Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 12/05/24 i alle områder

  1. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Hei 😃 Siden jeg driver mye med BMW både på fritid og jobb tenkte jeg at jeg skulle lage en god gammeldags forumtråd igjen for å bidra mot dårlige og uoversiktlige innlegg på sosiale medier. Etter å ha jobbet en del år i bransjen har jeg opparbeidet meg en del erfaring med de ulike modellene og har endt opp med en «samling» BMWer med ulike formål. Bilene er stadig i bruk og får stadig nye modifikasjoner. Nr. 1 2015 mod. F80 M3 Dette er en bil jeg kjøpte tilbake i 2021 som jeg har hatt ekstremt mye glede av og mange kule bilturer med. Jeg importerte bilen fra Tyskland midt under Corona og kjøpte den usett. Jeg var på jakt etter en bil med manuelt gir og hadde et budsjett på maks 700 000kr. Det norske markedet var ganske støvsugd for fine M-biler på dette tidspunktet, så jeg fant denne bilen som var forholdsvis ribbet for utstyr nede i Tyskland. Den hadde det mest essensielle som manuelt gir, adaptive lys og harman/kardon stereo. Jeg ville i utgangspunktet ikke ha adaptive dempere, head-up eller noen andre førerstøttesystemer så at dette manglet gjorde meg ingenting. Samtidig tenkte jeg at mye av det utstyret jeg savnet lot seg ettermontere, så etter litt papirarbeid og noen uker med venting stod plutselig bilen ferdig levert på grensa ved Halden. Dønn original 2015 mod. F80 M3 i sort 😃 Bilen så grei ut med unntak av noen små lakkskader som ikke ble nevnt av selger, men allerede under turen hjem oppdaget jeg at eksosen ga fra seg en del blårøyk. Dette var selvfølgelig på grunn av defekte turboer (en vanlig svakhet på disse motorene som jeg etterhvert har fått erfare). Mer om dette senere 😃 Den første sommeren nøt jeg bilen uten å gjøre noe som helst med den utover service og vedlikehold. Kjørte også original effekt med originale katalysatorer. Brukte bilen på norgesferie og ble godt kjent med chassiset 😃 IMG_9412.mov Vinterlagret bilen og brukte vinteren på å skaffe diverse deler til 2022 sesongen. Våren 2022 monterte jeg LCI baklykter og svarte nyrer/detaljer, samt fikk på et H&R senkesett. Monterte også oppgraderte diff. foringer og Powerflex brakett uten at jeg fant noen bilder av dette i farten. Turboproblemene ble adressert med nye KottePerformance Hybrid turboer montert sammen med crankhub oppgradering, downpipes og aluminiums trykkrør. Monterte også equal length eksos og ny bakpotte med svarte stusser 😃 Brukte en del tid på å få mappet bilen, men ble aldri fornøyd med hvordan motoren oppførte seg, så jeg endte med å kjøre bilen ned til Kotte i Tyskland hvor den ble mappet i bremsebenk. Etter montering av nye dyser, nye coiler og nye tennplugger fikk vi gode resultater på rulla. Ca. 648hk/860nm som forvandlet bilen til et monster. Mappet fungerte utmerket og motoren gikk strøkent på alle belastninger. Ganske sprøtt å kjøre en moderne bil med oppunder 650hk, manuelt gir, bakhjulstrekk og et forbruk på under 0,8 ved pen kjøring. Brukte bilen samtidig på sommerferie i Europa. Kjørte blant annet til Italia og ferierte der, før turen gikk innom Nürburgring på vei hjem 😃 Kjørte 8.15 BTG ganske uanstrengt med dårlige dekk, men var ikke der nede for å pushe for hardt. I en random busslomme i Sveits, på vei ned fra alpene 😃 Ny sesong, 2023. Bilen hadde et ganske kjedelig interiør originalt, svart delskinn. Fikk tak i et komplett Silverstone skinninteriør og monterte dette 😃 Kjøpte nytt originalt alcantara ratt og carbonlister. Fikk et ørlite motorhavari rett før sommeren. Ringlandet på stempel nr. 4 ga opp og havnet i bunnpanne. Blokka var uskadet men endte med å kjøpe en brukt komplett motor som hadde gått halvparten av bilens kjørelengde. Strammet opp denne med nytt register, nye rådelager, crankhub og diverse før jeg satte den inn i bilen igjen. Har lite bilder fra denne prosessen, hadde dårlig tid til å få bilen klar for ny europatur 😂 Dro på ferietur, endte denne gangen opp i Paris. Toppet også 310 km/t en sen kveld langs Autobahn. Bilen går fortere men sjåføren feiga ut 😂 Var innom Kotte for en ny runde i benken for å sjekke at alt var OK etter motorbytte og for å forhindre nytt havari. Gikk ned et par grader på tenning og endte på ca. 630hk. Helt innafor 😃 Kotte hadde også oppgradert verkstedlokalene siden sist. Bilen fungerte utmerket ut sesongen. Kjørte blant annet litt sidelengs på Gatebil Septembertreffet. IMG_4620.mov Sesongen 2024: Litt ny lakk på frontfanger: Fikk på nye hjul, 666M i 20’. Forferdelige å kjøre på sammenlignet med 19’ hjula, men de kler bilen 😃 Dro på ny Europaferie, endte denne gangen tilslutt i Bosnia 😃 Gjennom Alpene på vei hjem 🫶 IMG_7643.mov Og en skikkelig poleringsrunde etter hjemkomst 😃 Fortsettelse følger! 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    52 poeng
  2. Etter å ha blitt purret på av @Snagg30 i snart to år, velger jeg nå og starte denne tråden. 🙂 Det er nå akkurat to år siden jeg hentet hjem denne bilen, og selv i dag blir jeg like glad hver gang jeg setter meg i den. Denne bilen markerer flere milepæler for meg; første M-bil, første bil med V8, første bil med AWD og første bil med mer enn 250hk. Jeg husker fortsatt første kickdownen fra stillestående i denne, den var full av latter og banning. 😅 Jeg klarer egentlig ikke å se for meg at denne skal bli solgt noensinne, spesielt mtp hvor mye tull bildesignerne finner på blant de fleste merkene nå om dagen. Dette er nok en bil jeg ser for meg å beholde så lenge som mulig. Det eneste som potensielt kan erstatte denne er en F90 LCI i Alpine White, men det må i så fall bli en importbil i fremtiden, da det ikke eksisterer noen hvite LCI i Norge. Bilen er en 2019-modell og er nærmest topputstyrt. Den mangler i prinsippet kun bakseteunderholdning og keramiske bremser, men dette ville jeg heller ikke ha. Den har heller ikke laserlys, men dette tror jeg ikke var mulig å bestille på disse før året etter da F90 ble levert med iDrive 7 Lite. I tillegg har den soltak fremfor karbontak. Opprinnelig ville jeg ha karbontak, men siden denne tikket absolutt alle boksene utenom karbontaket valgte jeg allikevel å gå for denne. Fordelen med soltak er jo at jeg fortsatt kan høre eksosen tydelig om vinteren uten å fryse ihjel. På grunn av mangel på karbontak har jeg bevisst unngått å montere noen utvendige karbondeler, og har egentlig gått for en "sleeper" eller "gentleman" spec. Utvendig farge er Black Sapphire Metallic, mens interiørfargen er Aragon Brown Full Merino. Jeg var først veldig skeptisk til interiørfargen da jeg så den på bilder, men da jeg så bilen i virkeligheten var jeg ikke i tvil om at jeg skulle ha denne. Bilen ble levert med 789M på Pirelli P Zero og 706M på Nokian Hakka R3. I mitt eierskap har det hittil blitt gjort følgende: - Keramisk coating fra Kamikaze - LCI baklykter - Acexxon reflector delete - Flytende senterkopper på både sommer og vinterhjul - Omlakkert rattdeksel til sort blank (M5 CS inspirert) - Omlakkert girvelgerdeksler til sort blank - M5 CS girskifthendler (på vei) Full utstyrsliste: S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S7MA Competition package S7ME M Drivers Package S403 Glass roof, electrical S416 Roller sun visor, rear lateral S420 Sun protection glazing S428 Warning triangle and first aid kit S453 Climate-controlled seats, front S465 Through-loading system S4GQ M seat belts S4HA Seat heating, front