Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng siden 11/04/24 i alle områder
-
Indrehus garasjen "E65 LCI... ny bruksbil?"
hanssae og 33 andre reagerte på OddErik_E34 for et emne
Som kanskje enkelte har fått med seg så ligger ALPINA D3 BiTurbo for salg: https://www.finn.no/mobility/item/327158325 Det er med mye vemod at den kanskje blir solgt, men jeg behøver en bruksbil som jeg føler jeg kan bruke gjennom vinterhalvåret uten å miste søvnkvalitet. Vinteren har mye fint ved seg, men bilholdet i form av bilpleie blir satt på prøve. Derfor begynte tanken om en rimeligere og mer egnet bruksbil her for et par uker siden. Passet fint at det dukket opp en pen E65 730d for salg. Kjøre 7-serie gjennom vinteren er jo litt kult tenkte jeg Bilen ble kjøpt og hentet samme uke. Det var på håret at jeg fikk bilen over fjellet (ingen vinterhjul), da det samme kveld over Hardangervidda gikk fra +3 grader til - 10 grader og kolonnekjøring på noen timer. Har hørt at nye sommerdekk er bedre enn slitte vinterdekk og det stemmer for så vidt. Bilen kom seg helt hjem og FOR EN BIL! Eneste problemet nå er at bilen er for FIN!...denne blir selvsagt ikke satt ut i Oslo trafikken i vinter. Det blir bruksbil til våren dette. Fått seg en omfattende vask etter 40 mil og står nå trygt i garasjen. Så nå er jeg like langt. Avventer og ser hva som skjer med ALPINA, blir den solgt så får jeg ut å lete på nytt. Uansett svært fornøyd med 7-serie og gleder meg til flere mil med denne neste år. Lager et mer detaljert innlegg om bilen da34 poeng -
Indrehus garasjen "E65 LCI... ny bruksbil?"
CHNilsen og 30 andre reagerte på OddErik_E34 for et emne
Hei! Da kan vi vel si at sesongen er på hell... Skjedd en god del på bilfronten siden sist, bare dårlig oppdatering her på Bimmers (skippertak nå). 1993 ALPINA B10 4.6 (#003) En bil som ikke har vært så mye omtalt her på tråden tidligere, er vår B10 4.6. Denne har vi hatt siden 2010, da kjørt 86.000 km. Noen turer på prøveskilt over årene, men beskjedent på så mange år. Har i dag kjørt 91.000 km. En bil i meget bra stand, ingen skader i karosseri, strøken innvendig og spennende historikk. Dette er faktisk bil nr. 2 av BMW`s 540i/6 og ALPINA sin testbil (første med manuell, produsert 9 stykk). Denne skal kjøre mer neste år og vil bli registrert neste vår. Da var det på tide å gi bilen et lite løft etter å ha stått mye i ro de siste årene. Bremser foran var nytt foran i 2010 men bremsecaliper trengte en strekk. Dette ble demontert, stelt fint og montert sammen igjen med ny slitasjevarsler og bremseslanger. Bremseslanger var fra 1993.. 😮 Bak er alt nytt og gjort like pent som foran. I tillegg er det byttet ut mange små detaljer, utvendig og innvendig. Alt fra riktige typer skruer, klips, fester etc. Ny pedalgummi og gasspedal ble montert. Det ble montert nye originale gule Hella tåkelys. Syntes bilen kledde dette. Full service ble også utført, samt bytte av alle reimer, vifte, radiatorkappe og ett løpehjul som hadde antydninger til ulyd. Interiøret har vært ute, renset og satt tilbake. Grundig utvendig vask samt polering før vi kunne si oss fornøyde Legger ved noen bilder som viser høydepunktene! Moro med en liten kjøretur på mandag før den gikk tilbake i garasjen. En virkelig grom bil, V8 og manuell blir aldri feil. Liten prøvetur Nye deler liker vi! Nytt og pent! I godt selskap Guttungen har vært til god hjelp og med på hele prosessen ! Juli 1993... greit med nytt!31 poeng -
Det fine med rattene til F-serie (M-rattet med den runde airbagen) er at disse er 100% modulære og kan bygges akkurat etter eget utstyrsnivå. Du kan fjerne hendlene og montere bakdeksel som er for biler uten rattgiring. Ratt til "4-serie og ned" er, som @mr.pingu allerede har nevnt, mindre i diameter enn F15. Det viktigste er å unngå airbag fra USA, da disse er dual stage. Tenkte du på de vanlige carbon speilkåpene eller "M-speilene"? Jeg har et sett med vanlige carbon-kåper liggende, da jeg ikke fikk lov til å montere disse på nåværende i3. ----------------- Fikk kastet meg i gang med demontering av i4 i ettermiddag sammen med @CHNilsen. Som vanlig går en i gang med godt pågangsmot, helt til det butter og psyken skal langt ned i kjelleren og litt til, før den igjen havner langt over toppskalaen når alt omsider fungerer. Litt av en berg-og-dalbane, altså. Når jeg først skulle gå i gang med ettermonteringen av belyste rullehjul, var det like greit å ta USB-uttaket i midtarmlenet også. Når USBen i midtarmlenet først skulle på plass, kunne en like gjerne gå for dobbelt USB-uttak, så da ble det det. Litt irriterende at det er hvitt lys rundt USBene mot orange som det var tidligere (og for den som har ett uttak), så jeg må se om det finnes et annet dobbeltuttak hvor det er orange bakgrunnsbelysning. På en annen side fungerer det greit nok ettersom det er i midtarmlenet, og lyset som allerede er der er hvitt. Her er vi uansett bare på et nerdete detaljnivå. Ut med skjerm! Skjermen er skrudd med én skrue på dashbordet i "foten" som vist her, og to skruer bak rattstammen. BMW har gjort kunststykket med å gjøre demontering av interiørlister delvis komplisert. For å få av de på dashbordet, må skjermen av. Selve demonteringen var litt knot, men det skyldes nok først og fremst fordi man vet man holder på med en jævelig dyr del om noe skulle gå galt. På førersiden var kabel allerede klar og plugget i en dummy-kontakt på eksisterende rullehjul. På passasjersiden manglet derimot kabelen, men det skyldes først og fremst at det er et internt ledningsnett i selve interiørlisten. Det fine er imidlertid at alle fester er der de skal være. Deretter var det å ta fatt på demontering av midtkonsoll. Midtkonsollisten har nok tidenes mest idiotiske klips i forkant mot koppholderen. Fy f.. for en drittjobb. Midtkonsollen må demonteres på grunn av den nye Fakra-kabelen til USB. Head unit sitter greit knotete til.. Alle fester i plastikken er intakt som om bilen skulle hatt aktiv USB-port fra fabrikk. Den blå porten er ekstra USB og er allerede kodet aktiv til bilen. Ettermonteringen er derfor kun plug and play! Før: Etter: Testing om to tilkoblede telefoner faktisk fungerer: Voila! Og resultatet av rullehjul. Det er herlig å glimte bort på passasjersiden med både memory, låseknapp og belyste rullehjul.30 poeng
-
Idas tråd - livstegn
Daniel. og 28 andre reagerte på idapederse for et emne
