Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 08/03/24 i Innlegg

  1. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Hei 😃 Siden jeg driver mye med BMW både på fritid og jobb tenkte jeg at jeg skulle lage en god gammeldags forumtråd igjen for å bidra mot dårlige og uoversiktlige innlegg på sosiale medier. Etter å ha jobbet en del år i bransjen har jeg opparbeidet meg en del erfaring med de ulike modellene og har endt opp med en «samling» BMWer med ulike formål. Bilene er stadig i bruk og får stadig nye modifikasjoner. Nr. 1 2015 mod. F80 M3 Dette er en bil jeg kjøpte tilbake i 2021 som jeg har hatt ekstremt mye glede av og mange kule bilturer med. Jeg importerte bilen fra Tyskland midt under Corona og kjøpte den usett. Jeg var på jakt etter en bil med manuelt gir og hadde et budsjett på maks 700 000kr. Det norske markedet var ganske støvsugd for fine M-biler på dette tidspunktet, så jeg fant denne bilen som var forholdsvis ribbet for utstyr nede i Tyskland. Den hadde det mest essensielle som manuelt gir, adaptive lys og harman/kardon stereo. Jeg ville i utgangspunktet ikke ha adaptive dempere, head-up eller noen andre førerstøttesystemer så at dette manglet gjorde meg ingenting. Samtidig tenkte jeg at mye av det utstyret jeg savnet lot seg ettermontere, så etter litt papirarbeid og noen uker med venting stod plutselig bilen ferdig levert på grensa ved Halden. Dønn original 2015 mod. F80 M3 i sort 😃 Bilen så grei ut med unntak av noen små lakkskader som ikke ble nevnt av selger, men allerede under turen hjem oppdaget jeg at eksosen ga fra seg en del blårøyk. Dette var selvfølgelig på grunn av defekte turboer (en vanlig svakhet på disse motorene som jeg etterhvert har fått erfare). Mer om dette senere 😃 Den første sommeren nøt jeg bilen uten å gjøre noe som helst med den utover service og vedlikehold. Kjørte også original effekt med originale katalysatorer. Brukte bilen på norgesferie og ble godt kjent med chassiset 😃 IMG_9412.mov Vinterlagret bilen og brukte vinteren på å skaffe diverse deler til 2022 sesongen. Våren 2022 monterte jeg LCI baklykter og svarte nyrer/detaljer, samt fikk på et H&R senkesett. Monterte også oppgraderte diff. foringer og Powerflex brakett uten at jeg fant noen bilder av dette i farten. Turboproblemene ble adressert med nye KottePerformance Hybrid turboer montert sammen med crankhub oppgradering, downpipes og aluminiums trykkrør. Monterte også equal length eksos og ny bakpotte med svarte stusser 😃 Brukte en del tid på å få mappet bilen, men ble aldri fornøyd med hvordan motoren oppførte seg, så jeg endte med å kjøre bilen ned til Kotte i Tyskland hvor den ble mappet i bremsebenk. Etter montering av nye dyser, nye coiler og nye tennplugger fikk vi gode resultater på rulla. Ca. 648hk/860nm som forvandlet bilen til et monster. Mappet fungerte utmerket og motoren gikk strøkent på alle belastninger. Ganske sprøtt å kjøre en moderne bil med oppunder 650hk, manuelt gir, bakhjulstrekk og et forbruk på under 0,8 ved pen kjøring. Brukte bilen samtidig på sommerferie i Europa. Kjørte blant annet til Italia og ferierte der, før turen gikk innom Nürburgring på vei hjem 😃 Kjørte 8.15 BTG ganske uanstrengt med dårlige dekk, men var ikke der nede for å pushe for hardt. I en random busslomme i Sveits, på vei ned fra alpene 😃 Ny sesong, 2023. Bilen hadde et ganske kjedelig interiør originalt, svart delskinn. Fikk tak i et komplett Silverstone skinninteriør og monterte dette 😃 Kjøpte nytt originalt alcantara ratt og carbonlister. Fikk et ørlite motorhavari rett før sommeren. Ringlandet på stempel nr. 4 ga opp og havnet i bunnpanne. Blokka var uskadet men endte med å kjøpe en brukt komplett motor som hadde gått halvparten av bilens kjørelengde. Strammet opp denne med nytt register, nye rådelager, crankhub og diverse før jeg satte den inn i bilen igjen. Har lite bilder fra denne prosessen, hadde dårlig tid til å få bilen klar for ny europatur 😂 Dro på ferietur, endte denne gangen opp i Paris. Toppet også 310 km/t en sen kveld langs Autobahn. Bilen går fortere men sjåføren feiga ut 😂 Var innom Kotte for en ny runde i benken for å sjekke at alt var OK etter motorbytte og for å forhindre nytt havari. Gikk ned et par grader på tenning og endte på ca. 630hk. Helt innafor 😃 Kotte hadde også oppgradert verkstedlokalene siden sist. Bilen fungerte utmerket ut sesongen. Kjørte blant annet litt sidelengs på Gatebil Septembertreffet. IMG_4620.mov Sesongen 2024: Litt ny lakk på frontfanger: Fikk på nye hjul, 666M i 20’. Forferdelige å kjøre på sammenlignet med 19’ hjula, men de kler bilen 😃 Dro på ny Europaferie, endte denne gangen tilslutt i Bosnia 😃 Gjennom Alpene på vei hjem 🫶 IMG_7643.mov Og en skikkelig poleringsrunde etter hjemkomst 😃 Fortsettelse følger! 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    52 poeng
  2. Da var det jaggu min tur til å få lov å ta over denne kjente forum-helten! Til dere som ikke kjenner den fra før, så er det altså da en ombygd bil. Ble ombygd i 2008 og kun ramme, dører og vinduer gjenstår fra 1996 523i bilen som den ble bygd på. Resten er fra en 99-mod M5, og motor/gir er fra en 00-mod M5 med nye typen vanos. Bilen fikk da også komplett fargebytte fra sølv til Mediterranean Blue Metallic. Nydelig farge som ikke får sin justis på bilder. I en samtale med Thundercoil i starten av 2024 ble det nevnt at han vurderte å selge bilen etterhvert til fordel for bolig. Etter å ha drømt om E39 M5 siden ungdomsskole-dagene mine, var jeg kjapp på å hive meg på muligheten. Ting ble løst avtalt allerede da, og tidslinjen pekte mot vår/tidlig sommer 2025. Etter over et år med oppfølging og spenning, ble det omsider avtalt en dato; og flybilletter kunne bestilles. Jeg hoppet da på dette: Som leverte meg hit: Og etter litt overføringer og hyggelig bilprat så var dette beistet endelig MITT! (Prøveskilter pga noe småtteri som må ordnes for EU). Da gjensto det bare å brimme tanken med litt etanolfri dinosaur-juice.. Også var det klart for avreise. Litt pent landskap kunne nytes på veien: Før vi så var hjemme etter rundt 550km. Et stykk fantastisk og spesiell bil. Imponerende nok viste bilen også et forbruk på 11,5L/100km og det gjensto faktisk en kvart tank i det jeg parkerte hjemme. Hovedsakelig pen og rolig kjøring, men likevel; slettes ikke verst for en 4.9 V8. Spesielt når min Subaru brukis med 2.0 bruker rett rundt literen på samme kjøring.. Anyways; dagen derpå fikk bilen seg også en velfortjent vask: Og noen veeeldig kjappe oversiktsbilder: Nuvel, over til planene for denne herligheten. Dette er en bil som er perfekt langt ifra, men langt ifra perfekt. Det er en liten smørbrød-liste med ting jeg vil få fikset, utbedret og byttet. Første på agendaen er å fikse de tre småfeilene som gjenstår etter EU-kontroll så jeg slipper å styre med disse prøveskiltene osv. Utover det så kan vel planene deles opp i fire kategorier: Førstepri: - Gå over bilen under, forstilling/bakstilling etc. - Noe dødgang i "midten" av styringen - diagnosere og fikse - Rister under nedbremsing - diagnosere og fikse - Mistenker dårlige motor- og girkassefester - bytte disse - AC funker ikke - diagnosere og fikse Småplukk: - Montere på koffertlist (bakluke-spoiler) - Nye emblemer foran og bak - Bytte til grillnyrer med krom-kant - Bytte gitter i frontfanger til nytt (ikke fan av "koppene" som står i nå) - Venstre sidespeil må strammes - Dørstopper i dør HF er knekt og må byttes - Facelift taktrekk i preface-bil - sitter ikke helt som det skal overalt - Dynavin headuniten sitter ikke flush da den mangler en brakett - Bytte solfilm i bakrute, da limet har blitt dårlig av en eller annen grunn, og er nå helt "blurry" - Nye velour gulvmatter - Nye kjennemerker (plast nå, vil ha alu) Større jobber/etterhvert: - Jekkfeste HB har kollapset og må fikses - Stygg rust inne rundt bensinpåfyllingsrøret - Høyre framdør har stygg rust i nedre hjørne - Liten sprekk i frontfanger som må fikses - Diverse merker/riper/steinsprut etc i lakken - Preventivt bytte av komplett register med strammere etc. - Preventiv overhaling av vanos Oppgraderinger/modifikasjoner: - Girskift-mekanisme fra E60 545i (aka OEM+ "shortshift") - Oppgradering av eksos; mer V8-lyd uten at det blir for voldsomt - Oppgradering av stereo Det er foreløpig det! Dette blir en sommerbil/kosebil, så vi får se hvor fort ting skjer med tanke på at det foreligger en god del penger i disse punktene her, men vil samtidig få ting gjort asap så jeg kan nyte bilen fullt ut. Følg gjerne med videre, skal prøve å få postet oppdateringer fortløpende ettersom ting skjer
    48 poeng
  3. Det hender man nettshopper av kjedsomhet, og denne gangen gikk det altså veien i det som egentlig bare skulle være et bud for moroskyld på noe jeg kom over en sen kveld i forrige uke. Denne gangen kan både soft close og blinklyshendler glemmes, mens det er lær, stoff og treverk står i fokus. Tankene er på brunt vintage- eller champagnefarget skinn, lyst taktrekk med grov tekstur i retning av Gran Lusso konseptet fra 2013, eik og chromedetaljer - og med tiden kanskje todelt lakkering i "krembeige" og sort. Hvem vet? Bilen det gjelder har en sekssylindret motor betegnet som M78 og forfriskende 45 hestekrefter der 40 av dem trolig står på beite. Den ble laget i Eisenach i etterkrigstiden på den Sovjet-okkuperte BMW fabrikken og heter 321. Selvmordsdører hører naturligvis til. Bilen trenger litt kjærlighet, men fremstår som overraskende hel og pen. Det viktigste ser ut til å være i orden hva gjelder motor, drivverk, karosseri og ramme. Den største utfordringen slik jeg vurderer det, er at den mangler interiør og at dette må bygges opp fra bunnen av.
