjorde også et besøk til Santa Margherita, Portofino og San Fruttuoso (som bare kan nås med båt - anbefales også, her kunne vi med fordel planlagt bedre og tilbrakt hele dagen. For en deilig plass!). Portofino var utrolig fin, men veldig turistpreget. Naturlig nok. Etter noen dager i Sestri måtte vi dessverre reise videre til vårt neste mål - vi koste oss sånn her at vi ønsker å dra tilbake senere. Veldig fint område og lite turister. Neste mål: Citta Alta / gamlebyen i Bergamo. Kjørte effektivt (og feil, endte opp med en detour ned i Genova som navigasjonen i bilen ikke helt visste hvordan den skulle få oss ut fra. Høylytt diskusjon og deretter lytte til kona fungerte absolutt best) og brukte ca 3 timer på Autostrada opp fra Sestri til gamlebyen i Bergamo. Her hadde vi aldri vært før, så visste lite om hva vi gikk til. Måtte brøyte oss gjennom folkemengder for å komme fram til hotellet: Parkeringsplass bestilt i nærliggende P-hus til den nette sum av 30 EUR/natt, en BMW verdig: En mail fra hotellet dagen før avslørte en noe, der de anbefalte oss å komme tidlig til hotellet før ankomst gjennom bymurene ble stengt. Derfor ble det også raskeste rute den morgenen. Det viste seg at vi trampet rett inn i Bergamo Historic Gran Prix som skulle arrangeres samme dag. For en folkefest! Dette løpet arrangeres hvert år som en hyllest til et løp som ble arrangert én (1!) gang på 30-tallet. Italienere, må bare elske det. Hele gamlebyen sperret ned for trafikk, og bil- og motorsykkelløp rundt bymurene hele dagen. Mange millioner lirer samlet på en plass med disse bilene og syklene. Elsker å se at de blir brukt, ikke bare stuet inn på et lager for verdiøkning. Og for et inferno av lyd! For et petrolhead som meg så må dette være nærme nirvana. Det nærmeste jeg kommer en assosiasjon er FOS på Goodwood. Enjoy!: pratet en del med eierne av denne Lanciaen og den gule Alfa Junioren under. Damen som eide Lanciaen kom kjørende fra Roma. Sjelden bil laget med alu-karosseri, 1 av 200. Utrolig lekker farge på Junioren: I paddocken: Dagen etter tok vi oss en tur til Como, ca 1,5t kjøretur på landevei. Veldig fin by, men mye turister. Brukte litt tid der, før vi kjørte nordover på vestsiden og tok ferge over sjøen fra Cadenabbia, forbi Bellagio og over til Varenna, før vi kjørte tilbake til Bergamo. På plass som nr 1 på fergekaien: Her møtte vi på et vanvittig haglvær med hagl så store at det hørtes ut som bilen ble beskutt med grovkalibret. Veibanen ble så sleip at vi og alle andre måtte stoppe på veiskulderen til det verste ga seg. Hotellet i Citta Alta var svært så fint, men bortskjemt med basseng, luft og ro fra Sestri Levante ble det ganske tett og intimt på et hotell uten uteområde. Det førte til at vi kortet ned bookingen vår med én natt her, og booket oss inn siste natta før hjemreise på et hotell med «full pakke» ute på den italienske landsbygda i Clusone, en av dalene nordøst fra Bergamo. Collina Luxury Relais anbefales på det varmeste! Alt fra mat til fasiliteter til betjening, toppklasse. Oppvarmet ute- og innebasseng her også, og vi var tilnærmet alene. En ny høydare! Fikk meg også en god løpetur her for å utforske området slik jeg liker det best. Kan godt tenke meg å komme tilbake hit en gang, enten sommer eller vinter. Skianlegg er rett i nærheten. Dagen etter fylte jeg drivstoff for første gang på turen i nærheten av flyplassen, for 90 euro. Eksakt samme sum jeg ble tilbudt å betale til Sixt for å slippe å tanke opp bilen før levering gitt. Totalt kjørte vi ca 1000km i løpet av den uka vi var der. Og ja, her har de fullverdig espressomaskin på bensinstasjoner. Må bare digge det. Tømt og levert, well played X3! …men vent, AMBIENT LIGHTING i dørene bak! Ca reiserute for de som er interessert: (skulle egentlig ta retur fra Sestri Levante til Bergamo en annen vei lengre øst, men pga Bergamo Gran Prix ble det ikke tid. A7 fra Milano til Genova er uansett et mildt sagt interessant veistykke, med Autostrada, 100-sone og null veiskulder på plasser det i Norge ville vært fylkesvei og 50-sone. Skal det være Autostrada, så skal det være Autostrada. Igjen, må bare elske det fordi det er så typisk italiensk). Gleder meg til vi treffes igjen, Italia! Guttungen sitter igjen med så mye minner og drar så mange ord på italiensk at det nok ikke blir alt for lenge til neste italiaferie planlegges. Neste post blir årets sommerferie - denne gang i Norge! Arrivederci! Edit: må beklage noe lav oppløsning på en del av bildene, grunnet maks størrelse på media i innlegget.