Nå har det rukket å hope seg opp med litt greier siden forrige post, så her kommer et lite sammendrag fra de siste månedene med noe av det som er gjort. Har deltatt på fint lite av dette selv, men @CHNilsenhar stått på og fiksa der han har hatt mulighet. 😊 Først ut er vanntett oppbevaringsbag til i3-frunken, kjøpt herfra: Ble som forventet seende sånn ut: Kvalitetsmessig føles den bra, virker som et godt stykke arbeid. Siden vi nå stort sett styrer med vogn inn og ut av bagasjerommet er det deilig å kunne oppbevare ladekabelen her istedenfor under bagasjerommet hvor den tidligere har hatt bosted. På E60 har det vært litt mer greier. 😅 Gitt punkteringshistorikken vår (den er ganske kjedelig faktisk) på den bilen der har vi ofte tenkt at det kanskje ikke hadde vært så dumt med et reservehjul nedi reservehjulsbrønnen der, men i mange år har det bare blitt med tanken - i alle fall frem til @CHNilsen og @Saltkjelen snublet over et reservehjul hos en bilopphugger en gang i sommer. Dekket var fra 2004, så det var uaktuelt å ha liggende - det ble dermed sendt forespørsel til Continental i Tyskland, og de leverte: Måtte jo ryddes litt plass til dette da, og gudene skal vite at sånn her har det ikke sett ut oppi der noen gang i mitt eie - ikke engang da jeg henta bilen for straks 10 år siden var det så tomt nedi der: Resten av prosessen i bilder her: CIC-kontrolleren har vært litt slitt i hjørnene siden bilen fikk montert CIC for noen år siden: Det var derfor spennende når det plutselig dukka opp en mulighet for å bytte til nye knapper - legg merke til at CD-knappen byttes ut med MEDIA-knapp: Ser litt mer ryddig og tidsriktig ut, og da skjønner jo kanskje jeg også at den faktisk ikke biter om jeg trykker på den - kommer jo ikke rett inn på CD som jeg alltid har trodd (og dermed aldri har testa), det er jo faktisk en shortcut til - ja, nettopp - media. 😅 Etter å ha funnet småbiter på steder de ikke hørte hjemme i sommer sendte jeg også følgende melding til sjefen: Det var nemlig på høy tid å få byttet denne: Den har gjort sitt og litt til, for å si det sånn: Midtkonsollen i Dakota-skinn har vi også vinket farvel til: Til fordel for… Midtkonsoll i Nappa-skinn! Fornøyd med den, føles så mye mer eksklusivt - og ser også bra ut: Utrolig fornøyd med den oppgraderingen! Men med midtkonsoll i nappa må jo også dørtrekkene oppgraderes litt: Og siden vi nå har en som trolig (forhåpentligvis) blir å tilbringe sine timer i baksetet på E60 med årene, kunne vi jo ikke bare klæsje opp solskjerming fra BilXtra - vi gikk det ekstra steget. Utfordringen der var bare at vi måtte finne dørtrekk med både lyspakke og rullegardiner, og når vi endelig fant de var skinnet feil - så det måtte flyttes over. Da måtte det først bores litt for å få av det gamle: Før det riktige skinnet kunne monteres: Og det endelige resultatet ble riktig så bra: Komforten hans i baksetet skal det i alle fall ikke stå på i årene fremover, med hans helt egne komfortstol - en Cybex Sirona T Plus: Denne blir nok stående i E60 fast, i i3 har vi foreløpig fortsatt babybilstolen i bruk. Er så kjekt å bare klipse den på vognunderstellet og gå videre med livet. i3 brukes jo også stort sett til bykjøring i lavere hastigheter, mens det er E60 som tar de lengre turene med høyere hastigheter - da gir det også mening å ha den tryggeste av stolene i denne bilen. Med rullegardiner i siderutene må jo rollo i bakruta på plass også - denne er lagt klar, det samme er knappen: Men vi har fortsatt igjen å legge opp strøm så den (forhåpentligvis) funker. Dette får det bli mer om i en annen post, tenker jeg runder av her for i dag. Da har jeg i alle fall kommet med et lite livstegn om ikke annet. 😅 Livet er ganske så ålreit for tiden, men siden jeg ikke får meg til å sitte med telefonen mens mini er våken (foreløpig legger vi oss samtidig på kvelden 😆) blir det ofte litt short med tid til poster som dette. Skal prøve å ikke la det gå 4 mnd til neste gang da! 😅29 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
wSax og 26 andre reagerte på Markus E30 for et emne
27 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
*MrB* og 25 andre reagerte på Eystein Ose for et emne
26 poeng -
Indrehus garasjen "E65 LCI... ny bruksbil?"
Otis og 24 andre reagerte på OddErik_E34 for et emne
Fortsetter med litt etterslep fra årets bilsesong.. 1994 BMW/AC Schnitzer S7 Har ikke kommet meg til å legge ut som mye om denne enda, men her kommer litt.. Kjøpte denne bilen i 2021 og den har siden dette stått lagret tørt og fint uten nevneverdig bruk. Børstet støv av bilen i sommer å fikk den hjem for en kosmetisk shine og service m.m. En skikkelig råtass av en bil. Bilen er en 740i som for mange år siden fikk full AC Schnitzer styling utvendig, Rennsport type 1 felger samt innvendige AC detaljer. Bilen er i meget bra stand, kjører fint og motor og gir er sømløst. Har brukt bilen litt i sommer på prøveskilt og E32 har noe ved seg. Parkerer man bilen et sted, snur man seg minst 5 ganger før man runder hjørnet. Stuket på denne er etter min mening PERFEKT E32. Bilen har fått full utvendig behandling, innvendig rens og stor service på motor/girkasse. Det er også byttet en del detaljer som skruer, klips, fester, bremsepedalgummi, ny gasspedal, nye dørhåndtak m. pakning +++. Denne får skilt neste år og skal brukes. Planen er å besøke AC Schnitzer i Aachen, Tyskland neste sommer. Noen bilder fra i sommer og frem til den ble parkert i garasjen Kommet hjem etter 3 år i dvale .. 😮 Foretrekker sommeren, bilutvalget er bedre .. Fin bil til søndagstur! En favoritt hos de minste.. Liten luftetur i kjølig høstvær 😍 E32 og E38 trives sammen Klar for vinterlagring Her står den fint i vinter. AC skiltplate og skiltramme må man ha...25 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
OddErik_E34 og 22 andre reagerte på Eystein Ose for et emne
23 poeng -
Godkjent ombygd 3.0 M3 (org 325i) Tenkte å gi det et forsøk med å dokumentere litt prosessen med M3'n i vinter. Uten å love for mye, kanskje blir det bil til sommeren eller kanskje ikke. (må nevnes at jeg nettop er blitt far til tvillinger så tidsbruken i verkstedet kan være noe begrenset/uregelmessig 😅) Plan for renovering • Hellakkering, fargebytte. • Blåse karosseri under • Div sveising av områder med rust • Montere halvbur • Understell pulverlakkeres • Shine Vader-interøret • Bytte ut gulvmatte til svart (grå nå) • Sikkert mer en ikke kommer på++ Litt bakgrunnshistorie Vi er i tilbake i 2017 og e30meet nærmet seg raskt mens jeg satt offshore. Begynte å lete etter potensiell bil å kunne dra dit med. Ingenting på finn.no eller facebook var aktuelt, men et vagt minne om at en kjenning av en kjenning hadde stående en M3 som hadde gått i mine trakter på Nordmøre endel år tidligere gjorde at jeg måtte undersøke dette. Kunne han fortsatt ha denne stående tro? Kontaktinfo ble leitet fram, en dialog opprettet