and rear S4MA M multifunction seat S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl S4NM Ambient Air Paket S4T7 Massage function f.driver & fr.passenger S4U1 Ceramic application, control elements S4WM Interior trim finish.Al carb.struct.dark S609 Navigation system Professional S650 CD drive S654 DAB tuner S6AC Intelligent emergency call S6AE Teleservices S6AK Connected Drive Services S6AM Real-Time Traffic Information S6AN Concierge Services S6AP Remote Services S6CP Preparation Apple CarPlay S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U8 BMW gesture control S6UH Traffic Information S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot S548 Kilometre speedo S552 Adaptive LED headlight S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AT Driving Assistant Plus S5DN Parking assistance system Plus S230 Extra package, EU-speciifc S248 Steering wheel heater S2FQ 20" light-al.wheel Y-spoke 789M S2PA Locking wheel bolt S2VB Tyre pressure display S2VC Tyre repair set S302 Alarm system S316 automatic trunk lid mechanism S322 Comfort access system S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S842 Cold-climate version S850 Dummy-SALAPA S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device S1CA Selection of COP-relevant vehicles S1DE Exhaust emission standards EU6 RDE S1MA M sports exhaust system S1MD M carbon engine cover S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection SL070 L070 Battery size 70AH
    42 poeng
  3. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Nr. 2 2001 mod. E46 M3 Jeg er en del involvert i motorsportsmiljøet og hovedsakelig drifting. Fant ut for ca. halvannet år siden at jeg måtte ha en «grassrot» bil jeg kunne delta på iskjøring og diverse banekjøring med. Vi er en gjeng som kjører mye sammen, både simulator og gokart, men flere av gutta konkurrerer også seriøst i drifting både her i Norge og utenlands. Jeg endte opp med å kjøpe et komplett E46 M3 chassis rigget for drifting, men uten motor og drivlinje. Siden vi på det tidspunktet hadde en «gentlemansagreement» om maks 250hk endte jeg opp med å bygge sammen en ganske standard M54B30 motor for fjordårets sesong. Den fikk diverse oppgraderinger som grenrør, høyere turtallsperre, enkeltmassesvinghjul og en solid clutch. Oppgraderte også oljepumpa med ny oljepumpeaksel og strammer fra S/M50. IMG_3292.mov Monterte pedalboks for å få BIAS justering og kvitte meg med vacuumforsterkeren. Dette fungerer utmerket og pedalen er nydelig hard for venstrebremsing og banekjøring. Laga nytt oppsett med giroverføring og håndbrekk. Det er viktig at håndbrekket sitter nærme rattet, så dette ble plassert i perfekt avstand. Videre kastet jeg ut den ubrukelige ettermarkeds fastmonterte girskifteren og erstattet det med original BMW giroverføring for å slippe unødvendige bomgiringer. Kjører SLR drifting forstilling med uniballs. Bremsene på bildet er erstattet med 318i bremser modifisert til E46 M3 spindler for å få på 15’ ishjul. Har også K-sport bremser for kjøring på sommeren, men M54 motoren setter ikke så høye krav til bremser. Bygde kræsjrammer foran og bak for iskjøring: Kom oss omsider på isen og fikk kjørt litt i starten av sesongen. Så ble det gjort litt forbedringer på girkasse/drivlinje og kræsjramme bak før vi fikk en helt sinnsyk sesong med kjøring både i Sigdal, på Golsfjellet og i Sverige 😃 Bilen fungerte helt rått og var meget driftssikker! IMG_5464.mov IMG_5466.mov IMG_0383.mov Når sommeren kom bygde jeg om bilen til asfaltoppsett. Litt skabbete på sidene etter mye tett twinkjøring på isen, men det er litt av poenget med denne bilen. Å kjøre så nærme lead bil som mulig og forsøke å imitere vinkel og hastighet. Skikkelig fet bilkjøring! 😃 Vi kjørte showkonkurranse på Seljord Showdown i regi av Fredric Aasbø. Fet opplevelse vi håper å gjenta neste år! Fikk etterhvert nye problemer med oljepumpa i M54 motoren. Det startet med at svingningsdemperen gikk opp i gummivulkinga og eksploderte. Dette førte til ubalanse og dermed røyk den forsterkede VAC oljepumpeakselen tvert av. Har også lært at 3 liter utgaven av M54 sliter med høye torsjonelle svinginger pga. lang slaglengde og dårlig vibrasjonsdemping i alu blokka. Dette kombinert med enkeltmassesvinghjul, høy turtallsperre og tilslutt defekt svingingsdemper fører til at oljepumpa ikke er holdbar nok. Denne motoren skal derfor få leve videre i en vanlig veibil med dobbeltmassesvingjul og original turtallsperre. Jeg fikk tak i en forholdsvis rimelig S50B30 motor som lå demontert i esker. Rimelig perfekt motor for mitt bruk. Høyt turtall, 6 spjeld og forhåpentligvis mer pålitelig smøresystem/oljepumpe. Har brukt de siste ukene på å bygge sammen motoren med nye pakninger, overhalt VANOS, justerte ventilklaringer, planet topplokk osv. Planen er å sette motoren inn i løpet av romjula. Må bygge nytt eksosanlegg, lage oppsett for oljekjøler og koble opp ledningsnett/dashlogger. Skal prøve å holde dere oppdatert. Vi gleder oss helt sinnsykt til ny sesong på isen og jeg tror bilen blir enda mer konkurransedyktig med dette motoroppsettet 😃 Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    37 poeng
  4. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Del 2: E39 2JZ Året ble 2020 og mens alle var opptatt med å sitte hjemme under Corona fikk jeg og noen kompiser tak i lokaler vi kunne bygge opp de nyoppstartede bedriftene våres i. Netlandet AS ble etablert og før jeg visste ordet av det brukte jeg all ledig tid til å reparere ulike BMWer 😃 Bilen ble flyttet hit og prosjektet gikk inn i en ny fase. Motor ble tatt ut for å gjøre ferdig de siste mekaniske tingene. Bygde downpipe og plasserte wastegate: Intercooler og trykkrør ble pulverlakkert med sort strukturlakk: Alle aluminiumsdeler på motoren ble eloksert svart og motoren ble montert sammen med nye pakninger og gullkromatiserte bolter. Litt info om motoren forresten: Dette er en stroket/borret Toyota 2JZ-GTE (fra Toyota Supra). 3,4 liters motorvolum, smidde råder og stempler, CNC-portet topplokk med større ventiler, titan retainers, HKS 264 kamaksler osv. Lista er lang og motoren er velbygd 😃 Hjuloppheng foran ble gjennomgått med nye slitedeler, traversen ble eloksert og bremsene ble ferdigstilt. Bremsene foran er originale RS6 kalippere over E60 M5 370mm skiver. De fungerer overraskende bra 😃 Kjører også H&R stabstag med powerflex foringer foran og bak. Motorrom ble lakkert og motoren ble montert inn igjen. Dette var kanskje den mest tilfredsstillende delen av prosjektet! 🫶 Drivlinje ble montert. Denne består av E46 M3 6. trinns manuell girkasse (Getrag 420G) med adapterplate, custom mellomaksel og E39 M5 bakstilling med oppgradert differensial (40% LSD). Kjørte bilen først med 2-platet 7,25’’ rally clutch og veldig lett svinghjul, men dette fungerte svært dårlig til veibruk så jeg bygde om til 2-platet 240mm organisk clutch med større svinghjul. Mer om dette senere 😃 Bakre hjuloppheng er selvfølgelig gjort i samme stil som foran. Alle foringer er byttet ut med Powerflex og all aluminum er eloksert. Har også montert forsterkede stabstagfester 😃 Eksosanlegg og motorledningsnett laget vi fra bunn av 😃 Og etter mye om og men startet bilen og gikk 😃 B7F97EDC-1745-440B-AB1D-2261096BE74C.mp4 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    35 poeng
  5. Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    God jul til alle! Ser frem til våren.