    27 poeng
  4. 26 poeng
  5. Klisjé å ta bilde her. Meen kommet seg så langt uten å ha spist rådelager så må jo det dokumenteres 😁
    26 poeng
  6. Da ble det en mer fargerik bil😄 blei jaggu så jeg kjøpte den M3 sedanen jeg linka i en annen tråd jeg posta. Måtte dog selge e65’n (og e23, men den er ikke solgt enda) for og ha råd til denne, men det gikk overraskende godt. Hadde veldig bra respons på e65’n, så kanskje folk begynner og få øynene oppe for disse😊 kommer nok sikkert til og kjøpe e65/66 igjen en gang tror jeg. anyways, kjøper av e65 bodde i oslo, og selger av m3 bodde ikke langt unna. Her slo jeg to fluer i en smekk og kjørte komfortabelt ned og sportslig tilbake igjen. Var litt natt og dag kan man si😅 kjørte tur retur på en dag, noe som ble totalt 1190km. Gikk overraskende bra! En siste sjekk før den går til ny eier.. uten tvil den mest spesielle og komfortable bilen jeg har eid. Trist, men kan ikke ha alt. Får heller være glad over og ha eid en😄 og her sitter ny eier i bilen. ikke mye bilder fra hjemturen da det gikk i et sett. Men bilen funka veldig bra. Satt som støpt på veien 🤩 aldri hatt en bil med store bremser før. Denne har stoptech bremser godkjent i vognkort, å fy faen det stopper ja😅 forøvrig godkjent med Kw v3 og recarostolene og😄 planene videre er og bygge om til manuell og skifte rådelager. Om noen har erfaring med noen av de delene så kom gjerne med tips😊 tenkte og skifte rådelager selv. kommer vel ny oppdatering når jeg har fått tid til og begynt og pusle med den😃
    25 poeng
  7. Reisebrev #2 - Norgesferie 2025: Årets sommerferie ble som tidligere år bilbasert, men i år holdt vi oss i Norge, med mer forflytning enn tidligere sommere. Vi hadde noen aktiviteter vi ønsket at poden skulle få oppleve, han hadde noen ting han ville oppleve, og plasser vi ønsket å besøke, så da dannet de rammeverket for hvordan ruta ble seende ut. Ruteplan ble seende nogenlunde slik ut: Tananger/Sola - Tvedestrand via Sirdal og Evje/Setesdalen - Kristiansand - Hafjell via overnatting i Oslo på veien - Lærdal/Flåm - Voss - hjem. På Hafjell gjorde vi en justering i plan og byttet ut en natt i Lærdal mot en natt på Vestlia Resort på Geilo for litt barnevennlige aktiviteter som badebasseng, bowling og pumptrack, alt tilgjengelig på hotellet. Pakka bilen ferdig fredags kveld og startet lørdags morgen etter en tidlig frokost, med sikte på lunsjstopp på Hekta i Sirdal, en liten kafé med gode, lokale råvarer og bakst. Anbefales på det sterkeste for de som er kjører forbi eller bare vil ha en utflukt med en destinasjon verdt å dra på kjøretur for. Har merkelig nok ingen bilder herfra. Men skuleboller ble med derfra, og DET har jeg bilde av 😂. Stoppet langs Byglandsfjorden ved en strand for å få lirket kokos utav bilen og samtidig få roet OCD’en litt, men også bading og nedkjøling i varmen, årets ferie skulle jo vise seg å bli episk varm og fin, lå på jamnt 25-30 grader gjennom hele ferien, og vi hadde kun et par regnskyll i løpet av hele ferien. Så heldig skal det faktisk ikke være mulig å være i fellesferien i Norge. Heldigvis kjøler A/C’en i F11 godt, så i bilen var det behagelig selv med 30 grader ute. Nytt for året var innkjøpt kjølebag med 12V og 230V fra Bilxtra, spesielt med tanke på at vi skulle forflytte oss en del mellom flere plasser og flere Airbnb’s. Med pålegg som holdt seg nogenlunde kaldt i varmen tok vi et matstopp langs veien et stykke etter Evje, nydelig plass med mye klegg. Telemarksporten mener jeg å huske plassen ble navngitt som. Etter noen timer til kom vi fram til båtbua utenfor Tvedestrand - Dypvåg. For et fint område! Det ble dagsutflukt til Sandøya med båt. Gikk rundt hele øya på noen km med sti/grusvei, med guttungen på sykkel, og var innom å spiste både is og på et Pølsemakeri. Anbefales! Fikk utforsket området rundt hytta på min sedvanlige måte - løpetur. Ble noen mil på kryss og tvers. Fikk ikke brukt syklene slik vi hadde håpet her, det var rett og slett for smale veier, for høy fart og for lite fortau til at jeg følte det var komfortabelt med en 5-åring i trafikken der. En utflukt til vakre Risør ble det også. Hele dette beltet mellom Arendal og Tønsberg er upløyd mark for oss, kunne gjerne tenkt meg å tilbringe mer tid her i framtiden. Skikkelig sommerstemning. Etter noen netter forflytta vi oss til Kristiansand og Radisson Blu, som denne gangen skuffa både service og renhold, i motsetning til de andre gangene vi har bodd her. Dette var basen for 2 dager i Dyreparken og Kaptein Sabeltann-show. Både parken og showet leverte, med bedre mattilbud i år enn tidligere, ny bilbane med førerkort for poden, og et sabeltannshow som var like stas for voksne som for barn - i alle fall som en førstegangsopplevelse. Beste sitat fra ferien, da guttungen kjørte bilen inn i bilvasken som var laget på bilbanen: «oi, eg har aldri vært i en car wash før!». Da ble an far varm i hjertet . Kunne jo ikke vært heldigere med været heller, med 20-25 grader og shortsvær gjennom hele kvelden og natta på showet. Samme parkering som i fjor og året før, og samme parkeringslomme begge dager. Skulle være smart og parkere nærmere inngangen på sabeltannshow, endte med en halvtime for å komme seg ut på motorveien. Lesson learned. Med en gutt som elsker kollektivtrafikk, det være seg tog, buss, fly, ferje, hurtigbåt, var City Train i