og jaggu hadde han den stående ennå. Ble fortalt at denne var satt vekk hos bestefaren av vedkommende i Hallingdal etter endt studie, selv bodde eier i Trondheim. Heldigvis var interessen for å selge tilstede. Uten å få noen ferske bilder av der den sto avtalte jeg kjøp av bilen usett imens jeg var offshore. Et dårlig men obligatorisk hentebilde hører til! 16.Juni.2017 Bilde fra første dag med prøveskilt 28.Juni.2017 I et håp om å få skilt på bilen til e30meet 13-15.Juli så ble det å kaste seg rundt for en PKK 29.Juni.2017 Dette endte med kun fire 2'er feil, som raskt ble ordnet og skilter ble bestillt. EU godkjent å klar til e30meet, trodde jeg... Etter anbefalinger og overtalelse var det nok en god idé å se over veivlagrene, på S50 var dette en kjent sak/svakhet. Og glad ble jeg for det, veiva var fin men lagrene hadde tegn på å levd et hardt liv i en M-motor. Bilde 04.Juli.2017 Motoren var ferdig sammensatt og testet kvelden 11.Juli.2017. Ikke var jeg ferdigpakket og ikke hadde jeg gjort klar hjul. Dette ble en lang natt, og bedre ble det ikke når jeg skulle kjøre bilen av bukken og tenningslåsen gikk rundt og rattlås sto i lås. Så her ble det utborring av rattlås og en kabelbit for å laske sammen til tenning/start. #sistelitenracing Klokka er ca 07:00 og jeg er pakket og klar for avgang for dem andre som skulle komme 08:00. Ble kommentert at jeg var tidlig på'n, noe jeg forsåvidt sjeldent var, men her hadde jeg altså holdt det gående hele natta å hadde nettop vært hjemme for å dusje å pakke baggen før jeg kjørte tilbake.. 💁🏼♂️ 12.Juli.2017 Stopp underveis ved Otta, møtte en gjeng som kom fra Ørsta og samkjørte videre til Rudskogen Vel framme, bildedryss og god stemning fra e30meet 2017 - - - Takk for om du leste så langt og forhåpentligvis fant dette underholdende 😃 Sporet litt av men satser på at det var en god intro!22 poeng
-
Joda, det går fint og fremover med gamlefar. Hovedfokuset har i grunn vært å få den i en mekanisk bra stand, hvilket den er på god vei til nå. Det går for det meste i restaurering og overhaling i egenregi av bevegelige deler som bremsesylindre, forgasser, pedalhus etc. Det har blitt lite med bilder (som jeg åpenbart burde bli flinkere til), men her er i alle fall pedalhuset ferdig restaurert. Alt som opprinnelig skulle ha en eller annen form for bevegelse, men som av naturlige årsaker ikke lenger hadde bevegelse, er back on track nå. Hadde første start på den for et par uker siden og den låter virkelig bra (skal få tatt en liten film når radiatoren er tilbake fra reparasjon). Skal koble opp ny bensinpumpe og bytte ut slanger til tanken nå. Tanken har ikke vært brukt på mange år, så vi er litt usikre på om den holder tett, men det er det jo bare én måte å finne ut av på.21 poeng
-
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
Fahad og 20 andre reagerte på papertiger for et emne
På tide med en aldri så liten update her fra carporten på vestkysten. Begynte for en stund siden å merke klakkelyder ved sving i lave hastigheter på 5’eren. Ringte Moe og spurte om han hadde et tips, «drivaksling» var svaret før jeg hadde fullført setningen. Verifisering ble gjort sammen med storservice (som er vesentlig billigere hos Moe enn hos Bavaria. Vesentlig.) og begge var faktisk gåene. Bilen hadde gått ca 140000km, så sånn sett ikke annet enn forventet på disse bilene. Begynte å sjekke litt rundt på hvor og hvilke merke en burde gå for, for GS (leverandøren til Moe) kunne ikke skaffe uoriginale venstre, og originale kostet en nyre + ene armen. Så sjekket tilfeldigvis Autodoc etter at jeg plukket opp tips fra @Eystein Ose, og jammen ikke Spidan (GKN) på godt tilbud der; 7500kr totalt for begge to ferdig levert. Tok en uke så lå de på posten, magisk. Med 4300kr for bytte hos Moe kom jeg unna komplett drivakselbytte for under 12000kr, noe som må sies å være en god totalpris. Mulig det er placebo, men synes hele bilen ble stillere etter bytte. Som om de dårlige drivakslingene har lagt lyd under kjøring som nå ble borte. Akkurat som å få tilbake en ny bil etterpå, uten at jeg har kjent noe i selve bilen før byttet. Umerkelig, men merkelig. Å attpåtil få tilbake bilen fra Moe med nylakkerte bremsekalippere uten å ha bedt om det er vel intet annet enn enestående service. Det skjedde faktisk på F20’en jeg hadde også når han bytta bremser på den. Ellers har det ikke skjedd så mye, begge bilene brukes, men i3’en tar mye av småkjøringen, der skinner den virkelig. Jeg farter litt rundt på Nord-Jæren på inspeksjoner og oppfølging i prosjektene jeg har på jobb, så blir litt km i måneden der også. Ladeanlegget hjemme er ferdig og venter bare på strømsetting av nettleverandør, så blir det med ett langt mer greit å ha elbil. Nå lader vi litt når vi har mulighet, jeg har Shell Recharge rett over jobb og setter bilen på der en time så er den full, men kan bli litt kok i toppen for enkelte når det er lite strøm, en har avtaler å nå og laderne ikke fungerer . Her med sola som skinner på i3 på Sola. Er heldig og kan observere bilen fra kontorvinduet mitt på andre sida av veien. For et par helger siden hadde vi en tur til Amsterdam for å springe maraton (og barneløp ). Mange kjekke biler spottet der, men denne E36’en stod fast parkert rett ved hotellet. Og en Opel som var et relativt vanlig syn, men ikke her til lands. Som en Twizy+? Artig sak. Mens vi var i Amsterdam og jeg fikk sprunget fra meg, hadde @StigJ i3’en med nylakkert (og ferdig uteluften selvsagt) frontfanger inne i det nye lokalet sitt for 1-stegs og Gyeon keramisk coating for å forenkle vask og vedlikehold av lakk i overskuelig framtid. Resultat ble som vanlig prima 👌🏻 (bilder tatt av Stig): Vinteren lar også vente på seg, så har ikke byttet til vinterhjul enda. Holder seg stabilt på 10-12 grader, men til neste helg tenker jeg det må til på begge bilene. Fikk tatt en etterlengtet vask av 5er her forrige helg, det trengtes. Og så utrolig god følelse å kjøre rundt i nyvasket bil! Fin fargemix med gull og blå ser godt de nylakkerte kalipperne, gjorde seg! At jeg ikke har fått fingen ut å gjort dette selv før… Siden sist har vi hatt også hatt 5’eren på høstferietur til Suldal og Sauda, merkelig nok ingen bilder herfra. Og senest en søndagstur med kone og poden til Forsand for å se på fremdrift på sammenstillingsfase på prosjektene mine på jobb. Den imponerer like mye hver gang, for en fabelaktig milsluker! Perfekt i Comfort mode, duver av gårde i Comfort+. Avslutter med et bilde etter siste vask der jeg synes Mediterranean Blue med alulister og 345-hjul tok seg meget godt ut.21 poeng -
e30 m3 - S50b32! Prosjekt. Bil er LAKKERT!