    44 poeng
  4. Etter å ha blitt purret på av @Snagg30 i snart to år, velger jeg nå og starte denne tråden. 🙂 Det er nå akkurat to år siden jeg hentet hjem denne bilen, og selv i dag blir jeg like glad hver gang jeg setter meg i den. Denne bilen markerer flere milepæler for meg; første M-bil, første bil med V8, første bil med AWD og første bil med mer enn 250hk. Jeg husker fortsatt første kickdownen fra stillestående i denne, den var full av latter og banning. 😅 Jeg klarer egentlig ikke å se for meg at denne skal bli solgt noensinne, spesielt mtp hvor mye tull bildesignerne finner på blant de fleste merkene nå om dagen. Dette er nok en bil jeg ser for meg å beholde så lenge som mulig. Det eneste som potensielt kan erstatte denne er en F90 LCI i Alpine White, men det må i så fall bli en importbil i fremtiden, da det ikke eksisterer noen hvite LCI i Norge. Bilen er en 2019-modell og er nærmest topputstyrt. Den mangler i prinsippet kun bakseteunderholdning og keramiske bremser, men dette ville jeg heller ikke ha. Den har heller ikke laserlys, men dette tror jeg ikke var mulig å bestille på disse før året etter da F90 ble levert med iDrive 7 Lite. I tillegg har den soltak fremfor karbontak. Opprinnelig ville jeg ha karbontak, men siden denne tikket absolutt alle boksene utenom karbontaket valgte jeg allikevel å gå for denne. Fordelen med soltak er jo at jeg fortsatt kan høre eksosen tydelig om vinteren uten å fryse ihjel. På grunn av mangel på karbontak har jeg bevisst unngått å montere noen utvendige karbondeler, og har egentlig gått for en "sleeper" eller "gentleman" spec. Utvendig farge er Black Sapphire Metallic, mens interiørfargen er Aragon Brown Full Merino. Jeg var først veldig skeptisk til interiørfargen da jeg så den på bilder, men da jeg så bilen i virkeligheten var jeg ikke i tvil om at jeg skulle ha denne. Bilen ble levert med 789M på Pirelli P Zero og 706M på Nokian Hakka R3. I mitt eierskap har det hittil blitt gjort følgende: - LCI baklykter - Acexxon reflector delete - Flytende senterkopper på både sommer og vinterhjul - Omlakkert girvelgerdeksler til sort blank - M5 CS alcantara ratt - M5 CS rattdeksel - M5 CS girskifthendler - 2020 Pre-LCI rattknapper Full utstyrsliste: S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S7MA Competition package S7ME M Drivers Package S403 Glass roof, electrical S416 Roller sun visor, rear lateral S420 Sun protection glazing S428 Warning triangle and first aid kit S453 Climate-controlled seats, front S465 Through-loading system S4GQ M seat belts S4HA Seat heating, front and rear S4MA M multifunction seat S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl S4NM Ambient Air Paket S4T7 Massage function f.driver & fr.passenger S4U1 Ceramic application, control elements S4WM Interior trim finish.Al carb.struct.dark S609 Navigation system Professional S650 CD drive S654 DAB tuner S6AC Intelligent emergency call S6AE Teleservices S6AK Connected Drive Services S6AM Real-Time Traffic Information S6AN Concierge Services S6AP Remote Services S6CP Preparation Apple CarPlay S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U8 BMW gesture control S6UH Traffic Information S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot S548 Kilometre speedo S552 Adaptive LED headlight S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AT Driving Assistant Plus S5DN Parking assistance system Plus S230 Extra package, EU-speciifc S248 Steering wheel heater S2FQ 20" light-al.wheel Y-spoke 789M S2PA Locking wheel bolt S2VB Tyre pressure display S2VC Tyre repair set S302 Alarm system S316 automatic trunk lid mechanism S322 Comfort access system S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S842 Cold-climate version S850 Dummy-SALAPA S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device S1CA Selection of COP-relevant vehicles S1DE Exhaust emission standards EU6 RDE S1MA M sports exhaust system S1MD M carbon engine cover S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection SL070 L070 Battery size 70AH
    43 poeng
  5. Takk for det! Det må være kjekt å ha overtatt biler som har gått internt i familien over mange år, jeg kan se for meg at det får en helt annen betydning da. Jeg tror absolutt dette vil sette entusiasmen i perspektiv, og jeg gleder meg virkelig til bilen er kjørbar til neste sesong. Nå har jeg fått overhalt og gått over både bremsepumper og bremsebånd, så da starter det å bli god kontroll på det tekniske. Nå gjenstår petdalsett og "hovedpumpen" til bremsesystemet da det var dårlig/treg bevegelse i disse. Radiatoren er sendt til overhaling da denne hadde noen få lekkasjepunkter. ----- Jeg har hatt store utfordringer med å få has på ambientbelysningen på i4, så det hele endte med at jeg måtte bygge tilbake bilen til hvordan den ble levert fra fabrikk for å starte på scratch. Det så lenge mørkt ut, men det fine var at det var flere som hadde samme problemer som meg. Etter en liten diskusjon med en påståelig kar fra Hong Kong, viste det seg at han også hadde de samme problemene uten at han hadde identifisert dette, så da startet en liten prosess på tvers av landegrensene for å sammenligne kodeverdier. Til slutt ga det gode resultater! "Alle" hevder at ettermonteringen kun krever autoadressering, men jeg mistenker at de som hevder dette ikke har identifisert småproblemer som et noen av lysene ikke kan dimmes etc. og at de derfor blir villedet til å tro det er som "originalt". Ettermonteringen krever med andre ord både koding og autoadressering etter at koding er gjennomført. Da var det bare å plukke av dørtrekk igjen. Det kreves spesialverktøy for dette, men med tid og stunder har man heller opparbeidet seg en slags spesialteknikk i stedet. Klok av skade gjelder det å kjøre en full funksjonstest før alt monteres slik det faktisk skal være. Koding gjennomført. Da gjenstår bare autoadressering med ISTA! Voila! Da gjensto å bytte dørledningsnett. Dette er originalt MY2022 dørledningsnett som allerede har dørlys og låseknapp for passasjersiden klart, så her måtte jeg kun modifisere inn ledningsnett til memoryknappen. Rakkeren som har skapt mye problemer! Og ferdig resultat! Kodet også inn xVIEW i HU. Alt fungerer foruten kraftfordelinen til høyre. Dette er vel egentlig en opsjon som kun er beregnet for ICE-biler, så det gjenstår litt fundering for å se om man får kraftfordelingsbildet til å virke. Om ikke gir i alle fall bildet annen interessant informasjon. Og til slutt et par bilder av ny høyde; Neste på listen blir å få tilført bakgrunnsbelysning i rullehjulene til klimaanlegget bak og i ytterkant av dashbord, LED-belysning under dørtrekkene og se videre på Night Vision.
    38 poeng
  6. Jaja, hva har man gjort nå da? Mange har sikkert fått med seg at jeg i var i prosessen med å skaffe meg ny bil. Prosessen begynte smått i desember. Golfen forsvant i går kveld, til et hyggelig foreldrepar som kjøpte bilen til sin 18 år gamle sønn i gave. Han har ikke oppkjøring før i mars og hadde derfor god tid til å lære seg å beherske senka bil innen den tid. Viste seg at far var BMW entusiast selv og hatt mange kule biler opp gjennom årene. Klar for overlevering til neste eier. Alltid vemodig å kvitte seg med ting man har hatt, særlig biler. Utrolig hvordan man knytter bånd til disse objektene på 4 hjul. Men, nok er nok. Var mildt sagt lei rekkevidden på vinter og lav bil på vinterhjul. Kjenner jeg har blitt for gammel, rett og slett 😅 Men, det var utrolig morsom erfaring at kontrolløren som tok NAF testen stilte seg personlig tilgjengelig til nye kjøper, med å formidle at bilen har vært i gode hender og at han fikk et inntrykk av at jeg var en petimeter. Han hadde ikke sett en så fin E-Golf på lenge. Stas! Fikk denne tilsendt av nye eier, der den står klar for den store dagen til guttungen Gøy! Så var det dette med ny bil da. Tesla ble vurdert og vedtatt. Tesla ble etter hvert nedstemt fordi jeg måtte ha plass til min 3,5 kg svære hund. Ergo trengte jeg hundebur. Dermed falt valget på en lci ix3, fordi det er en BMW. Enkel mann og enkel smak. Men, så begynte denne kjære Bimmers menigheten å sette griller i hodet på meg. Markedet på i4 M50 har blitt svært lukrativt for oss som ser etter brukte biler. Som mange av dere har påpekt, har prisene begynt å bli ganske edruelige og man får ganske mye bil for pengene. Mange med fortsatt nybilgaranti igjen og relativ brukbar kilometerstand. Hoppet fra ix3 til i4 m50 var ikke sånn alt for svært. For en som da skal gå fra E-Golf spilte det ingen rolle om det var Fully charged eller Supercharged, da utstyrsnivået på en Fully charged holder mer enn nok for meg som kommer fra en elektrisk folkevogn. Men to kritiserer hadde jeg dog: det måtte være helskinn og soltak, siden en slik bil fortjener det. Etter mye frem og tilbake med en eldre herre, som jeg oppfattet som streng og krass under korrespondansen, ble vi til slutt enige om en pris. Annonsen hadde få bilder, men eieren kunne likevel fastslå at bilen var fin. Bilen har reelt hatt 1 eier, da første "eier" av bilen solgte den på 27 km for å flippe den videre til han jeg kjøpte den av. Gikk mange runder med meg selv, grunnet flere ting. Eieren var ikke så lett å prate med, kort og enkel i svarene. Bilen hadde nylig vært på service uten anmerkninger. I tillegg hadde bilen vært utfor et ublidt møte med en elgkalv i 23 i følge eier, der dette har blitt rettet opp. Bilen ble så sendt inn til NAF for en gjennomgang av arbeidet, og der ble det funnet litt pirk som karosseriverkstedet rettet opp i. Ingen stort