Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng siden 05/28/25 i alle områder
-
Da var det jaggu min tur til å få lov å ta over denne kjente forum-helten! Til dere som ikke kjenner den fra før, så er det altså da en ombygd bil (godkjent, såklart). Ble ombygd i 2008 og kun ramme, dører og vinduer gjenstår fra 1996 523i bilen som den ble bygd på. Resten er fra en 99-mod M5, og motor/gir er fra en 00-mod M5 med nye typen vanos. Bilen fikk da også komplett fargebytte fra sølv til Mediterranean Blue Metallic. Nydelig farge som ikke får sin justis på bilder. I en samtale med Thundercoil i starten av 2024 ble det nevnt at han vurderte å selge bilen etterhvert til fordel for bolig. Etter å ha drømt om E39 M5 siden ungdomsskole-dagene mine, var jeg kjapp på å hive meg på muligheten. Ting ble løst avtalt allerede da, og tidslinjen pekte mot vår/tidlig sommer 2025. Etter over et år med oppfølging og spenning, ble det omsider avtalt en dato; og flybilletter kunne bestilles. Jeg hoppet da på dette: Som leverte meg hit: Og etter litt overføringer og hyggelig bilprat så var dette beistet endelig MITT! (Prøveskilter pga noe småtteri som må ordnes for EU). Da gjensto det bare å brimme tanken med litt etanolfri dinosaur-juice.. Også var det klart for avreise. Litt pent landskap kunne nytes på veien: Før vi så var hjemme etter rundt 550km. Et stykk fantastisk og spesiell bil. Imponerende nok viste bilen også et forbruk på 11,5L/100km og det gjensto faktisk en kvart tank i det jeg parkerte hjemme. Hovedsakelig pen og rolig kjøring, men likevel; slettes ikke verst for en 4.9 V8. Spesielt når min Subaru brukis med 2.0 bruker rett rundt literen på samme kjøring.. Anyways; dagen derpå fikk bilen seg også en velfortjent vask: Og noen veeeldig kjappe oversiktsbilder: Nuvel, over til planene for denne herligheten. Dette er en bil som er perfekt langt ifra, men langt ifra perfekt. Det er en liten smørbrød-liste med ting jeg vil få fikset, utbedret og byttet. Første på agendaen er å fikse de tre småfeilene som gjenstår etter EU-kontroll så jeg slipper å styre med disse prøveskiltene osv. Utover det så kan vel planene deles opp i fire kategorier: Førstepri: - Gå over bilen under, forstilling/bakstilling etc. - Noe dødgang i "midten" av styringen - diagnosere og fikse - Rister under nedbremsing - diagnosere og fikse - Mistenker dårlige motor- og girkassefester - bytte disse - AC funker ikke - diagnosere og fikse Småplukk: - Montere på koffertlist (bakluke-spoiler) - Nye emblemer foran og bak - Bytte til grillnyrer med krom-kant - Bytte gitter i frontfanger til nytt (ikke fan av "koppene" som står i nå) - Venstre sidespeil må strammes - Dørstopper i dør HF er knekt og må byttes - Facelift taktrekk i preface-bil - sitter ikke helt som det skal overalt - Dynavin headuniten sitter ikke flush da den mangler en brakett - Bytte solfilm i bakrute, da limet har blitt dårlig av en eller annen grunn, og er nå helt "blurry" - Nye velour gulvmatter - Nye kjennemerker (plast nå, vil ha alu) Større jobber/etterhvert: - Jekkfeste HB har kollapset og må fikses - Stygg rust inne rundt bensinpåfyllingsrøret - Høyre framdør har stygg rust i nedre hjørne - Liten sprekk i frontfanger som må fikses - Diverse merker/riper/steinsprut etc i lakken - Preventivt bytte av komplett register med strammere etc. - Preventiv overhaling av vanos Oppgraderinger/modifikasjoner: - Girskift-mekanisme fra E60 545i (aka OEM+ "shortshift") - Oppgradering av eksos; mer V8-lyd uten at det blir for voldsomt - Oppgradering av stereo Det er foreløpig det! Dette blir en sommerbil/kosebil, så vi får se hvor fort ting skjer med tanke på at det foreligger en god del penger i disse punktene her, men vil samtidig få ting gjort asap så jeg kan nyte bilen fullt ut. Følg gjerne med videre, skal prøve å få postet oppdateringer fortløpende ettersom ting skjer44 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 og 29 andre reagerte på Ampera for et emne