Glenny93 og 19 andre reagerte på Spiritus Sancti for et emne
20 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
eivi91 og 18 andre reagerte på Kolstad Jr. for et emne
19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
norbakken og 18 andre reagerte på Kolstad Jr. for et emne
19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
mossing 92 og 18 andre reagerte på Eivind92 for et emne
19 poeng -
Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Tur til Nurburgring
Sverre 2468 og 18 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Kan jo like godt ta en liten update på bilene, er en stund siden nå. E34: For å avrunde sesongen så tok jeg og ett par kamerater en liten Telemarks tur. Selv om ikke været var det beste så var det en utrolig fin rundtur. Vi kjørte fra Arendal opp til Vrådal, så over til Dalen før vi kjørte ned via Seljord og Skien. Veldig fin tur 👍 Bilen er som vanlig fantastisk komfortabel å kjøre, men i de bratte stigningene så sliter den seg sakte oppover. @paukri i sin 330e med nok av power til banke oppover hårnålsvingene lå tålmodig bak mens den gamle slet seg oppover 😂 M50B20 har jo nesten ikke moment i lavt turtall, og når man må ned i 20 km/t i svingene så kan dere jo tenke dere for ett slit det blir 😂 Dalen hotell kunne by på to gamle veteraner… …pluss en litt nyere veteran på gjennomreise i bygda 😀 Før vinterlagring så måtte bilen ha en grundig vask. Det trengtes 👍 Greit å sette bort bilen nyvasket under også 😀 Motorrommet har ikke vært vasket siden 2016. Så det var på høy tid. Gikk løs med både børste og sjampo, samt en runde med ordentlig shine når den kom hjem i garasjen 😀 Så da er den parkert for vinteren. Kommer nok til å bli lufta i ny og ne på tørre veier, bare for at hjula skal rulle og vesker/oljer skal få sirkulert litt. Blir trangt når X5 og E39 også skal inn, men det går heldigvis å gå rundt bilene. 545i: Denne brukes ikke så mye. Jeg teller ned dager til jeg kan få på skilter så i mellomtiden så blir den luftet litt her og der. Jeg hører at jeg har ett reimhjul som begynner å bli slitt, så dette må jeg se på. Ellers så er det trivelig å kjøre E61 med V8 😎 Girkassen oppfører seg flott, men jeg føler litt jaging på turtall på tomgang. Jeg prøver med en tank 98 for å se om det hjelper. Fant også frem vinterdekka…noen ordentlig stygge og fæle felger 😅 Men de får duge, måtte iallfall prøve å få de noe renere. Også skal piggdekk driten som står på tas av og kastes, her skal det på piggfri. Alpina: Denne blir bare brukt, ikke gjort så mye med den egentlig. Jeg har ennå ikke fått orden på feilmelding på luftfjæring bak eller fått tak i ny radio modul. Men jeg strekker kjøresesongen så langt som mulig. Og jeg må jo si vi har hatt en periode med aldeles nydelig høstvær her i sør. Har fått kjørt både denne og E34 ganske mye. Veldig praktisk å ha en helårs familiebil samt en sommer familiebil 👍 Jeg får stadig kommentarer på hvorfor jeg kjører rundt i disse gamle BMWene når jeg har en sånn nyere og flott X5 stående. Min fetter gikk så langt som å si "ja du er nå en pussig skrue du Fredrik". For det første så kjører kona X5, hun elsker den bilen høyt og inderlig. Hun føler seg trygg med barna i en sånn stor og solid bil. Videre er den komfortabel og miljøvennlig/billig å kjøre med. For det andre så finner jeg selv utrolig mye glede i å kjøre gammel BMW, det er noe med dem som er vanskelig å beskrive. Jeg bare liker meg i sånne biler. Så jeg forventer ikke folk skal forstå, iallfall ikke min fetter som kjører elektrisk Volvo 🤮 Vi hadde helt barnefri her forrige lørdag, så da ble det "Date night" på kona og meg. Så da tok vi V8en og rulla ned til sentrum for å spise en bedre middag. Parkerer langt unna andre biler som jeg pleier. Eller som kona tørt bemerket…"Jeg burde jo visst at du parkerer en kilometer fra døra sånn at jeg heller burde tatt på joggesko i stede for stiletthæler" 😂 Hadde også en episk tur hjem fra Gardermoen med bilen nattestid. Helt nydelig kjøretur hvor det bare var meg, bilen og den tomme og åpne E18 foran oss. Jeg ble så smått poetisk av dette at jeg lirte av meg dette i en annen tråd her 😀 "Beste utsikten man kan ha når man suser igjennom natten på vei hjem til Arendal fra Gardermoen. Du rusler ut av terminalen, V8ern fyrer med ett maskulint brom som gir gjenklang inne i P10 garasjen. Foran deg i deilig rød/orange lyser det i displayet "Range: 735 km"…nå er det straka veien hjem til en varm og god seng. Du ruller nedover E6, forbi Oslo som bader i lys og høye bygninger….det frister å svinge av for å få en smak om storbyens natteliv. Men jeg skal hjem til sovende kone og barn. Åtteren knurrer fornøyd oppover mot liertoppen, på andre siden av Drammen økes hastigheten litt, og så litt til…og enda litt. Vi nærmer oss Autobahn fart, og E18 holder standard som ikke står tilbake for selveste Autobahn…herlig å få noe igjen for bompengene. Det er nydelig hvordan E39en dundrer forover med tyngde, komfort og selvsikkerhet. Jeg sier det ofte om eldre BMW at jeg tror ikke vi helt visste hvor bra disse bilene egentlig var da de var nye. Jeg stortrives, føler meg som en viktig tysk forretningsmann i 1999 på vei hjem fra kongress…på ei slette gir jeg på ekstra for å doble fartsgrensen…bare for noen få sekunder. Ååå..det er så jævla digg!! Den 25 år gamle stasjonsvogna skyter uanstrengt fart…160..180..200..220 og brems...for en maskin. Jeg roer meg og milene slukes videre, ett par trailere og en Tesla ute i samme ærend som meg forseres totalt uanstrengt i forbikjøringsfeltet oppover mot Brokelandsheia. Jeg nærmer meg hjemme, nå begynner jeg å kjøre på veier jeg kan kjøre i blinde. Og det er bra for nå kjenner jeg øyelokkene er tunge. Plutselig står jeg foran min egen garasjeport som sakte glir opp, jeg triller rolig inn og slår av tenninga. Mens garasjeporten glir ned bak meg konstanterer jeg en reisetid på 3 timer og 15 min. Ny rekord tror jeg. Alpinaen tikker seg ned i temperatur mens jeg stikker bena under en varm dyne og reflekterer over hvilken utrolig flott bil jeg nettopp har kjørt. En av de bedre kjøreturene jeg har hatt på veldig lenge. Freude am fahren und gute nacht 😀 Så det var updaten for denne gang. Nå blir det vinterlagring på Alpina hvert øyeblikk også. Må bare få tatt en ordentlig vask og shine av den først 😀19 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Tore Høgvold og 18 andre reagerte på Ampera for et emne