Kristiansand by obligatorisk. Vi var heldige og fikk skybruddet med oss på tur, så det ble en våt fornøyelse. Odderøya ble også utforsket for første gang, selvsagt i joggesko. Utrolig fint og ikke minst stort rekreasjonsområde med nydelig utsikt. En en visitt innom Kunstsilo stod også på lista til alle tre, både for mat og omvisning. Mye kjekt å hvile øynene på. Det som er så fint med kunst er at hva som oppdages i kunsten er så individuelt og avhenger av hvem som ser. Spør barnet ditt hva det ser i et abstrakt maleri, så kan det være de mest banale, men åpenbare ting, og noe helt annet enn det du selv ser. Spottet også en 900 turbo cab i fin stand med et gammelt ektepar i. Liker å se disse gamle bilene fra oppveksten. Etter en uke på ferie forflytter oss til nordøst i retning Oslo og en overnatting på Scandic Holmenkollen sammen med alle andre barnefamilier og utenlandske turister. Grei parkeringsplass langt vekke fra andre på nederste plan: Mer kollektivtransport stod på ønskelista, så buss for T-bane fra Holmenkollen med bussbytte på Majorstua ble utforsket mens kona fikk kjøre til destinasjon i sjelden stillhet. Oslo er vakker om sommeren! Neste stopp - Bolleland! 10 minutter av livet mitt jeg aldri får igjen. Veien dit var for øvrig akkurat slik Fredrik 90 beskrev den tidligere som Autobahn-standard. Sjelden kost for oss vestlendinger med slike veier! Framme på Airbnb-hytte på Hafjell og klar for en dag i Hunderfossen. Én dag var egentlig nok, vi fikk gjort det vi skulle og poden fikk tatt sertifikatene han ville (St1 kjøreskole og Volvo lastebiler var penset ut lenge før ferie), samt Il tempo extra gigante banen. I tillegg er Musikkfabrikken og Energisenteret verdt et besøk. Første gang jeg var her siden jeg selv var liten, og var egentlig overrasket over hvor liten parken var. Med flere unger og sprikende interesser er det kanskje lurt å ha flere dager, vi har én. Dagen etter kjørte vi opp til Pellestova på toppen av skitrekket på Hafjell og tok syklene fatt for en tur innover grusveiene der. Etter litt fram og tilbake kom vi fram til en badeplass med sikkert 25 grader i vannet, koste oss og slappa av i strandkanten en stund. Siste dag før avreise ble tilbrakt på Norsk Vegmuseum og Norsk Kjøretøyhistorisk Museum rett ved Hunderfossen - dette slapp kona å være med på. Kikket på både bensinstasjon og landhandel fra svunne tider, en del av modellbilsamlingen til vår forhenværende samferdselsminister, norsk bil- og campinghistorie, både som konsept og som produsent. Før jeg fikk sett bergverksmuseet gikk guttungen lei, så det ble ikke denne gang, men synes å ha fått med oss masse. Hadde dog håpet at kjøretøymuseet hadde vært større og inneholdt flere biler. Høydaren for meg var kanskje Astra fra 90-tallet og 626 fra 80-tallet samt campingbilen bygget ut av L300, som et throwback til barndommen. Mye av det andre ble for gammelt til å ha en relasjon for meg. Høydepunktet til guttungen var nok å ta bussen tilbake til Øyer sentrum, som tok hele 5 minutt. Vi hadde oss også en tur innom Moe Gard som driver med bringebær - for en utrolig kjekk plass! Skattejakt med premier for de minste, isvogn og gardsbutikk. Gården ligger på vei opp fra Øyer sentrum til Hafjell tydelig at dette var en populær plass, med rette. Grei utsikt til bilen langt vekke fra resten, mens en nyter en affogato og vaffel med brunost: Dagen gikk, kvelden kom, og ny runde med sightseeing til fots. Denne gang oppover skitrekket i Hafjell. Steike så svært! Sprang 5,5 km i uavbrutt oppoverbakke og enda var jeg ikke kommet til topps 😂. Godt med litt bakketrening for bein som er blitt litt for vant med flate Jæren. Været slår ikke feil denne gang heller. Ny dag og avreise. Denne gang til Geilo med litt badeland, bowling og pumptrack i vente, med lunsjstopp på Dokka. Søvnig plass en torsdag formiddag, bortsett fra lastebil på lastebil gjennom sentrum - bokstavelig talt. I forkant av dette var jeg så heldig å bli første bilist vinket inn til teknisk kontroll av Statens Vegvesen (eller Stans Vegesen som poden kaller det :D) sør for Lillehammer, godt spottet på vei inn på holdeplassen av en annen vestlending i 5-serie - en viss Skulebolle! Alles in Ordnung - M5 hjul, dekk og lys sjekket! Vel framme på Geilo og Vestlia Resort kjører vi rett inn i parkeringskjelleren for gladelig å betale 150kr over det neste døgnet for å slippe å stå i nærheten av andre biler. Og det fikk vi - var i det store og hele oss, en Taycan CT, Model Y og X5 45e som delte på hele garasjen. Dagen etter valgte vi å kjøre via Hemsedal til Lærdal. Tenkte å stoppe ved kommuneskiltet til Lærdal å ta identisk bilde som Saltkjelen tok på sin F11-tur, men det ble med tanken. Rett og slett et nydelig stykke vei i slående vakkert landsskap! Vel framme i Lærdal i nytt Airbnb-hus, tok vi spaserturen rundt i gamlebyen, og stakk innom Johannes Einemo på Lærdalsøren Motor Hotel, hvor kona overraska meg med to timer egentid i leid Lotus dagen etter! Virkelig en bedre halvdel jeg har En spesiell samling med biler på tunet. Barndomsdrøm F355 høyest i kurs hos meg. Drive-in-rommet var også populært: Jeg var også heldig å få låne hageslange for å spyle av det verste på bilen i bakgården hos Einemo, utrolig snilt! Tok en rask runde innvendig også, rart hva som samler seg opp etter et par uker på tur. Dog er det milevis fra