30 poeng -
Indrehus garasjen "ALPINA treff ++"
fupsaker og 29 andre reagerte på OddErik_E34 for et emne
ALPINA-treff 2025 Litt på etterskudd, men la gå. Det årlige ALPINA treffet på Dikemark gikk av stabelen 31. mai og det ble suksess som alltid. Strålende vær, fine omgivelser og masse bil. Stilte greit representativt med 5 ALPINA og en Ac Schnitzer + min gamle D3 som har havnet østpå igjen. Samlet gjengen og dro av gårde. I forkant har blå B10 BiTurbo og B12 5.0 fått ny EU. B12 6.0 har en liten sprekk i radiator, så denne rakk vi ikke få godkjent. Kjørte varsomt til og fra uten problem. Grønn B10 4.6 skulle registreres. men det ble surr med forsikring og Vegvesenet stengte til slutt dørene 40 min etter opprinnelig stengetid på fredags ettermiddag etter flere forsøk... Svart B10 BiTurbo ruslet varsomt sine respektive kilometer til og fra treffet uten feil. Etter treffet lagde vi vår egen lille utstilling hos meg før grilling og bilprat Ellers har alle tre E32 blitt litt kjent. Tøft å samle tre ulike utgaver: 1992 750i Shadowline med Hartge felger 1991 ALPINA B12 5.0 1994 Ac Schnitzer S730 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Syvert og 27 andre reagerte på Skulebollen for et emne
28 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
eivi91 og 25 andre reagerte på EspenM3css for et emne
26 poeng -
25 poeng
-
24 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
StigJ og 22 andre reagerte på papertiger for et emne
23 poeng -
En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil
sandersander og 21 andre reagerte på Skulebollen for et emne
På tide med en update ja.. Bloggingen blir nok litt nedprioritert, vertfall sommerhalvåret ( den har jo vært ganske heftig! ) X5 er solgt, Taycan solgt. G31 530d er kjøpt inn. For meg den perfekte familiebil p.d.d Vet det er tabu og ha som krav at bilen skal ha skinndash og dørsider + Merinoskinn, men for meg er alt annet uaktuelt. Tok derfor nesten 1 år og finne en bil som hadde dette, og som ikke var priset unaturlig høyt. Ellers er den helt greit utstyrt. Mangler BW og softclose. Men har varme og kjøling i seter, 4 hjulstyring ( nesten ett must dette og ) Merino skinn, 360 kamera, adaptive led og ellers "std" g3* utstyr. Gått 110.000km, og bærer preg av dette 😆 Felgene fikk coating før di ble montert, dette ble gjort i stuen😅 Her montert med 12mm spacere fremme og bak, kan med fordel ha bredere spacere bak, men hadde liggende disse så ble slik nå vertfall. Bilen er dessverre pepra av steinsprut på panser, så her blir det nok lakkering av frontfanger og panser på sikt. Gjerne sideskjørt og bakfanger også skal jeg bli fornøyd. Men dette koster jo snart en bil og få utført.. I tillegg er plastikkgriller i front begynt og bli lilla ( standard G serie ) Ellers noe småplukk som jeg skal ta tak i. Fascinerer meg hvor lite folk steller med bilene sine hver gang jeg handler ny bil🤔 Interiøret er ivory white, dette var mer brunt enn hvitt, så gikk to kvelder og få renset opp i dette🥴 Litt slitasje på førerstolen, ellers ble interiøret egentlig ekstremt bra Hadde store planer om og ta litt bilder underveis, men ble med tanken🙈 Interiørlister ble polert opp så det ble 95% ok Før Etter 50/50 av armlene Ooooog til slutt, hele to! ferdigbilder😅22 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
eivi91 og 21 andre reagerte på papertiger for et emne
22 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
StigJ og 20 andre reagerte på Mr. Erling for et emne
I går lørdag ved Momarken travbane, og mellom oss, den gamle E 18 bak meg, som tok meg og kona til Finland da jeg var gift med ei finne for ''100 år'' siden. Nostalgi, for hvem kunne ane da, at jeg mange år etter, skulle posere langsetter veien med en fenomenal kjøremaskin: Z4🥰 Sommer hett 25+ grader kl. 19 på bildet og ble skikkelig solbrent enda jeg passet på med å ha cap på hodet. Bildet av de 2 andre kjøre kompiser21 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