minus for min del, da dette er en forsikringsskade og ting er rettet opp i med tilhørende garanti på arbeid og deler. Jeg har kjøpt bil usett en gang før, og det var med E-Golfen. Det var ingen særlig hyggelig opplevelse. Her var det masse små plukk som tidligere eier ikke hadde opplyst om. Med denne erfaringen var jeg også skeptisk til denne i4en. Det hastet med å få bil da jeg har en del vakter fremover. I tillegg holdt ikke selger sånn alt for langt unna meg, og vi ble til slutt enige om en fornuftig pris, til selgers store fortvilelse. "Du får faen meg komme og hente den i løpet av morgendagen før jeg ombestemmer meg". Som sagt, som gjort! Selger var en eldre herre, og stemningen løsna ganske fort da han hentet meg på togstasjonen. Han var ganske så trivelig. Han solgte bilen fordi han syntes bilen rett og slett ble mye for han. De farter også mye opp på hytta si, der det er en del ujevne veier som gjør i4en alt for stiv for deres smak. Han ville nå over på en ix m50 eller m60. Han forteller uoppfordret at bilen trenger en poleringsjobb og et lag med coating. Ved nøyere inspeksjon så var det ingen tvil om det. Masse swirls rundt om kring på bilen. I tillegg er bakdekkene på sommerdekkene slitte og modne for utskiftning. Men alt i alt virker det som bilen er i god stand. Lite til ingen steinsprut, ingen ulyder. Kilometerstanden rakk å runde akkurat 40.000 km i dag. Fortsatt litt under 3 års garanti igjen. Denne har i tillegg 200.000 km garanti. Ble registrert sent desember 2022, men er en 2023 modell. Det første som slo meg var hvor jævlig svær den var. Ser mindre ut på bilder. Men det blir vel en vanesak det også. Bilen kjører dog som en drøm! Fargen er forøvrig Black sapphire. Det blir ikke enkelt å holde denne ren nei Det er det for nå egentlig. Dagen har rett og slett gått i ett. Må innrømme at det fortsatt ikke har helt gått opp for meg at den står nede i garasjen. I tillegg er det godt å vite at jeg ikke er den som kjøpte den ny ut av forhandler den i dag i dag 😅 Denne var bare 5k mer enn ix3en jeg vurderte å skrive kontrakt på Litt bilder fra da jeg henta den: Ble en rask avspyling og litt interiør shine. Mattene og pedalene gadd jeg ikke å ta i dag da disse uansett kommer til å lide i denne vintersesongen:
    37 poeng
  7. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Nr. 2 2001 mod. E46 M3 Jeg er en del involvert i motorsportsmiljøet og hovedsakelig drifting. Fant ut for ca. halvannet år siden at jeg måtte ha en «grassrot» bil jeg kunne delta på iskjøring og diverse banekjøring med. Vi er en gjeng som kjører mye sammen, både simulator og gokart, men flere av gutta konkurrerer også seriøst i drifting både her i Norge og utenlands. Jeg endte opp med å kjøpe et komplett E46 M3 chassis rigget for drifting, men uten motor og drivlinje. Siden vi på det tidspunktet hadde en «gentlemansagreement» om maks 250hk endte jeg opp med å bygge sammen en ganske standard M54B30 motor for fjordårets sesong. Den fikk diverse oppgraderinger som grenrør, høyere turtallsperre, enkeltmassesvinghjul og en solid clutch. Oppgraderte også oljepumpa med ny oljepumpeaksel og strammer fra S/M50. IMG_3292.mov Monterte pedalboks for å få BIAS justering og kvitte meg med vacuumforsterkeren. Dette fungerer utmerket og pedalen er nydelig hard for venstrebremsing og banekjøring. Laga nytt oppsett med giroverføring og håndbrekk. Det er viktig at håndbrekket sitter nærme rattet, så dette ble plassert i perfekt avstand. Videre kastet jeg ut den ubrukelige ettermarkeds fastmonterte girskifteren og erstattet det med original BMW giroverføring for å slippe unødvendige bomgiringer. Kjører SLR drifting forstilling med uniballs. Bremsene på bildet er erstattet med 318i bremser modifisert til E46 M3 spindler for å få på 15’ ishjul. Har også K-sport bremser for kjøring på sommeren, men M54 motoren setter ikke så høye krav til bremser. Bygde kræsjrammer foran og bak for iskjøring: Kom oss omsider på isen og fikk kjørt litt i starten av sesongen. Så ble det gjort litt forbedringer på girkasse/drivlinje og kræsjramme bak før vi fikk en helt sinnsyk sesong med kjøring både i Sigdal, på Golsfjellet og i Sverige 😃 Bilen fungerte helt rått og var meget driftssikker! IMG_5464.mov IMG_5466.mov IMG_0383.mov Når sommeren kom bygde jeg om bilen til asfaltoppsett. Litt skabbete på sidene etter mye tett twinkjøring på isen, men det er litt av poenget med denne bilen. Å kjøre så nærme lead bil som mulig og forsøke å imitere vinkel og hastighet. Skikkelig fet bilkjøring! 😃 Vi kjørte showkonkurranse på Seljord Showdown i regi av Fredric Aasbø. Fet opplevelse vi håper å gjenta neste år! Fikk etterhvert nye problemer med oljepumpa i M54 motoren. Det startet med at svingningsdemperen gikk opp i gummivulkinga og eksploderte. Dette førte til ubalanse og dermed røyk den forsterkede VAC oljepumpeakselen tvert av. Har også lært at 3 liter utgaven av M54 sliter med høye torsjonelle svinginger pga. lang slaglengde og dårlig vibrasjonsdemping i alu blokka. Dette kombinert med enkeltmassesvinghjul, høy turtallsperre og tilslutt defekt svingingsdemper fører til at oljepumpa ikke er holdbar nok. Denne motoren skal derfor få leve videre i en vanlig veibil med dobbeltmassesvingjul og original turtallsperre. Jeg fikk tak i en forholdsvis rimelig S50B30 motor som lå demontert i esker. Rimelig perfekt motor for mitt bruk. Høyt turtall, 6 spjeld og forhåpentligvis mer pålitelig smøresystem/oljepumpe. Har brukt de siste ukene på å bygge sammen motoren med nye pakninger, overhalt VANOS, justerte ventilklaringer, planet topplokk osv. Planen er å sette motoren inn i løpet av romjula. Må bygge nytt eksosanlegg, lage oppsett for oljekjøler og koble opp ledningsnett/dashlogger. Skal prøve å holde dere oppdatert. Vi gleder oss helt sinnsykt til ny sesong på isen og jeg tror bilen blir enda mer konkurransedyktig med dette motoroppsettet 😃 Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    37 poeng
  8. Hei Bimmer-fans😀 Her er mitt nyeste BMW tilskudd til Forumet, en ''Roadster'' Min første bil uten fast tak. BMWs eneste ekte sportsbil. Jeg er så kry😀 Bildene er fra Bilia salgslokale i Lier, mandag når jeg hentet den. Ca. 6 måneder venting etter kontrakt signering. (2025 blir siste år for Z4) Flere bilder kan legges ut etter hvert hvis interessen er der? - Motor kalt B58; Rekke-6er på 3.0 liter med 340 hk.: ''vi hører ikke slikt her lengre på nybil avd.'' sa selger. - Fargen eksteriør: 'Portimao blå' med full ''Shadowline''! - Fargen interiør: 'Skinn Vernasca Cognac/dekorsøm Black' - Felger: 19" M LMR Double-spoke 800 M Bicolor / MB Roadsteren er påkostet alt hva BMW kunne tilby av utstyr. Kostbart! (inkl. 4 servicer) Mangler kun M-fargede sikkerhets belter, noe jeg ikke ville ha fordi dette er ikke en M-modell, selv om det kryr av M -sport dekaler på den. Jeg ville ikke bidra med ytterligere ... Z4 Roadsterens ''Jomfrutur'' ble kjørt, med toppen nede(🥰!) en tur opp i Lierdalen! ''Harman Kardon'' anlegget med 12 høyttalere slått av! Motor = musikk; buldrer, ''putrer / smeller'' litt fra eksos når du har fart og slipper gassen.. og uten tak... Låter himmelsk Kun 9 grader, men ikke noe som helst trekk! Kjørte i høyhalset genser. Jakken lå kofferten. Dette er en vellykket Roadster fra BMW på alle mulig måter. Etter 2 biler med 4-hjulstrekk, var det en nytelse med bakhjulsdrift samt lettere vekt på bil, før kursen ble satt pga. litt regn, til bil datalisten Merhebia Finest i Drammen, som i 3 dager skal legge på ''folie'' på utsatte steder + ''keramisk lakk beskyttelse''. Fredag kjører vi til ''Gasolin'' på Eidanger i Porsgrunn for å hente et trekk til bilen. Trekket koster litt ekstra, men i og med bilen skal vinterlagres i en kald garasje, er et Premium trekk nødvendig. Legger ved her link , så kan interesserte lese om egenskapene til trekket. Den andre grunn for å kjøre ned dit, er for å tømme bensintanken for ''Etanolen'' og fylle opp med skikkelig bensin, 98 oktan! før vinterlagring. Og selvsagt det aller viktigste; nyte kjøretøyet lengst mulig før frosten ankommer... Før kjøpskontrakt ble signert, testet jeg en Z4 med manuelt gir fra 2022. - erfarte, uten å gå i dybden her, at det blir med automat! - erfarte at det fins ikke vind trekk i kupeen! For meg var det en lettelse, for det kunne bidra til å ikke kjøpe! Ps. stusset ikke så rent lite over at oljeskift er hver 30 tusen kilometere! og ikke noe 1.000 km. nybil service med oljeskift heller. Noen som har synspunkter? Takk for oppmerksomhet. Erling
    36 poeng
  9. Kjekt med inneklemt fridag. Fått utført storservice med skifte av bla rådelagere 😄
    36 poeng
  10. Har kostet meg mye men aldri latt meg stå igjen i veikanten. Vurderer sterkt å beholde
    36 poeng
  11. Da ble planene til en realitet! Jeg ble dessverre ikke eier av en gul GT3 men en baby spec’d GT3? Stor dag dette for meg, svært stor dag. 991.2 Carrera 2S i den eneste riktige fargen for meg, gul. I tillegg perfekt oppsett for bane med bakhjulstrekk - keramiske bremser - uten soltak - bøtte stoler. Oppgitt egenvekt på 1430kg denne bilen postet jeg her inne for en stund siden og skrev «perfekt 991» eller hva det var og har siklet på den siden. Når det kommer til Porsche og utstyr er jeg ikke like godt vandt som med BMW, ikke litt en gang. Men tror den skal huke for ganske mye. PAW frem til august neste år og nye klosser for 24.000kr (!) samt stor service er nettopp tatt. Forsikring kom på snaue 1300kr, forstå det de som kan https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=363233143