det fullstendige bombenedslaget visse influensere presterer å presentere på Instagram som en slags «life happened and we love it»-greie - det går jo an å ha det hygienisk og ordentlig rundt seg selv om en er på tur. Rant. Dagen etter var det klart for Flåmsbana med alle andre turistene. Sett fra et ingeniørs synspunkt er jo dette et mektig byggverk, utrolig hva de fikk til på en tid verktøy og hjelpemidler er så langt fra det vi har tilgjengelig i dag. Så, dags for egentid i 780kg motorisert moro! Har aldri kjørt noe lignende før såvidt jeg kan huske, og ble totalt frelst. Dette er i Mini-land hva smil per kroner angår. Fikk anbefalt Aurlandsfjellet (over Lærdalstunnelen) fra Lærdal, tur retur Stegastein på kveldstid etter at alle turistene er ferdige og har parkert for dagen. Hvilken vei! Stegastein besøkt sammen med en haug nederlandske turister. Kult, men ser definitivt kulere ut på reklamebildene. Har heller aldri fått flere tommel opp noen gang enn på tur med denne bilen. Møtte også på en fransk bobilturist som entusiastisk stoppet meg for å ta bilde av bilen og sende til sønnen sin. 98 oktan fylt før innlevering av bilen. Hele 7 liter forbrent på 2 timer med aktiv kjøring. Økonomisk bil! Ny dag og avreise siste destinasjon før hjemreise: glamping på Voss! Men først, lunsj på velrenommerte Fredag og Fretland Bakeri i sentrum. Denne plassen er verdt et besøk til Lærdal alene. De leverer bakevarer i en kvalitet godt på høyde med det beste av bakerier de mer sentrale strok i dette landet har å by på - magisk! På vei til Voss stoppa vi innom klatreparken til Voss Active, en fin klatrepark med god mestring men kanskje litt enkel for en gutt på 120cm. Vel framme ved teltet i skogen, et par minutters gange fra gårdstunet der bilen stod parkert, og som hadde fabelaktige dusj, toalett og vaskefasiliteter i et ombygd fjos. Kan varmt anbefale dette, du finner det på Airbnb! Ble både pannekaker på stormkjøkken og Aeropress med nykvernet kaffi om morgenen, en herlig avslutning av drøye to ukers bilferie! Tilfeldighetene skulle ha det til at det begynte å hølje ned akkurat når vi hadde satt oss i bilen og begynte å kjøre mot første ferje - etter to uker med nesten sammenhengende 20-30 grader og sol. Denne gangen gjorde vi hjemturen til en tur i seg selv, og tok en grei omvei i et område vi hadde til gode å oppleve. Velkjent stykke fra Voss til Kvanndal og ferja over til Utne - men i stedet for å kjøre Sørfjorden til Odda som vi oftest har tatt, svingte vi av rett etter ankomst Utne og kjørte utover på østsida av Hardangerfjorden til Jondal, gjennom Jondalstunnelen og videre til Rosendal for en lunsj på Baroniet. Eneste skår i gleden er at en må betale inngangspenger til området selv om en bare skal spise og ikke utforske anlegget. Når det er sagt, et utrolig vakkert anlegg å utforske! Videre gikk turen til Halsnøy og Ranavik ferjekai, hvor en eldre herremann i en Qashqai rett før ferjekaien for øvrig holdt på å ende livet til 5-serien for godt ved å bryte vikeplikta ut på en 60-sonevei rett foran oss. Stod på bremsepedalen så hardt at det hvinte i dekka, ABS’en slod inn og nødblinken slo seg på. Gikk klar med et nødskrik. Ferje over til Skjersholmane på Leirvik, Stord. Velkjent land herfra og hjem langs E39. Tredje og siste ferja for dagen og ferien ble Arsvågen - Mortavika. Deretter var vi plutselig hjemme etter dagens etappe på 8 timer, og en 16 dagers bilferie på ca 2500km rundt i den sørlige halvdelen av landet. Bilen snitta på 0,8 liter på mila, og forbrukte ca 3,5 tanker med diesel. Ikke så mye mer å forvente fra en xDrive N57, fullpakket og med tre sykler på kroken. Med mye blandet kjøring, alt fra motorvei i 120 til grusveier opp og ned skianlegg og gamle fjellveier opp til Stegastein og over Aurlandsfjellet så skal den forståelig nok ha maten sin. Når det er sagt, så utrolig deilig å ha en bil med gode kraftressurser til sikre og kjappe forbikjøringer i et land med mye hvite kasser i 20 under fartsgrensa med mobilene ut vinduet på veien om sommeren. 530’en leverte til Meget+ denne ferien uten å klage en eneste gang. Tar meg stadig i å bli overrasket over hvor komfortabel men samtidig svingglad denne bilen er, Adaptive Drive i kombinasjon med ACS-fjører og hjul med lavere innpress er virkelig en superkombo. Komfortseter setter prikken over i’en, og legger til en ekstra dimensjon i kjørekomforten. Noen dager etter hjemkomst fikk jeg anledning til å vaske ferien ut og av bilen. En slags nullstilling av bilen før den nå ble levert inn til våre venner hos Bavaria, som vi nå etter hvert er godt på fornavn med, for lakkering av barnekunsten på bakre del og dermed en slags nullstilling av den biten også. Dermed er vi for tiden tilbake i en flett ny iX1 som leiebil, en bil som på sin måte legger enda mer vekt til mine erfaringer med F11’ens fortreffelighet som turbil og komfortslede med upåklagelige dynamiske egenskaper, ved å være ganske så intetsigende, uinspirerende å kjøre, med en letthet på veien som gjør at du må gjete den litt vel mye, der iX3/G01 og 5-serie durer fremover med en tyngde og stabilitet som inngir trygghet og ro. Nok om det, tidenes norgesferie er over og hverdagen og rutinene kaller. Og det er jo mye godt i det å falle tilbake til det også, det er jo noe av det som gjør disse feriene til fine og opplevelsesrike avbrekk.