mslello og 20 andre reagerte på Saltkjelen for et emne
21 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
mslello og 20 andre reagerte på FransEirik for et emne
21 poeng -
Min 2020 M5 Competition
Tore Høgvold og 20 andre reagerte på Ampera for et emne
Etter at felger var ferdig, var det og ta en vask av den andre. Den har vært på en lengre tur. Må få kjørt på km til den skal inn på service i juli. Den nye diffen har nå gått 1200 km. Det ble en helt annen bil og kjøre. Diffen må jeg ha hatt feil på i flere år. Har nå den gamle liggende i garasjen. Får se om jeg sender den bort for reparasjon.21 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
fupsaker og 19 andre reagerte på EspenM3css for et emne
20 poeng -
Etter 4 år i garasjen ble den denne uken godkjent med 0 feil. Men med ulakkert bakskjerm/halv kanal, rusta framskjermer og dører + bakluke er den fin langt i fra men langt i fra fin, men det viktige her er at jeg får brukt den i sommer! Rett tilbake i jobb, tømme naustet for rot som skal på jonsok bålet 🤠20 poeng
-
Har begynt å grave meg gjennom to-do listen, men den har blitt litt som Hercules vs. Hydra: Kapper du av ett hode så vokser det ut to nye. Så det første som møtte meg i garasjen var et ufrivillig senkesett på det ene bakhjulet: Jeg vet at én belg har vært byttet tidligere, så det er vel ikke unaturlig at den andre er nå på tur ut. Det som er interessant med belg er at BMW har 3 delenumre på E61. Vanlig (slutter på 602), sport / M-sport (slutter på 603) og M5 (slutter på 615). Arnott, som er et populært alternativ, selger samme belg for både 602 og 603, i likhet med de fleste andre produsentene. Ett av få som har ulike belger på E61 er Corteco. De har én for standard og én for sport / M-sport / M5, så det spørs om ikke det blir handlet et par av disse etter hvert. Corteco-belgene ser ut til å være laget i Mexico og det er også M5-belger, basert på et bilde av originalbelg som jeg har greid å hoste opp. Så kan hende at Corteco faktisk er OE-leverandøren for M5-belg. Så var det å fikse ting da. Lyden som jeg mente kom fra tårnlageret VF vil jeg si er borte etter bytte til OE-lager. Ettersom det ikke var utenkelig at den andre siden snart skulle følge etter, så ble det kjøpt et OE-lager til HF også: Nå var jeg faktisk litt smartere enn sist, løsnet ikke demper fra spindelen, for det er det faktisk ikke behov for. Kanskje ikke så rart at disse går i stykker: Ble nå litt renere (skiva med sort sirkel ble også byttet): Har også investert i ordentlig pipe/verktøy for å løsne/stramme mutter: Klart man kan holde igjen med en lang unbrako, men sjekk den fitmenten, 10/10, guider seg selv rett i midten: Så var det dags for bremsejobb. Det har ikke akkurat vært ekstremt med risting, men det er ganske lite som skal til for å få meg furten. Etter å ha hentet ut E39-en så var det lett å kjenne forskjell mellom bilene. Den ene er silky smooth og den andre, tja, som en kvisete rygg til en tenåring? På E61 satt det orignale BMW-skiver med alu-senter, som jeg selv har montert for noen år tilbake. Normalt koster de rundt 3-3500 kr/stk, så hadde ikke lyst til å kaste dem unødig, men nå var tiden inne. Jeg har tidligere byttet casterstag, grundig rengjort klaver, byttet til antatt bedre klosser og byttet alt av glidepinner og foringer. Nå skulle det suppleres med bytte av stempel og tilhørende pakninger på caliperne. Om ikke det hjelper så vet jeg ikke helt. Var forberedt på at skiver skulle sitte fast, men de datt rett av, mens jeg brukte slagtrekker på skive-skruene, så mulig det hjelper: Hjullageret er bare 5 år gammelt, men ser ikke akkurat sånn ut. Hjelper med en rens: Og et tynt lag metallfri pasta for enkel demontering i fremtiden: Litt trykkluft så får man poppet ut