    36 poeng
  12. Snart 10 år, passerte i dag 50000 kjørte km.
    35 poeng
  13. Oppdatering 19.2.2025 Tankene svirrer alltid om noe nytt og etter en prøvetur i fjor var jeg hekta på denne. Det var dessverre litt fullt på gårdsplassen, til at jeg hoppet på muligheten for å eie denne da. Ettersom ingen andre har snappet opp bilen, benyttet jeg muligheten nå. 2009 BMW 135i "Sauber F1 Team Edition" #31 av totalt 135 produserte biler. Produsert for det sveitsiske markedet våren 2009. Nydelig lydbilde, rask og sjelden er elementer jeg kan sette pris på. Denne blir i samlingen og nå gleder jeg meg til å få den hjem. Står lagret tørt og fint frem til veiene er tørre og fri for salt. Det blir et lengre innlegg og flere detaljer rundt bilen i både bilder og tekst etter hvert. Fra fabrikk ble BMW E82 Individual Series "BMW Sauber Edition" levert med: BMW Sauber F1 Team Skilt i taket med bilens nummer av totalt 135 produserte BMW Sauber F1 Team Dekaler BMW M Performance Nyrer BMW M Performance Speilkapper i Karbon BMW M Performance Hekkspoiler BMW M Performance Interiørlister i Karbon BMW M Performance Ratt med Display BMW M Dobbeleike Felger, Style 261. BMW M Performance Eksos BMW M Performance Girkule
    35 poeng
  14. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Del 2: E39 2JZ Året ble 2020 og mens alle var opptatt med å sitte hjemme under Corona fikk jeg og noen kompiser tak i lokaler vi kunne bygge opp de nyoppstartede bedriftene våres i. Netlandet AS ble etablert og før jeg visste ordet av det brukte jeg all ledig tid til å reparere ulike BMWer 😃 Bilen ble flyttet hit og prosjektet gikk inn i en ny fase. Motor ble tatt ut for å gjøre ferdig de siste mekaniske tingene. Bygde downpipe og plasserte wastegate: Intercooler og trykkrør ble pulverlakkert med sort strukturlakk: Alle aluminiumsdeler på motoren ble eloksert svart og motoren ble montert sammen med nye pakninger og gullkromatiserte bolter. Litt info om motoren forresten: Dette er en stroket/borret Toyota 2JZ-GTE (fra Toyota Supra). 3,4 liters motorvolum, smidde råder og stempler, CNC-portet topplokk med større ventiler, titan retainers, HKS 264 kamaksler osv. Lista er lang og motoren er velbygd 😃 Hjuloppheng foran ble gjennomgått med nye slitedeler, traversen ble eloksert og bremsene ble ferdigstilt. Bremsene foran er originale RS6 kalippere over E60 M5 370mm skiver. De fungerer overraskende bra 😃 Kjører også H&R stabstag med powerflex foringer foran og bak. Motorrom ble lakkert og motoren ble montert inn igjen. Dette var kanskje den mest tilfredsstillende delen av prosjektet! 🫶 Drivlinje ble montert. Denne består av E46 M3 6. trinns manuell girkasse (Getrag 420G) med adapterplate, custom mellomaksel og E39 M5 bakstilling med oppgradert differensial (40% LSD). Kjørte bilen først med 2-platet 7,25’’ rally clutch og veldig lett svinghjul, men dette fungerte svært dårlig til veibruk så jeg bygde om til 2-platet 240mm organisk clutch med større svinghjul. Mer om dette senere 😃 Bakre hjuloppheng er selvfølgelig gjort i samme stil som foran. Alle foringer er byttet ut med Powerflex og all aluminum er eloksert. Har også montert forsterkede stabstagfester 😃 Eksosanlegg og motorledningsnett laget vi fra bunn av 😃 Og etter mye om og men startet bilen og gikk 😃 B7F97EDC-1745-440B-AB1D-2261096BE74C.mp4 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    35 poeng
  15. 34 poeng
  16. Fredags upd og mye har skjedd de siste par dagene😊 Jeg ble spurt av en her på forumet om jeg at jeg gjerne kunne fortsette oppdateringen her både på den ene og andre fronten her og kan jo det. Jeg fletter inn litt her om hva som har skjedd her og hjemme . Starter da først det bilrelaterte. Forrige uke så fikk jeg pakke fra Koed. Der var det pakket feil. Skulle hatt dette : Men fikk dette ; Hva dette er må gudene vite 😂😂 Uansett en tlf og et bildebevis til Koed og rett del ble sendt og fruen sendte dette idag ; Rett del hjemme .😊😊 Så sendte hun et par bilder av bilene : Dette ; Bare disse bildene gir meg boost her jeg er nå😊🥳. Og hvor er jeg nå.? Jeg har vært så heldig å komme rett inn på Rehab her i Kr sand ❤️ Normalt tar dette tid ,men kom direkte inn og ble bønnhørt . Her er det spesialister og ikke minst ikke noe hvilhjem . Ved innsjekk igår ,så var det samtale med spesialister ,leger osv . Samtaler om alt fra veien videre til det psykiske og det er like viktig. Så idag kl 08 var det ergo terapeut for å trene på fin motorikk som å lære å holde kniv ,ja det hverdagslige i den hånda som har fått det . Ja en lang vei å gå 😩😩 Så etterfulgt av å begynne å få liv i beinet her og det går gradvis fremover . Fredag for en uke siden : -Rullestol Fredag etter : Står på to bein og får flyttet meg for egen maskin . Det sa sagt jeg jeg halter og sliter med å løfte bein ,men summen av alt jeg får beveget meg og idag skrev jeg historie . Klarte å hente min første kaffekopp selv uten hjelp og gikk ut i solen alene : Da kom det en tåre av glede 🙌🙌😊 Så ja etterhvert med god hjelp og god tid ,så håper jeg dette går veien. De sa at de har aldri sett sånn en viljestyrke og progresjon på lenge blant slagpasienter og det var jo koslig og inspirerende og høre . Likevel mange stunder som er utfordrende og sånn vil jeg ha i lang tid. Da er det bra man finner motivasjon her . Fikk tilbud om hjemmeperm men sa nei . Blir og trener 😊 Det var ukens upd både bil og helsemessig og ikke minst da vet dere hva som skjer her selv om det tar tid . Kos dere i helga med bil og hva det måtte være 😊😊
    34 poeng
  17. Som kanskje enkelte har fått med seg så ligger ALPINA D3 BiTurbo for salg: https://www.finn.no/mobility/item/327158325 Det er med mye vemod at den kanskje blir solgt, men jeg behøver en bruksbil som jeg føler jeg kan bruke gjennom vinterhalvåret uten å miste søvnkvalitet. Vinteren har mye fint ved seg, men bilholdet i form av bilpleie blir satt på prøve. Derfor begynte tanken om en rimeligere og mer egnet bruksbil her for et par uker siden. Passet fint at det dukket opp en pen E65 730d for salg. Kjøre 7-serie gjennom vinteren er jo litt kult tenkte jeg Bilen ble kjøpt og hentet samme uke. Det var på håret at jeg fikk bilen over fjellet (ingen vinterhjul), da det samme kveld over Hardangervidda gikk fra +3 grader til - 10 grader og kolonnekjøring på noen timer. Har hørt at nye sommerdekk er bedre enn slitte vinterdekk og det stemmer for så vidt. Bilen kom seg helt hjem og FOR EN BIL! Eneste problemet nå er at bilen er for FIN!...denne blir selvsagt ikke satt ut i Oslo trafikken i vinter. Det blir bruksbil til våren dette. Fått seg en omfattende vask etter 40 mil og står nå trygt i garasjen. Så nå er jeg like langt. Avventer og ser hva som skjer med ALPINA, blir den solgt så får jeg ut å lete på nytt. Uansett svært fornøyd med 7-serie og gleder meg til flere mil med denne neste år. Lager et mer detaljert innlegg om bilen da
    34 poeng
  18. Mistrivdes med Cayenne fra første dag. Praktisk med suv, men ellers ga det og Hybrid meg lite.. Høyt forbruk, tam motorlyd. Hadde i tillegg trøbbel med ladekontakt fra dag 1, og en ubrukelig forhandler som brukte 6 mnd. På og ordne opp etter seg. Fikk bilen fikset og solgt med en gang etterpå. Faktisk kun via Facebook gruppe😅 Bestemte meg for at jeg ikke skal ha Porsche til bruksbil mer, da man får latterlig lite for pengene. Og elbil er som mange har skjønt totalt uaktuelt for meg p.g.a rekkevidde. Endte derfor opp med en Taycan 🤓
    34 poeng
  19. Syvert

    E46 ///M3 CSL

    Då fekk eg noen orntlige fotograf bilder av CSLen. Syns det blei bra, er på Gvarv dette ,bilder tatt av Arne Jørgen Enggrav. Tok eit par bilder av crxen og Land cruiseren også.Blei èin del bilder her men det får gå : )
    34 poeng
  20. Etter å ha tenkt og vurdert endel år nå så følte jeg det var på tide å lage en tråd om min bil. En E90 325d (03/10) med N57. Meldte meg inn i forumet her i 2013 en gang så det er vel på tide 😂 håper denne tråden kan være til inspirasjon og underholding for den som tar seg tid til å lese. Nå er det jo skjedd litt (mods/vedlikehold) med bilen de 10 årene jeg har eid den, så kommer til å legge ut litt poster om jeg finner noen gode bilder fra prosessen. Får bare håpe det ikke tar 10 nye år🫣 Før jeg skriver alt for mye, her er noen bilder av bilen opp igjennom. Sommerfelgene jeg hadde fra 2015-2022: TSW Nürburgring i 18" er etter min mening en helt rå felg for sin kost og noe ikke alle andre hadde, med gummi i 235/40 og 265/35. Slik bilen har sett ut fra 2022 til nå, med OZ Ultraleggera HLT i 19". Var heldig å få tak i ett slik sett før prisen på de gikk mye opp våren 22. kombinert med 235/35 og 265/30 ser de virkelig bra ut etter mitt skjønn. Har nå endel år under beltet i dekk- og felgverdenen og OZ er ekstremt bra kost mot ytelse - uslåelig i mine øyne. Hvilke av oppsettene som er tøffest? Vanskelig å si, liker begge godt. TSW-felgene lever enda på bilen til en kollega. Så litt historie: min BMW-reise startet i 2012. Da fikk jeg endelig muligheten til å kjøpe meg en ny (brukt) bil og etter å ha prøvd en bekjent sin E90 var det ingen tvil om hva jeg skulle ha. Etter mye søk på finn kom jeg over en 2006 320si med relativt lav km og tenkte at dette må man bare gå for. Noe jeg gjorde, bensin og manuell. Jeg var frelst! Det var et ganske bra steg opp fra min 2001 Mazda 323f. Jeg hadde bilen i litt over to år og sverget på at jeg aldri skulle ha diesel og at automat var noe tull! Men… 320si med 170 hester og et forbruk høyere en en 330i kombinert med køkjøring til og fra jobb var ikke akkurat slik den bilen var tiltenkt å brukes. Veien til å lete på finn etter en ny bil var kort da jeg fant ut at motorene (n45b20) i disse bilene var en tikkende bombe med fare for sprekk i sylindervegg. Veldig synd, da dette er en ekstremt morsom bil å kjøre med sin gode balanse. Det hører også til historien at jeg og en god kamerat gikk til innkjøp av en e36 328i (som vi hadde i 10år) som på en måte tok seg av den manuell bensinbil-biten. 