19 poeng -
Heisann! Nå er det noenen få stunder siden siste post ser jeg! Så her får jeg prøve meg på en aldri så liten oppdatering - Blir garantert rotete og uoversiktlig 🤪 M3`n er egentlig relativt urørt, kun brukt den noen få ganger siden sist post. 2 barn er satt til verden siden, og enda ett hus er kjøpt! så har hatt nokk og holde på med ! Sommeren 2021 la vi på reis ned til E30meet på sokndal ! Pakket M3`n og kjørte nedover. Reiseruten nedover var : Avreise fra Midsund / Molde 1 overnatting i Stryn 1 overnatting i Lærdalsøyri 1 overnatting i Odda 2 overnattinger på Stord Etter treffet ble det annen rute hjem, kjørte da fra sokndal, via sørlandet, og overnattet i Brummundalen før vi reiste helt hjem. Eldstemann var på det øyeblikket bare 9 måneder, så kunne ikke kjøre så aaalt for lange etapper. 🤠 Her litta tur innom Briksdalsbreen for å være litt turist! 😃 Dette var litt sør for Stryn på veg nedover, Bergheimsvatnet mener jeg å huske! Lekker plass E30meet 2021! Dette er forøvrig min gamle M5 som jeg har solgt, ny eier har pusset den opp og fått den helt strøken! 😍 Senvinteren 2022 handlet jeg meg en 2011 E90 M3 LCI! Ultimate familieracer! 🏁 spacegrey med foxred interiør! En smakelig kombo i mine øyner 🥰 Senket på HR senkesett, så fikk jeg montert på eisenmann race eksos! S65 🤩 Denne ble selvfølgelig nyeste familiemedlemmet hentet hjem i, her fra sykehusparkeringen 😎 Etterhvert som tiden gikk, og bil ble `enda` mindre prioritert, og bilen ble nesten bare brukt til å fra barnehagen, så ble denne bestemt solgt! Solgte den juli24. Siste bilde før ny eier kjørte hjemover ! God bil Drømmen var ett sånn oppsett🤤 Prefacen ble besluttet å fjerne litt rust på, da jeg kom over NOS bakplate og frontplate! Denne jobben satt jeg vekk til en lokal oppretter. F8E07754-1CF6-42C3-B157-DE83322747FD.mp4 Denne bilen har ikke vært på vegen siden 2008 ca. Min "første bil", bruksbil det året jeg fikk førerkort! blir aldri solgt. På denne har jeg fått montert på M3 understell, så når er det skikkelig 5x120 rundt om. Bedre å ha den på denne, enn at de ligger på hylla Lite planer ellers på denne! Skal prøve å få den i stand teknisk, kansje få skilter en vakker dag. Blir plain preface med noen kledelige felger eneste. Sommeren 2024 ble M3`n tatt ut av garasjen, eu godkjent og brukt en del igjen ! Denne ble bevist lite brukt etter at jeg handlet E90`n, da denne faktisk var tiltenkt ett kortere eierskap! Iallfall kortere enn e30`n Bestemte meg for å komme meg en tur på treff! Gikk hjemme i ett halvår i pappa permisjon med vesla, greit å evakuere litt midt i for å møte litt likesinnede! 😝 Reisen gikk til Koed piknik! Trivelig opplegg! Har også vært på noen små lokale treff ilag med familien! Her ifra BMWCCN treff høsttreff hos Bavaria Molde Fornøyd type ! Trøtt gjeng som har gått å siklet på biler i regnværet! En tur til "gamle motorens dag" på Midsund! Koslig og kortreist tur Over til E34`n til samboern! Denne er faktisk nå oppe og går! Fikk handlet meg en PNP datasprut, LINK storm! Fikk da hjelp av pc`n til å feilsøke litt på dårlige kontakter og sensorer! Og vipps så var den oppe å gikk ! Hadde prøveskilt en helg, kjørte og koste oss, endelig i orden! Fikk satt den i garasjen igjen, og startet med småtekniske utbedringer. Klargjøre den for PKK Listen består av blandt annet: - bytte av lyspærer, komplettere ting og tang - slipe bort overflaterust fra bremser, skal også på med orginalt understell, da det var en mix av senkefjærer uten papir Det var det 😆 Btw, tror hartgefelgene må klargjøres etterhvert og! her må sentrene lakkeres, fargetips ?18 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
BimmerFan! og 17 andre reagerte på liffi for et emne
18 poeng -
Fikk sammen B5’n i dag! er også blitt lagt på ganske fin klar uv folie på lykter, men dem skulle vært pussa ned å lakkert først men ble bedre en hva dem var. lagt på sideskjørt å for og minimere mere merker fra skoene til unga 😅 er en bruksbil men greit og prøve å holde den så pen man kan. ganske så fornøyd med stripene. Dette gjorde bilen må jeg si. Ble også minimalt med farge forskjell på fanger kontra org lakk også.17 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Tore Høgvold og 16 andre reagerte på Ampera for et emne
17 poeng -
Da er sesongen over for F10, har ikke fått så mange km i år. Siden den hadde stor service i juli 2022 har ikke denne fått så mange km. Da ble det konstantert at jeg hadde lekkasje på simiringer ut til drivaksler. Det ble skiftet i mai år, men etter at jeg fikk bilen tilbake ble det konstatert at det var ulyd fra diff, i hastighet opp til 75 km. Bilen var inne hos Bavaria for kontroll 2 ganger, i juli ved service og nå i oktober. Da ble det konstantert at den er skadet. Kontaktet IF, fikk godkjent bytte, flott med utvidet forsikring. Avtalen ble at Bavaria gjør dette i mai 25, time er ok. Da starter 2025. Bilen skal også inn til mellomservicen i juli 2025, dette er siste service før avtalen går ut. Bilen feirer 10 års jubileum.17 poeng
-
SZL-en som ikke funka er nå på vei i retur og jeg har blitt lovet pengene tilbake, så det virker å ha løst seg. Det med rattet var nå altså greit, men det var noe annet som skulle monteres før bilen kunne rulle ut av garasjen igjen. Det har seg nemlig slik at på en kjøretur med min samboer tidligere i høst, akkurat i det de typiske mørke høstkveldene hadde meldt sin ankomst, kom praten inn på at hun syntes at mange biler har ganske sterke lys. Da kunne det bli litt slitsomt at det blir så mye lys i fjeset når noen kjører bak. Gjett om jeg fikk anledning til å presentere litt BMW terminologi og opplyse henne om at på "fagspråket" så sier man at hun har blitt "dazzled", noe som er veldig vanlig når man mangler sidespeil med anti-dazzle-funksjon! På E91 burde slikt være mulig å oppdrive, så her var det intet annet å gjøre enn å undersøke muligheten for ettermontering. Ettermonteringsplanene fikk seg en liten motivasjonsknekk da jeg så at autodim speilglass koster over 4k (for original) og 2-3k for uoriginal, per stykk. Det var ikke akkurat gratis for brukte glass på Ebay heller. Begynte å lure på om det faktisk ville bli noe av, men så snublet jeg plutselig over et sett med komplette speil til en spiselig pris. Fargekoden matchet bilen og tilstanden så ut til å være sånn ca. lik som speilene jeg allerede hadde. Var en skade i basen på førersiden, men det