stempelet: Det ene stempelet satt seg skikkelig fast mot slutten, så måtte denge det ut. En mulig synder som kan ha forårsaket bremseproblemene? Calipere er nå av alu og det visste jeg, men tenkte ikke på at stemplene også var av alu. De originale var i alle fall det, men de fra ATE finner jeg ikke løst, til tross for et nummer på baksiden: Kjøpte stålstempler fra Ert, de har nå funka på bremsene bak, men der er caliperen i stål. Fant ut at man får kjøpt alu-stempel fra andre merker, men nå ble det for seint. Her er arbeidet underveis: Så var det noe satans verk med støvkapper som er forsterket med en stålring. Få på en side, så spretter den andre enden ut: Gikk vel 2-3 timer her. ATE-sine greide jeg ikke å få på plass. Den ene revna og den andre ga jeg opp. Så ble fra settet til Ert på begge to, den ene så vidt. Har funnet ut at det finnes egne foringer/sleeves til å montere slikt på plass, så dette er nå bestilt og på vei i posten. Kan hende jeg prøver å få på ATE-hetter og bytter til alu-stempel i samme slengen, men dette får nå holde i ett år eller to. Ingen hokus pokus ang. skiver. Ble ATE med alu-senter: Og et sett med nye bremseslanger, også fra ATE. Klossene fortsatt fra Textar, kjøpte også med nye caliperbolter da de gamle har vært av og på noen runder: Kjøpte egentlig samme sett klosser som for ett år siden (tenkte jeg), men de har rukket å gjøre litt om på bakplater. Er vel sånn greie så den ikke setter seg fast eller hyler. Greit nok, færre steder å smøte med sånn bremsepasta: Så var det lufte og bytte bremsevæske på hele bilen: Og ned igjen: Og opp med en Fiesta, av alle ting: En kompis som fikk beskjed av verkstedet om at det var litt kast i frambremser og at disse burde byttes snart. Det var jo rett sted å komme til, til mannen som hater risting i bremser! Kjente ikke noe under prøvekjøring, klossene var nesten ubrukte og skivene var 1,0 mm over minste-tykkelsen. Konstanterte med at det ikke var behov for å bytte noe her, til tross for at delene lå klare. Ble derimot litt paintjob, både på bil og bukk 😅: Det jeg har lært (og egentlig visst) er at lakk og rustfjerning er stress og mye kål om man skal få det til noe bra. Med løfteren ledig igjen ble det mer E61. På dieselmotor får man aldri med de små gummi-pakningene som er i filterhuset når man kjøper oljefilter, i motsetning til bensinmotor. De blir nå sprøe de også og må byttes av og til. Så nå ble det kjøpt, sammen med en ny bunnplugg - for good measure: ca. 10,5k km siden sist oljeskift. Så har det vært litt oljete her og der i nedre halvdel av motorrommet. Synes egentlig ikke fra oversiden, men var på tide å bytte litt pakninger på trykksiden og mellom turbo og LMM. Alt originalt selvfølgelig: Inn og ut av intercooler + inn på gasspjeld har de grønne. Kan se at det har svetta litt: Blir fort til at man bruker litt tid på å vaske og rense ting. Her er et rør rengjort og med nye pakninger i begge ender: Pakninga ut av turbo hadde faktisk en rift: Ene skrua er jo godt tilgjengelig: Den andre, T30, not so much: Fikk faktisk skrudd den opp, så fant jeg ut at man egentlig ikke trenger det, fordi trykkrøret har sånn fancy-pants-kobling som kun går på den ene siden av skruen, så man kan dytte hele greia inn og ut. Det var nå i alle fall greit å vite ved montering igjen. Da var alt det gamle ute: Var litt vel oljete der ved oppstart: Fikk vasket litt, satse på at det holder seg: Bare å skru sammen igjen: Etter prøvekjøringer så langt: Tar det litt rolig med bremsene, men enn så lenge så er de spot on. Sånn er det dog nesten alltid rett etter at man putter på helt nye skiver og klosser, så mest spent på hvordan det blir over tid. Oljen rundt turboen var nok en liten lekk av ladetrykk, for nå er det merkbart mindre sot som genereres ved fullt pådrag. Så det er nå bra, satser på at det ikke blir nedgriset med det første igjen20 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Rita G og 19 andre reagerte på Eystein Ose for et emne
