Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 02/23/25 i alle områder

  1. Endelig tilbake i Bmw 😁 21 modell X5 45e Prøver meg på og lime inn utstyrslisten, som er lang 😏 Her er vel alt foruten skylounge? Fikk man bakseteunderholdning på disse 🤔? Colour: Tansanitblau II metallic Upholstery: Individual full leather "Ivory White" Editions and packages S337 M Sports package S710 M leather steering wheel S715 M Aerodynamics package S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S402Panorama glass roof S413Luggage compartment net S417Roller sun visor, rear door S418Luggage compartment package S420Sun protection glazing S423Floor mats velours S428Warning triangle and first aid kit S44ACup holder temperature-adjustable S453Climate-controlled seats, front S456Comfort seat with memory S4A2Glass application Crafted Clarity S4FLTravel & Comfort rail system S4HASeat heating, front and rear S4HBHeat comfort package, front S4M5Individual leather-covered dashboard S4MLInterior strips, piano lacquer, black S4NBAutom. climate control with 4-zone ctrl S4NEBlow-by heater S4NMAmbient Air Paket S4T7Massage function f.driver & fr.passenger S4T8Outside mirror with auto dip S4U9Acoustic pedestrian protection S4URAmbient interior light Multimedia S610 Head-up display S654 DAB tuner S6AE Teleservices S6AF Statutory emergency call S6AG eDrive services S6AK Connected Drive Services S6C3 Connected Package Professional S6CP Preparation Apple CarPlay S6DR BMW Drive Recorder S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U3 BMW Live operating area Professional S6U8 BMW gesture control S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot Driver assistance and lightning S548 Kilometre speedo S5A1 LED Fog lights S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AQ Active guard plus S5AU Driving assistant professional S5AZ BMW Laserlicht S5DN Parking assistance system Plus Wheels and drive S230 Extra package, EU-speciifc S258 Tyres with runflat properties S2NH M Sport brake S2PA Locking wheel bolt S2TB Sport automatic gearbox S2VB Tyre pressure display S2VH Integral active front steering S2VR Two-axle air suspension Environment and safety S302 Alarm system S319 Integrated universal remote control S322 Comfort access S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S3DZ Omission of additional lettering, outer S3KA Acoustic comfort glazing S3MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line S842 Cold-climate version S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device Individual equipment S760 High gloss shadow line Other equipment S1CB CO2 equipment S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II S1TC 20" light-al.whl. star spoke 740M em.op. S925 Dummy-SALAPA S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection S9WL WLTP grouping SXD5 Indiv. roofliner, Alcantara SA090 90 Ah AGM battery Høydepunkter for min del er: Fargekombinasjon innvendig/utvendig 🥰 Utvidet Merino skinn Bowers Wilkinson Alcantara taktrekk Nightvision 4 hjulssving Har kun dårlige bilder av bilen enda, men skal prøve og få ordnet litt bedre bilder etterhvert 😊 Ikke mange planer med bilen men foreløpig er det følgende: Første som ble gjort etter kjøp var og få kjøpt 21" Y spoke felger, da det fulgte med 20" sommerhjul. Kom over en byttehandel som var sånn tåelig grei, passet inn med hjemreisen og siden jeg det var en byttehandel fikk jeg lagt igjen 20"erne og fikk med 21" i samme slengen som bilen ble hentet. ( Når man bur i gokk på Vestlandet så er det mye logistikk når det kommer til handel av bil/bildeler 😆 ) Ellers så er senkestag fra BV bestilt, og 12mm spacere som egentlig hører til i3 blir flyttet over på x5. Grundig skinnrens og utvendig vask og voks ( forholdsvis grei lakk utvendig ) Oljeservice hos Bmw i slutten av mars. Senkestag blir ikke montert før service mtp. garanti.
    32 poeng
  2. Ny gummi, så da var det bare å hive på hjulene først som sist.
    30 poeng
  3. 28 poeng
  4. Hei dere . Ja da har det blitt fredag igjen her og har ikke oppdatert siden søndag og det har vært bevisst egentlig her . Men kan fortelle litt om hva som har skjedd nå de siste dagene her i Kr sand og prosjekt opptrening og tilbake til livet . (Bla gjerne nedover om dere vil ha bilrelatert for det kommer og ). Mandag så var det ny samtale med lege og psykolog for veien videre😊 Helt ærlig så var jeg så sliten og nedbrutt at jeg visste helt ærlig ikke om jeg orket og stå i det mer da. Trene,trene og atter trene og liksom føle at man ikke kommer noen vei . Vel etter samtale med lege Somsagt så sier hun at dette er helt normalt og komme i en sånn grop for det kreves alt av krefter både psykisk og fysisk dette . Vendepunktet var du han sa at ,du har kommet deg på rekord