320si og 328i Det gikk ikke lang tid før jeg fant bilen som skulle bli min og det i mange år. Har fortsatt Finn annonsen! ☺️ Med lav km (34k) og et ganske respektabelt utstyrsnivå var det bare å slå til. Bilen var hentet fra Tyskland så jeg er eneste norske eier.Så turen gikk fra Oslo til Bergen en dag grytidlig(før fuglene fiser som man sier) i september 2014 for å hente bilen. Selger fikk min bil og jeg fikk min 325d med et mellomlegg. Her fikk jeg altså begge tingene jeg ikke skulle ha, diesel og automat 😂 Ikke at jeg angrer et sekund. Det viste seg jo at denne bilen gjør absolutt alt, det er jo en av grunnene til at jeg har beholdt den så lenge. Kosten for å få noe som er merkbart bedre er i mine øyne for høye. Nå har vi en E60 og en i3 i husstanden så da er vi godt dekket i våre bilbehov, per nå i hvertfall. For meg er BMW hovedsakelig en 3-serie. En sportslig bil som kan gjøre det meste du måtte ønske av den, og her har jeg virkelig brukt bilen slik jeg tror BMW hadde tenkt. Den har vært på flere og lange turer til Tyskland, Italia, Nord-Norge (ja, det er så langt unna så det regnes som et eget land) og en runde på Nürburgring. Samt den daglige turen på butikken og på jobb. Bilen har prestert helt ekstremt bra. Kombinasjonen av kraft (nedtunet N57 har jo litt hester som enkelt kan slippes løs), forbruk og plass er helt unik i mine øyne. Etter 4 år husker jeg at jeg tenkte "jeg vil ha hele E90 opplevelsen fra krybbe til grav". Så får vi se om det faktisk skjer da, men det er noe eget å følge en bil over så mange år. Man blir godt kjent med alle problemene (jada, HT-pumpa tok kvelden i 2020) og styrkene til modellen. Bilde fra når HT-pumpa tok kvelden. Det har blitt endel mods og vedlikehold over årene. Har ikke alt av bilder, men legger ved litt av det jeg har tilgjengelig nå. Jeg har alltid siktet på et oem+ resultat på endringene, noe jeg tror jeg har klart. En av de største tingene skjedde faktisk i 2024. Bytte av interiør til F80 M3 stoler, noe som virkelig blåste nytt liv i bilen for min del. Her har jeg fått alt til å fungere (også baksetene som foldes ned) noe som gjør at det ser ut som bilen kom slik fra fabrikken. Bilen kom originalt med skinn, men det å gå over til delskinn var en bevisst greie da jeg ønsket å sitte litt mer fast i stolen. Også ser det faktisk helt sinnsykt rått ut 🤩 Litt andre div mods:Trådløs lader i midtkonsoll avstiver under fra e92airbag trukket i skinnH&R coils(bildet brukt i reklame på jobben)M3 understellsdeler BMW performance bremserMidtkonsoll med utvidet skinn og BMW Performance girvelger og håndbrekkHåndtak i Nappa-skinn, individual høyttaler deksler (er originalt 676 HiFi, men har byttet alle høytalere med Bavsound og Match UP7 forsterker) og ambient lyslist fra E92 Tårnavstiver fra M3 Lakkering av stoff i bagasjerom, grått til svart. Nå begynner dette innlegget å bli noe langt og jeg ser bunnen av ølglasset, så da er det på tide å kutte. Skal prøve å poste litt mer en annen gang. Listen med ting jeg ønsker å gjøre fremover blir ikke mindre, så jeg tror det fortsatt er mange år igjen med eierskap og mods/vedlikehold ☺️ Og innlegg! Til slutt ønsker jeg å sende ut en liten takk til de jeg har blitt kjent med på denne E90-reisen, uten dem hadde ingen ting av dette vært mulig. Stor takk til dere! @Saltkjelen,@SweetBMW (Bimmerfiks), @ahj som har hatt E9x like lenge som meg og selvfølgelig @idapederse❤️ Det fine med å eie og være entusiastisk rundt en bil og et merke er ikke nødvendigvis bare bilen, men de menneskene man møter og de vennskapene som formes på veien.
    33 poeng
  21. 321 update! De velkjente Tene der Ting Tar Tid melder stadig sin ankomst, men sannelig er det ikke litt fremdrift likevel. Målet så langt har vært å få bilen i teknisk god stand, slik at man får vist bilen og registrert den, og så får det kosmetiske komme i tredje rekke. Det meldte seg nokså tidlig at radiatoren var lekk, så denne ble sendt bort til noen som fikk bygd opp en ny radiator i vinter. Bremsepumper, pedalsett, forgasser og det som er, er nå overhalt og i skjønneste orden. Det var knyttet stor spenning til drivstofftanken, da denne kun har vært flyttet/kjørt for flere år siden med en jerrykanne. Det lå i kortene at den muligens måtte sveises, da denne, av ukjente årsaker, ikke har "fungert"/vært tilkoblet. Ny bensinpumpe ble montert, tanken ble fylt med noen edle 98-dråper og lekkasje var et faktum. Dog viste det seg at lekkasjen var i bensinslangen på toppen av tanken, så her var det bare å hive seg rundt med helt nye bensinslanger som uansett skulle på plass. Voila! Bilen går omsider for egen maskin! Bilen låter fantastisk og motoren går latterlig pent. Justering av tomgang gjenstår, og så er det klart for en prøvetur opp og ned gata. Jeg trenger noen midlertidige seter frem til det originale blir bygd opp, så om noen skal kvitte seg med to E39/E53/E83 komfortstoler til en symbolsk sum (eller som er planlagt for dynga), er det bare å rope ut! Iskald beregning av kjølevæske! Kanna hadde et hull høyt oppe slik at den kun rommet 7 liter, som jo var akkurat den mengden som skulle til. ...og verdens kuleste påfyllingshull! IMG_2007.mov IMG_2010.mov
    33 poeng
  22. Får dokumentere at den har vært ren, for den er garantert dekket av veistøv og pollen igjen i morgen 🤮
    33 poeng
  23. Endelig tilbake i Bmw 😁 21 modell X5 45e Prøver meg på og lime inn utstyrslisten, som er lang 😏 Her er vel alt foruten skylounge? Fikk man bakseteunderholdning på disse 🤔? Colour: Tansanitblau II metallic Upholstery: Individual full leather "Ivory White" Editions and packages S337 M Sports package S710 M leather steering wheel S715 M Aerodynamics package S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S402Panorama glass roof S413Luggage compartment net S417Roller sun visor, rear door S418Luggage compartment package S420Sun protection glazing S423Floor mats velours S428Warning triangle and first aid kit S44ACup holder temperature-adjustable S453Climate-controlled seats, front S456Comfort seat with memory S4A2Glass application Crafted Clarity S4FLTravel & Comfort rail system S4HASeat heating, front and rear S4HBHeat comfort package, front S4M5Individual leather-covered dashboard S4MLInterior strips, piano lacquer, black S4NBAutom. climate control with 4-zone ctrl S4NEBlow-by heater S4NMAmbient Air Paket S4T7Massage function f.driver & fr.passenger S4T8Outside mirror with auto dip S4U9Acoustic pedestrian protection S4URAmbient interior light Multimedia S610 Head-up display S654 DAB tuner S6AE Teleservices S6AF Statutory emergency call S6AG eDrive services S6AK Connected Drive Services S6C3 Connected Package Professional S6CP Preparation Apple CarPlay S6DR BMW Drive Recorder S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U3 BMW Live operating area Professional S6U8 BMW gesture control S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot Driver assistance and lightning S548 Kilometre speedo S5A1 LED Fog lights S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AQ Active guard plus S5AU Driving assistant professional S5AZ BMW Laserlicht S5DN Parking assistance system Plus Wheels and drive S230 Extra package, EU-speciifc S258 Tyres with runflat properties S2NH M Sport brake S2PA Locking wheel bolt S2TB Sport automatic gearbox S2VB Tyre pressure display S2VH Integral active front steering S2VR Two-axle air suspension Environment and safety S302 Alarm system S319 Integrated universal remote control S322 Comfort access S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S3DZ Omission of additional lettering, outer S3KA Acoustic comfort glazing S3MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line S842 Cold-climate version S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device Individual equipment S760 High gloss shadow line Other equipment S1CB CO2 equipment S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II S1TC 20" light-al.whl. star spoke 740M em.op. S925 Dummy-SALAPA S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection S9WL WLTP grouping SXD5 Indiv. roofliner, Alcantara SA090 90 Ah AGM battery Høydepunkter for min del er: Fargekombinasjon innvendig/utvendig 🥰 Utvidet Merino skinn Bowers Wilkinson Alcantara taktrekk Nightvision 4 hjulssving Har kun dårlige bilder av bilen enda, men skal prøve og få ordnet litt bedre bilder etterhvert 😊 Ikke mange planer med bilen men foreløpig er det følgende: Første som ble gjort etter kjøp var og få kjøpt 21" Y spoke felger, da det fulgte med 20" sommerhjul. Kom over en byttehandel som var sånn tåelig grei, passet inn med hjemreisen og siden jeg det var en byttehandel fikk jeg lagt igjen 20"erne og fikk med 21" i samme slengen som bilen ble hentet. ( Når man bur i gokk på Vestlandet så er det mye logistikk når det kommer til handel av bil/bildeler 😆 ) Ellers så er senkestag fra BV bestilt, og 12mm spacere som egentlig hører til i3 blir flyttet over på x5. Grundig skinnrens og utvendig vask og voks ( forholdsvis grei lakk utvendig ) Oljeservice hos Bmw i slutten av mars. Senkestag blir ikke montert før service mtp. garanti.