tenkte jeg skulle gå seg til, så disse ble bestilt. Skaden som var. Toppen knakk under transport i tillegg, men det hadde ikke så mye å si: Her fra demonteringen, disse har også autofold, så innebygd motor til det i tillegg: Noen har åpnet det her speilet før, for her var det et knekt feste og et veldig suspekt brudd over ledningen til autofolden, som om noen har kuttet over den med vilje: Ble litt nysgjerrig her, så den motoren måtte testes i benk. Bretter seg fint inn: Og heeeele veien ut ja, gotcha: Akkurat som på delebilen jo, "a modern day bmw classic": Uansett ingen fan av funksjonen og den hadde blitt koded vekk tvert, så ingen tap for min del der. Da ble det å se om jeg kunne bygge ett speil med autodip som var skadefri: Enkelt valg på kåpa da det var kun én som hadde alle innfestninger intakt: Og lakkert ramme som vil matche andre siden. Skjønner egentlig ikke at noen har bestilt ulakkert på min bil: Elektronikken og kablene får man flyttet over. Alu-skjelettet er åpenbart noe ulikt på den som har en innebygd motor for innfelling, men alle festepunktene til deksler og justeringsmotor passer overens: Hadde selvfølgelig vært litt penere med en matchende lakkert base slik som på passasjersiden, men det får eventuelt bli på sikt. Så var det å legge opp på bilsiden da, ingen plug and play her. Mine speil er 5-pins, uten LIN-buss. De nye er 3-pins med LIN, så her er det bokstavelig talt "less is more" - færre ledninger, men flere funksjoner. Originalt så er både strøm og jord på LIN-speil på passasjersiden 0,75 kvmm, speil uten LIN er 0,50 kvmm. Valgte å ta meg bryet med å trekke riktig tverrsnitt, selv om det trolig hadde gått greit med 0,5 også. Jord fra speilet går originalt til en forgreining i døra (X891) som samler opp all jord fra døra før det går gjennom dørkontakten. Den koblingen er sveiset sammen og forseglet fra fabrikk, så om man legger det inn der blir det uansett litt mikk-makk, så tenkte at det var like greit å bare dra en ekstra kabel gjennom dørkontakten. Sånne svære strips funker bra til å få gjennom kabel: Underveis: Ble noen ubrukte ledninger til overs, putta de sammen i en dummy-kontakt og teipet rundt etterpå. På akkurat dette tetidspunktet så vet man jo ikke om ting funker, så greit å ikke kutte i noe: Gjenbrukte en eksisterende ledning til LIN: Så var det å fikse dørkontakten på dørsiden. Den grønne med gul (til LIN) var det bare å flytte til ny pin. De andre kablene var jo nye, så det måtte crimpes MQS på i begge ender. Strøm ble satt inn som originalt i nr. 8 og LIN som originalt i nr. 6. Jord går jo ikke der originalt så det ble bare satt inn i en av de ledige: nr. 10. Så var det motsatt ende av kontakten, som sitter på bilsiden. Der ble det også trukket og terminert med MQS: Den hvite (LIN) måtte helt på motsatt side, ca. til OBD-porten og inn i FRM. Strøm og jord skulle ikke like langt. Strøm er litt funky, den bruker en split-pin som forsyner to kabler: Det ser sånn ut: Sikringa kobles på den lengste, går den så mister begge kablene strømmen. Inne kontakten blir det altså slik: Knappepanelet til ruteheis og speil (som sitter på førersiden) er faktisk allerede koblet opp til den sikringa. Jeg visste dog ikke om det allerede satt en slik kontakt med sidestikk der eller ikke, så det ble handlet et par sånn just in case. Alt dette her skulle altså bak sikringsboksen, bak hanskerommet: Her er kontakten som brukes for slik dobbel utgang: Og den var allerede klar, med fancy-pin: Jordledning for speilet sammen med jord for rattvarme og jord for rattvarmeknapp ble montert i en original jordkontakt med originale terminaler: Ble sånn passe ryddig til slutt: Førerdøra var mindre spennende hva ledningsarbeid angår, der var det stort sett bare å pinne litt om. Bryterpanelet måtte dog byttes til en "med knapp". Denne ble handlet på Koed: Og i døra: Så var det å koble opp ting og ta en funksjonstest før alt ble skrudd sammen igjen. Kodet inn SA430 i VO og factory-kodet tilhørende moduler. I samme slengen ble setebeltevarselet ved oppstart kodet vekk. Det piper når beltet ikke er på ved oppstart og det blir jo litt slitsomt hver gang man starter bilen før man begynner å skrape is fra ruta eller la den gå seg litt varm om vinteren. Så nå var også det irritasjonsmomentet i orden. Ble sjekk av alle knapper på panelet og alle justeringer på speilene, med suksess! Varme var også i orden: Så var det det store spørsmålet, er det slutt på å bli dazzled? Yes! Disse speilene finnes originalt på pre-face og alt ble lagt +/- originalt, så det var intet nytt i sikringsboks, de er fortsatt på sikring 21. Rattet derimot kunne man nå skrive inn: Så en liten sjekk av batteriet og en indirekte sjekk av kabling mellom motor og batteri: Koblet meg opp på batteriet bak og i motorromet foran for en sammenligning. Glemte å nulle ut scopen, så tror at den kanskje viser ca. 0,3-0,4 V for lite, ettersom det starter på 12 V og jeg vet at batteriet skal være nesten fulladet: Dip helt ned i 8,05 V i motorrom og 9,05 V på batteri. Sammenlignet med hva jeg testet på E61 for noen år siden så er dette batteriet trolig litt dårligere, men det er jo ikke så rart når batteriet i E61 var så å si nytt den gangen og med større kapasitet. Dette kan man også gjøre med et multimeter med min/max-funksjon, men da blir trolig verdien for MIN litt høyere. 10 ms "måletid" er faktisk nok til å få et bra nok utslag her, det ville ha gitt rundt 9,2V: Spenningsfallet og dermed jord- og plusskabler ser også ut til å være i orden. Differansen mellom foran og bak, det ene sekundet bilen går på starter og trekker masse strøm er på ca. 0,3 V i snitt. Kjekk funksjon i Pico som kan plotte differansen mellom kanalene: Da bør det holde gjennom vintersesongen tenker jeg. Så var det bare å sette på rattvarmen og overlevere bilen til samboer for en kjøretur:16 poeng
-
Kjekt å høre at det settes pris på. Hmm, med lim, sorte deler etc. kommer det fort opp mot 8-10 000,- i deler/materiell. -------------- i4en har adaptivt understell, og i kjent "3-serie"-stil kan disse oppleves som noe "stutt" i fjæringen. Funderte litt på koding av comfort plus og sannelig lot ikke det seg gjøre. Nå er riktignok bilen min senket, men jeg merker åpenbar forskjell i "stuttheten" i dumper. Demper- og styreinnstillinger kan også gjøres i ECO PRO.16 poeng
-