20 poeng -
Min 2020 M5 Competition
Tore Høgvold og 19 andre reagerte på Ampera for et emne
20 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
mossing 92 og 18 andre reagerte på Ingvaldsen for et emne
19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 og 18 andre reagerte på RemyNG for et emne
19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 og 18 andre reagerte på Dusy for et emne
19 poeng -
En liten reise oppdatering. Onsdag 12.06 Reiste avgårde Onsdagen som var med retning Como sjøen i Italia. Tenkte at siden jeg egentlig er vant til å kjøre gjennom natta så kjører vi på. Er ikke så mye annet vi skal i hverken Sverige, Danmark eller Tyskland. Men Liechtenstein var på agendaen før man er I Italia. Første stopp utenfor Gøteborg sånn at de som skal sove får gjort seg klare. Mens sjåføren hiver i seg en kaffe. Deiset igjennom hele Sverige og Danmark om nattaen og nærmer meg tyske grensa. Begynner hvertfall å bli lyst ute. Så håper man at man slipper unna kø og trafikk så man kommer seg gjennom Tyskland fortest mulig. Og det gikk heldigvis den veien det gikk veldig fort unna hadde ikke noe spesielt stopp utenom å fylle drivstoff og mat i magen. Torsdag 13.06 Så første stopp med litt lengre opphold ble Liechtenstein. Det begynte hvertfall å bli endel varmere i lufta, bilen hadde også drept endel insekt langs veien. Men kjørekomforten var det lite å klage over. Var ikke store greiene men guttungen er fornøyd. Så var det å sette snuta mot Italia og Como sjøen. Da det blir en natt der før man kjører videre nedover. Og ruta tar oss over San Barnerdino passet. Også ankommer vi Como og leiligheten vi ordna rundt 19:30 så da har vi vært på veien siden 18:05. Vi valgte selvfølgelig litt dårlig beliggenhet i Como med endel støy så det ble veldig lite søvn på hele gjengen. Fredag 14.06 Så da dagen etter ble det å sette snuta ned mot Anzio litt utenfor Roma da vi ønsket litt stillhet og muligheten til å parkere litt tryggere enn langs gata. Turen skulle ta nesten 6 timer men vi endte opp med 9 timer grunnet bilulykker og omvei. Men heldigvis var helt totalt stillhet og egen parkering som var inngjerdet. Lørdag 15.06 Og kunne reise inn til Roma, her hadde vi funnet en betjent parkeringsanlegg så bilen sto trygt ikke så langt unna Vatikanstaten. Så vi kunne bare traske rundt i varmen. Ble noen timer og traske blant turister og folk som skal svindle deg. Men man navigerte tilbake og rett ut av Roma for en siste natt før man drar videre til Bacoli. Søndag 16.06 Turen går fra Anzio til Bacoli det tar heldigvis bare noen timer til vi ankommer byen. Tar det litt roligere da det har gått i ett sett. Mandag 17.06 Turen går til Amalfiekysten gjennom Napoli/Pompeii det blir jo i en klassisk svingete vei både opp fjellet og ned til andre siden. Her på toppen før nedstigning der vi har Pompeii og Vesuvio i bakgrunnen. Og litt av Amalfiekysten. Det var godt preget av turisme den dagen masse busser og folk overalt. Det blir noen timer på veien. Men Italia nærmer seg slutten for vår del. Blir Pompeii dagen etter. Tirsdag 17.06 Turen går nå innom Pompeii ruinene litt spesielt å blant ruiner fra en tid helt annen tid. Samt med viten hva som skjedde her. Så er det siste kveld her i Italia, nå blir det å sette snuten mot Frankrike og Monaco som stopp. Det blir jo endel KM på bilen har unnagjort 3400km allerede fra når vi reiste til idag. Heldigvis oppfører bilen seg forutenom en steinsprang på den nye frontruta rett i sikten så må ordne ny rute igjen.18 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 og 17 andre reagerte på norbakken for et emne
18 poeng -
E.C.'s garasjetråd - fikser litt ting
Ingvaldsen og 16 andre reagerte på E.C. for et emne