    32 poeng
  6. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Nr. 3 2000 mod. E39 520i. Del 1: Dette er en bil jeg vokste opp i baksetet i. Den gangen var dette en original 520iA uten M-sport. Jeg har alltid vært veldig glad i fargekombinasjonen bilen har (royalrød med sandbeige skinn) i tillegg til at E39 er et fantastisk chassis langt forut sin tid. Når bilen skulle selges ut av familien endte jeg opp med å kjøpe den. Før den tid hadde jeg og kompisene mine tjuvlånt den til mutterns store fortvilelse og kræsjet uten lappen i 16-års alderen, men det er en annen historie. Det er uansett en bil jeg har valgt å beholde fordi jeg har mange minner med akkurat denne spesifikke bilen, en ting som sikkert flere her kan kjenne seg igjen i. Jeg klarte ikke å la bilen være original, så jeg bygde den om til komplett M-sport 528i med manuelt gir (kjøpte en komplett svensk M-sport bil og flyttet over alt), før dette ble godkjent i vognkort tilbake i 2012 😃 Fant fort ut at B28 motoren var rimelig lat, så som ung ambisiøs 21-åring startet jeg en litt (for) omfattende ombygging. Lite visste jeg da at det skulle ta 10 år før bilen kom på veien igjen 😃 Etter litt frem og tilbake ombygging med Lexus 1UZ V8 endte jeg tilslutt med å selge denne motoren og erstatte den med en 2JZ GTE. På dette tidspunktet hadde jeg sagt opp jobben som mekaniker og drev hjemme i garasjen med prosjektet, så jeg hadde begrenset med utstyr og plass. På en eller annen måte fikk jeg tilpasset motoren med vinkelsliper og 230V sveiseapparat før den tilslutt satt ganske fint i motorrommet 😃 Fikk på en stor turbo: Og med litt hjelp av gode kompiser fikk vi smidd sammen både trykkrør, intercooler, radiator, oljekjøler/servokjøler, girkasse/motorfester osv. Fortsatt i garasjen 😃 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    32 poeng
  7. Siden e39 bare rusler å går så tenkte jeg at det skulle passe bra at det var litt stille på bilfronten. men fikk nå rett før jul en mulighet jeg ikke kunne si nei til, nemlig en f01 750xd med strømproblemer. hadde veldig få opplysninger rundt problemet annet en at alt var i ustand, dynamo var glovarm å ladet for mye. så for min egen del så var det jo en veldig stor risiko uansett pris men jeg tok sjansen. første mistenkte var dynamo men vi får se. Hentet den da med henger, gamblet litt på bredde men det gikk på kusehåret. Fantastisk henger å kjøre med. bil på nærmere 2,2tonn og henger på 800kilo… likevell gikk den billigere en x5M gjør tom😂 forbruket endte på 1,1l per mil påtur hjem og 600 høydemeter forskjell, å tungt slapseføre. trekkbilen er min mors facelift 30d, som har blitt kjørt på over 100k km siden den ble kjøpt sommeren 2021. sniktitt av bilens indre, dobbeltglass og komfårsete bak👍🏻 bytte så dynamo uten hell, så neste ble å koble på ista. her her det mye rart og hvilken ende skal man begynne i? fikk god hjelp av @Erlend HF til å feilsøkevidere, med ekte ista å strømforsyning. plutsleig så var alt grønt tilfelle var at ene dørhåndtaket var defekt og slått ut ei 5a sikring som også forsyner strøm til abs/dsc modul, og da er det mye som mangler hastighetssignal. Dynamoen ladet også som normalt igjen. det var nesten for godt til å være sant så trodde ikke på det før jeg sjekket neste dag at alt var iorden fortsatt. så nå har bilen snart godt 100 mil i jula for å bli kjent med bilen og lete etter flere feil. neste punkt blir full service, ny aksling fremme, ny luftbelg bak, nye casterforinger osv. synes også den forbruker noe voldsomt med diesel, får ikke over 100 mil rekkevidde selv om det er 82 liters tank… trodde det var bremser som hang på men det er ikke tilfelle. Foreløbig ingen feil på dpf, den har ny oppgradert egr. tanken er muligens tett innsug av koks. Men andre tips mottas med glede, 550 jeg hadde brukte vesentlig mindre diesel. ellers så har bilen borti mot alt, mangler nesten bare tv skjermer bak, kjøleskap og bang&olufsen. For å få noe mer så tror jeg du må bestille lang utgave🤔
    28 poeng
  8. Etter noen år med en Audi A8 D4 (som jeg hadde veldig mye trøbbel med) så er jeg endelig tilbake til BMW. Tenkte at dette er en tråd hvor jeg kommer til å legge ut bilder av vedlikehold, turer osv. Dette blir min andre 7-serie, og årsaken til det er at jeg rett og slett elsker 7-serie. Min første var en F01 730d 2014, mens nå tok jeg et par hakk opp og klinket til med en 750d etter mye om og men. Det ble vurdert noen andre alternativer også bla. S-klasse og Panamera, men jeg er glad jeg endte opp med G11. Bilen hadde gått 76.000 km når jeg fikk den i sommer, og et par dager senere så dro vi på en lang europatur, nærmere bestemt innlandet i Tyrkia. Der skulle vi på et bryllup, og denne turen tok bilen med glans. 4 uker senere så sto telleverket på 89.000km. Bilen har krefter og komfort i massevis. Man blir stadig overrasket over hvor mye krefter denne motoren har, da man vanligvis ikke bruker det som bor i den. Den sluker ujevnheter i veibanen som om de ikke fantes. Virkelig en bil som anbefales til dere som er glad i lange europaturer. Bilen ble levert med ny utført service, men det var flere punkter som ikke var utført, så jeg når jeg var i Tyrkia så ble det tatt en stor service på bilen av BMW spesialister hvor de skiftet olje, oljefilter, dieselfilter, pollenfilter, motorrens i flytende form og batteri for connected drive. Girolje ble sjekket og mekaniker mente oljen så ny ut og at det ikke var noe grunn for å skifte. Planer: - Inn til BMW på nyåret for EU-kontroll og sjekk av softclosefunksjon på høyre bakdør (denne sluttet å fungere i sommer). - Bestille nye sommerdekk på nyåret, da den ble levert med nye sommerdekk som ikke er verdig en slik bil. Litt usikker på hvilket merke jeg skal velge, men ender antageligvis på stjernemerkede Pirelli Pzero. - Kjøpte inn et sett med style 646 felger som jeg skal bruke som sommerfelger (disse er ikke strøkne, men tenker at det er greit da det er en bil som skal brukes av flere). - Bestilte luftfilter som byttes i nær fremtid - Style 628 bruker jeg nå som vinterfelger - Mulig senke den 10mm på luftfjæringen, da jeg synes den er noe høy. - Ellers normal vedlikehold Utstyr: Bilen er ikke fullspecca med utstyr, men den har det jeg anser som nødvendig. Skulle gjerne hatt comfortseter bak, B&W og gardiner bak, men da vil det bli utfordrende å finne bil. Imperialblue Nappa skinn i Canberra beige 248 - Steering Wheel Heating 255 - Sports Leather Steering Wheel 2VH - Integral Active Steering 319 - Integrated Universal Remote Control 320 - Model Designation, Deletion 322 - Comfort Access System 323 - Soft Close Automatic System For Doors 3AC - Trailer Tow Hitch 3AG - Backup Camera 3DS - Bmw Display Key 3E1 - Exterieur Design Pure Excellence 358 - Climate Comfort Windscreen 403 - Glas Roof, Electric 415 - Sunblind For Rear Window 441 - Smokers Package 456 - Comfort Seats, Electric. Adjustable 465 - Through-load System 494 - Seat Heating F Driver/front Passenger 4BP - Fine Wood Trim Poplar Grain Bright 4ND - Instrument Panel With Leather Finish 4T7 - Massage Function For Driver And Passanger 4UR - Ambient Light 5A1 - Led-fog Lights 5AC - Autom. High-beam Headlights Control 5AT - Driving Assistant Plus 5AZ - Bmw Laser Light 5DL - Surround View 609 - Navigation System Professional 610 - Head Up Display 650 - Cd Player 676 - Hifi Loudspeaker System 6AC - Intelligent Emergency Call 6AK - Connecteddrive Services 6AM - Real Time Traffic Information 6AP - Remote Services 6NW - Telephony With Wireless Charging 6U8 - Bmw Gesture Control 6WB - Multifunctional Instrument Display 6WD - Wifi Hotspot 7XP - Connecteddrive Navigation Package 8TF - Active Protection For Pedestrians 9BD - Business Package ++ Nypolert etter europaturen En kort videosnutt etter polering 5BC43894-CDE8-44FC-B4E0-6889B9A4F16A.mov Nye (brukte) sommerfelger som jeg fikk for en god pris. Er ikke ofte man eier både en A8, og en 7-serie samtidig. Det var gøy å bytte litt på valg av bil. Varte ikke så lenge.. 😝
    26 poeng