tid og på de 17 årene jeg har jobbet med slagpasienter ,er du en av de som har kommet deg fortest på så kort tid ❤️ Og hvorfor har du det ? Du trener i ett og har en vilje som er enorm og et humør som er helt utrolig oppi dette helvete du står i nå ,likevel er du der du er nå . Dette er inspirasjon nok til å gi på videre . Vel dagene gikk og på onsdag fikk en nyhet som jeg aldri vil glemme. Det ble et ekstra ordinært møte med alt av terapeuter ,leger osv og legger ikke skjul på at jeg ble redd da 😩. Jeg siterer : Vi har nå kommet frem til at å ha deg her noe lengre er igrunn ingen vits da du gjør det meste alene pluss at øvelser som du tar med leger og fysio ,kan du ta hjemme. Så vi skriver deg ut på fredag om du ikke du har har noe imot det ! Vel det var med skrekkblandet fryd dette 😩😩😅😅. Så hva skjer videre nå? Nå er det full pupp med masse egentrening og spesialister her i Grimstad som er koplet på pluss masse kontroller i Kr sand fremover . Og jeg kan si hvor hardt jeg har stått på nå i tre uker : Rullestol for tre helger siden Styrketest viste 35% i arm samme tid Nå idag viser den 97% i samme arm 🙏🙏😊 Så ja jeg har jobbet som en idiot og likevel har lang vei igjen . Siste finnish motorikk osv og ikke minst lære meg å hvile ofte nå fremover og kun kose meg med de tingene jeg gjør . Det beste er at den fineste treningen er jo holde på med ting som gir meg noe i rolig tempo fremover .😊 Og da passer det jo og sørge for å få litt strøm på e91 : For jeg får besøk til uken av en kamerat som ville hjelpe til å skru på denne for å få den ferdig .😊 Resten av pakninger osv for det klarer jeg ikke desverre pga lammelser i fingrer ( fin motorikk ). Det jeg derimot kan gjøre som er fin trim er å få fikset viskersystemet : Så da må man sørge for å treffe ting rett med hammer og ikke vindu 😅. Hvertfall etter et rørende farvel med de som har hjulpet meg der jeg nå er jeg endelig hjemme på Fevik igjen dere 😊 Og er så glad jeg fikk leve ikke minst at jeg slapp og miste taleevne og syn . Så jeg har hvertfall lært at ta ingenting i livet som en selvfølge og til de som klager over feber ,lungebetennelse ja da meste annet som materielle ting som de føler mangler,skal jeg hånle av resten av livet . Dette har vært et helvete uten sidestykke for meg ikke minst de rundt meg denne februarmåneden og håper jeg nå er skånet fremover . Og igjen jeg bøyer meg for alle hilsninger her fra dere og de ellers i livet mitt .😊😊 Nå er det bare resten igjen for meg her fremover . Da kan vi gå over til noe annet her. Dere husker sikkert Mini’s 116 : Denne lever i beste velgående og passes stadig på heldigvis. Hun ordner det meste selv på den nå og jeg har lite med den og gjøre . Igår hadde hun service på den med olje og filter samt bremsebytte bak : Samt at jeg har lært henne at man kun bytter pæren i Angleeysa: Og ikke sløser bort 100vis av kroner på ny da to pærer koster 32 kr 😊 Jeg liker når jeg får sånne meldinger da hun og venner skrur på bilen hennes .Godt å slippe 😊 På hjemreisen idag kjøpte jeg dette : Årsaken er enkel : Å hvis beinet spiller på lag imorgen skal jeg prøve meg på en vask ,men lover ingenting . Hvertfall så er jeg hjemme igjen og er så godt samtidig at hverdagen blir noe mer komplisert fremover ,men skal vel klare det og .
    28 poeng
  5. Kattvask idag, finvær på kvitsøy å stri vind som vanlig
    25 poeng
  6. 540i’en ruller og går, for en maskin. Bilen som har alt. Klar for våren nå, nypolert
    25 poeng
  7. Vi fortsetter. I Florida er det flere steder med bomstasjoner. Noen kan betales kontant, men på de fleste må man ha bombrikke. Har man ikke dette er det $25 i gebyr pr. passering, pluss evt. gebyrer leiebilselskapet tar. I noen stater kan man betale ved å oppgi skiltnummer i etterkant, men ikke i Florida. Denne gangen glemte jeg faktisk å bestille bombrikke med leiebilen, men samtidig hadde jeg i bakhodet at det finnes andre alternativer. Leiebilselskapene tar typisk $10 pr. dag for leie av brikke, noe som faktisk blir nærmere en tusenlapp på en uke. Dette er uavhengig av om man kjører gjennom bomtasjoner eller ikke. Min løsning ble derfor å kjøpe egen brikke for $15, så fylle på denne. Var litt styr med å laste ned appen, da man må ha amerikansk App Store-konto for å laste denne ned. Heldigvis var det en ting å ha amerikansk app store i gamledager, så da kom den til nytte. 😛 Brikken gjelder i de fleste statene på østkysten, så kan satser på jeg får brukt den igjen. Og avgårde Kåre. Bomstasjon, uten mulighet for manuell betaling. Morgenens mål var Cars & Coffee. En amerikansk cars & coffee har stått på ønskelisten lenge, så var greit å få det til. Var mange å velge mellom, men de fleste var merkespesifikke, så tok en litt mer generell. Lar bildene gjøre sitt.