BMW nr.2 1990mod 4-dørs 316i med regnr RH80206 Denne handla jeg vel høsten 2008 da savnet på E30 kom raskt. Denne kom jeg over på en gravstedsparkering, og sto uten skilt. Jeg tok den klassiske lappe på bilvinduet "Er du interessert i å selge..." Og napp ble det, men ikke av bileier, men en huseier like ved. Han kunne fortelle at leieboer/bileier var skyldig et par månedsleier. Han avklarte med bileier at jeg kunne få kjøpe og gjøre opp med huseier, til den nette sum av 6000,- tror jeg det var. Omregg kunne jeg møte bileier for å ordne. Bileier prøvde seg på at han også skulle ha 6000,- men jeg gjennomskua at det var et forsøk på å presse meg for penger. Bil ble det værtfall 😎 Første dag med prøveskilt, en utgått PKK måtte ordnes først. Her ser jeg at "unge meg" ikke hadde tolmodighet til å vente på at den ble EU godkjent. Skilt fra bruksbilen er flyttet over for å kjøre ei helg 😂 Ser her at jeg også har fått på noen random 17"-hjul Må legges til at jeg hadde en 90' Quattro som førstebil og bruksbil samtidig som disse to første BMW'ene. 🤪 Derav skiltene.. Har rotet litt i arkivet, div bilder: Til venstre er faktisk @Jørgen Liemed en 1988mod Alpinhvit 320i, en av sine mange E30'er oppgjennom 😁 Til høyre var en klassekamerat med sin 1986mod 325IX På videregående gikk jeg Automatikerfaget, tidenes kuleste lærer mente at et motorbytte kunne være relevant tverrfaglig mekanisk erfaring, så mitt første motorbytte ble gjort sammen med klassen i skoletiden. Gikk til anskaffelse av en komplett M20B20 som ble kjøpt fra Her hadde jeg montert Artec senkefjører, litt høy i fronten ser jeg men uansett lavere en utgangspunktet Burnout på det lokale handelsområdet, antageligvis en Søndags kveld i 22:00 tiden når det var faste "meets". Her med litt mer tidsriktige og orginale BMW hjul 😊 Litt før fitment og 3-delte hjul var et must. Vi alle har vel begynt enplass 😂 Tenker jeg runder av her om bil nr.2. Håper måten jeg griper an postene på virker greit og på et interessant vis med litt tekst og historie. 😁16 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Dusy og 15 andre reagerte på Saltkjelen for et emne
16 poeng -
16 poeng
-
15 poeng
-
Hei og hopp! Da var det kanskje dags for jeg opprettet en tråd her også! Har vært medlem her på Bimmers i 15år, og var meget aktiv i begynnelsen. Mye har skjedd og MANGE biler har kommet og gått. Datt ut fra BMW universet i flere år, med biler som Land Cruiser, Model S, Ford F150 Raptor og utallige "kjedelige" bruksbiler som Passat etc. MEN, nå er vi tilbake til BMW. 😀 Nåværende biler: 2018 BMW i3S 94Ah i nydelige Imperial Blue. 1985 BMW E30 320i 2-dørs - Dønn original. Planen videre er å plukke opp enda en BMW. i3S er ren daily driver, som passer mitt behov meget godt. E30-en er kosebil, som sikkert blir mest stående inne kjenner jeg min tidsplan 😄 Ser på flere biler, da blant annet F11 LCI (som jeg har hatt før), F15 X5 (eventuelt E70), har også vurdert i4 M50 men foreløpig tror jeg denne blir litt råflott til mitt bruk. Har VELDIG lite bilder av bilene enda, men det kommer mer etterhvert! i3S: Info: 2018 BMW i3S 94Ah - Fully Charged Utstyrsliste: 230 Eu Specific Additional Equipment 249 Multi-function For Steering Wheel 26K 20"lt/aly W.double Sp. 431/jetb.mt 2VB Tyre Pressure Indicator 2VC Tyre Repair Kit 302 Alarm System 322 Comfort Access System 3AG Backup Camera 403 Glas Roof, Electric 420 Sun Protection Glazing 423 Floor Mats, Velour 428 Warning Triangle 430 Interior And Exterior Mirror Packa 442 Cup Holder 473 Armrest, Front 493 Storage Compartment Package 494 Seat Heating F Driver/front Passenger 4EA Fine-wood Trim Dark Oak Matt 4T9 Heat Pump 4U6 Ac Rapid Charging Multiphase 4U7 Fast Charging Dc 508 Park Distance Control (pdc) 521 Rain Sensor 534 Automatic Air Conditioning 544 Cruise Control With Braking Function 548 Speedometer With Kilometer Reading 570 Stronger Electricity Supply 5AR Traffic-queue Assistant 5AT Driving Assistant Plus 5DA Passenger Airbag Deactivate 609 Navigation System Professional 654 Dab Tuner 674 Hifi Loudspeaker System Harman Kardon 6AC Intelligent Emergency Call 6AE Teleservices 6AK Connecteddrive Services 6AM Real Time Traffic Information 6AN Concierge Services 6AP Remote Services 6NS Enhanced Telephony With Extended Smartphone Connectivity 6UH Traffic Information 7GA Comfort Package Advanced 7KZ Bmw I Interior Design Suite 7S9 Connecteddrive Services Package 8A7 Language Version Norwegisch 8AW Norwegian / On-board Documentation 8LZ Ländersteuerung 09090 8R9 Refrigerant 8TG Anti-theft System 993 Model Year Code 9AA Outer Skin Protection E30: Info: 1985 BMW E30 320i. Kilometerstand er 104 000. Helt original bil. Ble opprinnelig importert i 1986, og eier hadde bilen helt opp til 2022. Her snakker vi en eiertid på rundt 36år! 😁 Bilen er ikke modifisert og det er veldig lite rust å finne på den. Noe smått i hjulbuer bak, men ingenting av betydning i understell, dører, rundt ruter etc. I følge forrige eier var den lagret i garasje hele sitt liv, og ble brukt svært sjeldent. Bilen har original frontrute enda..😲 Som det er mulig å skimte på bilder, så er det noe fargeforskjell på en skjerm og noe annet småtteri i karosseriet (typ småbulk). Har faktisk ingen anelse hva jeg skal gjøre med denne! For nostalgien sin skyld slenger jeg også ut et bilde av min gamle E36. Savner denne bilen! Ble solgt for mange mange år siden nå, men dette var bilen som startet min historie her på Bimmers. 😊15 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
mslello og 14 andre reagerte på papertiger for et emne
15 poeng -
Egils BMW tråd - Ny bil, E65 LCI
mslello og 14 andre reagerte på Kolstad Jr. for et emne
Omsider tid for ny oppdatering! Denne gangen ble det faktisk ny bil, helt uplanlagt også.. Har jo alltids sagt at jeg aldri ska ha e65, men så feil kan man ta 😅 Kom over denne her i byen, 2006 730d LCI. Etter inspeksjon og prøvekjøring ble det kjøp.. E65 LCI ser jo ikke så ille ut den, kanskje den mest vellykka faceliften fra BMW? 🤔 Tyskimport, men selger har eid den i straks 14 år. Gått 229600 km, så ikke så ille for e65 å være. En del, men ikke alt utstyr. - Safir sort - Sort taktrekk - Soltak - High Gloss Shadowline - Sort skinn M. Comfortseter - NightVision - 676 Hifi - Adaptive drive (EDC& Hydrauliske stabstag). - Sportsratt Ellers har den rattvarme, varme i bakseter, adaptiv bi-xenon, solgardin i bakrute.. Super å kjøre, står absolutt ikke tilbake for F01 i mine øyne.. Liten og rask oppstrekk utvendig og innvendig, for bildenes skyld. Den er pen mtp. Alder og km. Stand, men ikke strøken, noen skavanker og og der. Så får vi se hvor lenge den blir i mitt eie, dette var et rent impulskjøp.. 😅15 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Kolstad Jr. og 14 andre reagerte på Skulebollen for et emne