    25 poeng
  8. Litt forsinket status på BN72348 (1992 BMW 750i), men her kommer det Fikk tidligere i våres endelig ånden over oss, til å få bilen på veien. Har stått siden 2010, sist EU-godkjent i 2008. Har siden det gjort en del utvendige oppgradering, litt kosmetisk, nytt interiør og en del mekanisk. Dro bilen på eu-kontroll "as-is" og fikk en ikke avskrekkende mangellapp. Hovedsakelig feil på masse lys og bremse relaterte ting. Alt nytt foran og bak av bremser, bremsesko, bremserør og slanger. Rep av lekkasje på nivåregulering med alle tilhørende slanger ++. Bilen har originalt xenonlys som option og dette ville jeg beholde. De som stod der hadde sine mangler, men fant ett sett med strøkne lamper i USA som jeg fikk tilsendt. Bilen er ikke perfekt, men den er EU-godkjent og kjører. Planen for resten av sesongen er å bruke den, kjørt ca 60 mil til nå. Det er mest for nostalgien at min far hadde denne på 90-tallet og jeg vokste opp i baksete. Lage utstillingsbil er ikke planen, men gjøre gradvise forbedringer med tiden. Neste på listen er en delikat senk før vinterlagring. Noen bilder vedlagt
    25 poeng
  9. Denne får seg dessverre ikke mange km i løpet av sesongen, men i dag var det både godt vær og god tid!
    25 poeng
  10. Har vært noen dager med «sakte-tv» her når kontorrotten (altså undertegnede) skal friske opp forstillingen på gammel bil. Kom nå i mål til slutt, og «feiret» med en kjøretur og vask.
    24 poeng
  11. Da har man vært på tur, og som seg hør og bør bør det postes noe. Det blir ingen @Fredrik 90 standard, men det er i alle fall noe å glane øynene på - for de som har interesse av det. M550en skulle få litt lakk mens vi var borte, så denne ble i hu og hast avlevert hos lakkerer før det bar avgårde til fergen. Fremst, og alene i handicap-køen på grunn av for lav bil for hengedekket. 🙃 Heldig med plassen - som vanlig; ...og en vanvittig flott overfart. Det er ikke ofte en opplever så rolige overfarter på åpent hav. For øvrig et sørgende kjedelig skip der de enarmede bandittene var fjernet i forbindelse med rebrandingen fra DFDS til GoNordic CruiseLine. Det blir ColorLine og banditter neste gang! Ferdig med danmark, her ved Rødby-Puttgarden. En kul amerikansk skolebuss-bobil. Med elbil hører elbilblære til. En av turens unormalt mange dostopp, her på fergen fra Rødby til Puttgarden - hvor man også trekker opp med en fjærbelastet Elko-bryter. Første ladestopp på en campingplass utenfor Lübeck. Her ble også den velkjente elbilstrekken gjennomført ved å gå en kort tur inn for å glane på vogner og spikertelt, før det bar videre. "Iskald" beregning før lading og spising (og dopause, selvsagt) i Bremen. Favorittplassen er alltid ledig. Og bilen er alltid fulladet før verdens beste kebab er fortært. Og et bittelite ladestopp på 8 minutter med den berømte benstrekken ved Lemmer i Nederland. Nederland har et helt fantastisk behagelig motorveinett, i motsetning til det rakkelet vi driver med her hjemme. 60 sone på E18 ved Holmen, liksom. Potetland! 😅 Til slutt litt destinasjonslading på hotellet. Amsterdam består ikke bare av horer, dop og pommes frites, men har mye annet spennende/kjekt/vakkert å by på. En herlig sjarmerende by! En helt vanlig sidegate i Red Light District. En skal være hardhuda for å gå her alene en veldig sen natt. Ikke no' cash? Null stress, her tar tiggerne (gatemusikanter) kort. Nåtidens BMW Isetta - Fiat Topolino (og andre tilsvarende biler) var det flust av her. Fascinerende kul bil. ...og du kan til og med kjøre lovlig på passasjerferger med den. Til slutt avlevering av bil hvor the magic happens og BMW blir made great again.
    24 poeng
  12. Liten service og nut and bolt check før Autobahn og F1😁😁 Spent på hvor tørst V10'n er.
    24 poeng
  13. Vell og merke igår da men
    23 poeng
  14. Ble «ferdig» med garasjen for ca uke siden. Da er vi igang med sårt etterlengta TLC.. føles ut som jeg har kjøpt deler i 6mnd og bare latt de ligge. dette er altså storcaliper (374mm) som jeg har sandblåst og pulverlakkert selv. Rustfrie bremserør og slange etc.
    22 poeng
  15. Det beste er å passe på seg selv, men være glad på andres vegne. Man vet ikke økonomi til folk og om midlene til bil, bolig, ferie etc. er bonus, arv, oppspart, gave eller lån. Jeg driter i hva naboen kjører, hvilket hus han har, hvilke kjøkkenstoler han har kjøpt etter den vasen fra Halvor Bakke som likesågreit kunne vært en til 50,- fra Europris. Det eneste er at hvis naboen er fornøyd og synes det er stas, så ja da skal jeg være med på det og glad på hans vegne. Eller hennes for den del. Heldigvis har jeg ingen i slekta som har brydd seg annet enn å gratulere med kjøp av bil, utstyr, bolig etc. og noen vil høre mer/se. Eller, jeg har ei svigerinne, men det bare blokkerer jeg, har ikke tid til slikt i hverdagen. Ellers er jo misunnelse ganske normalt? Eller? Jeg er jo piss misunnelig på de med 4-serie, X5, 5-serie, Z4, M-biler og listen bare fortsetter helt til omtrent alle modellene fra BMW er nevnt. Men det skaper engasjement i form av glede og ikke negativitet. Pris er heller aldri spørsmål, pris er privat. Heier på alle som bruker penger på hobbyene sine, sykler, biler og bolig. Har du en trøsykkel til 120 000,-, dritkult. Eller en Porsche til 1,5M med motorhavari, kjør på - eller kan ikke kjøres da, men heia likevel
    21 poeng
  16. Bilen tilbake fra coating, fikk også tak i bagasjeromsmatte i stoff med farget kant. Fikk også tatt en grundig rengjøring innvendig.
    21 poeng
  17. @Snagg30 vel, du skulle tatt imot vervelinken til Tesla i fjor, så hadde du sluppet dette 🤷‍♂️ Synes ikke synd på deg, når du velger mainstream foran å være en pioner. Tenk at du kunne vært helt der framme sammen med Thor Heyerdahl og meg. Hva skal du med lukt av bensin, bråkete lyd og bare plass til to? Det er jo ikke akkurat sunnmørsgener verdig. Nei, bruk vinteren fornuftig, sender deg ny vervelink på PM.