    25 poeng
  8. Kjølevæskelekkasje internt i motor kan forekomme på både motor fremme og bak, men er etter min erfaring noe som utvikler seg til et havari i større grad foran enn bak. Motor bak har en ekstern beholder hvor "overlødig" kjølevæsken samles, der hvor motor fremme har et internt kammer. Vet ikke eksakt forskjellen i størrelse på disse, men den bak rommer muligens rundt 300ML før den renner over. Største problemet med elmotorer på E-tron er bak, og i majoriteten av tilfellene er det snakk om ulyd. Dessverre finnes det ikke reservedeler for overhaling av motor/girkasse bak, så løsningen blir komplett skifte. Jeg opplever det som veldig tilfeldig hvor mye kjølevæske som kommer ut av motorene under 2 år/30 000 km service. Har sett tilfeller hvor det ikke er en dråpe å finne, og noen ganger hvor det nærmer seg full. Majoriteten av gangene derimot kommer det ingenting ut av motor fremme, og beholderen bak er under halvfull. Ulyd fra drivverk bak er noe som typisk skjer når bilen nærmer seg 100 000 km, men har sett noen få tilfeller allerede ved 60 000km. Et trent øre hører når utviklingen starter, og bare så det er sagt, så kan jeg telle med en hånd hvor mange som blir taua inn med havari bak pga ulyd. De går som oftest lenge med den ulyden, men for folk flest er det jo ikke et alternativ å kjøre rundt med en bil som høres ut som en gammel trikk. Vi har begynt med mye goodwill på E- tron motorer, av den enkle grunn at man før eller siden må innrømme at produktet ikke er godt nok. En annen dyr utgift er SX6 modulen i HV batteriet, men denne går heldigvis under 8 år/160 000 km garantien ettersom den er en del av HV batteriet. Med tanke på hvor mange av disse som er solgt, antall som ligger til salgs kontinuerlig, så er det ikke rart at prisnivået er slik det er. At attpåtil E50 er den den usexy varianten, med lavere rekkevidde, motoreffekt og ladehastighet gjør jo ikke underverk på prisen. Siden vi først er på et BMW forum, så kan man jo dra paralleller til N47 motoren. Alle vet jo at den også er en tikkende bombe, likevel kjøper jo folk biler med den motoren også. Totalpakken fra en E-tron er uten tvil bra til den prisen man betaler, dog er det potensialet for diverse "småfeil" som kan gjøre eierskapet irriterende over tid. Men som med alt annet, noen opplever ikke en shit, og andre eier definisjonen på mandagsbil. En ting som kan være verdt å ha i bakhodet, er at disse bilene ble en gang i tiden kjøpt av "alle". Noe som betyr at noen av disse bilene har hatt et hardt liv, eid av folk som ser på bil som fremkomstmiddel og ikke noe som helst annet. Det knekkes plater under biler over lav sko, og riper på batterikasser så langt øyet kan se. Dette til tross for at man kjører SUV med muligheten for å endre bakkeklareringen med opptil 76mm... Kunne sikkert skrevet en stil om disse bilene på både godt og vondt, men lar det være med dette. Folk får heller skyte meg en PM eller huke tak i meg in person for mer dybdeprat. Er tross alt et BMW forum dette her, så skal holde Audi til et minimum 😅 Edit: Om jeg ikke formulerte meg godt nok vedrørende "kjølevæske delen", så er en del av servicen å tømme disse "kamrene". Biler med overkjørte serviceintervaller er i fare for havarier i elmotorene fordi kjølevæske kan finne veien inn der den ikke skal. Biler som av en eller annen grunn har for vane å tømme kjølevæsken i større grad i disse beholderne, kan ha godt av kortere intervaller. Litt som N47 og oljeskiftintervallene.
    24 poeng
  9. På et hyggelig besøk hos selveste dr. Retrofit
    23 poeng
  10. Så tilbake til den virkelige verden og problemene der. I høst en gang begynte taket å tulle nok en gang. Jeg fikk lukket det, men det gikk ikke i lås, og da går heller ikke vinduer opp, samt bagasjerommet er låst. Erfaringsmessig visste jeg godt hva problemet var, og fant etterhvert ut hvilken sensor som var årsaken. Fikk lånt meg Inpa, og fikk dermed tvangsåpnet bagasjerommet. Jeg lette etter brudd uten hell, så løsningen ble å bare legge oppe en ny, midlertidig ledning gjennom bilen slik at jeg fikk lukket vinduer og denslags. I tillegg er det BOING BOING BOING-lyd om det er brudd her. Med et brudd som man ikke helt vet hvor er, og ledninger som er fikset flere ganger før, var det bare en ting å gjøre; bytte hele ledningsnettet til dene delen av taket. Dette ble derimot utsatt, utsatt og utsatt. 🙄 Jeg begynte å rive litt paneler etter at bilen ble parkert for vinteren, men kom ikke skikkelig i gang før nå nylig. Mye greier. For å få enklere tilgang fjernet vi det ene panelet til taket; det som har vindu i seg. Her er det skims og greier, så greit å notere seg ned hvor de var, da det var forskjellig. Panelet i seg selv er bare festet med seks bolter. Så var det disse ledningene. Fra BMW selges det kun et komplett sett til hele taket, med hydraulikkslanger og det hele. Dette koster ikke mindre enn 16000,-. Jeg var liksom ikke helt der. 😛 Søkte en del etter hva slags type ledninger som var de mest fleksible, og konkluderte med at LiFY var godt egnet. Ikke så lett å få tak i i små kvanta, men fant litt på en butikk på tysk eBay. Jeg er usikker på om det er 0,35 eller 0,50 originalt, men jeg kjøpte 0,25. Planen var så å tvinne to og to sammen, slik at jeg har litt redundans om en av de skulle få brudd. Ledningene jeg kjøpte var til noe modelljernbanegreier, og var tvinnet tre og tre, så da måtte man ty til denne løsningen. Fungerte supert. Denne var derimot enda bedre å bruke, men da den kun gikk en vei funket den bare til å tvinne sammen to og to igjen. Det er en babylizz hårflette-et-eller-annet-dings jeg fant hos jentene. @E.C. Har et helt fantastisk innlegg ang. MQS-kontakter, og jeg skulle ønske jeg leste det før jeg bestilte. Har forsøkt meg på Aliexpress tidligere, og gjorde dette nå også, men de fungerer rett og slett ikke bra nok, så ble kjøpt originale fra GS. Kunne endelig børste støv av MQS-tangen min også. Som @E.C. nevner er det litt så som så med isolasjonstykkelse, og det blir absolutt ikke bedre når man skal ha to ledninger i en kontakt. Jeg kunne brukt en, så loddet innpå to etter kontakten, men ønsket å ha hele ledninger hele veien. Måtte overtale den litt, men fikk de greit nedi testkontakten. Deretter var det å begynne å bytte ledninger. Forsøkte å bruke de originale strømpene mest mulig, og det gikk forsåvidt på et vis. Jobben hadde vært mye enklere om man tok av det andre takpanelet også, men man skal visstnok ikke fjerne begge disse samtidig. På passasjersiden er det fire ledninger (mot to på førersiden), og disse har vært reparert før. Reparasjonen var sikkert greit nok, men litt snarveier hadde de tatt. Var veldig greit å få rive bort alt det gamle. Originale strips. Noen mente disse måtte benyttes. Jeg er ikke helt overbeist, men jeg gjorde det nå likevel. Kom i et svindyrt sett med diverse andre småting jeg ikke trengte. 🙃 Hele veien koblet jeg meg til de gamle ledningene, slik at jeg var sikker på alt fungerte før jeg fortsatte. Og etter å ha kjørt taket opp og ned mange, mange ganger konkluderte jeg med at det sikkert fungerte. Dette var samtidig en fin anledning til å få vasket bakruten i bilen. Denne er normalt litt utilgjengelig. Skims på plass igjen, likt som de var. Og på igjen med panelet. Dette er laget av aluminium og veier ca. ingenting, men er uten tvil en tomannsjobb. Deretter var det justering. Gikk en del tid med å få dette korrekt, men det gikk på et vis det også. Brukte de gamle boltene under justeringen, og byttet ut en og en med nye originale med loctite på etterpå. Deretter var det å stramme til hele 19Nm. Og da var det sånn halvveis utført. Gjenstår litt deksler i bagasjerommet bare.