Jeg skulle til Sverige i noen dager og ha litt ferie-ferie, type bo på hotell. Normalt sett er det "flaggskipet" E61 som står for langtur, men med et sporadisk databussproblem var det lite fristende å ta sjansen. E91 ventet (og venter) fortsatt på noe verktøy (kommer egen post om det) så det ble plutselig E39-en som seilet opp som turbil. Hvorfor ikke? Tross alt bilen i husstanden som bruker minst suppe og som hver sommer forsikres på den korteste kjørelengden man kan ha (5-6000 km) og som den aldri rekker å bruke opp. Er ikke så mye "alvorlig" galt med den teknisk, bare huske å fylle før nåla bikker under 30 L og all drivstoffet er på motsatt side av tanken enn der pumpa sitter 🤭 Prøvde dog å få på noen nye dekk før turen. Rakk dessverre kun å ordne de bak. Var ikke kriminelt dårlige, men målte de til ca. 2 mm ved oljeskift. Nesten ok slitasje, kanskje litt mer slitt helt på innsiden: Og på plass med Roadwarrior HogMax Extreme 5000: Lol, kødda, ble et sett PS4: Og plutselig så var man i Stockholm: E39-en er god å kjøre, men den har en del mer vindstøy enn E61 når man er litt opp i fart. Tatt i betraktning antall gamle dørpakninger, som flere steder har revnet og sprukket, så er det kanskje ikke så rart. Jeg må si at det er imponerende lite knirk i den bilen, på grensen til ingenting. Tatt i betraktning en alder på snart 25 år og ikke langt unna 350 k km på telleren blir den enda mer imponerende. Mest spennende fra turen var det farkostet her, som kjørte opp på land rett ved hotellet (mens det spilte nokså passende James Bond musikk): Litt artig med fungerende amfibiekjøretøy. Var mest tramping rundt og innom noen museer ved siden av, så har ikke tatt noe særlig bilder. Det mest spennende er vel det man har i garasjen? Ellers var det vel hjem og fullføre en tur uten noen varsellamper eller pling. Ikke verst det. Jeg har etter tilbakekomsten hjem begynt å skru på E91en etter å ha brukt tiden i Sverige til å kjøpe verktøy på finn og få de tilsendt (hva ellers skal man på ferie?), men det ble litt bråstopp i en drivaksel som sitter fast i navet. I mellomtiden hadde framdekk ankommet dekksjappa, så måtte improvisere litt når garasjen er opptatt: Vasker alltid hjul og fjerner gamle lodd og limrester før jeg leverer til omlegg: De er nå en del skeivslitt, både ytterside og innerside (har ikke vært lavt dekktrykk, heller litt høyt). Vurderer å ta hjulstillingskontroll, men jeg vet egentlig at jeg burde strengt tatt ha byttet alt i understellet, både foran og bak. Det har jeg ikke tid til i år eller ønsker å bruke penger på nå, så kanskje kjøre litt mindre med bilen? 😆 Min samboer har derimot en teori om at det er fordi det kjøres svin (egentlig ikke, men det kjøres ofte i rundkjøringer og enkelte svinger/kryss i lavere hastigheter så fort ish det kan gå uten å miste grep). Litt usikker, men det blir jo litt g-krefter av sånt og sideveis last sliter vel en del på ytter/innerside? Anyway, nye Lingdong Turbo PRO: Haha, neida, tulla igjen: Kan hende den går gjennom EU neste år også nå Da var det klart for en rask håndvask og spyle av 1200 km med insekter fra frontfangeren: Forbruket på turen ble forresten rundt 0,6 L/mil, ikke så gale. Unc still got it17 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Henrik K og 16 andre reagerte på EspenM3css for et emne
17 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
BimmerFan! og 16 andre reagerte på sveigis for et emne
17 poeng -
Min 2020 M5 Competition
Skulebollen og 16 andre reagerte på Ampera for et emne
I dag har jeg polert felgene til F90. At jeg ikke har kjøpt meg dette tidligere, var jo så enkelt og gjøre jobben. Her står dekket stabilt, bare og snurre rundt. Nå har jeg bare 5 sett til og gå over. CS felgene er ikke beregnet for flytende senterkopper, her måtte jeg bruke de vanlige. De flytende satt så løst at de ville ha forlatt felgen i første rundkjøring.17 poeng -