  9. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Del 3: E39 2JZ Etter at bilen endelig startet og gikk med grovt map ble det lagt ned en iherdig innsats for å få bilen klar for bremsebenken før Gatebil Julitreffet 2023. Som med alle nybygde biler måtte diverse lekkasjer og barnefeil lukes ut. Bilen hadde også stått i mange år, så ting som lys og annen elektronikk måtte tas hånd om. Datasprutet (ECUmaster) kommuniserte fint med bilen via CAN, men jeg brukte en del tid på kalibrering av temp. sensorer og justering av map i styreenhet og dashlogger. Måtte også bygge om fra LSU 4.2 til LSU 4.9 lambdasonde for å få fungerende lambdasignal. På bildet her har jeg også montert Waterman mekanisk bensinpumpe drevet av kamakselen og bygd et intrikat bensinsystem med doble pick-uper i tank og in-tank el. pumpe for priming og backup. Jeg fikk kontroll på det meste, og jeg fikk tatt en firehjulskontroll før bilen omsider ble spent opp i Dynapack’en hos Anders Ringstad. Vi fikk mappet bilen grovt og kjørt noen pull med lavt ladetrykk: IMG_3165.mov Hvis jeg ikke husker feil bremset vi allerede her over 600hk i motor på under 1,5 bar ladetrykk. Men når vi begynte å øke ladetrykket fikk vi problemer med mager blanding på høyt turtall over lange pull. Selv om vi la på mer fuel i tabellen virket det som om bensinsystemet slet med å levere nok fuel ved høy belastning. Dette kan være ekstremt skadelig for motoren da mager blanding fører til tenningsbank og smeltede stempler, så vi begynte å feilsøke på bensinsystemet. Den mekaniske pumpa burde enkelt levere fuel nok til det dobbelte av effekten jeg siktet på, så vi brukte mye tid på å prøve å finne restriktorer eller andre problemer i systemet uten å finne noen klar årsak. Det endte med at ettermiddagen kom og vi ga tilslutt opp å løse problemet etter timesvis med prøving og feiling. Bilen ble med til Gatebil på henger hvor den ble stående utstilt og trakk masse hyggelig oppmerksomhet 😃 Etter dette ble bilen satt bort i påvente av ny motivasjon. Vinteren kom og gikk før våren 2024 dukket opp 😃 Fikk mine første prøveturer i bilen langs veien uten at jeg kunne pushe motoren, men jeg fikk testet drivlinje og chassis. Opplevde girkasse- og clutchproblemer. Tilton clutchen var forferdelig slitsom å kjøre i gang med, i tillegg var det mye støy fra clutch/svinghjul oppsettet. Etter dynokjøringen (som foregår i 5. gir / 1:1) hoppet bilen også ut av femtegir når jeg slapp gassen og coastet. Litt å ta tak i her altså 😃 IMG_2833.mov Etter litt research endte jeg med å bestille et nytt komplett clutch/svinghjul og adapterkit til girkassa fra en polsk eBay annonse. Kitet bestod av en 2-platet organisk lamell med SACHS trykkplate. Ligner veldig på originalt clutchoppsett på F80 og var ratet til ca. 1100nm 😃 Mottok delene og ble positivt overrasket over maskineringsarbeidet! bc351bd52b644cb794e039186ba5aaa7.mov Den nye adapterplata var selvfølgelig 6mm tykkere enn den gamle som førte til at girkassen ble flyttet 6mm bakover. Dette førte til at giroverføring og mellomaksel måtte kortes inn ytterligere. Bakre girkassefeste måtte også modifiseres. 2 skritt frem og 1 tilbake der altså 😃 En liten fun fact er at motor og gir sitter ca. 10cm lenger bak enn original M52 motor. Resultatet ble heldigvis over all forventning! Inspiserte også 5. gir i girkassen uten å finne noen feil, men problemet med at girkassen hoppet ut av gir forsvant med den nye clutchen. Det viste seg at fordi clutchlamellene var så tynne i Tilton oppsettet, så lugget splinen i lameller på inngående aksel som igjen førte til at 5. gir hoppet ut ved ujevn belastning på drivlinje (5. gir er direktegiret og sitter direkte koblet til inngående aksel inne i girkassen). En litt krevende sak å finne ut av, men den som gir seg er en taper 😃 Videre endte jeg med å droppe den mekaniske bensinpumpa. Det viste seg at den faktisk satt for langt unna bensintanken og leverte derfor ujevn flow fordi den ikke klarte å løfte bensinen fra tanken. Jeg monterte 2 stk elektriske Walbro pumper bak v. innerskjerm og modifiserte bensinsystemet i tanken. Systemet fungerer nå utmerket og pumpene lager lite støy 😃 (Dette er selvfølgelig skjult og skjermet av lokariskjermer og plater under bil). Ny runde i bremsebenken hos ARP. Denne gangen fikk vi gode resultater! 823hk/999nm i motor på 1,8 bar ladetrykk 🎉 Brutale tall i en gammel 5-serie 😃 IMG_6481.mov Den er ekstremt rask når den får turbotrykk og leverer effekt hele veien opp til 8000 rpm. Litt turbolag med den store turboen, så det er mulig jeg gjør om oppsettet med grenrør og turbo senere 😃 Brutalt drag over 6000 rpm sammenlignet med F80! IMG_6893.mov Fikk trekt opp framstolene (Recaro CS) i skinn og sømmer tilsvarende original interiøret. Monterte også carbonlister innvendig 😃 Fikk brukt bilen litt i sommer, kjørt 4-500 mil og ting begynner å virke ganske bra 😃 Utrolig kul bil å kjøre! Tight, komfortabel, bråkete og sinnsykt rask. IMG_3488.mov Planen videre er å få hellakert bilen og fjernet litt påbegynt lakkrust. Videre skal jeg gjøre om eksosanlegget for litt mindre støy. Jeg tenkte også å få laget et skjult stereoanlegg i bilen med trådløs tilkobling 😃 Foreløpig står den vinterlagret i garasjen. Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    23 poeng
  10. Begge bilene klar for 3 ukers juleferie! Og ja Porscha har fått seg piggdekk for vi lever bare en gang.
    23 poeng
  11. Desember har vært en merkemåned - i midten av desember runda vi 340 000 kilometer: Parkeringsbremsen som lager lampe, skulle tatt av den før jeg tok bildet. 🥲 Og den 10. desember var det hele 10 år siden jeg satte meg spent på et Widerøe-fly til Førde for å hente min aller første BMW. Første, men også nåværende - tiden flyr i godt selskap. 😅 Nå laget jeg jo større «jubileumspost» for 2 år siden, og jeg har dessverre ikke fylt på med så veldig mange flere bilder siden den tid, men tenkte jeg kunne legge ved et par favoritter allikevel, samt et par bilder som viser reisen hittil. Vi startet jo tross alt her, med 16" Megafelger med piggdekk (205/60R16 Hakkapeliitta 8, og jeg tuller ikke når jeg skriver livets vinterdekk her altså! De skulle bare fortsatt med den modellen, piggene satt som bare det 😅) skikkelig bra fitment: Via Style 244 (liker designet veldig godt) med 225/50R17 Hakkapeliitta R3 som ikke satt altfor gærent når vi fikk på 20mm spacere foran og bak - og naturligvis noe lavere enn på bildene over 😅 Til Style 218 med 235/40R19 Hakkapeliitta R3 som sitter som støpt: På sommer var det opprinnelig Style 244 som fulgte med, men Ida slo på stortromma og klinka til med GS Fighter II i 19", med 245/35R19 Sonar-dekk av et eller annet slag rund baut - det var stas, det: Det samme var det å kjøre uten skilter foran, og a’ mor hadde naturligvis vært på Gatebil det året og stilt ut: Til det som står på i dag og som vi alle kjenner så uendelig godt etter 6 sesonger - Niche Essen M146 med 235/35R20 (her blir det 245/35 neste gang det trengs nye fordekk) og 285/30R20 Michelin Pilot Sport 4S: Om jeg noen gang skulle gått bort fra disse måtte det trolig blitt noe ala Work VSXX med dobbel leppe (de kler E6x så sykt bra) eller noe så jålete som Vossen Evo-2 - men de koster jo mer enn bilen selv, så det skjer jo ikke. 😆 Men nok om det - vi (les: @CHNilsen ) har jo fått gjort litt mer greier med bilen de siste månedene, så her kommer en liten oppdatering på det også. En litt mindre oppgradering helt først, med tanke på videre planer - gått fra 400 til 600w vifte, byttet på få minutter, siden den står så lett tilgjengelig: Det er i tillegg blitt byttet olje på servo, ved hjelp av den gode gamle «ratte/suge/fylle»-metoden: Det var mildt sagt på høy tid - fargen på oljen tyder ikke akkurat på at det «bare» er 3 år siden sist: Diff har også fått ny olje, her er det 4 år siden forrige bytte: Bremsevæske var det også tid for å bytte nå i desember: Greit å få unna litt sånne greier iblant også. Bilen er jo utstyrt med lyspakke fra fabrikk, men lyset i dørlommene har alltid vært så svakt at det har vært nærmest ikke-eksisterende, selv på sterkeste lysstyrke. Der har vi ønsket å se på mulighetene for å forbedre på noe vis, og løsningen ble å kjøpe inn fra E92. Her var dog koblingshylsa en del mindre enn på E60, så han har vært nødt til å være kreativ og bore opp hylsene så de passet. Her er det dessverre dårlig fokus på bildene, men dere skjønner greia: LED-enhet ble byttet ut med ny, uoriginal del med ønsket lysstyrke: Lillesjefen tok også turen innom for å prøvesitte litt: Måtte klippe litt i ledningsnettet for å legge inn 2-pins kobling: Og voilà: MYE bedre enn det var, nå er det jo faktisk mulig å se hva som ligger oppi der når det er mørkt. Og når vi er inne på dører ble det også med hjelp fra @Saltkjelen byttet ut lys under dørene tidligere i høst - fra halogen til LED fra G-serie. Måtte bytte fra 2- til 4-pins kontakt for å få det til å fungere, men det ble ganske så bra! Før: Etter: Ei lita greie som gjør ganske mye, spør du meg: Etter den større jobben som var gjort på bakstillingen i februar har det vært noe ulyd og klunking i drivverket bak, men med kilometerstanden vi er på nå er det ikke så rart at det var på tide med litt utskiftninger her: Hjullagrene var ikke overraskende ikke langt unna å være kaputt (de har såvidt jeg vet stått på siden bilen var ny), det samme var den ene drivknuten. Greit oppspiste bremseskjold, men med tanke på hvor kort de lever på nyere modeller er kvaliteten her imponerende. Spørs om de nye holder like lenge, de har sikkert gjort noe med produksjonsmåte eller materialer siden 2007. 😅 Demonterte og sandblåste like greit spindelen når vi først var i gang: Og det ble seende riktig så fresht ut med nye deler montert: Bilen føles enormt mye bedre ut etter utført jobb, men det er dessverre fortsatt noe klunking idet bilen begynner å rulle eller settes i gir. Lurer på om det er diffen som er skifteklar i så tilfelle, eller kan det være noe annet? Tips og erfaringer tas gjerne imot med stor takk!