    23 poeng
  11. En etterlengtet vaskedag både innvendig og utvendig på alle mann.
    23 poeng
  12. @Skulebollen er vekke på ferie, så då er det sjølvsagt tørre veia i Nordfjord! Måtte feirast med en liten tur 🥳
    23 poeng
  13. Besøk 😊 Idag startet dagen fint her igrunn. Sovet lenge etterfulgt av litt frokost. Men det aller beste var at jeg skulle få besøk ! Ikke familie besøk men Bmw besøk og det trengte jeg sårt nå opp i all møkka ! Så idag kom der to x5 er på besøk og det var @Fredrik 90 og @paukri 😊. Og for å si det rett ut var det en befrielse å få besøk av dere idag !🥰 Kople bort alt og prate om det vi brenner for her ,ikke minst de daglige tingene . Det er godt å ha familie og det ,men det og ha gode venner gir like mye for meg . Igjen takk for besøket ,var kjempegodt å se dere igjen begge to . Og de kom i massive biler idag : @paukri sin e70: Når alt går seg til her med meg skal vi fyre bålpanne her og grille litt pølser en lørdag eller søndag tenkte jeg og da må flere ta turen . Det og ha besøk gav meg litt boost til noe jeg egentlig ikke orket men ville teste . Rengjøring av e91 felg ,altså en test ! Originalfelg til en standard e91 er jo ikke hipp hurra ,likevel så blir jo alt så mye finere om man får boostet de opp litt glansmessig 😊 De så jo sånn ut : Bak: Jeg fant frem en felgrens fra Meguiars jeg har samt børste og en vaskehanske . Gikk løs og det ble jo noe annet : Foran: Dette gjorde at disse felgene ble pene igjen og skal poleres opp😊 Som dere ser så er det forskjell : For jeg blir kjørende med disse til at jeg ser at bil fungerer . Gidder ikke å kjøpe 17 toms om bil er en drittbil. Så fant jeg frem denne ; Den må på plass straks hadde jeg håpet . Ellers står e61 for lading her : Batteriet er såpass dårlig her nå at nå må det nytt snart .😊 Igjen en fin dag ,men nå er det innetid og avslapning resten her . Jeg vil mer men ikke kroppen .😏
    23 poeng
  14. Hatt service på F11 idag. Ny motorolje + filter, girolje + filter, olje på fordelingskasse, olje på diff foran, olje på diff bak og bremsevæske✅
    22 poeng
  15. Liten spitshine før montering
    22 poeng
  16. Noen dårlige interiørbilder av nyervervelsen.. Mye skinn, BW og alcantara 🥰
    22 poeng
  17. Normale folk tar skiboks på bilen før vinterferien og kjører til fjells. Vi tar den på for å kjøre til Sola Lufthavn. 🙃 Og sørover det går. Første etappe gikk til hovedstaden, og der var vi så heldige at vi fikk ta buss. 🚌 OSL klokken altfor tidlig neste dag. …før vi plutselig var utenfor en annen hovedstad. Her gikk tiden, og nesten to timer etter planen kunne vi endelig borde kveldens fugl. En A330-900 Neo for de som bryr seg om slikt. 🙃 På plass der vi liker oss best. …og nesten ti timer senere, rundt kl. fire natt til neste dag norsk tid kunne vi sette oss inn i det beistet her. Deretter gikk turen fra Tampa til Davenport utenfor Orlando, en kjøretur på en liten time. Apple CarPlay gjør leiebiltilværelsen et par hakk bedre. Dette har vært deaktivert på leiebiler av og til tidligere. Vi kom oss frem til slutt, og kunne endelig lukke øynene rundt 26 timer etter at vi våknet på Gardermoen. 😴 Vårt bopel den neste uken. …med basseng 🏊 …og alligator i dammen utenfor. 🐊 Mobilt liftpolitikontor. En av mine favorittsysler er å observere «vanlige» biler i trafikken. Selv om det kanskje høres dølt ut, ser man litt forskjellig. Som f.eks. en Lexus med vinyltak. …eller en amerikansk Vito, Metris som de heter her. Får stort sett stryk i de fleste amerikanske biltester. 🙃 Kanskje Opel Insignia er tingen? Eller Buick Regal som de heter her. Skal man dekorere en garasje eller Man Cave er Hobby Lobby butikken å besøke. Her er det et imponerende utvalg av diverse biler, skilt, logoer og mye annet rart, men i all hovedsak ting som gjelder GM/Ford/Dodge