    20 poeng
  18. Er bare downpipe-mafiaen ute på tur
    20 poeng
  19. Ja, det er helt tragisk at disse ble fjernet. Det er jo hele sjarmen med å dra seg ombord på en slik ferge. 😅 Det anbefales på det sterkeste - med eller uten i4. Det viktigste å huske på med utenlandsreise med elbil, er å ha BMW Charging-kortet aktivt. Jeg møtte en svenske i en iX3 som strevde noe voldsomt (siden kortterminalen ikke fungerte). Han hadde nettopp deaktivert sitt ladekort og bannet et par-tre ganger der han ikke fikk ladet uten å styre med app-dritten. Absolutt, selv om vi dro fra tropesommer i Norge til vanlig norsk sommer i Nederland, Tyskland, Sveits, Liechtenstein og Italia. Her parkeres det så ladekabelen ikke subber i lakken, selvsagt. Må ikke skryte blæra for mye opp i skyene, for jeg har samme blæreintervall i M550en også. Og der kommer jeg til kort mot den indre harde dieselkjernen som kjører 2000km i ett strekk med 3,5 tonn hengende bak på kroken hver eneste dag. --------------------------- Etter Cools bar det til togstasjonen i Eindhoven for å karre seg over til Tyskland og til en ventende bobil. Det er fascinerende å se hvor lekende lett det er å ta tog, trikk og t-bane i Nederland, mens det er et mareritt av et helvete å gjøre det samme i Tyskland. En griseharry G05 X5 30d med spoilere i alle kriker og kroker. Litt emblemtrimming hører med. Tyskland byr ellers å mange flotte bygg- og småsteder. Og naturligvis en tur innom BMW Welt og BMW museumet. Rakk dessverre ikke fabrikktur eller innom BMW Classic, men da har man desto større grunn til å ta en ny tur. Det var mye fokus på Neue Klasse på museumet, så det er tydelig at BMW har veldig tro på dette. Jeg må riktignok være tilbøyelig med å si at bilen var "overraskende kul" i virkeligheten. To sprekinger til venstre og den tjukkeste gutten i klassen til høyre. Jeg har et håp om å eie Z8 en gang. Herregud for et mesterverk! Det er en skam at verken denne eller Concept CS ble satt i produksjon! For ikke snakke om at denne aldri nådde produksjonslinja. En slik en var å se gjennom en av portene, men jeg rakk dessverre ikke ta bilde; Og en Skytop på tyske skilt. Lekker sak (ser ikke så lekker ut på bildet) - BMW kan hvis de vil. ..og vipps var man en tur i Italia. Imponerende byggverk. Full size "mini size" lastebil. En kan mene mye om bomringene i Norge, men vi har i alle fall sluttet med å lage køkaos på veiene med dette som for lengst hører til på museum. Italia ble hardt rammet av Covid. Disse byggene ble forlatt etter Covid og bærer preg av å ha stått urørt i fire-fem år. Gi de noen år til, så hadde det vært artig å foreta "urban exploring".
    20 poeng
  20. Da var bilen nyvasket inni og klar for Nürburgring i morgen. Melder en del regn så gidder ikke bruke tid på å vaske den på utsiden så ble litt ekstra inni heller. Blir vel bare et lag med Rain-X på ruta.. I skrivende stund kom jeg på at jeg ikke har testet vindusviskerne på et par år.. Håper de virker fortsatt..
    20 poeng
  21. Fortsatt blank og fin Motorrommet ser ikke så verst ut heller
    19 poeng
  22. Spontantur til lofoten i e65’n! Trenger ikke synes synd på meg altså😅😃 knall turbil
    19 poeng
  23. @GtiGtr jeg gikk på en smell for 4 timer siden jeg 🫶
    19 poeng
  24. Kaffepause med god utsikt i dag 🤩
    18 poeng
  25. 18 poeng
  26. Måtte ut en ekstra tur med denne i dag. Har stor medfølelse med de som mistet bil og lidenskap i brannen i natt. En påminnelse om at veien er kort mellom lykke og tragedie, for selv om dette «bare» er en stålklump, så er det også så mye mer…
    18 poeng
  27. Da var det på tide med en liten oppdatering fra denne kanten, ikke skjedd voldsomt med bilen i sommer, men heldigvis fått til noe, men flere ting kommer! Starter med nye lys i fotbrønn foran. Har nå byttet ut de gamle halogen lysene med bmw sine led lys med integrert ambient lys. Lysene er hentet fra i3. Veldig enkel sak å legge opp da selve lystet passer pnp. Jobben er å bytte til en fire-pinskontakt og legge opp en ny ledning fra pin 3 til 58g(ambient) disse ledningene går igjennom hele bilen så det var lett å finn et sted nær lysene for å hekte seg på. Resultatet er et mer moderne utrykk og et svakt ambientlys om kvelden. Ideelt sett skulle det kanskje vært 30% sterkere(ambient), men har sakt meg fornøyd med resultatet. Blir det for sterkt som det kan fort bli med ettermarkedeslys (har testet) så har jeg opplevd at blikket kan trekkes/distraheres av lyset i fotbrønnen. Litt demontering gammelt halogen lys ut Nytt led lys inn Dele nr om noen andre skulle ønske, kjøpt hos koed selvfølgelig 🫡 Det nye lyset bruker en fire-pinskontakt så her må det byttes Den gamle to-pinskontakten Den nye fire-pinskontakten på plass. Her går den gule ledningen til 58g, ja ikke rett farge, men det var det jeg hadde. Vipps så var det liv🤩 samt ambient lyset Fører siden ble også lagt opp Ganske fornøyd med resultatet😀 som sakt så er ambientlyset i det svakeste laget, men det er der og gir noe til helheten. En liten mod som jeg absolutt kan anbefale👌 Så til ting nr to! Rollo i bakruta😃 litt skamfullt å si, men den ble puttet i bilen i 2019🫣 men da jeg aldri fikk den til å fungere så ga jeg litt opp på det prosjektet og gikk videre til andre ting. Det viste seg nemlig at det ikke holdt å installere rollo og trekke opp strøm til JBE. Neida, måtte også bytte JBE til en med flere funksjoner. Akkurat hvilken var jeg ikke sikker på, men kjente at jeg ikke orket å finne ut det den gangen. Tiden har gått og lengden på skjegget har økt sammen med kunnskapen, nå var det endelig på tide. Disse JBE eller JBBF modulene kommer i veldig mange utgaver utifra utstyrsnivået i bilen. Det viste seg at jeg hadde en som het H1 og det holdt ikke, H3 var vist det som måtte til ifølge internett. Men samtidig så finnes det en som heter M, ifølge "internettet" så er dette en "master" med alle funksjoner om det stemmer har jeg ikke funnet ut av enda. Men jeg kjøpte inn en JBE merket med M (brukt fra koed) og byttet ut min gamle, oppdaterte enheten til nyeste SW med winkfp og kodet modulen til bilen med NCS Expert og Vipps så hadde man elektrisk rollo. Utmed hanskerom for å få tilgang til JBE Ut med den gamle, tok ikke bildet av den nye, men det er helt like. Utenom at det står M på den jeg satte inn i bilen. Koding i gang, leter her etter ZB nr for oppdatering av modulenIngen bilder fra selve monteringen av rollo da det ble gjort for mange år siden. Morsomt å endelig få dette oppe å gå etter så mange år! Det har gnagd en del på meg, så kanskje jeg endelig får sove litt bedre nå? 😂