    22 poeng
  12. 21 poeng
  13. Lite førhjulsbesøk hos @Ingvaldsen for og inspisere f01🫣 vi vil fra nå av omtales som «BSB» (BrunSkinn-boys)
    21 poeng
  14. Startet nyåret riktig, nysnø og TC av under fine forhold
    20 poeng
  15. Dags for litt oppdateringer, lokalet begynner å ta litt mer form nå med skikkelig innredning samt løftebukk. Fra dette skvipet her Til dette, ble et hakk eller to bedre. Litt Alpina ymse og lesestoff er kjekt å ha det var deilig å tilslutt falle på å beholde M3’n, det ble besluttet å selge denne da Porscha skulle bli realisert men her var planen krystall klar «M3’n må selges først for å bruke det til egenkapital» meeeen så er det noe med når jeg først har bestemt meg og vips et par dager etter på var jo 911’a kjøpt. Så nå har jeg siste tiden solgt unna et hav av ting på Finn og hvert bidige transport oppdrag jeg tar på meg samt innbetaling av leie fra leietager går rett inn på lånet slik at dette skal vær nedbetalt innen neste år, så får den bli pensjon sparinga mi Bilen står fortsatt vinter lagret et stykke unna men blir hentet hjem over nyåret og lagres hos meg nå som jeg folkevogna er ute å får kaldt luft. Planen med bilen er jeg noe usikker på, fortsette bane bygget eller bare fokusere på å få bilen i "mint" tilstand. Bilen sporer en del under pådrag og ellers ved ujevnheter i vei og har blitt tipset om foringer, men så er spørsmålet hvilke foringer sikter man til her? Jeg har lyst å bytte "alle" foringer men som den amatøren jeg er så er jeg usikker på hvor mange dette er. Noen som kan fortelle så jeg får kjøpt inn det jeg trenger? Ellers blir det sikkert omfattende lakk arbeid neste og og få utbedret det som er av rust. Utover det er det bare å glede seg til varmere tider! Jeg spurte i off topic tråden en tid tilbake om vaskere hvor jeg glemte å svare de som kom med innspill, beklager dette. Ironisk nok ca 1 time etter innlegget fikk jeg melding fra han som har pumpa og skulle montere at det var noe fremgang så det innlegget ble dessverre helt bortkasta. Rett over nyåret blir denne montert på vegg med 15m slange trommel Denne har og blitt kjøpt inn for å få vasket salt og drit under bilene og da spesielt Alpina’en og Porscha. Jeg nevner og litt om Porscha siden noen utrykte dette var ønskelig. Jeg gikk noen runder med meg selv angående den og vinter kjøring men det er bare en bil, synd å la det blir stående fordi "alle" andre sier det er dumt. Faktisk er dette den råeste bilen jeg har så langt kjørt på vinteren med, 295 bakdekk med stor andel av totalvekt oppå gir jo formidabel fremkommelighet skal sies jeg først satt på Michelin x ice North4 noe som var helt innfor jævlig å kjøre med, her gikk bilen som en ping pong selv om rattet stod stødig. Tror ikke jeg har vært borti noe dårligere å kjøre med, noe som er rart da jeg har disse dekkene på Alpina’en - 7 serien - Forden. Ble dyr affære dette for siden jeg hadde bestemt meg for vinter kjøring så endte jeg opp med et helt nytt sett med Michelin alpin 5, og da ble bilen ei 911 igjen. ikke mye ambient light å skryte av Og Porsche skal få skryt for PAW men fy så vanskelig de er, jeg kom over et komplett sett med skiver - klosser - kalipere til meget fin pris som jeg spurte de kunne montere "jada men det kommer sikkert til å koste 30.000kr for vi bruker sikkert en dag på det, men vi er usikker for vi har ikke gjort det før. Også må vi markere den som modifisert og du vil ikke kunne ha PAW» ironisk nok måtte ikke de modifisere noe da det var bolt on, men motsatt så har du lov å levere inn bilen din med stål bremser og bruke en halv million på å få påmontert keramiske hvor du da samtidig får beholde PAW. Idioti Brian james hengeren fikk jeg for en god stund siden men den er jeg svært lite fornøyd med, fin å kjøre med og praktisk med mange feste hull og fine ramper.Men den er alt for kort, er et makkverk uten sidestykke og laste alt annet en små varebiler. Bilen skal ha 225kg kule vekt som da gjør jeg må laste langt frem på, men det som da skjer er at du krasjer inn i vinsjen som er påmontert alt for langt bakpå… Den var da bare å demontere å fjerne, men selv nå uten den er det fortsatt makkverk å laste biler på. Her har jeg rett og slett tabbet meg ut på kjøpet! Svarer deg her @Tony Soprano. Vi var på tur med begge bilene til Bulandet, en øy langt ut i havgapet hvor veiene ikke vises på navigasjonen og innavl er svært utbredt (i følge meg). Porscha ble fylt til randen med julegaver og valget på en ikke GT bil føles mer og mer riktig. Elsker hvor praktisk den er og jeg trenger ikke å bekymre meg for å måtte sette den på henger for hver en tur for å spare km. Fruen kjører Alpina og er meget fornøyd! klager litt over høyden foran og skryter over hvor rask den er.
    20 poeng
  16. @mr.pingu stemmer det, tenkte på LCI rattet men det kom aldri på Alpina. Dessverre men får stå i det @BrokeBoi Mange takk Hehe ja det er mulig, hun lider hvert fall ingen nød. Men nå liker jeg bilen så godt jeg frykter det kommer enda en bil som hun kan bruke @mslello To fine farge klatter her nå Alpinaen minner meg om ei 911 og 5’er i en og samme karosseri. Meget imponert over hvordan den er å kjøre selv på myke piggdekk. @ball nei er nok ikke aktuelt, må være Alpina originalt fått knipset noen bilder etter først håndvask, ser ut til at bilen har levd et godt liv med mye stell. Ikke mye å sette fingeren på tross 10 år gammel og 127.000km
    20 poeng
  17. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Slenger inn en liten oppdatering her 😃 Fått gjort mye med banebilen i romjula. Motoren ble sluppet nedi bilen 2. juledag: Så begynte kjøret med oppkobling av servo, kjølesystem, bensinsystem osv. Ingenting passer «bolt-on» her siden S50 aldri ble levert i E46, men jeg har fått smidd det sammen med en blanding av diverse OEM deler. Bruker E46 kjølesystem, E36 servosystem og bensinsystemet er lagt i AN6 fra fuelcell i bagasjen frem til motoren 😃 Har en 044 pumpe under bilen som er servicevennlig. Slangene er også lagt på innsiden av tunnelen for å unngå at de subber i stykker når jeg treffer dype spor i isen. Montert originale grenrør, disse passet som hånd i hanske 😃 Fått på plass girkasse og svinghjul/clutch. Vesentlig større bunnpanne på S50 motoren, det er jeg veldig fornøyd med. Har også montert pulverlakkert stabstag med nye powerflex foringer foran. Motoren sitter ca. 25mm lenger bak med E36 motorlabber. Dette er en fordel vektfordelingsmessig, så jeg valgte å løse utfordringene dette medfører istedenfor å lage nye motorfester og beholde original M54 plassering. Mellomaksel og spakstell er nå for langt. Spakstellet er en enkel sak, det kapper vi og sveiser sammen. Mellomakslen må til UNI-Cardan for innkorting og balansering, men de kunne ta den på kort varsel så jeg leverer den rett etter nyttår 😃 Giroverføring kortet inn og klar for sveising: Oljekjøler og servokjøler montert med nye AN-slanger/koblinger. Har også flyttet servobeholder ned til motorfeste under innsug som originalt på E36. Fått på luftfilter med vannavstøtende trekk. Neste år blir det datasprut og eliminering av luftmassemåler 😃 Fått shinet opp bakenden av bilen og montert nylakkert kræsjbjelke: Bilen begynner å nærme seg startklar. Har fortsatt en solid jobb igjen med ledningsnett. Må også koble opp dashloggeren med eksterne sensorer. Skal også lage nytt komplett eksosanlegg. Vi skal kjøre allerede i uke 3, så det er bare å henge i stroppen. Godt nyttår alle sammen 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    19 poeng