15 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
fupsaker og 14 andre reagerte på papertiger for et emne
15 poeng -
Det er rolige dager her for tiden noe som igrunn er helt greit 😊 Ikke noe spesielt som skjer her . Angående helgen så har jeg brukt mye tid på å se etter e91 eller e61 til datteren min men å finne e91 ja det er ikke lett som er noe å ha . Og hun har ikke et voldsomt budskjett heller ,men en dag dukker det vel opp noe 😊 Uansett lørdagen var en total avslapningsdag som ble avsluttet med god middag her : Dagen igår benyttet jeg meg av å få vasket pads osv ja generelle småting . Det har vært kaldt og har ikke fått vasket sommerhjul ,men det ble gjort nå i morgentimene . Og det var jo nødvendig : Ble bedre : Vi fortsetter : Bakfelg : Tilslutt alle ferdige og tørket : Rene og klare for neste sesong : Ellers så står den her i gråværet og slapper av : Noe som jeg liker når det er kaldt er varme i ratt ,det kaller jeg luksusknappen 😊. Hvertfall greit å få vasket hjul sånn at de er klare for neste sesong .14 poeng
-
Denne går også snart i vinteropplag. Skal demontere en del deksler innvendig for levering til salmaker. Det er ca. 10 m2 med skinn på vei, så regner med at det bør holde. 000010 2005264 - 7062393EU 7,250 M2 Merino Feinn FG SRT Ü,tartufo 000011 2005157 - 7062507EU 2,790 M2 Merino Feinn FG SRT,rauchweiss14 poeng
-
Ford ecoboost
janerik171187 og 13 andre reagerte på E.C. for et emne
Høres litt kjent ut. Tror det var en tysk produsent som mente at registerkjedet aldri skal byttes, så det kan like gjerne sitte bakerst på motoren, mot torpedoveggen.14 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
eivi91 og 12 andre reagerte på Kolstad Jr. for et emne
13 poeng -
Vi hopper fram til Mai 2009, enden på visa for E30'n er at jeg blir stoppa i teknisk kontroll og får mangellapp på senk & motor. E30'n selger jeg videre relativt kjapt til en annen kar og jeg handler meg en 1979mod C-Kadett som midlertidig bruksbil. BMW nr.3 1984mod 520i med regnr UN12749 Og vi er nå kommet til starten av Oktober 2009 og jeg drar til Sunnmøre og henter denne E28'en i Ulsteinvik. Ikke så mye å si om bilen utenom at den hadde påmontert Liebig-leppe, mener den hadde grå M-tech stoler. Taket var svart (trodde jeg) men det skulle vise seg at forrige eier hadde tusjet hele taket svart med sprittusj. Her er jeg antageligvis veldig fornøyd med å ha montert xenon-kit, noe som var veldig up-and coming å ettermontere på bil for tiden. Kjenner jeg ler inni meg nå på valg av fargetone på kelvin skala'en. Helt borti natta fælt å se tilbake på idag 😂 Her dukker det også opp noen bilder tatt sammen med @H_Vatn med "Bertha", en 1986modell 524td. Denne var vi forøvrig og hentet ved Åfornes inni Romsdalen. Den stramme ikoniske dieselukta inni den bilen kjenner jeg fortsatt den dag idag 😂 Min 520i fikk navnet "Trude" "Trude" & "Bertha" Her var vel starten på noe som kunne ligne epoken med verksted-skruing, her avbildet hos bedriften @H_Vatn var lærling hos. (Og jeg fikk ekstrajobb ved siden av å være lærling offshore) Lite skulle vi vite da at dette var "starten" på en lang epoke med å ha verksted sammen, ble tilsammen 13år fordelt på 4 forskjellige verksted-lokaler igjennom tiden. 😁 Husker veldig godt at jeg var fornøyd med dette bildet og lokasjon, dette skal vi se igjen senere i tråden med annen bil 😁 Vi hopper litt fram til 20.Desember 2009, hvor jeg i denne bilen får et (velfortjent?) førerkortbeslag etter litt vel ivrig tur hjem for å rekke kveldsmat hos muttern. 🙈 Det resulterte i 7mnd uten lappen & 10.000,- i bot + oppkjøring. I romjula låner jeg vekk bilen til en kompis da han hadde kræsjet sin egen, og jeg uansett var uten førerkort. Det var siste dagen i året 2009 og han hadde vel akkurat satt meg av hjemme og farter videre. Han var uoppmerksom på en nesten stillestående Nissan Patrol i ei 80-sone som skulle svinge av veien, å dundrer i ræva på denne. Bilder taler vel sitt, og jeg trenger ikke å gå dypere inn på at dette var slutten for "Trude". Hell i uhell så hadde jeg jo ikke lappen så jeg var ikke avhengig av bilen i den forstand. 😅13 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
ahj og 12 andre reagerte på Ingvaldsen for et emne
13 poeng -
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
Prebze og 12 andre reagerte på Fredrik 90 for et emne
Ja nå fikk jeg meg årets latterligste kjøretur. En bekjent er VAG fan (og følgelig lite begeistret for BMW), han fikk flere barn og måtte la sin nydelige Golf R gå i bytte mot en relativt ny og fin Skoda Superb med litt felger og senk men med samme motor som Golf R. En 2,0 TSI på 280 hester, ganske trimmevillig motor. Folk har sikkert fått med seg det firma i England som laget en ultimat sleeper ut av en sånn Superb og hentet ut hele 477 hk av den. Vel min venn fikk blod på tann og la en del tusenlapper ned i skikkelig tuning av familiebrakka si, med ett resultat på rundt 400 hester. I kveld ble jeg med enn tur og milde Jesus, den drar virkelig bra…skikkelig solid skyv. En skikkelig "BMW killer" som han sier…jeg bare "jada jada" 🙄 VAG og Volvo entusiaster ser alltid på BMW som en "trussel", det er alltid BMW det er viktig å være bedre enn. Ut på E18 og som bestilt ut av universet så kommer der en sølv E61 med alt for kraftige LED skiltlys og svære hjul. Min venn prøver seg opp på siden, og jaggu er ikke karen i femmeren lett å fyre opp. Denne Skodaen har nok sjans til å klå de fleste eldre BMWer på veien…det er bare det at akkurat den E61’en vi møtte der hadde en grisetrimma M57. I det han i BMWen girte ned så hørte jeg at dette kunne bli interessant, her var ikke mye i drivlinja originalt lenger. Og den BMWen bare dro rett i fra oss med ett voldsomt brøl…og jeg holdt på å le meg ihjæl i passasjersetet 😂 Min venn lo han også og lurte fælt på hva i granskauen det der kunne være. Jeg bare svarte at det var en snart 20 år gammel BMW diesel 🤣 Gjett om jeg kommer til å passe på at han aldri glemmer denne episoden, ikke bare yppa han seg på feil bil men han hadde så definnetivt feil passasjer med seg også 😬13 poeng -
13 poeng