    18 poeng
  28. Ulempen med å kjøpe brukt er at ting ofte behøver en god del vask for å bli bra, men så får man litt glede av å se at ting blir rene også. Pressa var først ut, med litt lett demontering for å komme til i kriker og kroker: Før og etter fra siden: Og forfra: Ble veldig fin den, godt fornøyd med kjøpet. Kranen ble litt bedre den også, men den er gammel, så der slipper både lakken og grunninga om man gnikker for mye. Den er definitivt fra før 2005, for det var i 2005 at Lautom fusjonerte inn i KCL. Alt man får googlet seg til. Før: Og etter: Ble nå litt renere. Det som skiller den fra en typisk Kina-kran er hvor utrolig kompakt den blir når sammenbrettet: Snublet også over et ubrukt Cocraft toppskap på finn til å matche Cocraft vogna jeg hadde. Prøver å lage litt mer system i verktøy og forbruksmateriell i garasjen. Bil-elektro er splittet ut i egen vogn og nå fikk jeg så vidt plass til alle greiene mine, enn så lenge 😅 Ble også handlet et sett med presisjonsskrutrekkere. Har faktisk bare hatt et kjipt sett med kun ph og spor av billigste sort. Litt bedre utvalg nå: Merket også litt skuffer og skap etter litt intern omorganisering. Ganske glad i laminert teip fra Brother, har brukt det på jobb og den maskina her var meget fin å ha: Kan skrive rett på tastaturet eller på app på mobil, kan også sette opp innstilling så den ikke kutter etter hver lapp, så man slipper å mate ut for mye teip unødvendig. Fin sak. Dere kan jo gjette hva som er i den nest nederste skuffen 🤭 Så tenkte jeg at E91en kunne få litt bedre integrering av mr12volt-en. Koblet opp en LED til original strømforsyning til CD-veksleren: Da kan man smekke igjen bakluka og låse bilen, samtidig som man kan følge med på "status": Så er det å komme tilbake etter 29 minutter og vente 1-2 min på at det slokner, for å bekrefte at forsyningen er på en terminal som går i sleep. Enkel test som de fleste kan få til: Låser man opp bilen så går den på umiddelbart. Perfekt. Tok en re-pin av disse inn i en ny kontakt. Den originale kontakten (som nå er tømt) ble bare plugget tilbake i CD-veksleren. Slipper man å miste den, samtidig som at man enkelt kan reversere tilbake til originalt ved behov. På mr12volt-siden crimpet jeg på MQS og puttet de i andre enden av tilsvarende kontakt: Og ferdig montert, litt ryddigere nå og fungerende med tenning av: E61 har en satans lang liste av ting som skal gjøres. Jeg har prøvd å samle opp for å ta flere ting samtidig, men så har det blitt såpass mye at jeg ble usikker på hvor jeg skulle begynne. Tenkte jeg kunne starte med noe litt enklere og bytte dørtrekk og få ettermontert alt som hørte til der. Faktisk en del jobb det også. Uheldigvis har den ene døra fått påvist krokan i bunn. Det har jeg mistenkt en stund, for det blir typisk striper i lakken som ikke går vekk ved vask når det er korrosjon på gang: Mistenker at det er en dør som hadde rust før omlakkering i 2020, så det gir lite mening å prøve å redde den igjen. Vil helst slippe å flytte over ting på nytt, så begynte å jakte på en ny dør. Dukket opp en delebil hos høggeren i riktig fargekode, så det ble handel. Passer perfekt bak i E39 sedan: Døra er fra pre-LCI, så slipper å bytte de vertikale listene langs vinduene (LCI har high gloss svart, mens pre-LCI har matt svart). Vasket og strategisk plassert på vaskerommet til tørk: Ingen dype riper, bulker eller rust nederst, men det ser ut som at lakken muligens har fått kjørt seg i maskinvask vinterstid, for det var noen solide vaske/sliperiper. Så det viktigste var ok, men som forventet så må den få en runde med lakk for å stå i stil med resten av bilen. Var noe annet småtteri jeg skulle ta i tillegg og etter å ha pratet med en lokal lakkerer så var det klart at det blir billigere å ta ting samlet. Så det ble å preppe døra og fjerne innmat så de kan spenne den opp i holderen. Desto mer man gjør selv, desto bedre pris kan man få: Klar til å dra bort på mandag og se på fargeprøve, forhåpentligvis god nok til å legge igjen døra til lakkering: Få orden på det p-sensor-tullet hadde vært fint også. Skal levere 2 stk. til lakk: Har også preppet litt dørtrekk-ting: Dra av butyl fra bildøra går rimelig fort, mens å dra den vekk fra selve fuktsperra kan bli en lang og trist affære. Greit å få preppet så mye som det går på forhånd, så det blir mindre å styre med når dørtrekk skal byttes. Det svarte som er på bildet over er bare noen micrometer som er igjen som man ikke får bort, godt nok det. Førerdøra på delebilen har vært innom "ting" før, så fuktsperra der får ligge i reserve: Ellers så er 3 av 4 på fuktsperrer klare, samt 4/4 ledningsnett: Konkluderte med at det var både raskere, enklere og bedre å bytte hele dørledningsnettet fra bilen med lyspakke og høyttalere bak (som blir ettermontert) enn å legge til ledninger. Avstanden til vindusheisbrytere er vel også annerledes på LCI og pre-LCE, så slipper å gjøre noe med det også. Nå er det bare å gå over og dobbeltsjekke at alle pinouts i døra er like. Bilen min er tross alt fra 01/2006, så forventer ikke de store forskjellene, som man potensielt kunne finne på de fra før 09/2005.