    22 poeng
  18. Rund dag i går, og belønnet med en skikkelig vask i dag.
    22 poeng
  19. Vaskesøndag, m3en skal inn og få en poleringsrunde nå før ny sesong 😀 f31 fikk og en kattevask
    21 poeng
  20. Har dette beistet en ukes tid. 🙃
    21 poeng
  21. Har vært lite aktiv her inne siste årene, men som tittelen sier, så har jeg da kjøpt meg en 325xi da jeg trengte en vinterbil, og ville teste ut hvordan firehjulstrekken til e46 er😄 Kan med en gang si at jeg er helt overrasket over hvor godt denne bilen har tatt seg fram i vinter, og det på piggfrie dekk til og med! Super morsom bil å leke seg i snøen med også 😅 Dette ble egentlig et spontankjøp i juli 2024, og er da min femte e46 touring jeg har faktisk. Skulle ikke gjøre noe særlig med den, tanken var mer en «billig vinterbil som bare skulle brukes/ herjes med». Jepp. Sånn ble det i kjent stil ikke. Skal jeg bare la bilder/videoer tale for seg, så kan dere stille spørsmål hvis dere lurer på noe? 😂
    20 poeng
  22. Fikk over 30 kg med bildeler fordelt på tre pakker på torsdag og fredag: Kan bekrefte at man ikke trenger å ta av så mye som TIS beskriver. Av med klikkestag og det var det. Er ikke snakk om noe sportsunderstell på xdrive her, så det ble Bilstein B4 og Sachs fjærer. Foringer til stabstag ble fra Spidan, ellers kun Lemförder og originalt på andre komponenter og monteringsdelene til fjærbein. Orket ikke å bytte mer enn jeg må i denne omgang, så resten av understellet får ligge i skapet en stund. Kan tenkes at traversen bak må byttes før eller siden, så kan muligens ta alt samtidig, f.eks. neste sommer. Bumpstops var fra Sachs og de var jo ikke helt kurante å montere, men fant en teknikk som funka til slutt (brette innover med et spak): Tårnlager fra Lemförder kunne nå ha hatt litt mer grease føler jeg. Under var det greit ish, men på toppen var det bare noen dabs: Prøvde å snurre litt på de og fordele smøringa litt bedre. Fjærklemma gjorde akkurat nok, ikke noe å gå på her: Siste bit måtte klemmes for hånd. Akkurat 5-10 mm for å få startet mutteren. Klemmer dog på den ukomprimerte porsjonen av fjæra, så det går så vidt. Burde kanskje få kjøpt meg demperverktøy nå, men er tross alt en hel 100-lapp hos Biltema. Bakgårdsløsningen min funker nå fortsatt: Første ble 95 % mtp. fjærorientering, bomma med 2-3 mm i toppen: Andre ble ganske perfekt: Klare til å monteres på bil: Og en som er klar for å komme seg av bil: Faktisk ganske praktisk at forrige eier har fjernet bremseskjoldene foran, lettere å hvile spindelen på mitt spesialverktøy fra IKEA. #BEKVÄM Var nå noen skumle setninger i TIS om at hvis noe av drivakselen detter ut i støvkappa så blir det herpa og man må kjøpe ny etc. Usikker på hvordan det hadde gått for seg og om det faktisk stemmer, men trolig best å bare støtte under med noe, uten å finne ut av det. Old and new: Største "problemet" var egentlig bolten i spindelen. Den var rustet dønn fast på begge sider. Ingen av muttertrekkerne tok den og jeg var litt redd å ta i for mye med latmannsarmen i frykt for at den knekker eller blir rund. Kunne ha varmet den opp med induksjonsvarmeren, men hadde ikke lyst til å gjenbruke en bolt som har vært varmet opp. Heldigvis kunne mutteren tas av slik at man fikk nok åpning til å ta ut demper: Og det så ut til å kunne strammes igjen: Ellers kan man jo bruke en sånn til å åpne spindel (Hazet 4912-5N): Var også en skive/spacer på toppen av tårnlageret som ikke var med på deletegninga (nr. 3 antar jeg er dårlig-vei-pakke eller noe slikt): Tørka den av litt og satte den på, sammen med en pakning som går mot dempertårnet: BEKVÄM ❤️ Ble en runde med jekk under etterpå og hamre litt på spindelen med gummihammer så den setter seg. Tror det ble sånn passe greit. Om jeg skal klage på noe mer her så må det være at klikkestagene fra Lemförder har innvendig mothold med torx, i motsetning til de gamle som kunne holdes på utsiden med en fastnøkkel. Kan jo gjette hvor gøy det er å ta låsemutteren 15 grader om gangen med en fastnøkkel i dette trange området her: Fikk ellers endelig brukt kråkefot til noe halvveis fornuftig. Stramme mutter til spec der du ikke får plass til pipe. Har man den i 90 grader så trenger man ikke å regne om noe lengde på arm for å få tålelig riktig moment: Ingen kunstigheter på første testtur, så da fikk bilen seg en liten vask: Kan snart begynne å vaske hjemme igjen: Klar for flere mil.
    20 poeng
  23. Kan mene mye om Alpina men felgene blir sjeldent feil
    19 poeng
  24. Når man tilbringer like mye tid på bensinstasjon som i sin egen bolig🙃
    19 poeng
  25. E30TurboTouring

    E46 M3 Touring

    Da ble det omsider lakkering, og fargevalget endte tilslutt med Hockenheim silver.
    19 poeng
  26. Vi fortsetter litt med "dagligdagsbildene" FJ Cruiser er bare kul. Synd de er så sinnsykt dyre. Samme gjelder F350. Du flytter deg når en slik kommer. 😛 Denne hadde tatt turen fra Canada, noe veldig mange andre hadde gjort også. Vi så biler fra de aller fleste "lower 48"-statene. i4. Så en og annen, men absolutt ingen volummodell. Så faktisk flere ID4. Var også en og annen F150 Lightning, men ser flere her hjemme på en dag enn her. Skamrå CR-V. Utrolig nok traff jeg på denne to ganger. MS Paint-bil Maybach Shelby F350 Super Baja Verdens største McDonalds. Eneste McDonaldsen i verden som serverer pizza og pasta. 🙃 Stedet var ellers verken stort eller imponerende. Nyhet fra Cola. Et lyskryss, hverken mer eller mindre. Et diamant-kryss, eller "diamond interchange" på fagspråket. Veiene krysser hverandre, slik at man kjører på feil side gjennom krysset. Brukes for å unngå i kryssende trafikk i krysset i større grad, og er mer og mer vanlig i USA. Ramlet til og med over en rundkjøring. Det er ikke noe man ser hver dag i Florida.