    33 poeng
  24. Oppdate fra slagavdeling . Ja folkens det er nå snart en liten uke siden det fatale skjedde og kan vel skrive litt nå hva som har skjedd og hva som skjer . Dagene her har gått med på masse undersøkelser MR og mere til . Samt forsiktig trening med fysio osv . Fra å ikke kunne omtrent gå ti meter klarer jeg nå i det minste gå noe lengre uten hjelp ❤️ Har fått treningstips men må ta det rolig ,men klarer jeg det ? Fysioterapeut sa følgende :Hvor enn jeg går møter jeg deg ,for en vilje ! Og skal man kunne oppnå treff og samvær med dere og bilene har jeg ikke valg,jeg forsøker hvertfall. Den gode nyheten her er at jeg allerede blir sendt på Rehab imorgen og skal være der type lenge .Der ligger alt klart og til rette for at Jan skal funke igjen håper jeg … Status : Følelser i arm ;3/10 Følelser i bein :5/ 10 SÅNN var det ikke på fredag .😊 Så dette er verktøysbenken min pr dd : Ville lagt hjemme i grus med bilene men . Legg forøvrig merke til beina her ; De har jeg løftet på plass selv og det er ikke en selvfølge .😓 Jeg har et enorm apparat rundt meg både via meldinger tlfer herifra og hjemme og vennene mine som gjør rørt og satt ut . Naboen min vet jeg hater når ting står . Han skal bytte viskermotor på Combo ,så fikk jeg tlf fra en gjeng igår som ville ferdigstille e91 og dette er folk som kan Bmw 😊❤️ E91 sa jeg kan bare stå men jeg takket ydmykt . Summen av alt jeg lever og har det greit tross tingene ,likevel er det tøft dette og kommer aldri til å legge skjul på det . Det som gir meg boost er ting er og innleggene fra trådene deres og fortsett med det så gledes det til disse igjen ; Så har vi fått pratet ut litt hjemme om ting og . Biler har jeg og jeg har sagt at jeg vil ikke ha alt ,og når jeg nevner salg av feks e34 blir det krig … Så nå fremover tar Mini med seg e34 hjem og hun tar ansvar for den i lang tid og der får den garasje 😊😊 Combo skal bort eller e91 .Den som funker best blir . E28 skal ikke selges men planen er hos søsteren min om jeg ikke blir bra nok til sommeren . Man må stikke fingeren i jorden og være realistisk . Små mål er fasiten her nå😊😊 Da fikk dere en helseblogg og en oppdatering angående bilene . Til uken må jeg leie en som kan vaske e61 bilen min tror jeg . Og takk for alle hilsninger og tlfer😊😊🙏
    32 poeng
  25. Dag 2 på Spa🤔 Endelig min tur til og kjøre, fantastisk bane! Overraskende krevende grunnet høydeforskjellene som påvirker balansen i bilen, som man ikke merker ved sim kjøring. Er også en bane der det er mye høy fart. Dessverre altfor mye trafikk på banen, så var sjelden man fikk flyt uten og ligge å stange i bilene forran.. Men blir absolutt ikke siste gang det blir kjørt her. Kan ikke sammenlignes med norske baner ( ikke prøvd ACR ) Gul bil klar for action Måtte knipe meg litt i armen her og faktisk tenke over hvor jævlig heldig jeg er🥰 Etter litt for mange øl etter en vellykket banedag ble det enda litt mer trakking rundt banen før vi forlot Belgia. Grei mansion utenfor baneporten ( utsikt fra hotellrommet ) Ekstremt bratt her, langt brattere enn på TV😅 Bortover langs Kemmel, merker det godt på effekten i bilen at det går oppover hele veien bortover Avslutter med noen proff bilder tatt av Frozenspeed
    32 poeng
  26. Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    God jul til alle! Ser frem til våren.
    32 poeng
  27. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Nr. 3 2000 mod. E39 520i. Del 1: Dette er en bil jeg vokste opp i baksetet i. Den gangen var dette en original 520iA uten M-sport. Jeg har alltid vært veldig glad i fargekombinasjonen bilen har (royalrød med sandbeige skinn) i tillegg til at E39 er et fantastisk chassis langt forut sin tid. Når bilen skulle selges ut av familien endte jeg opp med å kjøpe den. Før den tid hadde jeg og kompisene mine tjuvlånt den til mutterns store fortvilelse og kræsjet uten lappen i 16-års alderen, men det er en annen historie. Det er uansett en bil jeg har valgt å beholde fordi jeg har mange minner med akkurat denne spesifikke bilen, en ting som sikkert flere her kan kjenne seg igjen i. Jeg klarte ikke å la bilen være original, så jeg bygde den om til komplett M-sport 528i med manuelt gir (kjøpte en komplett svensk M-sport bil og flyttet over alt), før dette ble godkjent i vognkort tilbake i 2012 😃 Fant fort ut at B28 motoren var rimelig lat, så som ung ambisiøs 21-åring startet jeg en litt (for) omfattende ombygging. Lite visste jeg da at det skulle ta 10 år før bilen kom på veien igjen 😃 Etter litt frem og tilbake ombygging med Lexus 1UZ V8 endte jeg tilslutt med å selge denne motoren og erstatte den med en 2JZ GTE. På dette tidspunktet hadde jeg sagt opp jobben som mekaniker og drev hjemme i garasjen med prosjektet, så jeg hadde begrenset med utstyr og plass. På en eller annen måte fikk jeg tilpasset motoren med vinkelsliper og 230V sveiseapparat før den tilslutt satt ganske fint i motorrommet 😃 Fikk på en stor turbo: Og med litt hjelp av gode kompiser fikk vi smidd sammen både trykkrør, intercooler, radiator, oljekjøler/servokjøler, girkasse/motorfester osv. Fortsatt i garasjen 😃 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    32 poeng
  28. Det fine med rattene til F-serie (M-rattet med den runde airbagen) er at disse er 100% modulære og kan bygges akkurat etter eget utstyrsnivå. Du kan fjerne hendlene og montere bakdeksel som er for biler uten rattgiring. Ratt til "4-serie og ned" er, som @mr.pingu allerede har nevnt, mindre i diameter enn F15. Det viktigste er å unngå airbag fra USA, da disse er dual stage. Tenkte du på de vanlige carbon speilkåpene eller "M-speilene"? Jeg har et sett med vanlige carbon-kåper liggende, da jeg ikke fikk lov til å montere disse på nåværende i3. ----------------- Fikk kastet meg i gang med demontering av i4 i ettermiddag sammen med @CHNilsen. Som vanlig går en i gang med godt pågangsmot, helt til det butter og psyken skal langt ned i kjelleren og litt til, før den igjen havner langt over toppskalaen når alt omsider fungerer. Litt av en berg-og-dalbane, altså. Når jeg først skulle gå i gang med ettermonteringen av belyste rullehjul, var det like greit å ta USB-uttaket i midtarmlenet også. Når USBen i midtarmlenet først skulle på plass, kunne en like gjerne gå for dobbelt USB-uttak, så da ble det det. Litt irriterende at det er hvitt lys rundt USBene mot orange som det var tidligere (og for den som har ett uttak), så jeg må se om det finnes et annet dobbeltuttak hvor det er orange bakgrunnsbelysning. På en annen side fungerer det greit nok ettersom det er i midtarmlenet, og lyset som allerede er der er hvitt. Her er vi uansett bare på et nerdete detaljnivå. Ut med skjerm! Skjermen er skrudd med én skrue på dashbordet i "foten" som vist her, og to skruer bak rattstammen. BMW har gjort kunststykket med å gjøre demontering av interiørlister delvis komplisert. For å få av de på dashbordet, må skjermen av. Selve demonteringen var litt knot, men det skyldes nok først og fremst fordi man vet man holder på med en jævelig dyr del om noe skulle gå galt. På førersiden var kabel allerede klar og plugget i en dummy-kontakt på eksisterende rullehjul. På passasjersiden manglet derimot kabelen, men det skyldes først og fremst at det er et internt ledningsnett i selve interiørlisten. Det fine er imidlertid at alle fester er der de skal være. Deretter var det å ta fatt på demontering av midtkonsoll. Midtkonsollisten har nok tidenes mest idiotiske klips i forkant mot koppholderen. Fy f.. for en drittjobb. Midtkonsollen må demonteres på grunn av den nye Fakra-kabelen til USB. Head unit sitter greit knotete til.. Alle fester i plastikken er intakt som om bilen skulle hatt aktiv USB-port fra fabrikk. Den blå porten er ekstra USB og er allerede kodet aktiv til bilen. Ettermonteringen er derfor kun plug and play! Før: Etter: Testing om to tilkoblede telefoner faktisk fungerer: Voila! Og resultatet av rullehjul. Det er herlig å glimte bort på passasjersiden med både memory, låseknapp og belyste rullehjul.