    18 poeng
  29. Litt mer e65-innhold! Hadde igjen noen feriedager, så det ble en brått en tur til Lofoten! Alltid hatt lyst til og dra dit, og siden det var meldt knall vær var det bare og pakke bilen og dra. Da var vi i gang. Prøvde for første gang navigasjonen i bilen og. Stilig med veibeskrivelse i speedo, samt valgfri stemme som sier hvor du skal før du nærmer deg. Fant også ut at den ene knappen på rattet kunne programeres til og oppgi navigasjons-info. Etter et lite stykke ble det stopp for og ta av spacere bak da det subba litt med fullpakka bil. Var litt redd dette skulle skje, så hadde med de orginale hjulboltene😅 ble også en matbit i samme slengen. I motsetning til kvinnfolk som tar bilde av maten før den spises, rekker jeg som regel og spise opp alt før det blir tatt bilde😄 veldig hjemmekoslig i en e65 om natta! Er også interiørlys fremme ved midtkonsoll som lyser opp drikken i koppholderne. Fant også ut at det er lys under de øvre listene på dørtrekk, men disse lyser veldig svakt fremme ved ferga i Bodø. Neste stopp Moskenes! Ble også en runddag i speedometer på tur opp Her i Reine! Var selvfølgelig oppe på Reinebingen og. Vakkert i nord😍 det var veldig trangt på ferga fra bodø til moskenes, så her kom de trinnløse dørstopperne virkelig til nytte. Veldig kjekk ting!! Kan åpne døra 2cm unna bilen ved siden av og den låser seg der😃 Slike passater er det langt imellom. synd, for disse er kule her skulle vi gå opp til Ryten/Kvalvika. Utmerket campingbil😎 utsikt ned mot Kvalvika! så en tur innom Nusfjord. Koselig liten plass😊 så ble det en tur innom Henningsvær. Også en fin plass😁 Vises godt at det mangler spacere bak her🙈 Siste stoppen ble Svolvær hvor vi gikk opp til Djevelporten. Fin tur det også🤩 Her på ferga fra Svolvær tilbake til Skutvik. ble en overnatting på Mosjøen camping på tur hjem. Prøvde også Via Ferrataen her. Anbefales! Turen gikk smertefritt. Har nå kjørt nesten 4000km med bilen etter jeg bytta alt av deler i vår, og kost meg hver kilometer. Nå skal den stå i garasjen og få seg en ordentlig interiørrens før en kompis av meg skal få polere bilen😊 Dama ville egentlig kjøre sin Tesla Y pga drivstoffkostnader, men etter 1700km i e65 var hun helt frelst av både bilen og setene🥰 Ellers videre for bilen så har jeg litt lyst på ei alpina-leppe, større bremser og en bakrutesenker. Kanskje litt mer krom hadde gjort seg og? Vi får se😎
    18 poeng
  30. Vaskedag 😃 31 år gamle biler blir nesten som nye 🤩
    18 poeng
  31. @Orjan @Lars S tusen takk! Ja den er hvit tenkte jeg skulle ta en recap og en avslutting av tråden min denne uken.
    18 poeng
  32. Bare hyggelig Jan, ble ikke så mye tid denne gangen, men Mathias skal tilbake når han blir "voksen" for å bli med blåbilen 👌 Ellers ser jeg for meg følgende tekst i tråden om en mnd eller to. Men pokker heller, nå har jeg gått å sett på dette grenrøret i flere uker, og i dag skulle det på, stod opp 03:15 og rett ut og fikk bilen på bukker, her skal det skrus. Fikk ned det gamle, men selvfølgelig knakk det en bolt, fikk fatt i et par kompiser og etter mye greier var alt klar til montering, klokka var såvidt over 06 og jeg var sånn høvelig i rute. Klokka 07:13 kom naboen med en kaffi og nå var det klar til oppstart, ådduverden for et svev dere 👌👌
    18 poeng
  33. I godt driv på fjellet med en liten pit stop på Gol for opplading av to tobeinte og to firebeinte 🐶🏎️ For en milsluker med krefter i overflod! Skjønner egentlig først nå hvor genial denne bilen er. Rekkeviddeangst bør ikke være et begrep i 2025.
    18 poeng
  34. Setter sine spor 1700 km på 3 dager, fronten full av innsekter. Det er bare 40 mil til jeg er hjemme. Bilen skal til coating.
    18 poeng
  35. Elste dattera ville ta e30n idag så da ble det den i finværet 👍😀
    17 poeng
  36. Polering 2025 utført : Godt og ha gjort .😊
    17 poeng
  37. 17 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...