    19 poeng
  27. Helg og perm . Ja dere nå har jeg vært hjemme i to dager og skal snart vende nesen bort til favorittbyen min Kr sand og tilbake til de daglige gjøremål. Altså prosjekt bli bra etter forferdelighetene . Uansett helgen har vært fin dvs jeg tror jeg fikk en knekk her da jeg har sovet mer eller mindre hele helga 😩😅. Nektet folk besøk ,ikke tatt tlf nettopp for at jeg ikke orket og har jeg dårlig samvittighet ??nix ikke en plass bare nydelig å være i fred . Hvertfall så har jeg greie folk rundt meg og igår fikk jeg byttet viskermotor på Combo og jeg var tilskuer . Bare det å komme i en garasje og kjenne lukt av bil og olje igjen var balsam .🙏 Så nå er den iorden igjen og Opel skal nå brukes igjen for fullt. Men fruen er ikke så hissig på den lengre nå etter og ha brukt e61 😅 Så til morgentrim .. Det og komme tilbake til hverdagen er viktig sakte men sikkert . Våknet idag morges og må vel si at og trene styrke og trening idag var vel mer detmotiverende men intet valg . Ting ble gjort og samvittighet bedre . Noe som er viktig her ,er å få tilbake finmotorikk i fingrene og det er en voldsom lang jobb og prosess ,men går bedre og bedre. Jeg kan jo forklare hvordan det er. Ta en gravemaskin klo og hent en tikroning på bakken og plasser den oppi en sparebøsse .Sånn hadde jeg det med fingrene 😊 Da er trening viktig . Og hva passet vel da bedre enn dette ? Bytte pollenfilter på bil . Da får man beveget fingrene samtidig finne balanse med bein. Og joda fikk det av : Nytt og gammelt : Fikk på plass deksel osv så var det fikset . Så ville jeg se litt på jobben jeg fikk gjort før jeg ble syk og her her det tett enda : Altså rundt de to boltene .😊 Så tok jeg et motivasjonsbilde : En N46 som motivasjon altså ?😅 Ja for meg er det akkurat det ! Om planen går min vei så skal den motoren være helt tett med innkjøpt valvetronic og alt av pakninger,så EU og kona bruke den og hun gleder seg veldig .😊 Hun liker så godt sportstolene i den da de minner om den grønne sier hun . Liker de bedre enn de som er i e61 visstnok. Så er kjempeglad jeg fikk kjøpt denne og har den hjemme hos meg for vi liker den godt : Blir bra den den dagen den står med 17 toms OEM felg nypolert og klar til bruk .😊 Så ja helgen hjemme var deilig og avslappet og sånn blir det fremover nå.😏
    19 poeng
  28. Tørre nok veier til at den kan flytte hjem😍 (Selvfølgelig parkerte jeg eneste stedet med grus😬)
    18 poeng
  29. Vår i luften og «sommersko» på 😊
    18 poeng
  30. Da er endelig ferdig med en drittjobb faktisk som tok tid og krefter . Polering av lykter og dørpartier . Og vi starter fra begynnelsen . Lyktene var første pri og frem med tingene: Dette: Og polere lykter anser jeg som en kosejobb ,men disse var leie . De var veldig slitt på toppen og krevde mye puss . Utgangspunkt: Andre siden: Rekkefølgen var : 400 800 1200 2000 Og igang : Klar for polering: Her var blå Rupes og KC heavy cut i to omganger avsluttet med KC polering . Ga det resutater? Vil si det : Andre siden : Uafettelig hva lykter gjør med bilen og nå ser den jo mye nyere og freshere ut: La på voks etterpå ,så får man bare fortsette og holde de vedlike 😊 Bakre potte : Etter vask og gnikk: Så til den mer omfattende jobben her . Ha det rent inni dører og partiene der liker jeg og hvertfall når det er hel ved . Så frem med denne : Her var det bare å begynne fra en kant : Dette: Og etter mye gnikk ble det som jeg ønsket : Blankt og rent ved dør: Og endelig sånn ; Bak: Etter: Dør: Ferdig : Og når man kan få Titansilber til å speile grusen er fornøyd og dette er inni døren : Summen av alt godt å få bort møkk og dritt og se at det blir fint og greit igjen . Ikke minst lett og holde rent . Ville vasket bil men gidder ikke før sommerdekk er på . Sånn,det var lørdagen nå er det niks mer bil !😊😊
    18 poeng
  31. Nok et syn. Viser ikke så godt på bildene, men det var tydelig at de har en litt annen kulevekt i USA. 😛 Kia Carnival. En modell som en gang ble solgt her til lands, men nå er gått i glemmeboken for de fleste. Siste generasjon ser både bra ut og virker fornuftig ut, og man ser en del av de. Hadde nok vært perfekt for mange, men slikt får man jo ikke her. GR Corolla Batman-Mustang Litt kosehandel. Amazon er og blir favoritten her borte. Garasjegulvvaskeren ble levert på døren, noe jeg er litt skeptisk til, men heldigvis ingen "porch pirates" i nabolaget. Wagoneer og Grand Wagoneer. Lekre biler, men forstått de sliter litt med kvaliteten. Dagens mål var Disney World. En utgift uten like. Kunne jo fått et helt sett med nye dekk til X4-en for den prisen. Prinsesser og ting er nok ikke favoritten til snittet her inne, men disse var kule. De hadde faktisk bensinmotor, det ble jeg imponert over. Hjulbåt, som gikk på skinne. Tenkte alt var falsk, men den hadde faktisk dampkjele om bord, så virker som om driften faktisk var ekte. Litt av en akselavstand på denne saken. Andre rariteter på hjul. Alle disse hadde en skjult sjåfør inni der en plass. ...og fyrverkeriet i slutten. Dette var virkelig imponerende. Dette var helt sinnsykt, og bør oppleves en gang i livet. Spesielt at dette blir utført daglig.