  18. Det blir så kleint å skulle diskutere med deg når du går ned på et barnehagenivå som dette, men hva kan man forvente når du blir presentert med etterprøvbare fakta uten å evne å ta selvkritikk på at man tok feil. Her driter du deg rett og slett loddrett ut, for å si det på den enkle måten. Jeg kan ikke helt se hva min profesjon plutselig har å gjøre i denne diskusjonen, annet enn at det er et forsøk på sleivspark og forkleinelse.. Selv er jeg både eiendomsmegler og tømrer, og jeg brukes som fagkyndig personell i rettstvister. Fakta og korrekt informasjon ligger meg derfor i hjertet å formidle. Hva var du igjen, sa du? Ellers blir det passe latterlig at du drar inn antall likes på et innlegg til å bli en fanskare av disipler (som du åpenbart mener ikke evner å gjøre seg opp egne tanker). Selv opplever jeg medlemmene her inne (de fleste) som voksne individer som evner å se forskjell på fakta og oppgulp, så det gir jo gjerne en form for indikasjon på hvor, hvem og hva som er rett eller hvor skapet står. La oss høvle oss igjennom beviselige fakta: 1) La oss ta utgangspunkt i siden du henter faktaene dine (som absolutt er en troverdig og pålitelig faktakilde) fra - ultimatespec.com som er en amerikansk side. Akkurat hvorfor det understrekes at siden er amerikansk skal jeg komme tilbake til i neste punkt. Det fremstår som ganske påfallende at du mener jeg roter med begrepene, når det er du som allerede her skjener ut i villrede og sammenligner curb- og dry weight om hverandre. La oss se nærmere på den samme nettsiden; Det fine med matematikken er at det gjerne har to streker under svaret og at tallene vanskelig kan gjøre seg til gjenstand for fortolkning dit en selv ønsker seg, så la oss se på disse; Curb weight: 2 530kg (X5 45e) - 2 164kg (X5 40i) = 366kg Dry weight: 2 410kg (X5 45e) - 2 035kg (X5 40i) = 375kg 2) Det er en del forskjeller i blant annet måle- og beregningsmetoder for Nord Amerika (NA) og Europa (EU) på generelt basis. En av de klassiske er hvordan hestekrefter oppgis (f.eks at en X5 40i har 335 amerikanske Hp som er 340 europeiske Hp/Hk/PS). En annen vesentlig forskjell er hvordan vekt oppgis, og her har du rett og slett forklaringen på ditt forsøk på belærende irettesettelse. Det er nemlig en definisjonsforskjell i NA curb weight og EU curb weight (leergewicht EG/unladen EU wicht). NA curb weight er en bil med drivstoff- og væskeinnhold på 100% samt vekten av alle utstyrsalternativer som forventes å være i mer enn 33% av kjøretøyene som selges. EU curb weight (som refererer til siste direktiv 1230/2012/EEC) er en bil med fulle væskenivåer, 90% tank, fører (inkludert håndbagasje) på 75kg og modellens standardutrustning. Dette kjenner vi som egenvekten til bilen. Når sant skal sies, ender imidlertid NA curb weight og EU curb weight ofte til å være tilnærmet likt til slutt. Ettersom du er kritisk til og forsøker å undergrave hvor jeg henter mine fakta fra, kan vi like gjerne hente de fra BMWs offisielle kanaler selv; Så la oss igjen dra frem matematikken; Unladen weight EU: 2 510kg (X5 45e) - 2 135kg (X5 40i) = 375kg 3) Det fremstår som ironien selv at du i innlegget på forrige side refererer til vekttall for X5 40i fra ultimatespec.com mot vekttall for X5 45e fra vegvesenet, for deretter senere å arrestere meg for å bruke vekttall fra vegvesenet (som for øvrig er helt identiske med de offisielle tallene til BMW). Du er god på dobbeltmoral! Mener du fortsatt at jeg driver med faktafeil, famler med begrepene og står i med villedning til fanskaren, eller har du blitt såpass voksen at du evner å se at du har tatt feil? Det er verken vondt eller farlig å erkjenne det.
    19 poeng
  19. Kommer vell på sikt, imens så er det litt kosekjøring på saltfrie veier🥰
    19 poeng
  20. Første oppstart og første meterne kjørt for egen maskin✅ Kjølesystem next⬅️
    19 poeng
  21. Nye vintersko montert. Ble noe kjedelig med sorte felger på både sommer og vinter. Disse får duge 😊
    19 poeng
  22. TRF

    TRFs e70 X5 m50d

    Prøver meg på en oppdatering. Det ble gjort en innledende vedlikeholdsrunde første året med bytte av oljer (motor, differ, fordelingskasse) og filtre. I tillegg er jo dette en e70 som alle andre så det var bare å bestille inn nye "skillevegger" til motorrom og rengjøre: Litt spennende å flytte over "Individual" klistremerket, men gikk tålelig greit. Fikk også tak i skvettlapper. Overraksende nok hjelper disse ikke så mye som jeg hadde håpet mtp slitasje på kanalskjørt og skjermbreddere bak. Tror de egentlig burde vært enda lavere. Får se om jeg modifiserer en dag. I denne tiden endte jeg også opp med å kjøpe enda e70 til kona etter at hun var litt uheldig med sin e61. En 2010 X5 30d LCI, Msport, adaptivt understell, aktiv styring , 360kamera, 3,5t hengervekt etc. Denne trengte nye bremser, og jeg hadde jo nesten nye foran på m50d. Hva gjør man da? F85 bremser naturligvis. M50d har forvørig gode og relativt store bremser. 30d har knapt ok. Siste bildet er... ikke utenfor mitt hus Har familie i det aktuell nabolaget og stod tilfeldigvis parkert der den gang. WIP.... jobber med å oppdatere dette innlegget, det vokser undervegs her.. Så var det 2024 med litt større vedlikeholdsbehov på ca 175k km. Gjøremålslista denne gangen ble: - Bilen inn til Sulland for bytte av airbag og EGR. Resulterte i at de sprakk termostathuset (uten å si ifra), og har måka egren i radiatoren når de har demontert. Ikke lekkajse så ok, men unødvendig å ikke si ifra eller fikse. De kunne under tvil dekke ny termostat etter at kona stod langs vegen med lite kjølevæske, jeg måtte plukke fra hverandre "halve bilen" for å finne ut hva som var feil. Jeg burde jo skjønt at noen hadde klunsa og begynt å lete der. Favorittsitatet mitt fra merkeverksted denne gang er "jeg vet ikke hvor mange EGRer du har demontert men".... I det de mente at de trenge bilen en hel dag for disse to gjøremålene, fordi "boltene pleier å knekke". Deretter: Fjærer foran, ene hadde et brudd helt i bunn, gikk for Sachs som ser ut til å være originalleverandør på disse. Casterstag, oppgraderes til X5M. Foringene var myke på de som stod på Bærearmer - jeg gidder ikke å plukke fra hverandre forstillinga igjen de neste 2 årene Øvre A-armer fra X5M (de som stod på helt iorden) Hjullager - jeg hørte "kanskje en lyd" fra det ene. Begge var nok helt ok. SKF. Se bilder lengre nede Montering av F85 bremser bak også, med nytt hbr og nye bremseskjold. Powerflex innsatser i traversforinger - X5M foringene "finnes ikke". Bestiller du X5M i dag får du akkurat de samme som alle andre har Luftbelger - fikk en lekkajse. Gikk for Sachs. Disse er veldig like Arnott sine, men begge er helt ulike de originale. Oljeservice + kjølevæske og bremsevæske. Så litt info, som kan være greit for andre når man skal bestillle deler: Casterstag. Anbefaler jo minimum X5M da de originale er alt for myke i foring. Klok av skade ser jeg at man nok kan bruke F85 som har enda hardere foring. Jeg får nok ikke testa disse med det første da jeg nå satte nye X5M stag på begge mine biler. Hjullager. De originale er veldig bra, og veldig dyre. FAG og SKF er vel de eneste uoriginale jeg stoler på. SKF som jeg kjøpte denne gang har derimot gjort noe rart med anleggsflate: Som du ser vil man her ikke ha fult anlegg. Dette går nok normalt helt fint, de fleste smører jo denne flata. Men ifølge BMW skal den ikke smøres, og det er nok for å sikre god kraftoverføring fra bremseskiver. Fjærer, dette var et eventyr. M50d har egne fjærer, ikke like 30d/40d M sport. Men her er det en nummerfeil hos BMW tror jeg, da det ikke er merket noen overgang. Jeg bestilte Sachs som treffer på riktig bmw originalnummer. Da kom det noen som er nesten like, men ikke helt som dere ser over. Tenkte ja vel, bestilte originale - eksakt samme delenummer som stod på bilen. Disse er like de nye sachs fjærene, men ikke like de som stod på bilen. Det er ikke en forskjell av betydning, bare litt irriterende under montering. Når jeg da sjekker Sachs sitt nummer mot deres egen katalog står denne som tilhørende "vanlige" m-sport. Mao tror jeg feilen i nummer kommer fra BMW, og at det er Sachs som faktisk produserer disse. Luftbelger: her står "de vanlige " 30d/40d M sport som et mulig delenummer fra bmw, utover de egne m50d. For å unngå en reprise av eventyre med fjærer gikk jeg her bare for alternativ del. Problemet er at Sachs, Arnott etc er likt på "alle" modeller, også x5m. Umulig å si noe om fjærraten også da de har helt forskjellig design. F85 bremser: Du trenger bremseskjold, og det er fint med nye slanger foran. Jeg har ikke byttet disse da de var restet når jeg bygde om. Går uten, men kan ikke bruke original holder på spindelen til bremseslange. Videre tror jeg man skal være obs på problemet når man kjører dette uten riktige x5m lager / nav mtp overføringskapasitet. For å bøte noe på dette kjører jeg derfor helt uten smøring på flatene. Vær obs på særdeles kostbare klosser til f85 foran, dog ser de ut til å holde lenge. Du trenger også 2 stk nye monteringsbolter til skivene foran, til x5m / M bil. X5 m50d bremser på vanlig x5: Bolt on, egentlig ikke noe å tenke på.