    32 poeng
  29. Ett par regnværsbilder i dag. M550i
    32 poeng
  30. Opprydningsøkt nr. 2: Da er ny innsatsrunde på M5en foretatt og en del punkter krysset av fra listen, så en liten write-up må til. Første på agendaen var girkassefester og motorfester som føltes slitne ut. Bilen opp, og jeg kjenner allerede at jeg savner løftebukk: Men etterhvert er girkassefestene demontert, og nye Lemförder deler er montert inn. Deretter var det motorfestene som måtte si farvel til sin gamle bopel. Her også var det Lemförder som fikk overta plassen. Fornøyd med sitt nye hjem: Har hatt en del dødgang "i midten" av styringen, og det ble også påpekt på EU at ene indre endeleddet var litt dårlig. Da er det vel neppe noe overraskelse hva som måtte skje. Klart for å settes igang: På disse bilene med V8 er det jo ikke tannstag, men styresnekke. Dermed måtte hele parallellstaget byttes for å fikse indre endeledd. Etterhvert var hele greia demontert. Har kjøpt nye ytre endeledd også, så de gamle fikk bare stå på: Synderen indentifisert: Skal bli bra med litt nytt. Lemförder nok en gang. Glemte selvfølgelig å ta noe etter-bilder. Men styringen ble natt og dag etter skiftet, og bilen er nå levert hjulstillingskontroll. Deilig! Men vi er ikke ferdig. Hadde jo en liten Van Gogh situasjon på sidespeilene, som måtte løses. Jeg hadde omsider fått denne braketten i posten fra England, i maskinert aluminium. Gjenget opp og skrudd fast med de originale skruene. Og etterhvert var speilet igjen komplett, og ikke minst wobble-fritt. På plass. En annen ting som har irritert meg litt er at bilen har vært delvis skeivøyd. Tåkelysene var nemlig forskjellige. Høyre siden hadde klart glass, men venstre side hadde "vaskebrett"-glass. Glemte naturlig nok før-bilde her. Men ny lykt ble iallefall kjøpt inn: Og montert. Omsider likt igjen foruten litt forskjell i alderdom, men iallefall ikke like synlig som før. Var ikke super-gira på å bruke 1500kr ekstra bare for å få den andre like blank (selv om det fristet). De jevner seg nok ut etterhvert. Mens jeg var i gang tenkte jeg også å få demontert skiposen i armlenet bak, da den er mer i veien enn praktisk. Kommer aldri til å bruke den. Tok også en overflatevask av alt annet her mens setene var ute, inkludert beltet (glemte bilde av dette også). Posen ute. Og baksetene på plass igjen. Enda en liten plage var interiørlampen som sitter i bakluken. Denne hadde et knekt feste som gjorde at den hang og dinglet, samt utbrent pære og diverse sprekker. Ny original lampe innkjøpt. Og alt i orden igjen. Apropos sprekker; midtre luftventil i dashbordet hadde også det i 3 av fire hjørner. Out with the old and in with the new. Og da ble det litt mer ro i sjela her også. Emblemene foran og bak har definitivt sett sine bedre dager. Nye originale deler fikk erstatte disse også. Før/etter bak: Og foran: Ene skiltlyset bak hadde samme diagnose som lampen i bakluken - sitter løst pga knekt feste. Dette var dog også uoriginale LED-innsatser (med en del sotespray på pga. sterkt lys). Her ble det også nye originale deler. Mye bedre. Og til slutt noe jeg har gledet meg til fra første stund. Få av de slitne, stygge kjennemerkene i plast og få på noen ferske aluminium-skilter i stedet. Skiltholderne var også veldig falmet og ble erstattet med dual lock borrelåser. Av med det gamle: Og nytt stæsj klart. Dermed kunne bakenden på bilen gå fra dette: Til dette: Og likeså fronten fra dette: Til dette: Detaljene hjelper fælt på helhetsinntrykket. Enda mer i virkeligheten enn på bilder. Er fortsatt en del lakk-tjafs som ødelegger helhetsinntrykket for meg (spesielt frontfanger og panser), men dette står på planen. Den plasten under fangeren skal også byttes, da den er både sliten, sprukket og misfarget. Men dette var en veldig god start på det utseendemessige løftet i min bok. Avslutter innlegget med et par stemningsbilder fra påfølgende kveld.
    31 poeng
  31. Da var det dags for første opprydningsøkt på M5en. Diverse godt og blandet på agendaen. Førstepri var å få krysset av denne lista. Tåkelys framme hadde jeg allerede justert, så gjensto bare tåkelys bak og viskere som tuller. Begynte med tåkelys bak som ikke ville fungere. Pærene var fine. Første tanke var dermed at kontakter og koblinger kunne ha irr og dårlig kontakt. Så demonterte begge baklykter og overgangskabler. Disse ble så gått over, pinnet ut og renset og sjekket over. Meeeen ingen hell. Endte med å prøve de på kompis sin originale facelift bil og tåkelysene funket ikke da heller. Prøvde så et sett originale faceliftlykter i min, og vipps så var det lys. Mener å huske at det er forskjellige lykter om det er til facelift eller om det er til ombyggingssett for preface, så mistenker jeg har sistnevnte og at det derfor er noe som ikke går overens på tåkelysene.. Men fram til jeg gidder å hive noe mer penger på det, så ble det bare til å låne de andre lyktene med oransje blink til EU. Neste var å få orden på vindusviskerne. Etter bytte av mekanisme hos forrige eier parkerer de midt på ruten, selv om de går helt som de skal ellers. Etter alt for mye demontering, montering og fram og tilbake, så begynte ting å bli bra. Motor funker som den skal, men mekanismen var tilkoblet litt feil vei og med feil "nullpunkt" osv. Og etter litt prøving og feiling ble ting etterhvert bra og montert på plass igjen. (Ser nå at jeg lagra feil bilde, dette tok jeg kompis sin for å sammenligne noe, derav svart lakk.. Menmen, er da akkurat likt ellers). Og halleluja. Korrekt parkering. Med EU-feilene i orden, var det litt diverse småplukk som måtte rettes opp i. Begynte med sidespeil på førerside, som typisk nok (på E39 M5 og E46 M3) hadde løsnet i "leddet" sitt og var dinglete. Ut med seg. Og litt mer demontering (begynte litt i feil ende da jeg ikke var sikker på hva jeg så etter på det punktet).. Men synderen ble fort åpenbar: Disse brakettene får man selvsagt ikke kjøpt fra BMW, kun hele speil. Men fant en side fra UK, Mirrorjohn, som reproduserer disse likt originalt i aluminium. Fortsatt rundt 1200kr ferdig i postkassa for en liten brakett, men bør da i praksis holde i 25 år til. Det ble dermed bestilt en slik derfra som jeg nå venter på for å fullføre her. Men bilen må brukes i mens, så da ble det midlertidig lånt et standard-speil fra kompis. Litt Van Gogh stil på ørene, men viskerne på plass, iallefall. Neste punkt var å få vekk koppene i grillen i fangeren, samt montere på krom-nyrer. Utgangspunkt: Fanger av: Ut med det gamle: Og inn med det nye: Her også: Og da ble det etterhvert veldig mye mer korrekt etter min smak 🥰 M5 har jo full-krom grill originalt, men synes kromkant og svarte riller er 10/10 på E39 så det ble heller det. Fortsatt mye steinsprut og tjafs i lakken på frontfanger/panser, men det får bli etterhvert. Pent langt ifra, men langt ifra pent. Så til litt mer småtteri. Bakluke-spoiler var ikke montert etter lakkering av ny bakluke, så den måtte på. Borte: Og på plass: Innvendig speil manglet deksel: Noen flere kroner til BMW senere, så var det også i orden. Mens jeg var her så tenkte jeg også å hive inn et dashcam, da jeg synes det er veldig kjekt å ha dersom et uhell skulle være ute. Slippe å eventuelt måtte bevise uskyld hvis (når) jeg IGJEN skulle være utsatt for noen andres tull. Så da ble det et diskret Garmin-kamera makent til det jeg har i Subaru-brukisen, da det er greit å ha alt i samme app osv. På plass. Kabel trukket skjult ned bak hanskerom, også kobles dette opp ordentlig med sikring osv. Dørstopperen i høyre framdør var også på avveie. Men det var også kjapt og greit å få i orden med ny pin. Og siste lille ting før avreise var å fjerne klistremerker fra siderutene bak. Borte. Første økt i boks og det kunne så bæres bort til nærmeste verksted for en etterkontroll. Ikke store lista akkurat, så den ble fort klar for 2 nye år på norske veier 😁 Dermed kunne baklyktene med hvite blink slenges på igjen.. Og landeveier kunne omsider nytes uten røde klistremerker på skiltene. Hadde egentlig flere punkter (og innkjøpte deler) på agendaen, men hovedproblemet var dette kollapsede jekkfestet høyre bak, så jeg kunne ikke ha bilen på bukken. Jekkfestet høyre foran er også ganske crunchy og ikke helt til å stole på, tror jeg. Må eventuelt brukes 4-søyler, hvilket jeg ikke har tilgang på privat. Så vil nok prøve å prioritere å få tatt jekkfestene snart, slik at jeg kan jobbe fritt på bilen selv. Veldig kjipt å skulle bruke mangfoldige tusen på verkstedtimer for jobber jeg fint kan ta selv. Men, enn så lenge får jeg være litt kreativ med bruk av jekk, og skru på gamle måten - altså på bakken. Ellers er det også mer småplukk som skal tas fortløpende, så det kommer oppdatering på det så fort det blir ordnet også. Så bare å følge med 😁 Blir nok aldri arbeidsledig med gammel BMW uansett.
    31 poeng
  32. Helg og perm . Da var dagen her da jeg omsider kunne komme hjem en tur etter 14 dager borte fra mitt kjære lille hjem ,kone og barn .😊 Det var med spenning og og en viss skepsis at jeg idag skulle vende hjem egentlig og grunnene var jo mange bla annet det og ikke ha fagfolk rundt seg og sikkerheten der ,samtidig kjenne litt på hvordan hverdagen nå fremover kan bli og utfordringene ikke minst… Følte meg litt som en innsatt som kom ut fra fengsel da jeg satte meg inni i bil idag i passasjersiden 😊 Ikke vært ute og sett i trafikk på 14 dager så var sånn rar i kroppen. Uansett hjem kom jeg i ettermiddag og har jo fått beskjed om å ta det helt rolig på alle måter ,noe jeg skal . Og det jeg gruet meg aller mest til var å komme meg opp trappen hjemme ,og alle i hus stod klare for hjelp ,men jeg klarte det selv 🙌🙌. Vel da ville jeg og klare å gå ned selv tenkte jeg og det gikk og med forsiktighet . Og hva skjedde så ???…. Jeg mannet meg opp og puttet nøkler i jakken og gikk ut og fikk se bilene mine igjen : E34🥰: Bare det var balsam for sjelen og se disse igjen . For 14 dager siden klarte jeg ikke og åpne dør omtrent og ta ned håndbrekk på bilene eller ta inn nøkkel i tenning . Vel Combo startet etter 14 dager altså jeg klarte å vri om nøkkelen og ta ned brekk .🙌. Så det mest spennende var jo e91 . Den har jo heller ikke vært rør siden og nå skulle jeg hvertfall få testet om der var strømtap eller ikke . Nøkkel inn og trykke på knapp og det resulterte en start på et halvt sekund : Fryktelig gøy 😊 Til og med radiokanalene hadde holdt seg : Så bare dette var jo medisin i seg selv bare det og få kjenne følelsen på at jeg kan gjøre disse tingene uten særlig kamp. Det sagt ,så merker jeg at kroppen er helt ute og kjøre og orker ikke noe annet enn å finne krefter til og trene eller hvile og sånn vil det være i lang tid desverre ,men alt dette vil avta . Så igjen skynde seg sakte og ting vil endre seg 😊 Bare det i seg selv å kunne klare å gå ( sakte ,halte ja alt) ut og faktisk klare det jeg idag fikk gjort med bilene var godt og gøy . Alt dette var utenkelig for 14 dager siden. Men med fightervilje ,stahet og drahjelp fra spesialister ,samt gode ord fra dere og ikke minst venner så skal jeg gjøre alt for at jeg skal lykkes .😊. Samtidig har denne her : Levert varene til de grader de siste 14 dagene 😊 Den har gått tur retur Fevik Kr sand hver dag og ikke et et gong eller noe visstnok og det liker jeg . Nå er det sånn her at helgen jeg nå er hjemme her ,er dedikert til mine nærmeste og mer trening og hvile. Godt var det nå og føle et snev av normalitet igjen 😊😊
    31 poeng
  33. Karbon svart E46 med CSL felger i skumringen er så lekkert
    31 poeng
  34. Hei! Da kan vi vel si at sesongen er på hell... Skjedd en god del på bilfronten siden sist, bare dårlig oppdatering her på Bimmers (skippertak nå). 1993 ALPINA B10 4.6 (#003) En bil som ikke har vært så mye omtalt her på tråden tidligere, er vår B10 4.6. Denne har vi hatt siden 2010, da kjørt 86.000 km. Noen turer på prøveskilt over årene, men beskjedent på så mange år. Har i dag kjørt 91.000 km. En bil i meget bra stand, ingen skader i karosseri, strøken innvendig og spennende historikk. Dette er faktisk bil nr. 2 av BMW`s 540i/6 og ALPINA sin testbil (første med manuell, produsert 9 stykk). Denne skal kjøre mer neste år og vil bli registrert neste vår. Da var det på tide å gi bilen et lite løft etter å ha stått mye i ro de siste årene. Bremser foran var nytt foran i 2010 men bremsecaliper trengte en strekk. Dette ble demontert, stelt fint og montert sammen igjen med ny slitasjevarsler og bremseslanger. Bremseslanger var fra 1993.. 😮 Bak er alt nytt og gjort like pent som foran. I tillegg er det byttet ut mange små detaljer, utvendig og innvendig. Alt fra riktige typer skruer, klips, fester etc. Ny pedalgummi og gasspedal ble montert. Det ble montert nye originale gule Hella tåkelys. Syntes bilen kledde dette. Full service ble også utført, samt bytte av alle reimer, vifte, radiatorkappe og ett løpehjul som hadde antydninger til ulyd. Interiøret har vært ute, renset og satt tilbake. Grundig utvendig vask samt polering før vi kunne si oss fornøyde Legger ved noen bilder som viser høydepunktene! Moro med en liten kjøretur på mandag før den gikk tilbake i garasjen. En virkelig grom bil, V8 og manuell blir aldri feil. Liten prøvetur Nye deler liker vi! Nytt og pent! I godt selskap Guttungen har vært til god hjelp og med på hele prosessen ! Juli 1993... greit med nytt!