Siste ukene og spesielt i dag har det vært mye fremgang. X5 seter Preparering av selve setene med både repinning og vask. Både repinning og skjøting måtte til på selve sete Braketten til fotbrønnlys fra G11 passer perfekt til F15 comfortseter. Jeg antok det fra nettundersøkelse men alltid fint å få det til å stemme i praksis. De som kjenner meg privat vet at jeg quoter av til denne quoten: "In theory, theory and practice art the same, in practice they are not". Heldigvis trengte jeg ikke å slenge den rundt her Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Nå ser todo liste for setene sånn ut; Selve ledninger ligger klart under setene men har ikke rukket å sette de in kontakten under sete da jeg gjør det når sete skal ut, da er det mye mer plass å jobbe. Softclose førerdør I vinter fant jeg endelig motor og lås til OK pris så da blir det soft close på alle dører. Jeg fikk gjort forberedelse utafor bilen. DSP10 så ble det vel trekking av en del kabler for å få alle diskanter på egen kanal. Forrige gang la jeg opp til passasjersiden i bilen mens denne uken har jeg både jobbet med selve dørene og førersiden i bilen. Rød og blå er for ambient belysning i sete. Skal til sete kontakt senere Grønn og hvit er til diskanten i venstreframdøra. For bakdøra ble det blå/hvit og blå for diskant kanal. Pin 26 blå for + pin 25 blå/hvit for - For å beholde det mest mulig OEM satt jeg på sammen kontakt til ledninger til diskanten og, men denne gangen med egen ledning fram dørkontakten Ambient-belysning lagt til 2 ledninger så fotbrønn kan lyse oransje(classic)/blå(modern). Og så en liten test; Jeg valgte å gjenbruke selve lyktehus men oppgraderte innsiden med modul fra benzinfabrik.com, det var billigere enn nye komplette lykter med 4 pins fra BMW. Mens dørtrekket var ute for legge opp til ledninger til diskanten benyttet jeg muligheten for å legge til ambient lys i dørlommene som BMW fjernet fra produksjon for alle F48 etter 03/2016. Måte skjøte inntil eksisterende ledninger men likevel var hullet og feste til lysmodulen fortsatt der. Bonus Siden dørtrekket var av ble det også bytte av sideruter i begge framdører. De var veldig ripete pga av isskraping tror jeg. Det var sånn når jeg kjøpte bilen men med siste Black Friday handlet jeg de hos KOED fra sånn testbil (sammen bil som dempere kom fra) de var så å si ny. Prøvde å ta bilde av de gamle med riper men det var vanskelig å få fram på bilde. Om man zoomer inn får man sett de litt bedre. (Ja den listen ovenfor er også skadet, den ligger også klar til bytte (håpentligvis i morgen) Så hva ble gjort? ✅Diskant ledninger til alle dører (i bilen) ✅Diskant på egen kanal HF, HB og VB (i dørene) ✅Ledninger til X5 seter ligger klart under sete ✅Ambient lys i fotbrønn foran ✅Ambientlys dørlomme til HF, HB og VB. ✅Begge bakdører er 100% ferdig ✅ 2 nye sideruter framme Hva står igjen for i kommende dager/uker ⚠️ Førerdør: Trekke diskant ledning fra dørkontakten Trekke strømledning og jordledning til softclose motor Bytte ut selv låsekassen og montere softclose Bytte shadowline pyntelist på utsiden Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket ⚠️ X5 seter Ta ut seter og repin på bilen side. Og krysse fingre at alt passer og fungerer etter koding. Dette vil også gi ambientlys i fotbrønnbak Samt på ryggen av sete 😎 ⚠️DSP 10 Koble til diskantene på riktig kanal og stille inn DSP’en med målemikrofon.16 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 og 15 andre reagerte på Gabz for et emne
16 poeng -
16 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 og 15 andre reagerte på liffi for et emne
16 poeng -
16 poeng
-
Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.
RNJ og 15 andre reagerte på Tore Høgvold for et emne
16 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Henrik K og 15 andre reagerte på EspenM3css for et emne
16 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Patryck og 15 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
16 poeng