    18 poeng
  23. Godt nyttår! Nå har jeg gått gjennom bilda fra siste halvåret, og har dessverre ikke dokumentert alt slik som jeg trodde. Men noen bilder blir det nok uansett Vi starter der vi sluttet, E36 ferdig godkjent med spacere og coilovers. Justert ned til riktig høyde og på igjen med RC hjula. Nytt kjøretøy ble handlet inn Så ble F11'en pakket full og det var tid for sommerferie En nydelig bil å drage campingvogn med. Nå har vi en liten vogn, men merker knapt at den er der. Sigøynercampen slått opp på Gustavsvik Hjemme igjen fra ferie. Det ble 11 dager på tur og 232mil tilbakelagt. Når vi kom hjem lå det noe kjekt på postkontert, men først noen "Før" bilder. Pakken ble åpnet opp. ACS fjærer og nye bumpstops ACS vs Original Ferdig montert fjærer foran og senkestag bak. Perfekt! Et Før/Etter bilde fra siden Så var det en tur på biltilsynet for å få det i vognkort Men dette gikk dårlig. Fikk ikke godkjent siden jeg brukte stag bak.. Det var tydeligvis spesifisert i TUV papirene at F11 LCI xDrive skal senkes bak med programering. Så senkestag ble byttet til orginale, ny time på BT ble bestilt og time hos verksted for programering ble bestilt. I mellomtiden var det tid for litt TLC. Først ut en vask for E91 som feiring av 7 år i mitt eie. Så ble det en ny runde for E36 inn på løftebukken. Har merka at ved oppstart på kald motor har det tatt 3-4 sek før oljetrykkslampen slokner. Etter å ha sett M539 ta en oppstrekk på "Project Valencia" fant jeg ut grunnen. Og denne saken ble handlet inn Bare å komme i gang Tapping av motorolje Litt demontering for å komme til oljefilterhuset Og ut på bordet kom det I oljefilterhuset sitter det en ventil som skal hindre oljen i å renne tilbake i bunnpanna når bilen stopper. Denne var helt klart ikke tett hos meg. Ny vs gammel Snappa opp et triks med å bruke tauekrok for å få ut den gamle Suksess! Alt ble montert sammen igjen, og nå slukker oljelampen etter 1 sek slik som den skal. Så kom timen for f11 hos verkstedet. Justert ned bak med diagnose. Og ble godkjent med høyden 365mm foran og 370mm bak (senter hjul til hjulbue) 11. September meldte arvingen sin ankomst Men fødsel betyr også fødselspermisjon. Og jeg hadde tatt på meg en siste bytte-jobb før e30en kunne komme på bukken igjen. Komplett bremseskift Og endelig tid for E30 igjen Fruen ville frigjøre litt plass i kjelleren, så da ble det litt fokus på interiør. Startet enkelt med ratt og girkule. En artig funfact er at girkulen fikk jeg i julegave med fruen i 2015, første julen vi var i lag. Ble først montert 5 dager etter vi fikk vårt første barn. Handla inn litt skinnprodukter fra Fenice og satte i gang med resten. Først ut var bakseterygg Deretter sitteputen bak Ferdig montert Så ble det passasjerstol Og ingen bilder av førerstol. Men her ferdig montert Det nærmet seg vinterlagring for E36, så jeg og en kompis dro ut å knipset litt bilder Så var det på med lagringshjul Så inn på vinterlagring Som kanskje noen har sett på bildene har jeg bygd en carport, denne ble ferdigstilt Fikk i oppdrag med han jeg er onkel til å kjøre båten hans på vinterlagring Så tilbake igjen til E30 Jeg manglet et par servoslanger, så laget nye Men under stramming av siste banjoen reiv gjengene i tannstangen seg. Kjøpte inn en "brand new second hand" fra høggeriet. Endte på en Yellow Tag fra E46. Bestilte nye mansjetter og indre+ytre styrestag. Så desse ble montert senere. På tanken var det ca 40 liter 95 blyfri fra 2015. Hadde nok gått fint å starte opp med siden dette var før de rotet inn etanol. Men tok ikke sjangsen. Lasket meg inn på bensinpumpen Pumpet ut all 95bf og fylte på 30 liter med fersk 98bf. Flushet gjennom litt 98 bf før jeg byttet bensinfilter og slanger Ble også nye slanger fra rør til fulerail og btr i motorrom. Rydda litt opp i ledningsnettet, og lodda meg på styrestrøm til Airlift og kjøleviften. "M3" deksel på plass Fylte på og lufta bremsesystemet Så monterte jeg oljekjøler. Den orginale var rimelig sliten, så gikk for en uorginal en med AN slanger. Fylte på motorolje Og første oppstart nærmet seg! Leita fram luftmengdemåleren Såg litt sliten ut. Så laga meg noen plater for å tette igjen og sendte den til vannpolering Tok et oljeskift på girkassen På med fersk ATF Og så var det klart for oppstart. Jeg kobla fra coil og bensinpumpe og kjinna en stund først, for å bygge opp oljetrykk. Koblet til igjen dette å da ble det fyring tvert. 3DE7922E-4A29-4A12-BBA5-61B5D0C83E51.mp4 Uten eksos og kjølesystem lot jeg den ikke gå noe lenge. Men de få sekundene fylte opp motivasjonsbanken til topps. Godkjennings-eksosen fikk seg litt varmelakk før montering Og endelig dukka styrestaga opp. Så dukket det opp en pakke med litt tjafs innvendig. Siden jeg har fjernet sigarettenderen til fordel for Airlift kontrollen, passet det perfekt med en dobbel USB-C her. Monterte og koppholder som erstattet lufteventilen Så var det kjølesystem next. Ville ha radiator med integrert ekspansjonstank. Men denne hadde et par uttak til overs. Har en kompis som er meget dyktig med tig apparatet, så han tok seg en tur Og tett ble det Monterte temp sensor til elviften Og 15" blåsende SPAL vifte ble montert En liten shinings av kjøleslanger og slangeklemmer Før alt ble montert. Her ser dere og LMM etter vannpolering, sammen med dryflow filter fra hurricane med tilhørende sokk. Oppstart og lufting av kjølesystem Før det ble en tur ut av garasjen. For første gang for egen maskin. Svært! 0BEFC7BA-D798-479B-8237-09DD71CB78EE.mp4 Jeg har bestemt meg at sommeren i år skal gå til å få godkjent bilen med M20B25, sportseksos, 16" hjul og senkefjærer. Så blir den kjørt inn i garasjen igjen og plukket ned å klargjort for hellakkering. Litt fram og tilbake, men det er det som passer både min og lakkerer sin kalender best. Har derfor montert komplett dørene igjen med dørlåser, dørpakninger, dørhandtak, dørstoppere osv. Men tok ingen bilder av dette. Så her er godkjenningstuket(utenom hjul) og looken for 2025 sesongen Så dette er stortsett det som har skjedd siste halvåret her. Mye arbeid men ikke alt som vises, men kjekt er det uansett. Oppdateringen blir litt hulter til bulter, men enkleste for meg var å følge tidslinjen.
    18 poeng
  24. Da har ALPINA D3 BiTurbo fått seg nytt hjem hos @Snagg30 og vil helt sikkert få det fint i tiden fremover En ryddig handel og hyggelig kar med de samme sunne interessene for bil som oss andre. Ettersom E65 ikke ble vinterbil, måtte jeg svinge meg da salget av ALPINA gikk fort. Intensjonen med salg av denne, var å finne en mer egnet bruksbil til å takle kjøring til barnehage, køkjøring inn og ut av byen, hit og dit etc. Siste ervervelse er en 2009 530xd med 243.000 på tellerverket. En forholdsvis ryddig bil med få eiere. Ikke et utstillingsobjekt men med enkle oppgraderinger vil dette være en helt ypperlig bil gjennom vinterhalvåret, samt at den gir masse kjøreglede, komfort og en herlige sekserlyd fra sin M57. Bilen er for lav for min smak (senkefjærer foran og justert på lufta bak), den skal tilbake i normal høyde. En større service og bremsebytte så er denne egentlig veldig ok. Noen kosmetiske avvik vil også bli utbedret. Innvendig er bilen meget pen, hovedsakelig slitasje på ratt så dette vil bli byttet snarlig. Dukker det opp noen mer spennende felger så vil det også være interessant. Til nå har bare bilen fått seg en god vask, våtslip av hovedlamper, baklamper, tåkelys og sideblinklys. En rask og god oppgradering på utseende. Mer stell kommer .. !👍🚗 Bilen kjører fint, super komfortabel og med svært godt skyv