    18 poeng
  32. M550i fikk litt og dra på i dag. Full sving med henger og ujevnt terreng. Gikk greit med 9» felg og 15mm spacer.
    18 poeng
  33. X5 fikk seg en avspyling etter hjemkomst. 21" spacere og senkestag blir bra 😎
    17 poeng
  34. Ute fra vinterdvalen på tørre og fine veier 👍 Livet er godt når man kjører E39 🤩
    17 poeng
  35. Tok med svigers i cumquatten for og beskytte. Går ikke og parkere på Gardermoen i phus uten og ha med en ekstrabil🥴😆
    17 poeng
  36. Ut fra vinterlagring idag😄
    17 poeng
  37. Dagens trim 😊 Idag har jeg skrevet historie folkens . Først opp for en times bøy og tøy . Da dette var gjort ville jeg ut og se om jeg kunne få på et deksel på e91 en. Dette mangler jo: Og siden jeg hadde bestilt dobbelt opp på Temu ,så kunne jeg velge : Dekslet passet som juling det : Og fikk da og trimmet fin motorikk i fingrene altså vinn vinn. Så til en utfordring her …Vaske bil ! Har ikke tittet her hvor lenge siden det er ,men kan vel hvertfall gå tilbake en måned tenker jeg ,så jeg ville forsøke dette idag . Bilen ble dynket med Avfetning og spylt av . Så igang med berøringsvask : Jeg er jo keivhendt og for å trene høyre hånd ,vasket jeg hele bilen med den ( Slitsomt men fikk det til )😊. Etterhvert ble jeg utrolig nok ferdig her og satte igang med tørk her og der : Og bil ble tilslutt ferdig og ren : Godt å se den sånn: Inni derimot for vente da jeg rett og slett ble gåen av dette ,men ikke galt: Altså igjen dette hadde jeg ikke trodd forrige uke ,og er glad jeg fikk det til .😊😊 Nå er det avslapning resten ikveld i sofa foran Tv og se på Finn etter mer E91 deler . Og her er det noe som irriterer meg noe grenseløst for tiden . Hva er vitsen med å legge ut annonser når de ikke svarer ? Altså der står SETT og så gir de pokker .. Er det sånn at folk har fått klippet av fingrene sine sånn at de ikke kan svare på tlf eller data ,eller gir de pokker? Av ti hendvendelser på e9x deler har tre svart . At noen er på jobb den funker ikke her hos meg skjønner dere ,for der er alltid noe fritid . Så ja sånt irriterer meg noe ekstremt og 😊 Imorgen er planen at @Fredrik 90 skal komme på besøk det gleder jeg meg til 😊 Må bare se at hue og alt spiller på lag for her må jeg ta dag for dag . Uansett endelig en lørdag som jeg har kost meg litt igjen dere.
    17 poeng
  38. Lett blanding her ☺️ Rett før nå , at alt blir kjekt igjen på hver sin måte 🤩
    17 poeng
  39. Møtte tilfeldigvis på en m3 og m4 midt på natta😅 ble ett mini treff😆
    16 poeng
  40. 16 poeng
  41. Sluppet av for lakk-spa og interiør rens + annet stæsj!
    16 poeng
  42. 16 poeng
  43. Det ene fører med det andre … Å ta det rolig å ikke gjøre noe er ikke lett for meg dere 😩 Og trene og hvile er en fin ting ,men tenker og at å drive med ting i det stille tempo må jo være innafor. Og de siste dagene har jeg gjort det og fungert sånn delvis . Igår ettermiddag fikk kona besøk ,og en ypperlig sjans til og finne frem dette: Og hva skulle gjøres ? Jo få bort litt rust nede på hjulbuene : Pusset ned vasket med tynner og på med Zink: Så to lag med bodyskjuts og ferdig .Ikke noe mer eller mindre : Greit å få bort litt grums 😊 Startet dagen idag tidlig med å få ryddet i skrot som var sånn tidligere : Fikk kastet masse samt utvidet mer og rensket skråning så nå er det ryddig og mye bedre plass: Jeg sliter med at jekk borer seg ned i grus og er tungt å få under bil som her : Så jeg kom på at en solid plate i stål som jeg feller ned i grus måtte vært greit for meg . For bilene står på samme plass når jeg skrur somregel der e34 står nå . Og når man først er i gang kan man likegjerne få det pent ved inngangspartiet og . Fylle på grus og rake over grus: Dette: Og polere bort bulker skal noe til men nå polere bort skrap og diverse kan gå og jeg har en litt lei en her : Tok en titt på denne og denne måtte vel det gå an å gjøre noe med vel ? Bulken vil være men ripen kunne jeg gi en sjans . Så frem med ny KC pad og tilhørende heavy cut: Sjokket er jo da jeg ser etter et pass er mye finere : Det ble kjørt to runder med dette ,så en runde med polering fra Carpro etterfulgt av voks og nå folkens ser det sånn ut: Bulken er der men ,likevel så ble dette som natt og dag. Og ble jo en viss forskjell på lakken og her på døren bak og foran : Så det ga meg blod på tann ! Vaskemiddel og div ble funnet frem og jeg vasket hele bilen idag og tørket den 😊. Så nå er den fri for pussestøv og nyvasket . Ferdigbilder : Glad jeg tok lykter forrige helg . Ser liksom nyere ut nå😊. Siden : Og da det her : Nå ligger det mange pads vasket ,så for jeg se om jeg skal legge ut på en tre stegs her ila helga ,frister veldig men . Det som frister enda mer nå er og få fikset alt i motor og la folk bruke den for nå er den hvertfall fin nok for oss å bruke .