    31 poeng
  35. Ny bruksbil etter 7 måneder i garasjen.
    30 poeng
  36. ALPINA-treff 2025 Litt på etterskudd, men la gå. Det årlige ALPINA treffet på Dikemark gikk av stabelen 31. mai og det ble suksess som alltid. Strålende vær, fine omgivelser og masse bil. Stilte greit representativt med 5 ALPINA og en Ac Schnitzer + min gamle D3 som har havnet østpå igjen. Samlet gjengen og dro av gårde. I forkant har blå B10 BiTurbo og B12 5.0 fått ny EU. B12 6.0 har en liten sprekk i radiator, så denne rakk vi ikke få godkjent. Kjørte varsomt til og fra uten problem. Grønn B10 4.6 skulle registreres. men det ble surr med forsikring og Vegvesenet stengte til slutt dørene 40 min etter opprinnelig stengetid på fredags ettermiddag etter flere forsøk... Svart B10 BiTurbo ruslet varsomt sine respektive kilometer til og fra treffet uten feil. Etter treffet lagde vi vår egen lille utstilling hos meg før grilling og bilprat Ellers har alle tre E32 blitt litt kjent. Tøft å samle tre ulike utgaver: 1992 750i Shadowline med Hartge felger 1991 ALPINA B12 5.0 1994 Ac Schnitzer S7
    30 poeng
  37. Vært litt ups and downs i påskeuka. Fikk endelig pakken min siste dagen før langfri, etter å ha etterlyst hos Posten. Nå er alle spacere på plass: Skulle teste ut 12 mm bak på sommerhjul på E91 og hadde egentlig alt klart: Helt til jeg skulle ta en sjekk med å rotere hjulet og sjekke at alt var tight og fint. Da fant jeg ut at hjullageret er på tur ut: 20250418_174312.mp4 Da er det nok lurest å ikke putte mer belastning enn nødvendig, så de spacerne gikk fort av igjen. Sjekket en runde under bak og hva er vel bedre enn én diff som lekker? Helt riktig, to differ som lekker! Den hadde også en lek(k)ekamerat i venstre bakdemper: Ikke kjempelovende mtp. at jeg nettopp har satt på Bilstein B4 foran, spørs om det ikke blir å prøve ut Sachs på bakakselen. Hadde egentlig tenkt at traversen bak må byttes ila neste år og at det ville være naturlig å ta det meste i bakstillingen i samme slengen, men nå ser det ut som at hjullager, bakdempere og utgående tetninger på diff må omprioriteres til omgående. Kjipt med sånne ting, men sånn er det vel når bilen snart er 20 år gammel og havner i den klassiske 150-200k km kjørelengden der ting ryker på løpende bånd. Har heldigvis skjedd litt positive ting også. I tillegg til nye sommerhjul så har E61 fått litt understellsoppgraderinger. Sist jeg monterte diff så fikk jeg stirret en del på det smårustne stabstaget bak og lurte på om det kanskje burde males og om foringene kanskje burde byttes. Så kom jeg til å tenke på at det kanskje finnes noen andre gromme stag å handle, helst originale BMW. E61 med panorama er ikke den stiveste bilen, E61 M5 har både fått andre stabstag og annerledes avstivere under, så det finnes steder å hente inspirasjon fra. Kan si med en gang at det finnes langt flere stabstag der ute enn jeg hadde sett for meg. Mine M-Sport S704A var sånn ca. midt på treet. S704A var likt hele veien, mens standard og sporsunderstell kunne variere både med motorstørrelse og årsmodell. En skikkelig jungel. En ikke fullstendig oversikt blir som følger: Som man ser så var det vare E64 M6 som matchet eller overgikk tykkelsen til E61 M5, gitt at førstnevnte er en cab så er kanskje ikke det så rart. Allerede lang historie kortere, her er 29 mm staget foran (fra E63 M6 Competition eller E64 M6 om du vil) vs. 25,6 mm M-Sport stag. Avbildet med sort 29 mm Powerflex-kit som inkluderer forsterkningsplater, samt nye originale braketter som sitter på M-bilene: Betydelig mindre rom for flex i disse innfestningene: Montert: Og bak? Vel, der var selvfølgelig 20 mm staget fra E61 M5 gått ut av produksjon. Fant etter hvert ut at folk klagde over det på enkelte forum for over 5 år siden, så har nok vært utsolgt en stund. Så hadde jeg litt flaks og snublet over et stag fra Dinan. Dinan er nok bedre kjent i USA, men har nå hørt navnet av og til på Youtube og sett det på amerikanske forum. Trumpistan fikk bare E60 M5 med 18 mm stag bak, så her hadde Dinan kokt opp et stag på 21 mm! Og siden ingen kjører sånne gamle skrotkasser lengre var det på tilbud også, inklusive i en Europeisk butikk som sendte til Norge, uten at frakten ble hinsides. How convenient: Foringene i poly og monteringspasta fulgte med. Kjøpte nye OE-lenkearmer og skåler til foringene. 16 mm vs. 21 mm: Kjekt med travers som ikke ruster i stykker. Og montert: Og en Bilstein demper som ikke har begynt å lekke (enda)! Så var det Alpina hjul da! God klaring: Dette er med 15 mm spacer og 275 mm dekk og 9,5" felg, effektiv ET = 21. Hadde vel gått med 12 mm spacer og "originalt ET på 24", men det var nok lurt å handle 15 mm der. Måtte faktisk råne en tur ut på natta for å prøvekjøre og knipse et bilde: Innså at bilen behøvde en runde med avspyling og bedre bilder, så her er de:
    30 poeng
  38. Ny gummi, så da var det bare å hive på hjulene først som sist.
    30 poeng
  39. før bilder før den store jobben dags for storsørvis staret med bytte av casterforinge pga feilmontering, begge var revnet og veldig myke. samtidig blir det montert eibach fjører som fulgte med bilen all olje skal byttes, eneste stedet du finner tappeplugg her er framdiff, motor og girkasse så da blir det tungvint, bek sbart olje og fikk ut over 1 liter fra bakdiff fordelingskasse ble det prøvd med å dra ut flens, fikk bare ut 2,5dl selv om jeg sugde fra både simring og fylleplugg. Fikk kun i 2,5 ny olje, men stappet slangen helt inn å spylte inn 1 liter. Så mesteparten ny olje. forrige eier har tatt en mindre overhaling på høyre side sog det fulgte med deler til venstre. Glidepinner, bumpstopp og bremseskjold. tenk om alt hadde vært produsert der disse gummiforingene kom fra.. Filter på plass, mahle sitt så mest fancy ut. Lånte sjølingen sin bil i mellomtiden, legg merke til kilometer. 18 eller 19mod proace😂 kupefilter av den fancy typen, veldig trasig å bytte når man er vant til alt det jeg har eid tidligere. dette å av mest fancy type. Etter lufting av dieselsystem ettter filterbytte og høydejustering på lufta bak så var den ute igjen å klar for nye mil. Alt i alt så ble det vell cirka 25mm fremme og 15mm bak. kjøpt inn mer tilsetning for å holde liv i cp4, prolong er ikke å få lengere så da ble det liqiumoly. blle også nytt filter å olje på girkasse, men dårlig dokumentert siden jeg drev på gulvet å griset. Er vell knapt større drittjobb å få, så garasje med løftebokk må på plass snarest.0
    30 poeng
  40. 30 poeng
  41. Hei! My name is Rudy, 39 years of age and I've just moved to Norway from the Netherlands with my family (wife and 2 children) to the Møre og Romsdal area. Our Norwegian is still a but rusty so forgive my topic in English (I promise to get better over time!). I am not a stranger to BMW and have owned 4 BMW's in the past; E46 316ti Compact (2008-2013) E85 2.5iAM Roadster (2013-2016) E93 325iAM Cabriolet (2016-2021) And the current one is a E46 325CiAM Cabriolet which I am planning to import to Norway in a year (yes I have seen the crazy import fees). I am also an admin on a large BMW forum in the Netherlands. Looking forward to reading your topics and sharing information. Maybe attend an event or two if you would have me.
    30 poeng
  42. En liten tur til Cars & Coffee i det flotte været som er for tiden.
    29 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...