    18 poeng
  25. Tørre veier og forholdsvis ren bil
    18 poeng
  26. 17 poeng
  27. Begynner å bli litt Porsche i bilparkene her nå😁 Liker det! Min nye trekkvogn🫡
    17 poeng
  28. Ble fristet til å hive meg på e65 bølgen, men ende opp med f01
    17 poeng
  29. Heiset bilen 6mm og fått spacet ut vinterhjula.
    17 poeng
  30. Får vel komme med en oppdatering her etter sesongen som var😁 Har ikke gjort så mye annet enn å bruke bilen, da den fungerer helt utmerket hver gang jeg starter den. Noe som er veldig behagelig, når de andre gamle bilene jeg har ikke alltid starter😂 Sommeren høydepunkt er koedpiknik. Veldig trivelig og lavterskel biltreff som alle burde prøve😁 Etter dette så ble M3n solgt, da den var litt for trangt innvendig, men morsomt å ha prøvd! Måtte derfor ha ny daily til å dra på Europatur og F1 i Belgia. @liffi har alltid noe stående som kan handles, så tok turen innom. Så ble en F11 535i med nybygd N55 singelturbo, litt tune og rakrør. Perfekt. Tok ingen bilder på turen, men den orka 262km/t på speedo, og fortsatte bare å skyve. Rakk å komme hjem og sette skoa i gangen så var det nytt eventyr. Hengerfestet er ute sier du?😏 Forbruket med tom henger🤡 Her skal det hentes bil etter tidenes mulighet😁 @gnilb min bror, hadde endelig kjøpt seg M5 så måtte gripe mulighet til å hente med M5! Bildet taler for seg selv! (Ja, det kan være det var noen kg overlast på bilen💩) Lyden opp golsfjellet med henger, 29 grader ute, 700 grader i eksosen og 7 liter på mila, helt MAGISK😍 Sa jo at jeg skulle selge litt bil, men nå sto det vel 10 biler hjemme.. Brukte også noen 10 tallstimer på å fikse et sted å fikse alle disse bilene. Så nå er det plass til 3 biler i den ene garasjen, pluss 26kvm med plass verktøy og motorbygging😁 Høsten kom fort og salgene gikk like fort. Hentet også en bil hos @liffi som skulle bli hyttespiker. 2 dager senere.. Den E34 M5 sedanen på bildet ble solgt, da det ble et litt stort prosjekt å ha når Martin kjøpte seg E34 M5 Touring og sånn sett litt tilovers. Så da dro vi og hentet en komplett bil istedenfor 😂 Kom over en nedstøvet E32 750i i en nokså uvanlig farge på 7 serie. 1990 mod, gått 250 ish, tatt inn til Norge i 2009, og brukt på prøveskilt en håndfull ganger siden da. Måtte jo hente V12 med V10 Kjapp vask for å få av litt støv. Planen med denne er å få skilt på den. Har bestilt og fått alt som er av bremser, tenningssystem, bensinsystem etc. Blir en fin søndagsbil😁 Legger ved noen bilder. 12. November er siste turen med bilen i 2024. Etter ett par uker med regn så ble det minus 4 og tørt på veien. M5'n liker jeg ikke at står hjemme mtp sikkerhet og at det ikke er varmt. Så den blir satt i en parkeringskjeller på jobb som er 15 varme hele året. E30n tåler bedre å stå hjemme😂 Vasket og skrubbet over og under. Har fått noen sporadiske feilkoder som forsvinner med ISTA og hvor alt er OK med litt testkjøring av komponenter. Så nytt batteri er bestilt, da jeg mistenker at det som står der er fra 2007. Utover det så blir det rådelager bytte I 2025 da jeg vil ta med bilen på autobahn til sommeren 😁 Orker ikke tanken på å ligge i 330km/t og få lagerras.. Så mye mer er det vel ikke å gjøre før ny sesong! Jo, har kjøpt ny daily igjen😂 @gnilb ville ha en F11 med litt trøkk som daily, så da var ikke jeg vanskelig å be. Så da kjøpte jeg like greit en drivstoff gjerrig Porsche Cayenne Turbo 😁😁 4.8 dobbelturbo og 500hk originalt. Helt fantastisk kjøremaskin til sitt bruk. Har vel alt utstyr utenom keramiske bremser og det er likegreit, for den har skinndash og Alcantara tak🥰 Ikke noe fan av svare felger, er vel eneste.. Dog kun vinterhjulene.
    16 poeng
  31. Slenger meg på med litt flere bilder av vinter på Vestlandet. Herlig vær, tørt og kaldt, jeg og guttungen fant oss en fin plass og koblet ut litt systemer for å ha det litt moro, ikke like morsomt som før, men joda, det gikk rundt, så nå er det mye mas om spinning fra baksetet 😇
    16 poeng
  32. Vinteren trenger ikke å vær kjedelig! vi går og mot varmere tider igjen nå. God jul til alle 🎄 DABC74F5-EB65-4E66-B843-FD38BABFAA29.mov
    16 poeng
  33. Ble bare noen kjappe bilder i dag i morten med vinterfelgene på vei hjem, men her er'n
    16 poeng
  34. Vellfortjent vask ikveld etter lang tid uten.. 😃
    16 poeng
  35. 15 poeng
  36. Bakhjulstrekkeren strever litt om dagen, stakkar. …men litt lek blir det jo Edit: strever enda mer i dag, og det er meldt mer snø i kveld 🫣
    15 poeng
  37. To blå ved blodrøde Folkets Hus, den ene blå en del hvassere enn den andre.
    15 poeng
  38. Når man skal gjøre ettermonteringer på BMW så er det ikke til å komme unna alle de ulike kontaktene og pins som sammenkobler de ulike komponentene. Blant de mest brukte er en type som heter MQS. Akkurat disse har jeg fått gleden av å fordype meg litt i, så jeg tenkte at det kan være en god anledning til å lage en slags oppsummering. Det er mye info der ute, så jeg skal prøve å koke det ned til det som er relevant for oss med BMW, riktignok med et par solide sidespor her og der. Vi kan jo starte med en introduksjon fra produsenten selv, før vi fortsetter med resten i spoiler:
    15 poeng
  39. Hvis en hybridbil er så sensitiv at man ikke kan bruke den "som en vanlig bil" (at man havner i den posisjonen at man angivelig bruker bilen feil), men må hensynta kjørestil for at den skal gå elektrisk 6 av 7 dager i uka, mener jeg i alle fall at argumentet mitt står seg (kanskje enda bedre enn noen gang). Kommentaren om å legge seg ned å gråte (...altså kjøpe elbil) blir i beste fall ironien selv når man aktivt velger å kjøre en fossilbil i elektrisk modus mesteparten av tiden. Å måtte tvangskjøre bil i sportsmodus, vippe girspaken over i sport, holde brems og gass inne samtidig etc. for å få bilen til å oppføre seg som en selv ønsker føles i mine øyne mer stressende ut enn å måtte plugge i en lader på langtur. Attpåtil adlyder ikke bilen ordren om å la motoren gå når man skal rygge (eller så må man planlegge kjøringen for å unngå rygging.. ). Ikke helt slik jeg foretrekker et bilhold, men jeg har aksept for at andre ikke bryr seg.
    15 poeng
  40. Begrenset mengde «street cred» med vinterstuket, men er nå likefullt kjekt å stå på kjøkkenet og se ned på en ren bil for en gangs skyld.
    15 poeng
  41. Landeveislokomotivet framme på firmahytta for helga. En deilig plass å oppholde seg Satt å tenkte på vei sørover på E39, med bilen lastet for helga, sekseren murrende uanstrengt der framme, i Comfort+ mode og aktiv cruise på, hva denne skulle byttes inn som gir mer i form av komfort, kjøreegenskaper og velvære uten å sprenge lommeboka. Jeg klarte ikke å komme på så mange uten å måtte gå godt opp i pris. 5er altså.
    15 poeng
  42. @Olaandref @*MrB* ja er uvant dette, spesielt for oss her på kysten hvor vi bor. Men vi nyter det
    14 poeng
  43. Det viser seg at det er enklere sagt enn gjort å holde seg unna forumet, så jeg kan like gjerne oppdatere litt. Fikk hentet ny travers, i veldig fin stand, i tillegg til en så og si rustfri frontplate. fant meg en ubrukt rettsliper på Finn og, knapp times biltur fra der jeg bor, og her ser dere hva som skjer når man bruker utstyr beregnet på 20000rpm i en maskin på 32000rpm. Trodde den var justerbar, men det var den ikke. 🙂 Kjøpte meg service manual som dukket opp på Finn og, kjekt å ha. Og her er julegaven fra meg selv til meg selv i år, så nå er det bare å få sendt det til motorverkstedet så de får borret blokken. Kan prøve å holde litt tråden, om enn noe sjeldnere enn før. Fortsatt god jul der ute, eller gledelig jul som det visstnok heter etter kl 17 på juleaften, i følge mannen til svigermor… 🎅🏼
    14 poeng
  44. Netlandet

    Netlandets BMWer

    S50 motoren er stort sett ferdig (mangler grenrør) og er klar for å settes inn i E46en. Digger byggekvaliteten og designet på disse motorene! Har hatt flere S50er i både E30 og E39, det er noe eget med de seks gasspjeldene og den mekaniske følelsen i disse motorene. Ser frem til å få testet den i bil! 😃
    14 poeng
  45. Min forkjærlighet for disse japanske brødboxerne skyldes nok fremkommeligheten ja 😉 Heelt siden den gang jeg trakk løs et vogntog med fars gamle Legacy i 2012/13 😅
    14 poeng
  46. Fikk en liten sniktitt i går...
    14 poeng
  47. 14 poeng
  48. 14 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...