    15 poeng
  44. Blå mandag 💙 og årets første kjøretur☀️
    15 poeng
  45. Små detaljer og søndags morgen . Ja folkens jeg kjører på med e91 update fremdeles her da de andre er ikke en tøddel og skrive om dvs e61 i denne tråden .😊 Ble veldig tidlig kvelden igår som igjen resulterte at man våknet tidlig . Planen idag var egentlig å ikke gjøre en dritt og bare slappe av . Skulle egentlig hatt besøk idag ,men helt ærlig orket ikke et snev av det idag ,så ringte og avlyste og godt var det . Men etter frokost ,så tenkte jeg at jeg ville ut og fjerne disse merkene i taket og dette utviklet seg jo selvsagt 😩😅. Spurte konemor om lov til å gå ut og IKKE skru og hun sa ja . Det første jeg gjorde var å få gjort noe med dette : Bak: Og vips : Pent igjen : Dere kjenner vel til prosjektene mine med grønske og mose etterhvert og denne er intet unntak: Andre siden : Og masse dritt på sidene: Vel da er det bare å finne frem kraftvask til huset og malingskost. Her nytter det ikke med søte detailingskoster ,kun råskap: Og etterhvert rent : Noe annet nå: Det ble jo endel krangling med viskerdelen her og masse spor etter det . Her ble alle spor vasket og deksel er rent igjen : Nedre del var og ille : Her ble alt dynket i Prickbort og skrubbet: Ferdig: Og når man holdt på utviklet jo alt seg her : Koffertrom skulle nå virkelig få kjenne smaken av rens og god lukt igjen 😊 Så var bare og kaste seg på med diverse : Skrubbe ,rense og da ble det jo trivelig her : Sånn og ferdig : Dette er det jeg liker med å kjøpe kjedelig bil . Alt er inntakt : Dette : Kompressor med tilbehør : Alt av matter ut for vask : Igang: Alt ble tørket og behandlet og nå dere ser det sånn ut bak: Siden bil ble renset for en stund tilbake ,var det en lek å tørke av merker og støvsuge bil dag . Med nyrenset matter og ting er på stell: Bak: Neste ut nå som jeg kan gjøre selv er vaske og polere inni dørene og områdene der. Bilen er 110% rustfri under dører og da er ting lett og gjøre noe med ,ikke minst holde det vedlike .😊 Det blir en hektisk uke den som kommer nå med andre ting ,så Get ikke hvor mye jeg får til her,men noe blir det. Kona er jo engstelig for meg og må prøve og begrense meg noe jeg føler selv at jeg er god på . Så ja dere kom i mål med noe idag og .
    15 poeng
  46. Da gønner jeg på med Panorama del 2 ! De fleste av dere som har fulgt meg / trådene vet jo at når jeg holder på med noe ,så klarer jeg ikke å slappe av før jeg finner ut ting eller kommer i mål . Og dette taklukegreiene det tærer på 😩. Våknet i natt og gikk gjennom flere YT videoer men desverre så var det ikke for mye informativt ,bortsett fra det jeg allerede vet fra før . Fikk forøvrig beskjed fra kona at jeg skulle holde meg unna bil og slappe av nå . Men jeg slapper best av når jeg kan tusle og da får jeg trent høyre arm og når jeg småskrur. Hvertfall her måtte man ut før idag for å komme lengre ned i panorama problemet . Først kople bort kontakt og til med manuell åpning: Det første jeg noterer meg er at det går så tregt at det nesten er skummelt og når jeg dikk åpnet det helt ,så ser jeg at alt ,absolutt alt er helt tørt og bevegelige deler er rustet 😩😩. Startet aller først med å dynke alt i Wd 40 ,sveive frem og tilbake og ting begynner sakte å bli bedre . Fikk tørket opp masse dritt og det ble mye bedre: Andre siden før rengjøring : Så ble det dynket mer med noe annen spray jeg hadde og nå gikk den lettere ,selv med manuell lukking og åpning . Nå kunne jeg jo og kjøre den opp på tilt manuelt siden jeg velger farten selv . Opp går fint men ned så vil ikke bakre del være med og her er årsaken : Ser dere den vinkelen med hull? Når luken skal igjen så skal vinkel gå helt tilbake og luken lukkes. Hos meg så sitter den ene siden helt dønn. Den må dunkes på plass med skrujern og hammer helt bak ,da faller luken på plass . Har prøvd å myke og smøre opp ,men her sitter det like godt ,så enten er det rustet fast ,eller så er det en del som er ødelagt . Dette skal jeg se mer på imorgen og hvis jeg ikke får fikset det ,ja da er det deaktivering av bakre luke uten tvil . Tar meg ti minutter og da har jeg en velfungerende luke uten problem i all fremtid . For en ting er sikkert opp og gå skal den nå enten på den ene eller andre måten . Galskapen i meg gjorde at jeg var på Finn og sjekket ut panorama til den ,men tenkte at herregud ,det er ikke en 325/335 dette . Takk heller høyere makter at du fikser den du har og fornuften seiret .😊 så får vi se hva skjebnen bringer ila kort tid her. Det fine var at jeg fikk trimmet fingrene idag med og holde ting her selv om jeg mistet hammer på kneet noen ganger 😩😩,så er langt fra hundre ser jeg ,men innsatsen er viktig nå .
    15 poeng
  47. Sesongen for rene biler var brått over
    15 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...